Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایطی که اوضاع کرونایی کشورمان بسیار خوب شده و شمار شهر‌های قرمز بعد از ۲۸۹ روز به صفر رسیده، انتشار نسخه جدید و خطرناک کرونا در گوشه‌ای از جهان، نگران‌ها را به شدت افزایش داده است.
به گزارش «تابناک»، انتشار نسخه‌ای جدید از کرونا از مبدا «بوتسوانا»، کشوری کم جمعیت در جنوب آفریقا، موجبات نگرانی شدید جهانیان را فراهم آورده است تا جایی که برخی کشور‌ها تصمیم به لغو پرواز‌ها از مبدا قاره آفریقا گرفته اند و سازمان بهداشت جهانی در نشستی اضطراری، بررسی شیوع این سویه جدید را در دستور کار قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بروز وضعیتی مشابه آنچه روز‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا در جهان شاهد بودیم بهترین نشانه وخامت اوضاع و شدت نگرانی‌های جهانی از شیوع این سویه جدید است که هنوز نامی ندارد و در محافل علمی با کد B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود؛ سویه‌ای که خطرناکترین سویه کرونا معرفی می‌شود.
البته درباره این سویه جدید اطلاعات چندان زیادی در دست نیست، اما شواهد و قرائن حکایت از سرعت بسیار بالای این نسخه جهش یافته جدید در انتقال دارد تا جایی که به سرعت در حال جابجایی در قاره آفریقاست و به نظر می‌رسد که پتانسیل لازم برای عبور از مصونیت‌های ایجاد شده هم داشته باشد.
آن گونه که گزارش‌های علمی نشان می‌دهد، این نسخه جدید ویروس در پروتئین اسپایک (شاخک‌های روی سطح این ویروس که موجب شده در تصاویر دو بعدی، این ویروس ظاهر تاج مانند پیدا کرده و «کرونا» یا تاجدار نام بگیرد) جهش‌های زیادی را تجربه کرده و این همان خطری است که نگرانی‌های بسیاری به دنبال داشته است.
اهمیت این جهش زمانی خودنمایی می‌کند که بدانیم این ویروس به کمک پروتئین اسپایک به غشای سلول‌ها می‌چسبد، این سد سلولی را می‌شکند و با تزریق آر. ان.‌ای به آنها، فرایند تکثیر خود را آغاز می‌کند. فرایندی که برای جلوگیری از انجامش، برخی واکسن‌ها اقدام به جعل پروتئین اسپایکِ ویروس می‌کنند و جهش در این ویروس ممکن است منجر به بی اثر شدن آن واکسن‌ها یا کاهش اثرگذاری شان شود.
این همان خطری است که از ماه‌ها پیش خودنمایی می‌کرد، اما چندان جدی گرفته نشد. خطر کندی شدید واکسیناسیون در قاره آفریقا که معلوم بود منجر به بروز جهش‌های فراوان در ویروس و شکل گیری سویه‌های جدید آن خواهد شد و به مانند الگوی اولیه نشر این ویروس، به سرعت راهش را به سراسر کره خاکی باز خواهد کرد و به سویه غالب در جهان بدل خواهد شد.
درست مسیری که سویه‌های «آلفا» و «دلتا» و بعدتر «بتا» پیش گرفتند و به رغم واکسیناسیون وسیع در بسیاری از کشورها، آن‌ها را چالش‌های شدیدی دست به گریبان کردند. راهی که سویه جدید در ابتدای آن قرار دارد، اما با سرعت شگرفی در حال طی کردن آن است تا جایی که حتی نمونه‌هایی از آن در هنگ کنگ در جنوب چین هم شناسایی شده است. خطری که باید دید در کشورمان هم بروز و نمود خواهد یافت و در تصمیمات متجلی خواهد شد یا خیر!  

منبع: تابناک

کلیدواژه: زلزله جنوب ایران هفته بسیج یوسف نوری آلودگی هوا پتروشیمی امیرکبیر جمعه سیاه ویروس کرونا واریانت جدید سویه بوتسوانا آفریقا سازمان بهداشت جهانی زلزله جنوب ایران هفته بسیج یوسف نوری آلودگی هوا پتروشیمی امیرکبیر جمعه سیاه سویه جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۹۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینفوگرافیک | ۴۵سال جنایت عبری علیه ایران

۱- تیر ۱۳۶۱ ربودن احمد متوسلیان
۲- خرداد ۱۳۷۳ انفجار حرم امام‌رضا(ع)
۳- دی ۱۳۸۸ ترور مسعود علیمحمدی
۴- خرداد ۱۳۸۹ حمله ویروس استاکس نت
۵- آذر ۱۳۸۹ ترور مجید شهریاری و فریدون عباسی
۶- فروردین ۱۳۹۰ حمله ویروس ستارگان
۷- مرداد ۱۳۹۰ ترور داریوش رضایی نژاد
۸- آبان ۱۳۹۰ ترور تهرانی مقدم
۹- آذر ۱۳۹۰ ترور مصطفی احمدی روشن
۱۰- فروردین ۱۳۹۱ ویروس وایپر
۱۱- اردیبهشت ۱۳۹۱ ویروس فیلم
۱۲- آبان ۱۳۹۷ ویروس جدیداستاکس نت
۱۳- اردیبهشت ۱۳۹۹ حمله سایبری
۱۴- تیر ۱۳۹۹ انفجار نطنز
۱۵- آذر ۱۳۹۹ ترور شهید فخری‌زاده
۱۶- فروردین۱۴۰۰ انفجار در نطنز
۱۷- آبان ۱۴۰۰ هک پمپ بنزین‌ها 
۱۸- خرداد ۱۴۰۱ ترور احسان قدبیگی
۱۹- خرداد ۱۴۰۱ ترور مهدی عبدوس و علی کمانی
۲۰- بهمن ۱۴۰۱ پهپاد انتحاری 
فروردین ۱۴۰۳  حمله به کنسولگری ایران

دیگر خبرها

  • همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید
  • نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • اینفوگرافیک | ۴۵سال جنایت عبری علیه ایران
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • چرا عملیات تنبیهی وعده صادق مشروع است؟
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد