Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «رقابت کنکور سراسری تنها به ۱۵ درصد صندلی‌های دانشگاه‌ها اختصاص دارد»، «لزوم شکل گیری سیستم یک پارچه برای جلوگیری از جعل مدارک دانشگاهی»، «آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ از ۱۶ آذر»، «ورود دانشجویان واکسن نزده به کلاس‌ ممنوع است»، «دوره‌های کارشناسی دانشگاه‌ها باید ۲ ساله شوند»، «موافقت سازمان استخدامی با ایجاد معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم»، «تحصیل بیشتر دانشجویان بین المللی در رشته‌های علوم انسانی» همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رقابت کنکور سراسری تنها به ۱۵ درصد صندلی‌های دانشگاه‌ها اختصاص دارد

سعید‌رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب  فرهنگی در افتتاحیه همایش ملی «سنجش علمی و آزمون‌های ورودی آموزش عالی: مبانی، چالش‌ها و راهکارها» گفت: امیدوارم این همایش بتواند مصوبه جلسه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» در قالب مبانی، چالش‌ها و راهکار‌ها بتواند با ساز و کار نوینی زمینه ساز اجرایی شدن آن را فراهم کند.

او ضمن تقدیر از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان سنجش کشور برای برگزاری این همایش، این مصوبه را مطالبه ۴۰ ساله کشور و چه بسا در قبل از انقلاب اسلامی بیان کرد و افزود: روش سنجش و پذیرشی که سرنوشت داوطلب را در چهار ساعت کنکور سراسری تعیین می‌کند، با این مصوبه تبدیل به ظرفیت جدیدی شده که ۶۰ درصد سنجش در دوره دبیرستان شکل بگیرد. این دیدگاه مدلی است که نظام آموزش و پرورش و فعالیت ۱۲ ساله معلمان و تلاش دانش آموزان را مورد توجه قرار می‌دهد تا در مسیر زندگی‌شان نقش آفرینی کنند.

استاد دانشگاه تهران اجرای مصوبه ۸۴۳ در سال ۱۴۰۲ را روشی اعتمادآفرین دانست و گفت: نظام سنجش و پذیرش ساختاری قابل اعتماد دارد و اگر نواقصی هم وجود دارد تا اجرایی شدن مصوبه باید برطرف شود؛ بنابراین باید گفت نظام سنجش و پذیرش آزمون سراسری یکی از مزیت‌هایش اعتماد‌آفرینی، امنیت و سلامت آزمون‌ها است.

وی با اشاره به منقضی شدن روش برگزاری آزمون سراسری در بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا، تصریح کرد: هم نظام آموزش و پرورش نقش تعیین کننده‌ای در تعین بخشی به وضعیت متقاضی در دانشگاه دارد و هم دانشگاه نقش جدی در پذیرش آن‌ها دارد. با اتخاذ روش حاضر کنکور سراسری، هم آموزش و پرورش را کم کارکرد و بی کارکرد کردیم و هم دانشگاه‌های کشور نقش جدی در پذیرش داوطلبین ندارند.

 عاملی اظهار کرد: به هر حال رقابت کنکور سراسری تنها به ۱۵ درصد صندلی‌های دانشگاه‌ها اختصاص دارد و ۸۵ درصد کرسی‌های دانشگاه بدون آزمون و رقابت جدی، برای داوطلبان امکان ورود به دانشگاه‌ها را ایجاد کرده است. درواقع ۷۰ درصد افراد شرکت کننده در کنکور، متقاضی رشته‌های پزشکی هستند بنابراین یک فشار حداکثری بر روی داوطلبان پزشکی (علوم تجربی) ایجاد کرده‌ایم؛ لذا این مصوبه با اصول کارشناسیِ همراه با مطالعات مقایسه‌ای، همکاری و هم‌فکری متخصصین آموزش عالی کشور و نیز آموزش و پرورش بوده است و امیدوارم این همایش بتواند ساز و کار‌های اطمینان‌بخشی در اجرای این مصوبه فراهم کند. نکات ریز و کارشناسی جدی این حوزه باید از زبان متخصصین امر گفته شود تا وضعیت بهینه و موفق‌تری در نظام سنجش و پذیرش کشور را شاهد باشیم.

لزوم شکل گیری سیستم یک پارچه برای جلوگیری از جعل مدارک دانشگاهی

محمدصادق بیجندی معاون آموزشی و کارآفرین جهاد دانشگاهی کشور در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره فروش مدرک در جامعه اظهار کرد: طی یک الی دو سال گذشته بحث صدور مدارک جعلی خیلی جدی انجام می‌شود.

او افزود: با راه اندازی سامانه‌های مختلف معضل جعل مدارک خیلی کمرنگ شده است و وزارت آموزش و پرورش و اداره پست سامانه مربوط به رسیدگی این امور را تشکیل داده تا با استعلام مدارک بحث صلاحیت مدرک و اصالت مدرک را به صورت جدی پیگیری کند.

بیجندی درباره وظایف نهاد‌های نظارتی بر رفع مسئله مدرک گرایی گفت: نهاد‌های نظارتی باید با دستگاه‌های مختلف که گیرنده یا پذیرنده افراد برای استخدام یا جریانات مختلف هستند به صورت جدی تمامی سیستم‌ها را پیگیری کنند تا از همان ابتدای ورود افراد به پروسه استخدام یا کار حتما در فرآیند‌های اتوماسیون اداری و یک بانک اطلاعات واحد درج شوند.

معاون آموزشی و کارآفرین جهاد دانشگاهی کشور ادامه داد: در حال حاضر بانک‌های کشور با استفاده از اتوماسیون اداری جعل مدارک افراد را شناسایی می‌کنند و زمانی که شماره ملی مراجعه کنندگان به کارمندان بانک گفته می‌شود اگر مرتکب خطا شده باشند بلافاصله تمامی آن‌ها روی سیستم به کارمند بانک نمایش داده می‌شوند.

بیجندی گفت: باید در نهاد‌های مختلف و نظارتی هم سیستم یک پارچه ایجاد شود تا بتوانند ملاحظات و نظارت‌های گوناگون را جهت رفع جعل مدرک دانشگاهی در جامعه داشته باشند.

او با اشاره به عوارض استفاده از مدارک جعلی در جامعه گفت: قطعا جعل مدارک یا مدارکی که هویت علمی ندارند شاید اعتبار استخدامی برای برخی افراد ایجاد کنند، اما اعتبار علمی لازمه را ندارند و دانشگاه‌ها به عنوان مراکز تولید علم و دانش در این زمینه متضرر خواهند شد، چرا که افرادی با عنوان دکتر و مهندس بعد از دریافت مدارک جعلی شناخته می‌شوند، اما آموخته‌های علمی و دانشی ندارند و می‌توانند به جامعه آسیب جدی وارد کنند و هویت و ساختار دانشگاه را قطعا زیر سوال خواهند برد.

مدرک گرایی، معضل چند ساله اخیر در آموزش عالی کشور که با افزایش بی رویه باعث شده تا مهارت محوری به مرور کاهش یابد و دانشجویان برای استخدام در ارگان‌ها و نهاد‌های مختلف به دریافت آن مشتاق باشند.

با وجود اینکه نهاد‌های مختلف مانند: آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوه قضائیه و ... سیاست‌های گوناگونی را برای جلوگیری از پدیده مدرک گرایی در جامعه بکار گرفته اند و متخلفان زیادی را دستگیر کرده اند، اما همچنان این مسئله در جامعه به عنوان معضل بزرگ آموزش عالی شناخته شده است.

مهم‌ترین امر برای جلوگیری از بروز این اتفاق این است که دانشجویان مهارت محوری و کسب اطلاعات گوناگون را جهت افزایش سواد و علم و دانش خود بکار بگیرند و از حرکت به سمت و سوی مدرک در جامعه به صورت جدی اجتناب کنند، چرا که این دیده باعث می‌شود تا جایگاه علمی کشور روز به روز افت کند و از این نظر نتوانیم باعث پیشرفت و توسعه همه جانبه ایران شویم.

آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ از ۱۶ آذر

 نام‌‌‌‌‎نویسی در آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ از ۱۶ آذر آغاز می‌شود و تا ۲۳ آذر ادامه خواهد داشت.

متقاضیان می‌توانند در مهلت مقرر برای شرکت در آزمون مذکور به درگاه sanjesh.org مراجعه و نام‌‌‌‌‎نویسی کنند. آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ در روزهای ۲۸، ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد.

ورود دانشجویان واکسن نزده به کلاس‌ ممنوع است

محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره ورود دانشجویان واکسن نزده به کلاس‌های درس گفت: پیرو ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا دانشگاه‌ها موظف به برگزاری آموزش‌های حضوری از نیمه آبان شدند.

او افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دانشگاه‌ها در مرجع بالاتر استانی خود یعنی شورای آموزش دانشگاه‌ها در هر استان درخواست کرد تا در ارتباط با اینکه کدام زیرنظام‌ها و دانشگاه‌ها باید آموزش‌های حضوری خود را آغاز کنند رسیدگی کرده و مصوبات خود را در قالب وزنه عملیاتی آموزش‌های حضوری به وزارت علوم ارسال کنند.

آهنچیان تصریح کرد: دانشگاه‌ها موظف به کنترل واکسیناسیون جامعه دانشگاهی شامل اعضای هیئت علمی، کارشناسان و دانشجویان در زمان ورود به کلاس های درس هستند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دانشجویان موظف به انجام واکسیناسیون هستند و اگر بخواهند در دانشگاه‌ها حضور فیزیکی داشته باشند بدون ارائه سند مبنی بر واکسینه شدن امکان حضور دانشجویان در کلاس‌های درس نخواهد بود و این مصوبه به دانشگاه‌ها هم ابلاغ شده است.

دوره‌های کارشناسی دانشگاه‌ها باید ۲ ساله شوند

عبدالمجید خشنود عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره لزوم تغییر سرفصل‌های دانشگاهی اظهار کرد: با گذشت زمان و تغییر نسل دانشگاه‌ها باید به صورت جدی تحول اساسی در سرفصل‌های دروس انجام شود.

او افزود: باید تحول اساسی و بنیادی را در آموزش عالی ایجاد کنیم و کارشناسان در دانشگاه‌های دنیا هم به این نتیجه رسیده اند.

خشنود تصریح کرد: آموزش در دنیا باید خلاصه‌تر شود و از فضای مفصل توزیعات برچیده شود. در حال حاضر آموزش از نظر اسنادی و مراجع هیچ مشکلی ندارد و دانشجویان به راحتی با آن کنار می‌آیند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: دانشجویان باید با مفاهیم و مسائل و جزوه‌های خلاصه در ارتباط باشند و از فضای انبوه کتاب‌ها و مطالب علمی گسترده که بعضا در دوره‌های چند ساله آموزش داده می‌شوند فاصله بگیرند و بایستی حتما این مفاهیم کوتاه شوند.

خشنود ادامه داد: باید اتفاقاتی که در دانشگاه‌های نسل نو مانند: مهارت‌ها و نگاه‌های جامع علمی و مباحث و توانمندی‌های مهارتی و حوزه‌های فناوری و کارآفرینی صورت می‌گیرد جایگزین مفاهیم طولانی آموزش عالی شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: مباحث مرتبط با دانشگاه‌های نسل نو باید جایگزین مباحث قدیمی‌تر شوند و چند سالی می‌شود که مسئولان دانشگاهی برای رسیدگی به این وضعیت صحبت می‌کنند، اما هیچ فردی در آموزش عالی جرئت تحول در نظام دانشگاهی را پیدا نکرده است.

خشنود افزود: معتقد هستیم که دوره کارشناسی باید از ۴ سال به ۲ سال برسد و بسیاری از دروس خلاصه و چکیده شوند و حوزه‌های ۱۱ گانه فناوری و مباحث جامع فارغ التحصیلان دانشگاهی جایگزین شوند تا کسی که فارغ التحصیل می‌شود، بتواند در فاصله کوتاه تری مدرک خود را بگیرد و بعد از آن بسیاری از مهارت‌های صنعتی و علمی و آگاهی‌های مورد نیاز را کسب کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: در این زمینه باید سمینار و کنفرانس‌هایی برگزار کرد تا افرادی که به عنوان مدیر شناخته می‌شوند جرئت و ریسک پذیری تحول نظام آموزش عالی را داشته باشند.

موافقت سازمان استخدامی با ایجاد معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم

 محمد علی زلفی‌گل وزیر علوم گفت: با پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پیگیری‌های مکرر این وزارتخانه، سازمان امور اداری و استخدامی کشور در نامه‌ای ضمن موافقت با ایجاد معاونت فناوری و نوآوری، نمودار چارت سازمانی جدید پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برای اجرا ابلاغ کرد.

