Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@18:19:09 GMT

درمان دیابت با حذف سلول‌های ناکارآمد

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۷۱۱۵۰

درمان دیابت با حذف سلول‌های ناکارآمد

مطالعات جدید محققان دانشگاه کانکتیکات در آمریکا نشان می‌دهد با حذف سلول‌های قدیمی و ناکارآمد در چربی می‌توان علائم دیابت را کاهش داد. این یافته می‌تواند منجر به درمان‌های موثری برای دیابت و سایر بیماری‌های متابولیک شود.

به گزارش ایمنا، سلول‌ها مدام خود را نوسازی می‌کنند. سلول‌های قدیمی پیر می‌شوند و با تولد سلول‌های جدید می‌میرند، اما گاهی این مکانیسم به درستی صورت نمی‌گیرد و سلول‌های آسیب‌دیده باقی می‌مانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سلول‌های ناکارآمد که سلول‌های پیر نامیده می‌شوند، معلق می‌مانند و به سلول‌های سالم اطراف آسیب می‌زنند، همچنین روی کنترل قند و پروتئین سلول‌های سالم اثر منفی دارند و منجر به بروز بیماری‌های متابولیک می‌شود.

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد پاکسازی این سلول‌های پیر می‌تواند رفتار دیابتی را در موش‌های چاق متوقف کند.

در این مطالعه محققان از داروهای داساتینیب و کوئرستین به صورت ترکیبی استفاده کردند. آزمایش‌های قبلی نشان داد این داروها طول عمر و سلامتی را در موش‌های سالمند افزایش می‌دهد. مطالعات جدید نشان می‌دهد این داروها می‌تواند سلول‌های پیر بافت چربی انسان را از بین ببرد.

محققان امیدوارند با استفاده از این روند دارویی بتواند بافت چربی افراد چاق و مبتلا به دیابت را پاکسازی کند و از این طریق دیابت را کاهش دهند. نتایج این مطالعه در نشریه Cell Metabolism منتشر شده است.

آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد روز جهانی دیابت (منتشر شده در تاریخ ۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۱)

تعداد افراد مبتلا به دیابت از ۱۰۸ میلیون در سال ۱۹۸۰ میلادی، به بیش از ۴۲۵ میلیون نفر رسیده است. شیوع جهانی دیابت در افراد بالای ۱۸ سال، از ۴.۷ درصد در سال ۱۹۸۰، به ۸.۵ درصد در سال ۲۰۱۴ میلادی رسیده است.

سرعت شیوع دیابت در کشورهای فقیر و کم درآمد بیشتر است. دیابت عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حمله قلبی، سکته مغزی و قطع اعضای تحتانی است.

بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ میلادی، میزان مرگ زودرس ناشی از دیابت پنج درصد افزایش یافته است. دیابت را می‌توان با کاهش وزن، فعالیت بدنی، اجتناب از مصرف دخانیات و غربالگری منظم کنترل کرد و به تعویق انداخت.

قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان‌های بدن تاثیر می‌گذارد و منجر به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت‌های منتهی به نقص عضو می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 537750

منبع: ایمنا

کلیدواژه: قند خون انسولین دیابت تازه های علمی تازه های علمی 2021 شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۱۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از عوارض دیابت چه می‌دانید؟

آفتاب‌‌نیوز :

از جمله عوارضی که بیماری دیابت دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اختلال در چشم‌

کم شدن مایعات در بدن از نتایج بیماری دیابت است و در نتیجه کم شدن آب در عدسی چشم و خشک شدن آن موجب تاری دید و کاهش بینایی می‌شود.

نفروپاتی

نوروپاتی محیطی و خودمختار (از دست دادن عصب در پا و سایر مناطق بدن مانند روده)

علاوه بر آن، افزایش قند خون به طور فزاینده می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید بیماری‌های قلبی و شریانی شود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق نشان داد ما می توانیم از هر نوع پدافندی عبور کنیم
  • ۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد
  • جادوی شرق در سمرقند
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • ۳۰ فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • از عوارض دیابت چه می‌دانید؟
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • بزرگداشت روز جهانی مالکیت فکری
  • درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد
  • مدیران ناکارآمد مصداق بارز خیانت به نظام و مردم هستند