Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا قراگوزلو اظهار کرد: در استان همدان ۲۴ واحد پرورش شتر مرغ فعال بوده که از این تعداد، هشت واحد به صورت توأم مولد و پرورشی بوده و مابقی نیز تنها در زمینه پرورش فعالیت دارند.

وی سیستم پرورش شتر مرغ را شامل سه صورت توأم (مولد و پرواری)، فقط مولد (مادر) یا فقط پرواری دانست و تصریح کرد: با توجه به تغییر اقلیم و کاهش مراتع، پرورش شتر مرغ به عنوان پرنده قرن شناخته شده و کاهش دام مراتع مانند گوسفند به منظور حفظ مراتع موجود ضرورت داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه باید به سمت رشد تولید گوشت قرمز شتر مرغ و پرورش شتر مرغ پیش رفت، ادامه داد: مراتع در حال از بین رفتن بوده و علاوه بر آن شتر مرغ ضریب تبدیل خوبی دارد و زاد و ولد آن بیش از گوسفند است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تولید سالیانه گوشت شتر مرغ استان همدان را ۴۲۰ تن برشمرد و افزود: استان همدان در پرورش شتر مرغ در سال گذشته دارای رتبه پنجم کشور بوده که در پایان سال رتبه امسال استان نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه پرورش شتر مرغ در سطح استان گسترش دارد و در حال حاضر واحد ملایر یکی از بهترین واحدهای پرورش شتر مرغ استان همدان به شمار می‌رود، خاطر نشان کرد: گوشت شتر مرغ تولید شده استان علاوه بر مصرف استان به سایر استان‌ها از جمله تهران و اصفهان ارسال می‌شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره اشتغال ۸۰ نفر در واحدهای پرورش شتر مرغ سطح استان همدان ادامه داد: یکی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ایجاد شهرک پرورش شتر مرغ بوده که برای این برنامه نیازمند متقاضی و سرمایه گذار است ضمن اینکه باید با همکاری منابع طبیعی و دستگاه‌های مرتبط اقدامات زیربنایی صورت گیرد.

قراگوزلو گوشت شتر مرغ را در فهرست کم چربی‌ترین گوشت‌ها دانست و گفت: میزان اسید چرب امگا ۳ در این گوشت بسیار بالا بوده ضمن اینکه این گوشت دارای کلسترول پایینی است و از این حیث مصرف آن در افرادی که بیماری‌های قلبی و عروقی دارند و سالمندان از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی بیان کرد: پوست شتر مرغ نیز بخاطر داشتن فولیکول‌ها قابلیت مصرف دارد و در تولید چرب، صنایع دستی، تولید کیف، کفش، کمربند وغیره کاربرد دارد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در پایان، اضافه کرد: شترمرغ در فهرست پرندگانی قرار دارد که هیچ نوع ضایعاتی ندارد و تمامی قسمت‌های آن شامل پر، پوست، چرم، قرنیه، گوشت و تخم آن ارزش اقتصادی دارد.

کد خبر 5360607

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی خبرگزاری مهر هفته بسیج ویروس کرونا بوشهر بسیج آمار کرونا کرمانشاه عکس استانها لیگ برتر فوتبال ایران گرگان واکسن کرونا زلزله بارش باران کتاب و کتابخوانی آلودگی هوا پرورش شتر مرغ جهاد کشاورزی استان همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۳۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی

 
حمید جانفدا  ان کرد: باتوجه‌به اهمیت سلامت فرآورده‌های خام دامی، یکی از وظایف مهم دامپزشکی نظارت بر تولید و عرضه بهداشتی این فرآورده‌ها است و سازمان دامپزشکی برنامه‌های مختلفی در طول سال در دست اجرا دارد تا اطمینان حاصل شود که فرآورده‌های سالم و بهداشتی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

وی افزود: بدین منظور در تمام ایام سال اکیپ‌های بازرسی و نظارتی بر مراکز تولید، نگهداری، توزیع و عرضه این فرآورده‌ها نظارت می‌نمایند.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان تصریح کرد: در این راستا در سال ۱۴۰۲ کارشناسان دامپزشکی بر کشتار ۳ میلیون و ۱۷۸ هزار قطعه طیور، ۷۷ هزار و ۲۳۸ رأس گاو، ۱۳ هزار و ۳۱۸ نفر شتر و ۲۱ هزار و ۵۶۶ رأس گوسفند و بز در کشتارگاه‌های استان نظارت کردند تا گوشت سالم و بهداشتی تولید شود.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۲۳ هزار و ۳۴۷ مورد بازدید از مراکز نگهداری، توزیع و عرضه فرآورده‌ها صورت گرفت که یک هزار و ۹۲۲ مورد غیربهداشتی کشف شد و ۶۷۲ مورد نمونه‌برداری از محصولات مشکوک منجر به معدوم‌سازی ۶۸ تن فرآورده غیربهداشتی شد و دراین‌خصوص ۱۷۷ متخلف به مراجع قضایی معرفی و ۱۱۶ مرکز غیربهداشتی پلمب شد.

جانفدا اذعان کرد: ازآنجایی‌که یکی از معضلات مهم استان سیستان و بلوچستان عرضه دام زنده و کشتار غیرمجاز دام است که به علت عدم نظارت بر دام و گوشت عرضه شده خطر جدی شیوع بیماری‌های واگیر و خطرناک وجود دارد، از شهروندان عزیز تقاضا می‌شود از خرید هرگونه گوشت دام و طیوری که در خارج از کشتارگاه کشتار شده و مراکز غیرمجاز عرضه می‌شود خودداری کنند تا سلامت خود و خانواده‌شان به خطر نیفتد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • شترداری رسته مزیت دار دامداری سازگار با اقلیم کشور
  • هدف اصلی طرح «شهید عرب» تجهیز سیستم گرمایشی مدارس استان است
  • رشد ۱۷ درصدی جوجه ریزی در واحدهای مرغداری سیستان وبلوچستان
  • تولید سالیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن پسماند صنعتی در هرمزگان
  • ثبت رکورد ۱۷ میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • ماهانه ۴۰ هزار تن مرغ مازاد باید از سطح بازار جمع آوری شود
  • خراسان شمالی خود کفا در تولید گوشت سفید/افزایش ۲۶ درصدی جوجه ریزی در استان
  • ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت