Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-19@23:38:43 GMT

نکاتی برای عاشقان غذای تند

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۷۵۷۶۳

تندی برخی از مواد غذایی که به دلیل «کپسایسین» است برای سلامتی بدن مفید است. مواد غذایی تند باعث کاهش وزن و افزایش طول عمر می‌شود.

خبرگزاری میزان _ خبر آنلاین نوشت: «کپسایسین» عاملِ تندیِ مواد غذایی است. این ماده ترکیبی شیمیایی است که در خوراکی‌های تند مثل فلفل قرمز وجود دارد و دلیل همان احساس سوزشی است که هنگام خوردن این ماده، احساس می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی ممکن است تندیِ ناشی از کپسایسین را دوست نداشته باشند، اما جالب است بدانید این ترکیب مزایای زیادی برای سلامتی دارد. برای مثال، کپسایسین می‌تواند به عنوان یک مسکن برای درد‌ها عمل کند.

کپسایسین به عنوان یک داروی موضعی برای تسکین درد عصبی به کار می‌رود. مضاف بر این، مشکلات مفاصل مانند آرتریت روماتوئید و ناراحتی‌های پوستی مثل پسوریازیس نیز با پماد یا ژل حاوی کپسایسین قابل درمان هستند.

دیگر اثرات مواد غذایی تند را در ادامه خواهید خواند.

کاهش وزن

تحقیقات نشان می‌دهد که مواد غذایی تند، کالری‌سوزی و چربی‌سوزی را افزایش و اشتها را کاهش می‌دهد.

افزایش طول عمر

افرادی که تقریباً هر روز غذا‌های تند می‌خورند، ۱۴درصد بیشتر از افرادی که کمتر از یک مرتبه در هفته از این غذا‌ها مصرف می‌کنند، عمر خواهند کرد. علت دقیق این موضوع هنوز مشخص نیست، اما ممکن است خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی کپسایسین در درازمدت باعث افزایش طول عمر شود.

برطرف‌کردن گرفتگی بینی

احتمالاً شما هم این مورد را بار‌ها تجربه کرده باشید که به محض خوردن یک غذای تند، بو‌های مختلفی به مشامتان می‌رسد. دلیل این موضوع آن است که کپسایسین موجب تخلیه مخاط می‌شود. این واکنش شاید اذیت‌کننده باشد، اما به گردش بهتر هوا و بهبود تخلیه سینوس‌ها کمک شایانی می‌کند.

سوزش سر دل

بیماری‌هایی وجود دارند که ممکن است با مصرف خوراکی‌های تند تشدید شوند. به عنوان مثال، بیماری ریفلاکس معده یا GERD؛ این بیماری زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به مری باز گردد که این موضوع می‌تواند باعث احساس سوزش در دستگاه گوارش فوقانی و قفسه سینه شود.

در حالی که ثابت نشده خوردن مواد غذایی تند عامل اصلی ریفلاکس معده باشد، اما می‌توان گفت که آن را تشدید می‌کند. هرچند که مکانیسم آن هنوز ناشناخته است، اما خوراکی‌های تند می‌توانند در کسانی که قبلاً دچار ریفلاکس معده شده‌اند، معده را تحریک کرده و افراد را دچار سوزش سر دل کند. علاوه بر این، کپسایسین ممکن است سرعت حرکت غذا‌ها را در معده کاهش و ریفلاکس را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: این خوراکی‌ها از مغز شما محافظت می‌کند

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: غذای تند غذای سالم

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: غذای تند غذای سالم مواد غذایی تند خوراکی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۵۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: رژیم غذایی سالم رژیمی است که سه وعده اصلی و سه تا چهار میان وعده داشته باشد، سیستم گوارش افرادی که تنها سه وعده اصلی را مصرف می‌کنند، در طولانی مدت آسیب می‌بیند و به ویژه افراد لاغر بیشتر باید مراقب این موضوع باشند.

