Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در یک سال اخیر موفق به اجرای پروژه کاداستر در بیش از ۵۵ میلیون هکتار از  اراضی ملی شده‌ایم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، مسعود منصور روز پنجشنبه در گردهمایی مسئولان حوزه نمایندگی ولی فقیه در اداره‌های کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌های کشور در مشهد اظهار داشت: در حال حاضر در کشور40 هزار رشته قنات داریم که 9 هزار و 800 رشته آن متاثر از اقدامات آبخیزداری است و ضمن اینکه در 2 سال گذشته هزار و 850 قنات با اقدامات آبخیزداری احیا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه 70 میلیون واحد دام از مراتع کشور تعلیف می‌شوند، افزود: 40 درصد چرخه آب کشور در جنگل‌های زاگرس تولید می‌شود و هر هکتار جنگل علاوه بر تولید اکسیژن، 68 تن گرد و غبار و ریزگرد را جذب می‌کند و از این طریق باعث تلطیف هوا می‌شود.

منصور تصریح کرد: هر سیلاب حدود 40 میلیارد ریال خسارت در بردارد و طی دهه اخیر شاهد وقوع بیش از 7 هزار و 800سیلاب در کشور بودیم که منجر به ایجاد 200 میلیون متر مکعب رسوب در مخزن سدها شده است و  شده در هر هکتار ، هزار متر مکعب آب به سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ کند.

وی بیان داشت: سالانه 16 تن در هکتار فرسایش آبی و 30 تن در هکتار فرسایش بادی داریم که حجم زیادی از خاک کشور را از دسترس خارج می‌کند اما اقدامات موثر آبخیزداری منجر به کاهش 9 تنی فرسایش آبی در هر هکتار شده است.

«معجزه آبخیزداری»|خسارت 67 هزار میلیارد تومانی خشکسالی به کشاورزی ایران/ کاهش خسارت خشکسالی با آبخیزداریطرح‌های آبخیزداری در یک میلیون و 400هزارهکتار از مراتع کشور انجام می‌شود«معجزه آبخیزداری»|بایدها و نبایدهای مدیریت فرونشست زمین در ایران

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور  اظهارداشت: در راستای ارج نهادن به تلاش‌های شبانه‌روزی جنگل‌بانان و با پیگیری‌های به عمل آمده، موفق به اختصاص پست سازمانی برای نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری شدیم چرا که جنگل‌بانان در خط مقدم حفاظت و حراست از اراضی ملی هستند.

وی عنوان کرد: برای ارج نهادن به تلاش‌های شبانه روزی این حافظان بی‌ادعا در 68 شهرستان یک میدان یا خیابان به نام جنگل‌بان نامگذاری شده است.

منصور با بیان اینکه طی یک سال اخیر موفق به اجرای پروژه کاداستر در بیش از 55 میلیون هکتار از  اراضی ملی شده‌ایم گفت:طبق قانون باید محل استقرار 15 گونه در حال انقراض به عنوان ذخیرگاه شناسایی شود که در سال گذشته موفق به شناسایی 410 هزار هکتار ذخیره‌گاه شدیم که این رقم نیز چندین برابر میانگین سال‌های گذشته است.

انتهای پیام/281/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اراضی ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۳۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتماد: بعد از انقلاب، یک میلیون هکتار از جنگل‌های کشور نابود شده است

روزنامه اعتماد نوشت: در شش دهه گذشته و از ابتدای دهه چهل شمسی تاکنون، توسعه در ایران با از بین رفتن جنگل‌ها همراه بوده است.
 
بیشتر جنگل‌های کشور در نواحی شمالی و در سواحل جنوبی دریای کاسپین واقع شده است. این جنگل‌ها دارای آب و هوای معتدل مرطوب بوده و از شرق استان اردبیل تا استان خراسان شمالی، به ویژه در سه استان گیلان، مازندران و گلستان ادامه دارد و برآورد می‌شود که حدود ۳ میلیون هکتار جنگل در دامنه شمالی رشته کوه‌های البرز و استان‌های ساحلی دریای کاسپین وجود داشته باشد.
 
سایر نقاط کشور دارای جنگل‌های بالغ بر سه میلیون هکتار است. از این جنگل‌ها تنها ۱.۳ میلیون هکتار قابل بهره‌برداری صنعتی است، بقیه جنگل‌ها به دلیل عدم نگهداری مناسب یا آسیب‌های طبیعی مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرند.
 
دولت با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف مانند تولید، کشاورزی و انرژی‌های تجدیدپذیر تلاش می‌کند تا اقتصاد ملی را متنوع کند و اتکای خود به صادرات نفت را به تدریج کاهش دهد.
 
از ابتدای سده بیستم تاکنون ۴۳ درصد از جنگل‌ها از بین رفته و بیشتر مناطق جنگلی باقیمانده، در رشته کوه‌های البرز، در نزدیکی دریای کاسپین و در رشته کوه‌های زاگرس است. در ایران کنونی تقریبا جنگل بکری باقی نمانده است.
 
