Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، علیمراد اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با اشاره به اینکه الگوی کشت کشور آماده شده و فاز اول آن در پاییز وارد مرحله عملیاتی شد گفت: طرح الگوی کشت در استان اصفهان کاملاً نهایی شده و به تایید شورای برنامه‌ریزی استان رسیده است.

وی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به اینکه در چهار سناریو الگوی کشت آماده شده است افزود: سناریوها شامل کم آبی شدید، کم‌آبی متوسط، کم آبی خفیف و نرمال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای اجرای الگوی کشت الزاماتی لازم است، این الگو در استان اصفهان سازگار با شرایط است و متناسب با شرایط زاینده‌رود آماده شده است.

در ادامه سامانی کارشناس حوزه آب در خصوص کم‌آبی و راهکارهای جایگزین در حوضه آبی زاینده رود گفت: مصارف آب به طور کلی در حوزه های کشاورزی ،شرب ،صنعت و بخش محیط زیست است. ۸۰ الی ۹۰ درصد مصارف آب کشور متعلق به کشاورزی است لذا تمرکز بر روی این بخش بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب میزان سطح زیرکشت زراعی و باغی در حدود ۸۰ هزار هکتار بود افزود: این ارقام بخش آبی در حد ۳ الی ۴ برابر افزایش یافته است. اکنون نزدیک به ۳۰۰ هزار هکتار کشت آبی و باغات نیاز به آبیاری آبی دارد که میزان رشد تغییر پیدا کرده است.

این کارشناس حوزه آب با اشاره به اینکه در اکثر برنامه های توسعه اول تا ششم و در تمام برنامه هایی که در بودجه‌های سنواتی آمده به الگوی کشت تاکید شده است اظهار کرد: متاسفانه تا به این لحظه الگوی کشتی در سطح کشور چه در حوضه زاینده‌رود و چه در حوضه های دیگر وجود ندارد.

وی با اشاره به استفاده از الگوی کشت و سطح زیر کشت گفت: اگر الگوی کشت بهینه را انتخاب کنیم باز نمی تواند جوابگو و پاسخگوی نیاز کشاورزان باشند بنابراین بحث افزایش سطح بیش از توان اکولوژیک داریم، باید الگوی کشت متناسب با سطح زیر کشت و متناسب با توان اکولوژیک منطقه باشد.

سامانی با اشاره به اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد مصارف در بخش کشاورزی مورد اختلاف وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو است ادامه داد: مصرف صنعت دقیق است و مصرف آبی که به سمت محیط زیست جاری می‌شود نیز مشخص است بنابراین تحولاتی که صورت می‌گیرد در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه تلاش‌های وزارت جهاد کشاورزی قابل تقدیر است آنها محدودیت های خاص خودشان را از جهت منابع مالی دارند اظهار کرد: در فصل بودجه رایزنی ها به شدت افزایش پیدا می‌کند، اصل قضیه بر این است که اگر هدف صرفه جویی در آب است باید میزان آن مشخص شود ، وقتی هیچ تاثیری بر روی زاینده رود ندارد پس آب کجا رفته است .

این کارشناس حوزه آب با اشاره به اینکه نظارت ها باید دقیق صورت گیرد افزود: نظارت وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو ضعیف است و نظارت به آن شکلی که مدنظر است وجود ندارد.

در حال تکمیل...

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: الگوی کشت حوضه آبریز زاینده رود جهاد کشاورزی زاینده رود الگوی کشت کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۵۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت غرامت خسارت به کشاورزان در غرب استان اصفهان + فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفتگوی تلفنی با بخش خبری ۲۰ شبکه اصفهان با بیان اینکه بیمه، تنها راه کار جبران خسارت کشاورزان و باغداران است گفت: بانک کشاورزی بر اساس این بیمه، خسارت باغات را ارزیابی و به صندوق بیمه کشاورزی اعلام می‌کند تا غرامت آن در زمان بنی مشخص به کشاوران پرداخت شود.


استان اصفهان با داشتن بیش از ۵۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی، پنج درصد از مساحت استان و سه و نیم درصد از زمین‌های کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.


وسعت زیر کشت محصولات زراعی این استان ۲۸۰ هزار هکتار، باغ‌ها ۸۵ هزار هکتار و گلخانه ها، دو هزار و ۷۰۰ هکتار است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی پرداخت غرامت خسارت به کشاورزان در غرب استان اصفهان

دیگر خبرها

  • آغاز آزمون شبه نهایی در پایه‌های دهم و یازدهم
  • آزمون شبه نهایی در پایه‌های دهم و یازدهم در استان اصفهان
  • ناکامی کاله در راه رسیدن به نیمه نهایی
  • ذوب‌آهن از آمل به نیمه‌نهایی رسید
  • بیانیه باشگاه ذوب‌آهن اصفهان در پی حواشی دیدار با کاله مازندران
  • پرداخت غرامت خسارت به کشاورزان در غرب استان اصفهان + فیلم
  • اصلاح الگوی کشت در استان بوشهر ضروری است
  • اصفهان الگوی مناسب برای انتقال دانش پزشکی به کشور‌های منطقه
  • نخستین برد کاله در پلی آف لیگ برتر بسکتبال
  • اصفهان الگوی مناسب برای انتقال دانش پزشکی به کشورهای منطقه