او گفت: بر این اساس، برای نخستین بار در تاریخ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، «معاونت فناوری و نوآوری» به صورت رسمی و تشکیلاتی تشکیل می‌شود.

زلفی گل ادامه داد: ایجاد معاونت فناوری در وزارت علوم، یکی از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار اینجانب به مجلس شورای اسلامی بود که خوشبختانه در این مدت سه ماهه از استقرار دولت جدید، با جدیت پیگیری و امروز محقق شد.

وزیر علوم گفت: راه‌اندازی این معاونت در برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور نیز در دستور کار بوده و بر آن تاکید شده است.

زلفی‌گل گفت: خوشبختانه این معاونت «فناوری و نوآوری» با معاونت علمی و فناوری ریاست محترم جمهوری تعامل، تکامل و هم افزایی ویژه‌ای خواهند داشت. معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف با هدایت شایسته مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری موجب افزایش و زایش شرکت‌های دانش بنیان خواهد شد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم شرکت‌های دانش بنیان را در راستای تجاری سازی محصولات خویش حمایت خواهند کرد.

تحصیل بیشتر دانشجویان بین المللی در رشته‌های علوم انسانی

دانشجویان بین المللی در کشور بیشتر مشغول به تحصیل در رشته‌های علوم انسانی هستند، اما باید توجه کرد که تقاضا برای ورود به رشته‌های پزشکی در ایران رو به افزایش است که این امر ناشی از برنامه‌های وزارت بهداشت است که از سال ۱۳۹۴، تمامی برنامه‌های آموزشی را به زبان انگلیسی روی وبسایت دانشگاه‌ها قرار داد و برای دانشجویان بین المللی قابل استفاده کرد.

از سوی دیگر با راه اندازی وبسایت تحصیلات در ایران تمامی برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی در دسترس قرار گرفته است و برای پذیرش مستقیم دانشجویان بستری فراهم شده است.

در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ رشته‌های مرتبط با علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پزشکی به ترتیب با ۴۷، ۲۳ و ۱۶ درصد سه حوزه برتر دانشجویان بین المللی برای تحصیل در ایران بوده است. رشته‌های مرتبط با علوم پایه، هنر و کشاورزی و دامپزشکی به ترتیب در جایگاه‌های بعدی حوزه‌های علاقه دانشجویان برای تحصیل در ایران بوده است.

عمده جمعیت دانشجویان بین المللی در ایران را دانشجویان مقطع کارشناسی تشکیل می‌دهند. تنها در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷، مقطع تحصیلی لیسانس با ۶۴ درصد بیشترین تعداد دانشجویان بین المللی را به خود اختصاص داده است. دوره تحصیلی کارشناسی ارشد با ۱۸ درصد، دکترای عمومی با ۹ درصد، دکترای تخصصی با ۶ درصد و کاردانی با ۳ درصد در رتبه‌های بعدی بیشترین تعداد دانشجویان بین المللی قرار گرفته اند.

مهمترین کشور‌های دانشجو فرست به ایران، کشور‌های آسیایی هستند. در سال ۹۸-۱۳۹۷ کشور افغانستان با اعزام حدود ۱۳ هزار و ۸۵۱ دانشجو به ایران، مهمترین کشور دانشجوفرست به ایران بوده است.

در همین سال کشور عراق با ارسال ۲ هزار و ۸۱۰ دانشجوی بین المللی، رتبه‌ی دوم را در دانشجوفرستی به ایران داشته است و در نهایت کشور لبنان با ارسال هزار و ۳۶۸ دانشجوی بین المللی، رتبه سوم دانشجوفرستی به کشور ایران را داشته است.

این سه کشور در مجموع ۸۶ درصد از جمعیت دانشجویان بین المللی در ایران را تشکیل می‌دهند که بیانگر تمرکز ایران بر جذب دانشجویان خارجی از کشور‌های منطقه است. پس از این سه کشور، کشور‌های سوریه، چین و پاکستان به ترتیب در رده‌های بعدی دانشجوفرستی به ایران قرار می‌گیرند.

