Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-25@09:49:28 GMT

خطر جدی برای بازار جهانی پسته و خرمای ایران

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۰۱۵۵

هر چند از دیرباز حضور تجار ایرانی در بازار جهانی خشکبار، حضوری قدرتمند بوده، اما به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر، زنگ خطر‌های جدی برای از دست رفتن این بازار به صدا در آمده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، خشکبار ایرانی در کنار فرش، از گذشته دور اصلی‌ترین کالای صادراتی ایران را تشکیل می‌دادند و این محصولات در بسیاری از نقاط جهان با نام ایران شناخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود، اما در سال‌های گذشته بسیاری از کشور‌ها با ورود به عرصه تولید این محصولات، بخشی از بازار را از تاجران ایرانی گرفته‌اند.

بر اساس اطلاعات جدیدی که اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده، خطر جدیدی که تجارت محصولات خوراکی ایران را تهدید می‌کند در دو کالای خرما و پسته خود را نشان داده است.

به گفته امیرحسین زرگرزاده، از صادرکنندگان خرما ایران، فعالیت تجار پاکستانی برای خرید خرمای استعمران ایران طی سال‌های اخیر تشدید شده و تجار این کشور با رفت‌وآمد به خوزستان، خرمای استعمران این منطقه از ایران را خریداری و صادرات مجدد می‌کنند. به گفته وی، تجار پاکستانی حتی به کرمان نیز رفت‌وآمد کرده و خرمای شاهانی این منطقه را از کف بازار جمع می‌کنند.

زرگرزاده یادآور شد که در حال حاضر پاکستان، بازار‌های بیش از ۳۰ ساله خرمای ایران در جهان را تصاحب کرده و آنطور که در رفت‌وآمد‌های مقامات دولتی این کشور به ایران دیده می‌شود، به دنبال تهاتر خرما با ایران هستند. این صادرکننده خرما تاکید کرد که امسال به طور قطع، پاکستان بازار صادراتی خرمای ایران را بیش از سال‌های گذشته در اختیار خواهد گرفت.

پاکستان در سال‌های اخیر با بسیاری از کشور‌های واردکننده خرما، توافقات اقتصادی با محوریت تجارت ترجیحی برقرار کرده و همین موضوع باعث شده بخش مهمی از بازار تجارت خرما به این کشور برسد.

در کنار خرما، پسته ایرانی نیز رقیب جدیدی پیدا کرده و ایالات متحده آمریکا در این زمینه به شدت فعال شده است. به گفته مجید بازیان نایب‌رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار، حجم تولید پسته ایران طی سال ۱۳۹۷ بشدت کاهش یافت و میزان برداشت و آنچه که به بازار داخل عرضه شد، بیش از ۵۰ هزار تن نبود و با پیاده‌سازی مقررات رفع تعهد ارزی، صادرکنندگان از عرضه بین‌المللی این میزان تولیدات باز ماندند.

وی با بیان اینکه در این سال و با غیبت ایران، پسته آمریکا بخش عمده‌ای از بازار صادراتی کشور را از آن خود کرد، افزود: تولید سالانه پسته در ایالات متحده به ۵۵۰ هزار تن رسیده است و بازار‌های خواهان پسته هیچ‌گاه منتظر نمی‌ماند تا پسته ایران را دریافت کند و با کوچک‌ترین وقفه در تجارت این محصول، دیگر کشور‌ها محصولاتشان را جایگزین پسته و سایر فرآورده‌های خشکبار ایران می‌کنند.

بازیان افزود: طی سال ۱۳۹۸، صادرکنندگان پسته از ایران مجبور شدند برای بازگشت به بازار‌های صادراتی، هر تن از این محصول را به قیمت ۵۰۰۰ دلار عرضه کنند در حالی که طی سال۱۳۹۵، نرخ صادرات پسته ایران حدود ۱۰ هزار دلار در هر تن بود. میزان صادرات پسته ایران طی سال ۱۳۹۵ در حدود ۱۳۸ هزار تن و به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار بود در حالی که در سال ۱۳۹۹، به‌رغم صادرات ۲۰۳ هزار تن پسته، ارزآوری این محصول رقمی حدود ۱.۳ میلیارد دلار بیشتر نبود. برچسب ها: پسته ، خرما ، بازار صادراتی

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: پسته خرما بازار صادراتی پسته ایران هزار تن طی سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۰۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه های شاخص ساینا در سال مالی جدید تشریح شد

مدیرعامل شرکت صنایع بهداشتی ساینا مهمترین و شاخص ترین برنامه ای این شرکت در سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد. - اخبار بازار -

بهنام عزت نژاد در گفتگوی اختصاصی با بیدنا، برنامه های شاخص شرکت ساینا در سال مالی جدید را تشریح کرد و گفت: در سال 1403 محصولات برند هوم لایف با جایگاه ممتاز در نقشه ادراکی مصرف کنندگان روانه بازار خواهد شد.

