Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@14:46:00 GMT

۱۶۰ مورد آلودگی به بدافزار شناسایی شد

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۷۷۷۸۳

۱۶۰ مورد آلودگی به بدافزار شناسایی شد

گزارشی از ۳۰۰ مورد خدمت ارائه‌شده توسط مرکز ماهر در آبان ماه سال ۱۴۰۰ منتشر شده و نشان می‌دهد بیشترین فراوانی مربوط به آلودگی به بدافزار و بات بوده که بیشتر از ۱۶۰ مورد را شامل می‌شود.

به گزارش ایسنا، گزارشی از ۳۰۰ مورد خدمت ارائه‌شده توسط مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) در آبان ماه سال ۱۴۰۰ در گراف‌های زیر قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خدمات ارائه‌شده شامل فراوانی و نوع رخدادهای رسیدگی شده توسط مرکز، بخش‌های دریافت کننده این خدمات و نحوه مطلع شدن مرکز از این رخدادها است.

طبق این اطلاعات، بیشترین فراوانی رخداد به ترتیب مربوط به آلودگی به بدافزار و بات، فیشینگ سایت‌های خارجی،  شناسایی آسیب‌پذیری،  فیشینگ سایت‌های داخلی، افشای اطلاعات، درخواست مشاوره، درخواست ارزیابی،  دیفیس سایت،  گزارش‌های خبری،  باج‌افزار، منع سرویس داخلی و منع سرویس خارجی بوده است.

معنای فیشینگ (معنی phishing‌) یک اصطلاح برای تشریح دزدی از فرد یا گروهی از کاربران، با استفاده از فرستادن ایمیل یا ایجاد صفحات مسموم است.  این ایمیل‌ها و صفحات، برای جمع‌آوری طلاعات شخصی کاربران مانند اطلاعات حساب بانکی، اطلاعات اکانت‌های ایمیل و دیگر اطلاعات کاربران ایجاد می‌شوند.

نحوه مطلع شدن مرکز ماهر از رخداد نیز در نمودار زیر آمده که نشان می‌دهد بیشترین آمار از طریق مراجع بین‌المللی به این مرکز رسیده است.

بیشترین اطلاع‌رسانی از طریق منابع داخلی به ترتیب از سامانه هوشیار، گزارش آپاها، میانگین روزانه پویش سرور ویرا، سامانه دانا، سامانه بینا، گزارش مردمی، کارشناسان مرکز ماهر، گزارش نهادهای حاکمیتی،  گزارش بخش خصوصی و سامانه تله بدافزار رسیده است.

همچنین بخش‌های دریافت‌کننده خدمات از مرکز ماهر شامل اپراتورها، دستگاه‌های حاکمیتی، بخش خصوصی، بانک‌ها و موسسات مالی می‌شود که تعداد دریافت این خدمات در نمودار زیر آمده است.

در نمودار بخش‌های حاکمیتی دریافت‌کننده خدمات از مرکز ماهر هم در ابتدا قوه قضائیه و به دنبال آن وزارت عتف، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ریاست جمهوری،  وزارت بهداشت، وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت کشور، وزارت نیرو،  وزارت راه و شهرسازی و وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.  

با توجه به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در اکثر کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجام‌شده است، مرکز ماهر به‌عنوان CERT ملی ایران در سال ١٣٨٧ ایجاد و در سطح ملی فعالیت گسترده‌ای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات به عهده دارد.

این مرکز در حوزه فعالیت‌های امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی بر اساس درخواست سازمان‌ها است. همچنین در حوزه فعالیت‌های پیشگیرانه نیز این مرکز وظیفه دارد تا به ارائه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعف‌های سامانه‌ها در سطح ملی و انتشار بسته‌های راهنما برای مقاوم‌سازی سامانه‌ها بپردازد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بدافزارها مرکز ماهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۷۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل در امارات / پرواز‌های فرودگاه امام به دبی متوقف شد

آفتاب‌‌نیوز :

شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به مشکلات پیش آمده به دلیل سیل در فرودگاه دبی و عدم امکان بهره‌برداری از سطوح پروازی و ترمینال‌های این فرودگاه طی تلکسی از سوی ACC (مرکز کنترل) فرودگاه دبی پذیرش پرواز‌های ورودی از فرودگاه‌های منطقه از جمله فرودگاه امام متوقف شده است.

مسافران امارات (دبی) قبل از عزیمت به فرودگاه برای دریافت اطلاعات در مورد پرواز‌ها می‌توانند از طریق مرکز پاسخ‌گویی شرکت هواپیمایی مربوطه یا پشتیبانی محل تهیه بلیت مطلع شوند.


همچنین مسافران جهت اطلاع از وضعیت پرواز‌های دبی امارات می‌توانند از وبگاه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به آدرس www.ikac.ir و تلفن‌های اطلاعات پرواز شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در تمام ساعات شبانه‌روز به شماره‌های ۰۲۱۵۱۰۰۱۱۸، ۰۲۱۵۱۰۰۱۱۱، ۰۹۶۳۳۰ کسب اطلاعات کنند.

در این تلکس فرودگاه‌های جده، مدینه، اردن، کراچی، بغداد، اربیل علاوه بر فرودگاه امام (ره) ذکر شده است. طبق آخرین تماس مرکز کنترل، فقط پرواز شرکت‌های هواپیمایی اماراتی اجازه استارت جهت پرواز به سمت دبی را دارند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌
  • دستگیری گردانندگان دو صفحه ضد امنیتی در قزوین
  • سیل در امارات / پرواز‌های فرودگاه امام به دبی متوقف شد
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • کشف یک بدافزار روسی توسط شرکت امنیتی در فنلاند
  • حراست ورزش مامور رسیدگی به چاقوکشی در کشتی!
  • ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در کشتی مازندران
  • شروع طرح ماهر هلال‌ احمر در مدارس استان مرکزی
  • برنامه های حوزه دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات در سال ۱۴۰۳
  • نفوذ هکرها به نهادهای مهم اسرائیل | هک مرکز پژوهش‌های هسته‌ای نیروگاه دیمونا