احمد اسماعیل زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت حفظ عادت‌های غذایی اظهار کرد: برای حفظ عادت‌های غذایی مهم است که وعده صبحانه با نان‌هایی با سبوس بالا مانند نان جو مصرف شود، همچنین افراد می‌توانند عدسی، لوبیا و تخم مرغ و پنیر کم نمک را در این وعده استفاده کنند، اما بهتر است از مربا، عسل، ارده و شیره، خامه فراورده‌هایی که بسیار شیرین است، استفاده نکنند.

وی افزود: افراد باید از میان وعده صبحانه تا ناهار یک تا دو واحد میوه مصرف کنند، همچنین در وعده ناهار می‌توانند از انواع خورشت‌ها، مرغ و ماهی، گاهی گوشت قرمز استفاده کنند، همچنین غذاهایی مانند الویه، کشک بادمجان، میرزاقاسمی را در این وعده اصلی می‌توانند مصرف کنند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: بین وعده ناهار تا شام یک تا دو واحد میان وعده شامل چای با خرما، انجیر، مویز و میوه‌های فصل را می‌توان مصرف کرد، همچنین بهتر است افراد غذایی سبک مانند آش، سوپ، انواع سالاد در وعده غذایی شام مصرف کنند و نباید نان و برنج در این وعده استفاده شود، مصرف یک واحد لبنیات مانند ماست و شیر قبل از خواب کمک می‌کند افراد خواب راحت‌تری را تجربه کنند و بدن جذب کلسیم بهتری داشته باشد.

اسماعیل زاده تصریح کرد: افرادی که دچار کمبود مواد مغذی در بدن هستند و وزن آن‌ها از حد نرمال کم‌تر و لاغر هستند، مواد مغذی تحریک‌کننده اشتها در بدن خود ندارند و بی‌اشتها می‌شوند.

وی با بیان اینکه افرادی که بی‌اشتها هستند و میل به خوردن مواد غذایی و میان وعده ندارند، ضعف، کسلی، خستگی‌های مکرر، خواب‌آلودگی و بی‌حالی را بسیار تجربه می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر وزن فردی بسیار کم باشد باید به متخصصان تغذیه مراجعه کند تا بر اساس مکمل‌های تجویز شده، اشتها و میل آنها به خوردن مواد غذایی بیشتر شود و ورود مواد مغذی به بدن افزایش یابد.

مدیرکل بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه رژیم غذایی سالم رژیمی است که سه وعده اصلی و سه تا چهار میان وعده داشته باشد، اضافه کرد: سیستم گوارش افرادی که تنها سه وعده اصلی را مصرف می‌کنند، در طولانی مدت آسیب می‌بیند و به ویژه افراد لاغر بیشتر باید مراقب این موضوع باشند؛ افرادی که در ماه مبارک رمضان دریافت بیش از حد کالری در وعده افطار و سحر داشتند، باید پس از ماه مبارک رمضان میزان کالری مصرفی خود را کنترل کنند.

اسماعیل زاده با اشاره به اینکه افراد باید وعده‌های اصلی صبحانه و ناهار را مصرف کنند، اما مد نظر داشته باشند که وعده شام آنها پرکالری نباشد، خاطرنشان کرد: مصرف میوه و سبزی باید مد نظر افراد قرار گیرد و مصرف کیک و آب‌میوه‌های صنعتی محدود شود، همچنین به منظور کنترل وزن در وعده ناهار افراد می‌توانند سبزیجات پخته مصرف کنند و روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی داشته باشند.

کد خبر 744698

دیگر خبرها

  • رژیم‌های سم‌زدایی از بدن؛ دروغ یا واقعیت؟
  • غذا‌های مفیدی که بدن هر بیماری را تقویت می‌کند
  • مواد غذایی‌ای که به کاهش التهاب معده کمک می‌کنند
  • امحا مواد غذایی فاسد در آباده
  • اهدا ۱۵۰ بسته مواد غذایی به بیماران خاص و هموفیلی درنیشابور
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد
  • جمع آوری هزار و ۷۹۵ کیلو گرم مواد غذایی غیر بهداشتی در فیروزه
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • تعطیلی ۲۵۹ مرکز متخلف در طرح سلامت نوروزی