Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در مراسم گرامیداشت واقعه پنج آذر از خانواده معظم شهدای این واقعه تجلیل و قدردانی شد.

مردم شهرستان گرگان در پنجم آذر سال ۱۳۵۷ در دفاع از قیام مردم مشهد و محکومیت حمله ماموران رژیم شاه به حرم مطهر امام رضا (ع) که در ۲۹ آبان همان سال اتفاق افتاد به ندای امام راحل لبیک گفتند و به خیابان آمده و حماسه‌ای ماندگار به جای گذاشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم شهرستان گرگان وقتی به محل امام‌زاده عبدالله (ع) این شهرستان رسیدند توسط دژخیمان رژیم پهلوی گلوله‌باران شدند و تعدادی به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

در راهپیمایی پنج آذر حداقل ۳۰ هزار نفر از اهالی شهرستان گرگان حضور داشتند که در این راهپیمایی ۱۴ نفر شهید و ۷۰ نفر مجروح شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سید اسماعیل حسینی، احمد سبطی، سیدنظام الدین نبوی، حسین مقصودلو، سیدجعفر علاالدین، چنگیز امیرلطیفی، عباس خالداران، ابوالحسن هادی، حجت‌الله عباسی، فرامرز ویزواری، حسینعلی نصیری، حسین محبی‌راد و خواهران شهیده صدیقه، پروانه و نرگس قصابان شهدای قیام پنجم آذر مردم گرگان هستند.

باید از قیام مردم گرگان در پنجم آذر بیشتر گفته شود تا نسل آینده از اهمیت آن مطلع شود.

* همه چیز در خصوص قیام مردم گرگان در روز ۵ آذر ۱۳۵۷

در تاریخ ۲۹ آبان سال ۵۷، عمال رژیم شاهنشاهی در مشهد مقدس و حرم مطهر امام رضا (ع) با حمله‌ای مسلحانه دست به بی‌حرمتی و جسارت در حرم رضوی زدند و تعدادی از مردم را شهید و زخمی کردند.

به دنبال این جنایت حضرت امام خمینی (ره) طی پیامی که در تاریخ دوم آذر ماه آن سال صادر کردند، روز یکشنبه پنج آذر سال ۱۳۵۷ که مصادف با هفتمین روز واقعه مشهد بود را عزای عمومی اعلام کردند و از مردم خواستند تا با هر وسیله ممکن برای سقوط حکومت جبار شاهنشاهی قیام کنند.

پیام حضرت امام (ره) ظرف کمتر از ۴۸ ساعت از پاریس به گرگان رسید و شوری در بین مردم به وجود آورد، خبری دهان به دهان به گوش گلستانی‌ها در شهرها و روستاهای اطراف رسید که صبح روز پنج آذر در محل امامزاده عبدالله (ع) گرگان راهپیمایی اعتراض‌آمیزی انجام خواهد شد.

بالاخره روز پنج آذر ۵۷ فرا رسید. در این روز قشرهای مختلف مردم به میدان آمدند، رژیم فکر این را نمی‌کرد که جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر در امامزاده عبدالله (ع) گرگان جمع شوند.

ماموارن رژیم که سردرگم شده بودند، برای سرکوب کردن راهپیمایی مردم به سوی آنها چه در کوچه، خیابان، بیمارستان و داروخانه رگبار گشوند، در این روز ۱۴ نفر از مردم منطقه به شهادت رسیدند و ۱۵۰ نفر نیز مجروح شدند.

انتهای پیام/83019

منبع: فارس

کلیدواژه: تجلیل خانواده های شهدا پنج آذر گرگان فرمانده سپاه نینوا گلستان مردم گرگان قیام مردم پنج آذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۵۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکزمهاباد؛ ماموستا عبدالسلام امامی امام جمعه مهاباد در آئین تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح گفت: جمهوری اسلامی ایران از مدتها قبل انتقام خود را از رژیم صهیونیستی گرفته بود اما با عملیات وعده صادق، صهیونیستها و حامیان آنها را سرجای خود نشاند.

سرهنگ اکبر نوروزی، فرمانده قرارگاه امام سجاد (ع) و سپاه مهاباد هم عملیات وعده صادق را نتیجه انسجام نیروهای مسلح، امنیتی، لشکری و کشوری دانست و گفت: پشتیبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران از این عملیات، بازتاب جهانی و پیامی روشن به دشمنان داشت که هنوز با توان کامل نیروهای مسلح مواجه نشده اند.

دراین آیین، ضمن اعلام آمادگی و اتحاد نیروهای مسلح درمقابل دشمنان، از جانشین قرارگاه منطقه ای شمالغرب نزاجا و فرمانده تیپ 364 شهید نصیرزاده ارتش در مهاباد با اهدای لوح تجلیل شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • واکنش یک امام جمعه به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده ها در اصفهان /منشا این ریزپرنده ها خارج از کشور نبوده است /آبروی اسرائیل رفت
  • تجلیل از مسئولان و دست‌اندرکاران اعتکاف در قزوین
  • تجلیل از خانواده‌های اعضای وابسته فرماندهی انتظامی لرستان
  • عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش
  • تجمع طلاب حوزه علمیه رضویه گرگان در دفاع از عملیات تنبیهی وعده صادق
  • تجلیل رئیس بنیاد شهید از ۳ خانواده شهید ارتش در بوشهر
  • تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد
  • دیدار کارکنان تیپ ۴۰ متحرک هجومی ارتش با امام جمعه اردبیل
  • خانواده سرباز شهید «عدنان تخت رونده»مورد تجلیل قرار گرفتند
  • تجلیل از دست‌اندرکاران رویداد کشوری جامعه پرداز در همدان