Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش بامداد شنبه ایرنا، امیرعبداللهیان در ویدئویی از یکصد روز فعالیت وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم  گزارش داد و در این گزارش به موارد مختلفی از جمله موضوع برجام اشاره کرد و در این باره گفت: نظر صریح و روشن جمهوری اسلامی ایران این است که در میز مذاکره حقوق و منافع ملت ایران باید تامین شود و تحریم‌ها باید لغو شود و ما امیدوار هستیم که در مسیر گفت وگوهای وین بتوانیم گام‌های اساسی و گام‌های موفقیت‌آمیز رو به جلویی رو داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن کامل گزارش وزیر امور خارجه به شرح ذیل است:

دولت در شرایطی سکان اداره کشور را به دست گرفت که کرونا روزانه جان صدها تن از هموطنان عزیز ما را می گرفت و این مهمترین دغدغه ای بود که هم رئیس جمهوری محترم داشتند و در اولین نشست دولت بر آن تاکید داشتند و هم من در مجلس در ارائه برنامه هایم قول داده بودم به نمایندگان محترم که اولین برنامه کاری من و همکارانم ر وزارت امور خارجه تمرکز ویژه بر واردات واکسن مورد نیاز هموطنان در کشور باشد به همین دلیل در اولین روز کاری در وزارت امور خارجهجله مشترکی را با حضور همکار خوبم جناب آقای دکتر عین اللهی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین مسئولین عالیرتبه ای از بانک مرکزی، هلال احمر و بخش های مختلف کشور، گمرکات کشور که بایستی در تسهیل واردات واکسن از خارج از کشور به ما کمک می کردند را ترتیب دادیم.

مدیران وزارت امور خارجه، سفرای ما در کشورهای خارجی تلاش زیادی کردند که بتوانیم در همان روزهای اول حجم بالایی از واکسن را وارد کشور کنیم این در حالی بود که دانشمندان ما، جوانان ما به طور همزمان در تولید واکسن داخلی در چندین شرکت دانش بنیان ایرانی، انستیتو پاستور، همچنین موسسه برکت و بخش های مختلف نسبت به تولید واکسن داخلی اقدامات جدی خودشان را شروع کردند و توفیقات بزرگی هم دراین‌رابطه کسب کردند

 امروز مایلم با کمال خرسندی اعلام کنم که بیش‌از یکصد میلیون دوز واکسن به هم‌وطنان عزیز ما تزریق‌شده در کشور و ما در شرایطی قرار داریم که بخشی از تولیدات واکسن داخلی خودمان را قادر هستیم به خارج از کشور صادر بکنیم

در چارچوب دیپلماسی اقتصادی، دیپلماسی همسایه محور و آسیا محور اقدامات متمرکزی را در دستگاه دیپلماسی شروع کردیم. از سال‌ها قبل بحث عضویت دائم و شروع عضویت دائم ایران در شانگهای مطرح بود.

 اولین سفر رئیس‌جمهوری محترم کشورمان به خارج از کشور به کشور تاجیکستان و شهر دوشنبه انجام شد. در جریان آن سفر و نشست بین‌المللی و منطقه‌ای شانگهای سند شروع عضویت دائم ایران در شانگهای مورد تصویب قرار گرفت و این یکی از موفقیت‌هایی بود که در دولت جدید به نتیجه رسید و پیگیری مستمر و شبانه‌روزی همکاران من در وزارت امور خارجهّ توصیه‌های اکید جناب آقای دکتر رئیسی در این‌موضوع و رایزنی‌های مختلفی که هم شخص رئیس‌جمهوری محترم داشتند و هم دستگاه دیپلماسی داشت، منجر به این موفقیت شد.

ما با فرایندی که در عضویت دائم شانگهای وجود دارد در یک‌سال آینده به‌تدریج و مرحله به مرحله شاهد موفقیت‌ها و توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه شانگهای و کشورهای عضو شانگهای خواهیم بود.  

برنامه دیگری که در دستور کار دستگاه دیپلماسی قرار داشت، به دلیل نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توجه به این‌که دولت کار خود را به‌سرعت شروع کرده بود و توجه به وضعیت داخلی کشور به‌عنوان اولویت اصلی در ماه‌های اول کار دولت مورد توجه بود، تصمیم بر این گرفته شد که اینجانب به‌عنوان وزیر امور خارجه به نیویورک سفر کنم.

 در نیویورک با بیش‌از ۵۰ وزیر امور خارجه از تمام حوزه‌های جغرافیایی جهان شامل همسایگان، آسیا، اروپا، اقیانوسیه، آفریقا، آمریکای لاتین، مقامات سازمان ملل متحد، تینگ تنگ‌ها و مقامات اسبق آمریکایی که در قالب تینگ تنگ‌ها در این کشور فعالیت می‌کردند، اصحاب رسانه و سردبیران و مدیران رسانه در آمریکا جلسات مختلفی برگزار شد.

