Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-28@22:28:24 GMT

تصمیم جدید سازمان بورس برای سهام عدالت

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۷۰۰۰۴

تصمیم جدید سازمان بورس برای سهام عدالت

آفتاب‌‌نیوز :

اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ بود که فرایند آزادسازی سهام عدالت انجام شد تا این سهام به دست صاحبان اصلی برسد. بر این اساس سهامداران میتوانستند یکی از دو راه مستقیم یا غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کنند که در نهایت ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب کردند و ۳۰ میلیون نفر نیز روش غیرمستقیم را انتخاب کردند تا سهامدار شرکت های استانی سهام عدالت شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دو گروه سرنوشت متفاوتی داشتند. به مستقیم ها از همان ابتدا اجازه فروش سهام داده شد. بر این اساس در ابتدا میتوانستند ۳۰ درصد و اندکی پس از آن ۳۰ درصد دیگر (جمعا ۶۰ درصد) از سهام خود را از طریق بانک ها یا کارگزاری ها به فروش برسانند. قرار بود ۴۰ درصد باقی مانده نیز در بهمن ماه همان سال آزاد شود اما این اتفاق به دلیل سقوط بازار هرگزتحقق نیافت. البته بسیاری از افرادی که ۳۰ یا ۶۰ درصد سهام خود را برای فروش گذاشته بودند نیز موفق به فروش سهام خود نشدند چراکه سهام ارزشمند آن ها مشتری نداشت!

سرنوشت غیرمستقیم ها نیز از این قرار بود که سهامدار شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت شدند. بر این اساس قرار شد با برگزاری مجامع هیات رئیسه این شرکت ها انتخاب شوند اما این پروژه به اجرا نرسید. این درحالی بود که قرار بود از امسال پرداخت سود سهام عدالت به وضعیت مستقیم بودن یا غیرمستقیم بودن مشمولان بستگی داشته باشد اما به نظر نمیرسد این موضوع نیز اجرا شود.

بر این اساس مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین اظهار نظر خود درمورد سهام عدالت از طراحی یک بسته جدید خبر داده است. وی در این مورد اعلام کرده است که درمورد سهام عدالت باید به مرور تصمیم‌گیری شود.

وی بر این نکته تاکید کرده است که با توجه به ارزندگی این سهام و وضعیت کنونی بازار، مشمولان برای فروش عجله نداشته باشند و به سهام عدالت به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت نگاه کنند. فروش سهام عدالت، مخصوصا در این نوسانات به ضرر مردم است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین از این موضوع خبر داد که بحث بازارگردانی سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی و نحوه فروش سهام عدالت چه در روش مستقیم چه در روش غیرمستقیم درحال برنامه ریزی است. به طور کلی قرار شده است، بسته سیاست‌گذاری سهام عدالت طراحی و در شورای عالی بورس مطرح شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: بورس سهام عدالت بر این اساس سهام عدالت فروش سهام سهام خود شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۰۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ شاخص هم وزن نیز با دو هزار و ۷۹۹ واحد افزایش معادل ۳۶ صدم درصد در محدوده ۷۷۰ هزار و ۴۵۸ واحد قرار گرفت.
نماد‌های فارس، ذوب، بوعلی، وامید، پارس، نوری و فملی از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های خودرو، وبملت، وتجارت، شتران و رمپنا با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.
نماد‌های ذوب، خودر، فولاد، ثشاهد، خگستر و وتجارت هم از نماد‌های پرتراکنش بر بازار سهام بودند.
شاخص کل فرابورس نیز امروز با ۵۱ واحد افزایش به عدد ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
نماد‌های آریا، تجلی، دماوند، توسن و عالیس از نماد‌های با تاثیر مثبت و نماد‌های خاور، انتخاب، کگهر و مادیرا از نماد‌های با تاثیر منفی بر بازار فرابورس امروز بودند.
بازار امروز سهام شاهد ۴۲۲ نماد مثبت برابر ۳۹۷ نماد منفی بود. ۷۲ صف خرید مقابل ۳۰ صف فروش تشکیل شد. خالص ورود و خرج پول حقیقی هم امروز به مثبت ۲۲۵ میلیارد تومان رسید.
معامله گران امروز ۱۴ میلیارد و ۸۹۰ میلیون سهام را به ارزش ۴ هزار و ۵۸ میلیارد تومان دست به دست کردند.
ارزش دلاری امروز بازار سرمایه نیز ۲۳۶ میلیارد دلار بود.

دیگر خبرها

  • ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت برای جاماندگان؛ قانونی که بعد از ۲۴ ماه پاسکاری در دولت هنوز اجرا نشده است!
  • تحلیل سهام برکت ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • بی‌خبری پرسپولیس از نامه بورس به بانک ملت
  • شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید
  • سازمان بورس از بانک ملت در مورد خرید پرسپولیس توضیح خواست/ بوی انصراف می آید؟
  • روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه ایران برای کدام گروه از سهامداران مناسب است؟
  • کاهش ۵۰ درصدی سود سهام عدالت روندسرمایه گذاری را نزولی کرد
  • قیمت سرخابی‌ها اعلام شد؛ پرسپولیس گران‌تر از استقلال
  • سهام پایه سرخابی‌ ها برای واگذاری اعلام شد
  • قیمت فروش سهام سرخابی‌ها مشخص شد/ پرسپولیس گران‌تر از استقلال