وی افزود: در فاز اول این طرح، مایع ظرفشویی؛ پاک کننده شیرآلات؛ گاز‌پاک کن؛ مایع لباس و نرم کننده لباس تولید و روانه بازار خواهد شد.

 مدیرعامل ساینا با بیان اینکه در سال 1403 محصولات آیروسل با برند مکتیس وارد بازار خواهد شد افزود: استراتژی رشد تولید مورد تاکید مجموعه ساینا و مدیریت شرکت توسعه صنایع بهشهر در سال 1403 است. در همین راستا برند پریمکس حضور گسترده تری در بازار های داخلی و خارجی خواهد داشت.

عزت نژاد با بیان اینکه توسعه محصول و توسعه بازار از اولویت های ساینا در سال 1403 خواهد بود ادامه داد: در راستای توسعه محصول پریمکس؛ محصولاتی همچون مایع لباس آنتی باکتریال؛ مایع ظرف حلال در آب سرد و مایع ظرف حاوی نرم کننده، پودر ماشینی و دستی، کرم کف شوی تولید و در راستای توسعه بازار؛ حضور گسترده تر در بازارهای سازمانی داخلی؛ فروشگاه های زنجیره ای  و بازارهای خارجی در دستور کار مجموعه است.

مدیرعامل ساینا با بیان اینکه برای افزایش سهم بازار برند پریمکس برنامه های ویژه ای در سال 1403 داریم تصریح کرد: سهم ذهنی و عاطفی برند پریمکس در بین مصرف کنندگان از طریق فعالیت های ترفیعی و تشویقی خلاقانه و متناسب با بودجه تبلیغاتی شرکت افزایش خواهد یافت. همچنین برای تقویت برند و نفوذ بیشتر در بازار، برنامه های ترفیعی و تشویقی در  سه حوزه پخش؛ مغازه دار و مصرف کننده را اجرایی خواهیم کرد.

وی در ادامه به رویکردهای صادراتی شرکت ساینا پرداخت و گفت: از جمله اهداف مهم صادراتی شرکتهای گروه شوینده توسعه صنایع بهشهر در سال 2023 دسترسی به بازارهای بالقوه یمن و شرق آفریقا بود که با صادرات به کشور عمان اولین قدم با موفقیت برداشته شد. همچنین صادرات به مقاصد جدید صادراتی اعم از کشورهای ترکمنستان و عمان نیز محقق شد.

 

عزت نژاد افزود: قدم بعدی در راستای صادرات به کشور عمان ایجاد سبد دوم محصولات صادراتی با برند هوم لایف می باشد که در سال 2024  مراحل آن طی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساینا با تاکید بر اینکه توسعه جغرافیایی مقاصد صادراتی با جدیت دنبال خواهد شد ادامه داد: افزایش تنوع و حجم صادرات به مقاصد اصلی صادراتی آسیای میانه اعم از قزاقستان و قرقیزستان و نیز تقویت مشتری های صادراتی حوزه قفقاز اعم از گرجستان و ارمنستان از دیگر برنامه های صادراتی ساینا در سال 1403 است.

عزت نژاد در پایان با تبریک سال جدید ابراز گفت: پیش بینی می کنم در سال 1403 در حوزه تولید و فروش رکورد ده ساله شرکت شکسته شود.

دیگر خبرها

  • بازدید عمومی نمایشگاه ایران اکسپو از روز یکشنبه آغاز می‌شود؛ نمایشگاه اکسپو چند روز است؟!
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می‌دانید؟
  • یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • ۸۰ کشور از ایران اکسپو استقبال کردند/ حضور هیات عربستانی
  • خرما و آبزیان بوشهر در نمایشگاه اکسپو در تهران عرضه می‌شود
  • محصول خرما و آبزیان بوشهر در نمایشگاه صادراتی
  • رشد جنون آمیز قیمت کاکائو در جهان؛، شکلات از طلا سبقت گرفت!
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • برنامه های شاخص ساینا در سال مالی جدید تشریح شد