 در جریان سفر به نیویورک علاوه ‌بر سخنرانی در چندین جلسه و نشست بین‌المللی این فرصت فراهم شد که با کارکنان دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن هم دیدار و جلسه کاری خوبی رو داشته باشیم و در جریان مشکلات ایرانیان مقیم خارج از کشور و به‌ویژه ایرانیان مقیم حوزه آمریکا قرار گرفتیم که خب در برگشت از اجلاس سازمان ملل در نیویورک و نشست‌هایی که با ایرانیان مقیم خارج از کشور و مجموعه تخصصی ما یعنی همکاران ما در دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن، اقدامات سریعی انجام شد برای حل مشکل ایرانیان.

امیدوار هستیم که به‌تدریج بتوانیم همه آن مشکلات و مطالباتی که وجود داشته را برطرف کنیم و اقدامات خوبی هم توسط همکاران من تا کنون انجام‌شده، از جمله این‌که ما تلاش کردیم در سایت جدید وزارت امور خارجه بخشی را برای ارتباط مستقیم ایرانیان مقیم خارج از کشور و هم‌وطنان عزیزمان در داخل کشور با وزیر امور خارجه اختصاص بدیم.

 شما اگر مراجعه کنید به سایت جدید وزارت امور خارجه، این دسترسی را دارید و طی روزهای آینده یک دسترسی بالاتری هم

 که نگرانی بخشی از جامعه ایرانیان مقیم خارج از کشور است را در سایت وزارت خارج فراهم می‌کنیم.

 متأسفانه دشمنان، لابی صهیونیست‌ها و رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند نوعی از ایران هراسی را به‌ویژه در نسل جدید ایرانیان خارج از کشور ایجاد کنند.

 ما در سایت وزارت امور خارجه بخشی را طی روزهای آینده فعال خواهیم کرد که هم‌وطنان عزیز در خارج از کشور می‌توانند بپرسند که ما برای ورودمان به ایران و بازگشت‌مان آیا مشکلی از نظر نظام‌وظیفه از نظر هر موضوع دیگری داریم یا نه.

 من به‌عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عرض می‌کنم ایرانیان عزیز با آرامش، با طیب خاطر می‌توانند به جمهوری اسلامی ایران سفر کنند و با آرامش می‌توانند در هر زمانی که طبق برنامه بخواهند بازگردند به کشورهای محل اقامتشان، از این فرصت استفاده کنند.

 ما در آن سامانه به شما پاسخ خواهیم داد که بدون مشکل می‌توانید به ایران سفر کنید و به‌عنوان وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی تضمین می‌کنیم وقتی پاسخ به شما داده خواهد شد.

 مایلم همین‌جا تاکید کنم عدد افرادی که دو تابعیتی هستند و در ایران به دلیل ارتکاب جرم محاکمه شدند و جرم آنها اثبات‌شده است کمتر از عدد انگشتان دو دست می‌باشد و به‌صراحت به شما مایلم عرض کنم که اگر هر کس دیگری و حتی شخص وزیر امور خارجه هم آن جرم را مرتکب می‌شد امروز با همان وضعیت مواجه بود ضمن این‌که بسیاری از آنها مورد رافت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند.

در سفرها و رایزنی‌ها با دوستان و متحدین جمهوری اسلامی ایران، ما توانستیم دوستان روزهای سخت خودمان رو پیدا کنیم و در آینده درباره  آن گفت‌وگوی بیشتری رو با هم‌وطنان عزیز خواهم داشت.

یکی از موضوعات جدی و تحولات پیچیده در یکصد روز گذشته در کشورهای پیرامونی و همسایه ما، تحولات سریع و شتابان در افغانستان بود.

ما تلاش‌های سیاسی گسترده‌ای را در جمهوری اسلامی ایران به عمل آوردیم که تحت تاثیر ناامنی‌ها و شرایط بی‌ثباتی که در افغانستان در دوره انتقالی ایجاد شد، قرار نگیریم درعین‌حال تدابیری را بیاندیشیم که بتوانیم مرزها را کنترل کنیم، ورود آوارگان را مدیریت بکنیم و از طرف دیگر راه‌حل سیاسی برای حل بحران افغانستان داشته‌باشیم.

 برگزاری نشست حضوری وزرای خارجه همسایه افغانستان در تهران یکی از تدابیری بود که در این رابطه اندیشیده شد.

موضوع دیگری که در یکصد روز گذشته به‌طور جدی در دستگاه دیپلماسی کشور مورد توجه قرار گرفت، بحث برجام، مذاکرات وین و تعامل و همکاری در راستای حقوق و منافع ملت عزیز ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

ما از هفته آینده گفت وگوهای وین را کلید خواهیم زد، در هفته‌های گذشته هم معاون من جناب آقای دکتر باقری در پایتخت‌های اروپایی، در مسکو و در ارتباط وبیناری با پکن و همچنین در سفرهایی که به برخی از کشورهای همسایه و منطقه داشته‌اند اقدامات و رایزنی‌هایی را به عمل آوردند.

