Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، حبیب خراسانی روز جمعه در بازدید از بافت تاریخی دهدشت و بازار روز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: شهر دهدشت یکی از مهمترین شهرهای تاریخی کشور با  ۳۸ هکتار بافت تاریخی مصوب و ۱۱۶ هکتار بافت  است.

وی بیان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده بازآفرینی شهری بازار دهدشت یکی از اولویت های این نهاد خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خراسانی تصریح کرد:  برای ساماندهی بازار پس از تشکیل ستاد بازآفرینی از سوی شورای شهر و شهرداری اقدامات لازم برای توسعه اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: پس از تشکیل و برنامه ریزی ستاد بازآفرینی شهرستان در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ منابع لازم از سوی ستاد کشوری برای ساماندهی بازار به عنوان نقطه توسعه شهر را  تامین خواهد شد.

 خراسانی طرح بافت تاریخی دهدشت را یکی از طرح‌های منحصربفرد در کشور دانست و گفت: از این طرح به عنوان پروژه محرک توسعه شهرستان استفاده خواهد شد.

وی بیان کرد: پس از تهیه طرح از سوی مشاور و تصویب وزارت میراث فرهنگی توسعه بافت تاریخی آغاز خواهد شد و منابع مالی لازم برای توسعه این طرح نیز تامین می شود.

طرح بازآفرینی دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال در سال ۹۸ تصویب شد ولی به دلایل نامعلوم اجرای این طرح از سوی مسوولان پیگیری نشد.

طرح بازآفرینی شامل احداث سیل بند هدایت آب‌های سطحی میدان مرکزی، روکش آسفالت محوطه بازار روز و محله‌های اطراف آن، احداث خانه محله و احداث ۶ دهنه سرویس بهداشتی بود که اجرایی نشد.

مجری این طرح اداره کل راه و شهرسازی استان بوده و  برای اجرای این طرح زمینی به مساحت پنج هزار و ۶۰۰ متر مربع از سوی شهرداری تأمین شده است.

بافت قدیم شهر دهدشت ، بلادشاپور یکی از بزرگترین آثار دوره صفوی به لحاظ اهمیت بافت تاریخی و وجود بناهای ارزشمند است.

بافت قدیمی بلاد شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آید اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.

براساس شواهد تاریخی موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از مراکز مهم سیاسی اقتصادی در عصر صفویان و تجارت با بنادر جنوبی ، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت زمان خود داشته است.

وجود بیش از دو هزار خانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای آن است که روز به روز درحال نابودی و تخریب است.

در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر صفویه وجود دارد، این بنا دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره ‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده ‎اند.

بافت تاریخی بلاد شاپور ، میراثی تاریخی در  شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه از ظرفیت های گردشگری مهم شهرستان است که تاکنون اقدام قابل توجهی برای معرفی و جذب گردشگر در این بافت صورت نگرفته است.

شهر دهدشت مرکز شهرستان ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه بیش از ۶۵ هزار نفر جمعیت دارد.

برچسب‌ها دهدشت کهگیلویه و بویراحمد شرکت بازآفرینی شهری ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دهدشت کهگیلویه و بویراحمد شرکت بازآفرینی شهری ایران دهدشت کهگیلویه و بویراحمد شرکت بازآفرینی شهری ایران بافت تاریخی شهر دهدشت خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۶۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل ۲ هزار حلقه میانی برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، محمد آیینی در نخستین جلسه شورای نوسازی مسکن در سال جدید از هدف‌گذاری برای تشکیل ۲ هزار حلقه میانی خبر داد و گفت: به طور متوسط باید در هر استان ۶۰ حلقه میانی طی ۶ ماه نخست سال شکل بگیرد و لازم است ادارات کل استان‌ها تمرکز خود را بر این موضوع بگذارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه توجیه کردن و جلب اعتماد ساکنان بافت‌های فرسوده، کار نوسازی مسکن در این بافت‌ها را رونق می‌دهد، عنوان‌کرد: قرار است امسال به شکل سازمان یافته حلقه‌های میانی را شناسایی کرده و به آنان آموزش‌های لازم داده شود تا بتوانند به عنوان پلی میان ساکنان بافت‌های فرسوده و سرمایه‌گذاران عمل کرده و آنها را به نوسازی تشویق کنند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان این که وزیر راه و شهرسازی نیز بر استفاده از ظرفیت حلقه‌های میانی در وزارتخانه با محوریت شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید دارد، تصریح‌کرد: پس از برگزاری گردهمایی «گروه‌های جهادی (حلقه‌های میانی) در راه و شهرسازی» که اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، چندین پویش مرتبط در همه محلات هدف کشور نیز برپا خواهیم کرد. هدف این است در سال جاری فعالیت‌ها مضاعف شده و حداقل ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در این بافت‌ها در دست نوسازی قرار گیرد.

آیینی با بیان اینکه در این راه باید از ظرفیت همه گروه‌های جهادی استفاده کنیم، ضمن تبریک روز ارتش اظهار کرد: ارتش یکی از ظرفیت‌های خوبی است که همیشه در حوزه محرومیت‌زدایی حضور پر رنگ داشته است و جلب همکاری این نهاد کمک بزرگی در این مسیر خواهد بود.

وی همچنین استفاده از توانایی‌های اعضای شورا‌های شهر را از دیگر ظرفیت‌ها در این زمینه برشمرد و گفت: اعضای شورا‌های شهر به شکل مستقیم با مردم در ارتباط هستند و می‌توانند در زمینه اطلاع‌رسانی بسیار مثمرثمر باشند. از سوی دیگر وزارت کشور نیز بر استفاده از ظرفیت سازمان امور اجتماعی کشور تأکید دارد و باید با برنامه‌ریزی از تمام این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، تشکیل و آموزش حلقه‌های میانی بسیار مهم است؛ زیرا هیچ ارتباطی نمی‌تواند به اندازه ارتباط چهره به چهره تأثیرگذار باشد.

تشکیل حلقه میانی در ۸۶ شهر

در این جلسه سعید اسدی محجوب مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران گزارشی از وضعیت تشکیل حلقه‌های میانی ارائه کرد و گفت: تا کنون در ۸۶ شهر و ۳۸۱ محله ۳۷۴ حلقه میانی تشکیل شده است.

توزیع ۴۴ هزار و ۸۷۵ مورد بسته تشویقی در محلات هدف

وی افزود: در ۲۶۱ محله هدف بازآفرینی شهری، تعداد ۴۴ هزار و ۸۷۵ مورد بسته تشویقی به صورت چهره به چهره بین ساکنان محلات هدف توزیع و اطلاعات لازم در خصوص انواع تسهیلات شهرسازانه و مالی برای نوسازی مسکن در اختیار آنان قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده شش شهرستان سیستان وبلوچستان
  • توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است
  • افزایش تعداد جایگاه پمپ بنزین در کهیگلویه و بویراحمد
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • تبیین سیاست‌های فرهنگی تأثیرگذار بر بازآفرینی شهری
  • تشکیل ۲ هزار حلقه میانی برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده
  • دعوت ۷ بازیکن تیم هندبال فرازبام خائیز دهدشت به اردوی تیم ملی
  • همایش پیاده روی خانوادگی در دهدشت