Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوع کرونا زنجیره عرضه را در کشور‌ها مختل کرده و همین عاملی برای بالا رفتن قیمت جهانی شده است. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۳ هم این بحران ادامه یابد.

خبرگزاری میزان _ فارس به نقل از راشاتودی نوشت: زنجیره عرضه جهانی شکسته شده و کارشناسان معتقدند که وضعیت عرضه مواد غذایی و محصولات اساسی با مشکلات زیادی مواجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاندمی کووید ـ ۱۹ تأثیر زیادی بر تجارت جهانی گذاشته و باعث کاهش تولید و فشار بر قیمت‌ها شده است و اختلال در عرضه و تقاضا بر رشد اقتصاد جهانی آسیب جدی وارد می‌سازد.

زنجیره عرضه جهانی چیست؟

بر اساس این گزارش، زنجیره عرضه جهانی شبکه‌ای گسترده در تمام قاره و کشور‌ها است که هدف آن تأمین کالا‌ها و مواد غذایی از منابع و عرضه و خدمات به دیگر نقاط است. این سیستم در حقیقت محصولات اساسی و مواد غذایی را از نقطه A به نقطه B هدایت می‌کند که در حقیقت پایه اقتصاد جهانی هم از اینجا شکل می‌گیرد. زمانی که انتقال این کالا‌ها متوقف شود بحران عرضه مواد غذایی آغاز خواهد شد.

بحران عرضه جهانی چگونه آغاز شد؟

توزیع سریع و گسترده ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ بسیاری از کشور‌ها و شرکت‌های بزرگ را به اعمال محدودیت‌ها و قرنطینه خانگی وادار کرد و باعث شد تقاضا برای مصرف کاهش و فعالیت شرکت‌های بزرگ صنعتی نیز افت پیدا کند. پس از آنکه قرنطینه و محدودیت‌ها برداشته شد تقاضا به شدت افزایش یافت، کارخانه‌ها و توزیع‌کنندگان موادغذایی در این افزایش تقاضا گرفتار شدند و نتوانستند همانند قبل از پاندمی کرونا اقدام به عرضه موادغذایی بکنند.

چرا کمبود در همه چیز وجود دارد؟

افزایش تقاضا با کاهش عرضه در همه چیز همزمان شد بنادر، شرکت‌های حمل و نقل و سازنده وسایل خانگی، با کمبود شدید نیروی کار مواجه شدند. همچنین کمبود کانتینر‌ها برای صادرات کالا نیز مشکل دیگری شد و به انباشت زیاد لوازم‌خانگی منجر شد. حتی زمانی که کانتینر‌ها به بنادر رسیدند کمبود کامیون‌ها برای حمل و نقل نیز کاملاً احساس می‌شد. علاوه بر این بنادری که پر از کانتینر بود فضای کافی برای خالی کردن وجود نداشت همه این عوامل سبب شد که اختلال در عرضه و تقاضا حتی زمانی که محموله کانتینر وارد بندر می‌شود وجود داشته باشد.

مؤثرترین بخش‌ها در اختلال عرضه و تقاضا کدام‌ها بودند

تنگنا‌های عرضه و تقاضا در بخش‌های مختلف از خدمات گرفته تا عرضه کالا تأثیر داشت که از کمبود وسایل الکترونیکی تا خودرو محسوس بود حتی در چیپست‌های وسایل الکترونیکی و موبایلی کمبود جدی وجود داشت و مشکلاتی در عرضه گوشت، دارو و محصولات خانگی هم از نقاط مختلف گزارش می‌شد. در این میان کمبود برق در کشور بزرگی مانند چین به بحران جدی تبدیل شده بود.

چرا قیمت‌ها بالا می‌رود؟

بر اساس این گزارش انتقال کالا بین کشور‌ها هزینه زیادی در برگرفته و زمانی که با کمبود کالا و بالا بودن تقاضا همراه می‌شود منجر به بالا رفتن قیمت‌ها در کل دنیا شده است.

چه زمانی بحران قیمت پایان می‌یابد؟

بر اساس برآورد کارشناسان در حال حاضر بحران زنجیره عرضه یکی از بزرگ‌ترین چالش دولت‌ها است این مسأله در آستانه کریسمس به معضل بزرگی تبدیل شده به طوری که پیش‌بینی می‌شود در فصل خرید امسال بیشترین گرانی قیمت تجربه شود. شرکت‌های کشتیرانی جهانی تا سال ۲۰۲۲ به وضعیت عادی خود برنمی‌گردند. اقتصاددانان می‌گویند اختلال در زنجیره عرضه تا سال ۲۰۲۳ هم ادامه خواهد یافت. اگر چه تلاش‌های جهانی برای مقابله با این معضل ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: ترک چاپ پول ترمز تورم را کشید

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: تورم کرونا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تورم کرونا عرضه و تقاضا زنجیره عرضه عرضه جهانی مواد غذایی کشور ها قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۸۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوتبال ایران قیمت سرمربی سابق تیم ملی را بالا برد!

هوشنگ نصیرزاده مدیرعامل باشگاه تراکتور درباره گزینه‌های مربی‌گری این تیم سرانجام اعتراف کرد که با یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی مذاکراتی داشته است. طبق ادعای نصیرزاده، میان گزینه‌های خارجی دراگان اسکوچیچ و آندرئا استراماچونی مبالغ بسیار بالایی پیشنهاد دادند که با مخالفت باشگاه تراکتور مواجه شد.

همان‌طور که می‌دانید فوتبال ایران برای برخی چهره‌های خارجی، به معدن درآمدزایی تبدیل شده است. از جمله استراماچونی که یک قرارداد فوق حرفه‌ای با استقلال منعقد کرده بود و موفق شد با کمترین حضور روی نیمکت این تیم، بیشترین مبلغ یورویی را نصیب خود کند.

اسکوچیچ هم که روزگاری تصورش را نمی‌کرد در ایران مربی‌گری کند، برای اولین بار با یک دستمزد بسیار پایین و شرایط زندگی کاملا معمولی در بندرانزلی و تیم ملوان مشغول به کار شد. ملوان اما به سکوی پرتاب این مربی تبدیل شد تا جایی که سکان هدایت تیم‌های فولاد خوزستان، خونه به خونه بابل و صنعت نفت آبادان را بر عهده گرفت. نقطه اوج حضور او در فوتبال ما هم سرمربی‌گری در تیم ملی بود؛ اتفاقی که در تصورات اسکوچیچ هم نمی‌گنجید، چه رسد به اینکه او در یک ماجراجویی عجیب با ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود کند!

دراگان حالا سرمربی تیم زیر ۲۱ ساله‌های کرواسی است که در فوتبال آن کشور، شغل خوبی محسوب می‌شود؛ طبعا اسکوچیچ دیگر حاضر نیست با قرارداد ۱۰۰ و ۲۰۰هزار دلاری راهی ایران شود. قیمت این مربی به اندازه کافی در کشور ما بالا رفته و این فوتبال که برای خیلی‌ها نان و آب دارد، به دراگان اسکوچیچ هم حسابی ساخت.

دیگر خبرها

  • قیمت نفت اندکی بالا رفت
  • تورم‏‏‌سنجی در فایل‏‏‌های آپارتمانی
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۳ |برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • حق نداریم بنزین را به قیمت جهانی اما خودروهای ۲ دهه عقب‌تر به مردم بدهیم
  • گوشت تنظیم بازاری وارداتی به زودی در سراسر کشور عرضه می‌شود
  • عرضه گوشت تنظیم بازاری وارداتی به زودی در سراسر کشور
  • عرضه گوشت تنظیم بازاری وارداتی به زودی در سراسر کشور | قیمت گوشت گوساله در میادین و فروشگاه ها
  • خیز قیمت جهانی نفت پس از حمله بچه‌گانه رژیم صهیونیستی به اصفهان
  • فوتبال ایران قیمت سرمربی سابق تیم ملی را بالا برد!