خود من نیز با وزرای خارجه که همه آنها طرف‌های برجامی ما در مذاکرات هستند، گفت وگوهای مفصلی را داشتیم. ما همه مقدمات را برای رسیدن به یک توافق خوب و درصورتی‌که طرف‌های مقابل به تعهدات کامل خود بازگردند برای رسیدن به یک توافق خوب و سریع فراهم کرده‌ایم و به‌صراحت هم مواضع و مطالبات خودمان را در ادامه گفت ‌وگوهایی که از گذشته وجود داشته و سندی که به‌عنوان برجام و قطعنامه پس‌از آن سازمان ملل به تصویب رسیده، بیان کرده‌ایم.

نظر صریح و روشن جمهوری اسلامی ایران این است که در میز مذاکره حقوق و منافع ملت ایران باید تامین شود و تحریم‌ها باید لغو شود و ما امیدوار هستیم که در مسیر گفت وگوهای وین بتوانیم گام‌های اساسی و گام‌های موفقیت‌آمیز رو به جلویی رو داشته باشیم.

قطعا دست جمهوری اسلامی ایران بسته نخواهد بود و گزینه‌های مختلفی در مقابل ما قرار دارد، ما از گزینه گفت ‌وگو و مذاکره در وین کار را شروع می‌کنی،م جدی هستیم در مذاکره و جدی هستیم در رسیدن به توافق و امیدوار هستیم آن‌گونه که در کلام طرف‌های مقابل ما به‌ویژه غربی‌ها می‌گویند، جدیت آنها را هم ببینیم.

ما به‌صراحت به آنها گفتیم ما یک دولت عمل‌گرا و نتیجه محور هستیم و امیدوار هستیم که در میز مذاکرات وین چنین اتفاقی رخ دهد.

در چارچوب سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند تنظیم روابط، توسعه مناسبات با همه کشورهای جهان در دستور کار جدی جمهوری اسلامی ایران است.

 تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی، توجه به وضعیت ایرانیان خارج از کشور، تمرکز بر دیپلماسی انرژی، دیپلماسی آب، دیپلماسی عمومی در تمامی شقوق و رشته‌های مورد نظر آن ازجمله موضوعاتی است که در دستور کار جدی وزارت امور خارجه قرار دارد.

 توسعه تجارت خارجی و ارزآوری برای کشور ازجمله موضوعاتی است که در دولت سیزدهم، وزارت امور خارجه به‌طور جدی نسبت‌به آن توجه خواهد کرد.

 ما در روزهای آینده کتاب سفید سیاست خارجی را برای اطلاع همه هم‌وطنان عزیز، نخبگان و همه بخش‌های کشور منتشر می‌کنیم به‌عنوان سند سیاست خارجه دولت سیزدهم در چهار سال آینده، آ« رو در اختیار همه نخبگان و در دسترس همه هم‌وطنان عزیز قرار می‌دهیم.

 امیرعبداللهیان در پایان این گزارش گفت: همه ما برای عزت اقتدار و سربلندی جمهوری اسلامی ایران به تلاش‌های خودمان ادامه می‌دهیم.

برچسب‌ها برجام حسین امیر عبد اللهیان دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام دولت سیزدهم برجام دولت سیزدهم ایرانیان مقیم خارج از کشور جمهوری اسلامی ایران وزارت امور خارجه امیدوار هستیم دستگاه دیپلماسی وزیر امور خارجه دولت سیزدهم داشته باشیم سازمان ملل گفت وگوهای عضویت دائم منافع ملت قرار گرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۱۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزیر خارجه با رئیس جمهور ترکمنستان

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که به ترکمنستان سفر کرده  با رییس جمهور و رئیس شورای مصلحت خلق این کشور دیدار و گفتگو کرد. ارتقاء همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی، حمل و نقل و همکاری منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم از محور‌های گفتگوی وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات ترکمنستان بود.

دیگر خبرها

  • دیدار وزیر خارجه ایران با رئیس جمهور ترکمنستان
  • توافق ایران و ترکمنستان برای سفر رئیسی به عشق آباد
  • اعلام آمادگی ایران برای میزبانی از همایش اقتصادی کشورهای ساحلی خزر
  • دیدار وزیر خارجه با رئیس جمهور ترکمنستان
  • برخی وزرا مانند وزیر کشور و اطلاعات و امور خارجه با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند؛ در دولت دوازدهم به دلایلی رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با ایشان هماهنگ شد
  • وزیر امور خارجه در راه ترکمنستان
  • امیرعبداللهیان: عازم ترکمنستان هستم
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • دیدار سفیر ایران با معاون وزیر خارجه عربستان
  • استقبال امیرعبداللهیان از هنیه در تهران