اثر هزاران ساله انسان بر محیط زیست طبیعی - رشد جمعیت، تصاحب زمین برای کشاورزی، بهره‌برداری از جنگل‌ها توسط عشایر و افزایش تقاضا برای چوب به عنوان مصالح ساختمانی یا هیزم - منابع جنگلی کشور را از بین برده است.
 
در دوران پهلوی و در فاصله سال‌های ۱۳۰۴ تا ۱۳۵۷ توسعه کشاورزی به ویژه برای پوشش جنگلی مضر بود. در استان‌های چهارمحال و بختیاری، لرستان و خوزستان زمین‌های جنگلی زیادی برای کشت و زرع پاک تراش شدند. در گیلان، جنگل‌ها را قطع کردند تا امکان تولید چای، برنج و تنباکو فراهم شود. بهره‌برداری مشابه از اراضی جنگلی مازندران، زیستگاه ببر ایرانی را که آخرین بار در دهه ۵۰ مشاهده شده بود، نابود کرد. از زمان انقلاب و از سال ۱۳۵۷، جنگل‌های ایران قربانی تخریب فزاینده‌ای شده‌اند و حدود یک میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس غنی از نظر زیست محیطی به دلیل تغییرات اقلیمی از بین رفته است.
 
سازمان‌های دولتی مسوول اجرای قوانین و مقررات مربوط به مناطق جنگلی، به‌روز نیستند و همواره با مشکل بودجه و بروکراسی ناکارآمد مواجهند. افراد همچنان مانند آنچه در مورد پارک جنگلی الیمالات نور در سال ۱۴۰۲ شاهد بودیم، به میل خود درختان را قطع می‌کنند و گاهی اوقات برای ایجاد پارکینگ اتومبیل، شهرک یا زمین‌های قابل کشت بیشتر، جنگل‌ها را حذف می‌کنند یا آنها را آتش می‌زنند.
 
پاکسازی بیش از حد جنگل‌ها با انتشار هر چه بیشتر میلیون‌ها تن گاز‌های گلخانه‌ای در اتمسفر همراه است که معمولا در چوب به شکل کربن ذخیره می‌شوند. این گاز‌های گلخانه‌ای آزاد شده، اقلیم جهان را بی‌ثبات می‌کنند، به جو آسیب می‌رسانند و به گرم شدن کره زمین و در نهایت، تشدید تغییرات اقلیمی منجر می‌شوند.
 
جنگل‌ها با ذخیره‌سازی کربن، با کاهش گرمایش زمین، مزایای محیط‌زیستی مهمی به همراه دارند. قطع ۴۰۰۰ اصله درخت از جنگل هیرکانی اآلیمالات نور مازندران در سال ۱۴۰۲ به افزودن حدود ۱۰۰ تن دی‌اکسیدکربن یا عبارت دیگر ۲۷.۵ تن کربن خالص به اتمسفر می‌انجامد. یک مترمکعب چوب حدود یک تن، اما یک درخت سالانه به‌طور متوسط بین ۱۰ تا ۴۰ کیلوگرم دی‌اکسیدکربن جذب می‌کند که البته این میزان جذب هم بستگی به مجموعه‌ای از عوامل دارد. یک تن دی‌اکسیدکربن معادل ۴۰۰۰ کیلومتر جابه‌جایی یک خودروی بنزینی، ۱۲۰هزار شارژ گوشی تلفن هوشمند و مصرف ۵۰۰ لیتر گازوییل است.
 
افزایش سالانه ۱۰۰ تن دی‌اکسیدکربن «۲۷.۵تن کربن خالص» معادل ۱.۵ در ده به توان منهای ۱۰ درجه سانتی‌گراد موجب افزایش دمای سالانه می‌شود، چون دی‌اکسیدکربن (CO۲) یک گاز گلخانه‌ای با اثری مانند شیشه در گلخانه ایجاد می‌کند، گرما را به دام می‌اندازد و داخل را گرم می‌کند و بنابراین هر تن دی‌اکسیدکربنی که در جو منتشر می‌کنیم، اقلیم را بیشتر گرم می‌کند.

tags # محیط زیست ، جنگل سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • رفع تداخل ۱۰۰۰ پلاک از اراضی ملی در لرستان
  • ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی چرام
  • اعتماد: بعد از انقلاب، یک میلیون هکتار از جنگل‌های کشور نابود شده است
  • تحقق ۷۶ درصدی حدنگاری اراضی کشاورزی استان یزد
  • یزد، پیشرو در اجرای کاداستر اراضی کشاورزی در کشور
  • تشکیل بیش از ۶ هزار پرونده قاچاق چوب / ۲۲ هزار هکتار از اراضی ملی خلع ید شد
  • یزد پیشرو در اجرای کاداستر اراضی کشاورزی در کشور
  • یزد پیشرو در اجرای کاداستر اراضی کشاورزی در کشور/ اتمام طرح در سال جاری
  • ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در قلمرو فرسایش آبی است