کشور‌ها در سیاستگذاری و مدیریت استعدادها، دو رویکرد کلی را دنبال می‌کنند. رویکرد اول به پرورش و شکوفایی استعداد‌ها در داخل اشاره می‌کند و رویکرد دوم حالتی است که کشور‌ها حداقل در کوتاه مدت و به اندازه‌ی نیاز خود توانایی پرورش استعداد‌ها را ندارند و از طریق سیاست‌های مهاجرتی به جذب و نگهداشت استعداد‌ها از خارج از کشور روی می آورند.

از آنجا که سرمایه انسانی در حال تبدیل شدن به مرکز اصلی رشد و توسعه اقتصادی جوامع است، دسترسی به افراد با استعداد و ماهر یکی از عوامل اساسی تعیین کننده چشم انداز آتی یک کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه ها کنکور سراسری دانشجویان بین المللی کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ معاونت فناوری و نوآوری باشگاه خبرنگاران جوان ایجاد معاونت فناوری تحقیقات و فناوری برای جلوگیری دانشگاه ها آموزش و پرورش کنکور سراسری سنجش و پذیرش علوم انسانی صورت جدی آموزش عالی وزارت علوم جعل مدارک کلاس ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۳۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت یک دانشگاه بین‌المللی در تهران غیرقانونی اعلام شد | فهرست همه دانشگاه‌های مجاز کشور را ببینید

به گزارش همشهری آنلاین، دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم اعلام کرد: «پیرو پیگیری و تماس مکرر متقاضیان و نگرانی خانواده‌های آنان درخصوص مؤسسه بدون مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با عنوان «دانشگاه بین‌المللی زاگرس به عنوان یک مؤسسه آموزش عالی» که در فضای مجازی با آدرس https://ziu.university/fa و آدرس portal.prfa.org.ir با عناوین «پردیس بین‌الملل البرز» و «پردیس رسا فنون البرز» و به استناد شماره مجوز ۲۷۷۹۲۰-۲۴-۲ که مربوط به مجوز تمدید موافقت اصولی مؤسسه آموزش عالی آزاد تلاشگران واقع در تهران که برای فعالیت در زمینه حقوق، کسب و کار و حقوق شهروندی تا پایان سال ۱۴۰۱ است، فعالیت می‌کند. لذا استفاده از مجوز صادر شده که هیچ ارتباطی با آدرس‌های مجازی ذکر شده در بالا ندارد فاقد وجاهت قانونی است.

اسامی دانشگاه‌های دولتی، وابسته و موسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، دانشکده‌ها، آموزشکده‌ها، مجتمع‌های آموزش عالی، مدارس عالی و مراکز آموزش عالی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اینجا (کلیک کنید) قابل مشاهده است.

صرفا مدارک دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و موسسات یادشده که مصوب شورای گسترش آموزش عالی بوده و از طریق آزمون سراسری (توسط سازمان سنجش آموزش کشور) و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مصوب مراجع ذی‌صلاح پذیرفته شده باشند مورد تایید می‌باشد.»

کد خبر 843868 منبع: ایسنا برچسب‌ها دانشگاه‌های ایران خبر مهم وزارت علوم تحقیقات و فناوری

دیگر خبرها

  • ورود دانشجویان هنجارشکن به این دانشگاه ممنوع شد | اساتید باید به کشف حجاب‌کننده‌ها در کلاس تذکر دهند
  • آخرین مهلت پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون دانشگاه علامه‌طباطبایی
  • آخرین مهلت اعلام نیاز واحدهای صنعتی در سامانه وزارت علوم اعلام شد
  • ۱۵ اردیبهشت؛ آخرین مهلت اعلام نیاز‌ها در سامانه وزارت علوم
  • آخرین مهلت اعلام نیاز‌ها در سامانه وزارت علوم ؛ ۱۵ اردیبهشت
  • فعالیت یک دانشگاه بین‌المللی در تهران غیرقانونی اعلام شد/ لیست دانشگاه‌های مجاز کشور
  •  لیست دانشگاه‌های مجاز کشور / مدرک کدام دانشگاه‌ها اعتبار ندارد!
  • فعالیت یک دانشگاه بین‌المللی در تهران غیرقانونی اعلام شد | فهرست همه دانشگاه‌های مجاز کشور را ببینید
  • شرایط دکترای بدون آزمون دانشگاه شریف
  • فعالیت «دانشگاه بین المللی زاگرس»غیرقانونی اعلام شد/ لیست دانشگاه‌های مجاز کشور