Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@23:53:47 GMT

قادری: امروز فارغ التحصیل دارای مهارت نیاز داریم

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۷۴۷۸۵

قادری: امروز فارغ التحصیل دارای مهارت نیاز داریم

ایسنا/فارس نشست هم اندیشی اجرای آموزش های دوگانه در بنگاه‌های اقتصادی به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس با حضور جمعی از مسئولان و فعالان بخش‌های خصوصی و دولتی برگزار شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید دانشجویان را درگیر آموزش‌های دوگانه کنیم، گفت: اینکه یک سری دانشگاه های نسل اول یا دوم صرفا آموزش تئوریک دنبال می‌کنند و دانشجو عملا با موضوعات به شکل عملی مواجه و درگیر نباشد، در حوزه کار، اتفاق خاصی نمی‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان صمت، دکتر جعفر قادری افزود: همانطور که مشاهده می‌کنیم بخش زیادی از فارغ التحصیلان ما تنها دارای مدرک دانشگاهی هستند اما در حوزه اجرا و عمل همیشه مشکل دارند و گاه بعضی از کارشناسان  یا افرادی که دارای مدرک دانشگاهی هستند در جریان کار که قرار می‌گیرند با معضلات بسیاری روبرو می‌شوند.

قادری با بیان اینکه ما نه فارغ التحصیلان تئوری می‌خواهیم که به مسائل اجرایی و کاری اطلاع و اشراف و تسلطی نداشته باشند و نه صرفا افراد تجربی می‌خواهیم که در حوزه های آموزشی اشراف ندارند، اظهار کرد: باید نیروهای انسانی  را در این دو بعد  پا به پای یکدیگر پیش ببریم و به دو بال علم و تجربه تجهیز کنیم چون اگر این کار صورت بگیرد می توانیم مشکلات کشور را حل کنیم .

این نماینده مجلس ادامه داد: بنده معتقدم اگر وزارت کار، مجموعه تامین اجتماعی  و صندوق بازنشستگی ما به گونه ای عمل کنند که با تنوع در پیشنهادات و طرح های خود فرصتی را فراهم کنند که برای کارفرما امکان انتخاب وجود داشته باشد، کارفرما نیز از طرح ها استقبال خواهد کرد.

تهیه طرح بهبود مستمر محیط کسب و کار در مجلس

وی در ادامه از تهیه و بررسی طرح بهبود مستمر محیط کسب و کار در مجلس خبر داد و گفت:  تا یکشنبه آینده اشکالات این طرح برطرف و به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، در ادامه به طرح تامین مالی و تولید زیرساخت ها نیز اشاره کرد و ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که این طرح می‌تواند طرح قبلی را تکمیل کند.

به عقیده این نماینده مجلس، باید در حوزه های مختلف به واحد های تولیدی و سرمایه گذاران کمک شود تا منابع تامین مالی شان متنوع  و از طرفی جامعه کارگری نیز حمایت شود.

وی با بیان اینکه در حوزه های کارفرمایی و کارگری اشکالاتی وجود دارد، اظهار کرد: باید نمایندگان کارفرمایان، نمایندگان کارگران و نماینده دولت کنار هم قرار گیرند و با همفکری ایرادات و مشکلات را برطرف کنند.

این عضو مجمع نمایندگان فارس با اشاره به طرح های کارآموزی دانشجویان گفت: باید به هر فردی در دوران دانشجویی این امکان و فرصت داده شود تا با یک بیمه حداقلی و بدون الزام کارفرما به پرداخت حداقل حقوق کنار مباحث تئوری مسائل عملی را نیز  دریافت کند.

قادری گفت: باید راه را باز کنیم که کارفرمایان و مجموعه های مختلف صنعتی دانشجویان را از دوران تحصیل به بکارگیری کنند تا بتوانیم از ظرفیت دانشجویان به خوبی استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس هم به مفهوم آموزش های دوگانه اشاره و اضافه کرد: آموزش های دوگانه یعنی اینکه بخشی از آموزش ها به جای دانشگاه، در محیط واقعی کار انجام می‌شود و دانشجو سه روز در دانشگاه بوده و دو روز برای دروس کارگاهی و آزمایشگاهی در محل بنگاه اقتصادی حضور دارد.

