Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،ائتلاف سعودی نیمه دوم آبان ماه امسال در تصمیم ناگهانی عناصر خود را از نوار ساحلی غرب یمن خارج کرد تا مساحتی افزون بر ۷۰۰ کیلومتر مربع از اشغال خارج و به کنترل رزمندگان انصارالله درآید.

در روزهای گذشته رسانه ها، تحلیل های متعددی را در خصوص چرایی خروج نیروهای تحت فرمان ریاض از بخش های وسیع استان الحدیده مطرح کردند و اشاره به اجرا و عملی شدن توافق استکهلم یکی از این گمانه زنی ها بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رسانه ها در توضیح تحلیل خود اعلام کردند که هر دو طرف (صنعاء و ریاض) از شهر الحدیده و نقاط حومه خارج می شوند و با تخلیه این مناطق (کیلومتر ۱۶، شهرک صالح و...) مسیر پایتخت به سمت نوار ساحلی غرب یمن باز می شود.

تحلیل و خبر استقرار گروه مشترک در بندر «الحدیده، الصلیف، راسی عیسی و...» در حالی بیان می شود که رزمندگان انصارالله وارد مناطق تخلیه شده در نوار ساحلی شده اند و خود را برای بازسازی این نقاط آماده می کنند و همین مسئله این گمانه زنی رسانه ای را تا حدود زیادی زیر سوال برده و به نظر می رسد فقط بخش مربوط به برقراری دوباره ارتباط صنعاء - الحدیده درست است.

شماری دیگر از رسانه ها و کارشناس تحولات منطقه هم آنچه را که در استان الحدیده گذشته را در راستای عملی شدن توافق جدید انصارالله و رژیم سعودی می دانند و می گویند ریاض با تخلیه نوار ساحلی حُسن نیت خود را نشان داده است.

واقعیت ها در خصوص تحولات الحدیده را باید همزمان با پیشروی گسترده رزمندگان در مرکز یمن و رسیدن به دروازه های شهر مارب و احتمال ادامه عملیات در محورهای چنوب غرب و غرب استان شبوه ارزیابی کرد و ائتلاف سعودی این خطر را به خوبی احساس و درک کرده است.

مارب (قلب یمن) نقطه اتصال جنوب و شمال کشور به شمار می آید و از سویی دیگر به همراه استان شبوه سرشار از منابع نفتی ارزشمند است و همین مسئله سعودی ها را نگران کرده چرا که پیشروی رزمندگان را در این محورها قطعی می دانند.

ریاض دریافته است اگر استان های مارب و شبوه را از دست دهد دیگر نفوذی در یمن ندارد و توازن قدرت به سود رزمندگان تغییر خواهد کرد و این به معنای شکست کامل است و در مقابل انصارالله و امارات سهم ناچیزی خواهد داشت.

در کنار پیشروی های سریع و خیره کننده انصارالله در مرکز و شمال، سعودی ها می بینند که صهیونیست ها در حال تقویت اماراتی ها در خاک یمن (جنوب) هستند و دریافته اند بازنده میدان هستند و با وجود هزینه های هنگفت در سال های گذشته بدون نتیجه از یمن خارج خواهد شد.

به نظر می رسد سعودی ها با خروج از استان الحدیده تلاش می کنند تا حدی اعتبار به دست آورند و همچنین مانع از دست رفتن سریع سایر مناطق اشغالی در خاک یمن شوند و شکست خود را به تاخیر بیندازند.

سعودی ها با تخلیه نوار ساحلی غرب یمن (استان الحدیده) قصد دارند جبهه مقاومت انصارالله را دچار خطای محاسباتی کنند که به جای پیشروی در مارب و شبوه، پاکسازی استان تعز و سایر مناطق جنوبی تحت نفوذ امارات را در دستور کار قرار دهد.

بررسی تحولات سیاسی و میدانی نشان می دهد که ریاض درصدد است که با خروج از الحدیده، منطقه راهبردی «باب المندب» و سایر مناطق ساحلی پر اهمیت را به مقصد بعدی انصارالله تبدیل کند و با شعله ور کردن درگیری ها در این محورها، امارات را زیر فشار سنگین قرار دهد و نفسی بکشد.

سعودی ها با این دستور کار می خواهند توازن قدرت با امارات را در خاک یمن به سود خود تغییر دهند و از سویی دیگر مارب و شبوه را هم نجات دهند اما باید دقت داشت رزمندگان انصارالله براساس آنچه که در اتاق عملیات پیش بینی شده حرکت می کنند.

در حال حاضر، اماراتی ها بیشتر در مناطق مرزی و ساحلی کشور یمن از جمله استان های تعز، عدن، حضرموت، جزیره سقطری و ...» سرمایه گذاری و نفوذ کرده اند و عناصر تحت فرمانش این نقاط را در اشغال دارند.

رژیم امارات در تلاش است به صورت دائم بنادر و جزایر میون در دریای سرخ، المخا و باب المندب در استان تعز، بندر بریقه در استان عدن، بندر بلحاف در استان شبوه، بندر الضبه در استان حضرموت، جزیره سقطری در دریای عرب و بندر نشتون در استان المهره را در اشغال داشته باشد.

منبع:مشرق

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عربستان سعودی یمن نوار ساحلی غرب یمن استان الحدیده سعودی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۵۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل زنجیره انسانی حمایت از عملیات وعده صادق امروز در سواحل مازندران

زنجیره مردمی دیار علویان ساعت ۱۰ صبح امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین به صورت همزمان در سراسر نوار ساحلی استان مازندران در حمایت از عملیات تاریخی وغرور آفرین وعده صادق و طرح نور برگزار خواهد شد

محل‌های تشکیل زنجیره انسانی مردم مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق بدین شرح است
بهشهر: شبه جزیره میانکاله
نکا: ساحل آزاد نکا
ساری: ساحل فرح آباد
میاندورود: ساحل آزاد میاندرود
بابلسر: سراسر سواحل بهنمیر و بابلسر
جویبار: ساحل آزاد جویبار
فریدونکنار: ساحل شهرستان (ورودی‌ها پارک لاله، پلاژ شهرداری و پل میلاد)
نوشهر: نوار ساحلی سیاهرود تا صلاح الدین کلا، نوار ساحلی مزگاه تا بندر نوشهر و نوار ساحلی سیسنگان تا انارور
محمودآباد:از ساحل روستای دریاسر تا ساحل روستای خشت سر
نور: سواحل شهر‌های نور (ورودی خیابان پلاژ شهرداری) رویان (ورودی خیابان پلاژ شهرداری) ایزد شهر (ورودی از گلسار ۶۵)
چالوس: ساحل رادیو دریا
عباس آباد: پلاژ سلمان شهر و ساحل امرج کلا عباس آباد
تنکابن: ساحل دریا
رامسر: سواحل بخش مرکزی و دالخانی

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • تشکیل زنجیره انسانی حمایت از عملیات وعده صادق امروز در سواحل مازندران
  • تصاویر آخرالزمانی از خان یونس پس از عقب‌نشینی اسرائیل
  • تصاویر آخرالزمانی از خان یونس پس از عقب‌نشینی اسرائیل از خان یونس
  • نمایش جنایات صهیونیست‌ها پس از عقب‌نشینی از خان یونس
  • تشکیل زنجیره مردمی دیار علویان فردا در سواحل مازندران
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳هزار انسان را در غزه نادیده گرفت
  • وزیر خارجه عربستان: خواهان نزاع بیشتر در منطقه نیستیم
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳ هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است