محمد جامعی با بیان اینکه بنگاه اقتصادی مدنظر این طرح می تواند یک واحد صنعتی، یک واحد صنفی، بخش خدمات و یا کشاورزی باشد، گفت: این کار اهداف زیادی دارد اول اینکه آموزش واقعی یعنی موارد مورد نیاز بازار کار به دانشجویان آموزش داده می شود که مهمترین بخش اهداف طرح همین است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس ادامه داد: مسائل دیگری از جمله آشنا شدن کارفرما و نیروی کاری که عنقریب فارغ التحصیل می شود و قرار است وارد بازار کار شود می تواند زمینه اشتغال دانشجو بعد از فارغ التحصیلی را فراهم کند علاوه بر این هر بنگاه اقتصادی یا واحد صنعتی، صنفی یا خدماتی می تواند یک دانشگاه باشد.

جامعی با اشاره به اینکه دانشگاه ها هر چقدر هم که در کارگاه ها و آزمایشگاه ها کارهایشان را درست پیش ببرند و به دانشجو تکلیف کنند، از صنعت عقب می‌افتند، گفت: چون منابع کشور اجازه نمی دهد که مدام تجهیزات دانشگاه‌ها به روز شود بنابراین چنین اقدامی می‌تواند از لحاظ اقتصادی کمک بسیاری به کشور کند، همچنین حضور اساتید دانشگاه در صنعت نیز می تواند برای استادی که به همراه دانشجو در بنگاه اقتصادی حضور دارد، موثر باشد و مباحث بسیاری را از محیط کار فرا بگیرد تا در کلاسهای تئوری که در دانشگاه برگزار می کند را به دانشجوها منتقل کند.

وی اضافه کرد: از طرفی برای واحدهای صنعتی هم این امکان فراهم می‌شود که یک هیئت علمی و استاد دانشگاه در محل کار و فعالیت آنها حضور داشته باشد تا اشکالاتی و مشکلاتی که در آن صنعت وجود دارد را ببیند و بتواند در رفع این مشکلات کمک کند و این هدفی است که از اجرای طرح آموزش‌های دوگانه دنبال می‌شود.

جامعی با تاکید بر اینکه در این راستا نیاز به یک سری زیرساخت ها است، اظهار کرد: باید اداراتی مثل تامین اجتماعی، اداره کار و رفاه اجتماعی، سازمان صنعت و معدن، صنعتگران و فعالان اقتصادی، کارگروه های اتاق بازرگانی و اتاق اصناف و سایر دستگاه‌های ذیربط کمک کنند تا زیرساخت ها فراهم و آماده شود تا با یک دید همه‌جانبه و کمترین مشکل این هدف دنبال گردد و به مجلس ارائه شود تا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

وی در خصوص اقداماتی که در استان فارس در این زمینه تاکنون انجام شده است، گفت: با صنعتگران بزرگ استان صحبت شده و نقطه نظرات آن ها را شنیده ایم در نتیجه اکثرآن ها آمادگی خود برای حمایت ازاین طرح را اعلام کرده اند، نتایج مباحث مطرح شده اینکه می‌توان در فارس آموزش‌های دوگانه را راه اندازی کرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس با بیان اینکه نیازمند دیتاها و اطلاعات بیشتری هستیم که طرح را از همه جوانب بسنجیم و مشوق هایی برای صنایع در نظر گرفته شود، ادامه داد: بررسی های بیشتر برای این است که بنگاه های اقتصادی ترغیب شوند و به این طرح ورود کرده و ما را یاری رسانند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم در بخشی از این برنامه با بیان اینکه دانشگاه‌های مختلفی در زمینه آموزش و پژوهش در زمینه صنعت فعال هستند، مطرح کرد: دانشگاه‌ها در زمینه آموزش و دروس تحصیلی باید نیازهای صنعت ما را شناسایی و عارضه‌یابی کنند و در راستای رفع آن‌ها و کمک به واحدهای تولیدی تلاش نمایند.

عبدالحمید اخلاصی، افزود: همانطوری که هر واحد صنعتی کالاهای تولیدی خود را با توجه نیازمندی متقاضیان و بازار مصرفی تولید می‌کنند، دانشگاه‌ها هم بایستی فارغ‌التحصیلان خود را با هدف کمک و حل مسائل بخش صنعت نیز تربیت کنند.

اخلاصی با اشاره به اینکه در سازمان صمت فارس اداره آموزش، پژوهش و فناوری آماده همکاری با دانشگاه‌های مختلف استان است، بیان داشت: در این اداره قابلیت‌های بسیار خوبی وجود دارد که ارتباطات صنعت و دانشگاه را تسهیل خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی آموزش دوگانه سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس مجلس شورای اسلامی دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس آموزش های دوگانه بنگاه اقتصادی دانشگاه ها آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۴۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی دو هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی اصفهان با اشاره به شناسایی ۲ هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان گفت: حدود ۴۷۷ نفر کودک از خدمات ۱۳ مرکز روزانه توانبخشی طیف اوتیسم استفاده می‌کنند.


پژمان پورشبانان افزود: یک مرکز شبانه روزی بستری موقت برای این بیماران فعال است، اما سیاست بهزیستی مبنی بر افزایش مراکز شبانه روزی نیست، زیرا معتقد به استفاده از مراکز روزانه و آموزش از طریق خانواده است.


وی گفت: براساس بررسی‌ها شمار این اختلال در حال افزایش و در پسر‌ها چهار برابر بیشتر از دختر‌ها رخ می‌دهد.
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی اصفهان ادامه داد: در کنار ارائه خدمات مراکز بهزیستی، روش‌های متمرکز فردی و چهره به چهره و در برخی موارد برگزاری کلاس دو یا سه نفره به صورت گفتار درمانی و کار درمانی با هدف بهبود فرد صورت می‌گیرد.


وی گفت: سن ۲ تا ۵ سالگی دوران طلایی یک فرد اوتیسمی است که باید مداخلات درمانی و آموزشی برای فرد انجام شود که این امور از سال ۱۳۸۰ وارد فرایند توانبخشی بهزیستی و از آن زمان این اختلال درمان می‌شود.


پورشبانیان با اشاره به اینکه عمده برنامه‌های آموزشی بهزیستی متمرکز بر ایجاد تعاملات اجتماعی فرد است، بیان داشت: یکی از روش‌ها برنامه جامع (ABA) است که حوزه‌های مختلفی از جمله مهارت‌های آموزشی، مهارت‌های اجتماعی، شناخت، کارکرد‌های اجرایی، حرکت، مهارت‌های انطباقی، بازی و زبان را شامل می‌شود که اگر به تعداد ساعات لازم انجام شود، برای یک کودک مبتلا به اوتیسم کافی است و این کودکان نیازی به شیوه‌های دیگر ندارند.
اختلال طیف اوتیسم یک اختلال نورولوژیکی است که خودش را در سال‌های اولیه رشد کودک نمایان می‌کند.
این اختلال در بیماران اوتیستیک موجب می‌شود که مغز فرد مبتلا به اوتیسم نتواند در زمینه رفتار‌های اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی به‌درستی عمل کند و مزاحم او برای یادگیری چگونگی ارتباط و تعامل با دیگران به طور اجتماعی می‌شود.
کودکان و بزرگسالان دارای اختلال طیف اوتیسم در زمینه ارتباط کلامی و غیر کلامی، مهارت‌های شناختی معمول، رفتار‌های اجتماعی، فعالیت‌های سرگرم‌کننده و بازی دارای مشکل می‌باشند

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • مسئولان با افزایش تعداد دروس تک ماده راه فرار را به دانش آموزان یاد می‌دهند
  • شناسایی دو هزار و 613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان
  • شناسایی دو هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان
  • اولین کنفرانس ملی مهارت به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار می‌شود
  • بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می‌شوند
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می شوند/ ضعف نظام آموزشی
  • فنی و حرفه‌ای زرند در سطح استان کرمان، رتبه‌ دوم را کسب کرد
  • پادشاه خیانتکار اردن کیست؟ | با همسر و فرزندان این عرب اسرائیل‌دوست آشنا شوید ؛ از همسر فلسطینی تا دختر خلبان | تصاویر
  • با پادشاه اردن و همسر و فرزندانش آشنا شوید؛ از همسر فلسطینی تا دختر خلبان (+عکس)