Web Analytics Made Easy - Statcounter

خدیجه رحمانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: گروه‌های جمعیتی پروزن (چاق) به دلیل ذخیره انرژی می‌توانند در دوران نقاهت و همچنین کسب سلامتی کامل، هر یک از این گروه‌های غذایی را به میزان کمتر مصرف کرده و برای بازگشت انرژی و قوای بدن (پس از گذار از کرونا) با کارشناسان تغذیه هم مشورت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: اما به طور کل در دوران نقاهت به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با کرونا و همچنین بازگشت انرژی پس از کسب سلامتی، همه گروه‌های اصلی غذایی اعم از مواد مغذی، پروتئین‌ها، ریزمغذی‌ها، ویتامین و مینرال‌ها به ویژه روی و آهن باید مصرف شود.

رحمانی تاکید کرد: کمبود آهن در دوران بیماری بسیار مضر است و می‌تواند منشا برخی آسیب‌ها همچون کم‌خونی شود. با ابتلا به کم‌خونی سلول‌های هدف به درستی تغذیه نمی‌شود و این مساله زمینه‌ساز مشکلات جدی‌تر خواهد بود. بنابراین مصرف آهن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی همچنین در خصوص این عارضه توضیح داد: بیماری کم‌خونی ناشی از ۲ عامل تغذیه‌ای و غیرتغذیه‌ای است و به منظور معالجه و درمان توصیه عامیانه ندارد. برای پیشگیری از این عارضه می‌توان از همه گروه‌های اصلی غذایی استفاده کرد، اما در صورت ابتلا باید نخست ارزیابی‌های اولیه توسط پزشک انجام شده و براساس تعیین علت بیماری (تغذیه‌ای یا غیرتغذیه‌ای بودن مشکل) معالجه آغاز شود.

ضرورت پرهیز از مصرف خودسرانه مکمل‌ها

رحمانی یادآور شد: برخی از مردم (در دوران بیماری و سلامت کامل) به صورت خودسرانه اقدام به مصرف مکمل‌ها می‌کنند، فقر آهن و هر یک از ویتامین‌ها باید براساس آزمایشات پزشکی تایید شده و میزان مصرف هم مطابق با دستور پزشک باشد.

این متخصص تغذیه همچنین با اشاره به اینکه ساختمان اصلی ترکیب سیستم ایمنی بدن پروتئین است، گفت: در صورت در دسترس نبودن گوشت، باید از تخم‌مرغ استفاده شود. این ماده غذایی باید روزانه مصرف شده و در صورت افزایش کلسترول (چربی) بدن نیز می‌توان زرده را حذف و سفیده را جایگزین کرد.

به گفته این رژیم درمانگر، با افزایش کلسترول (چربی) بدن نیز تخم مرغ حداقل باید ۲ تا ۳ مرتبه در طول هفته استفاده شود و حذف کامل این ماده غذایی صحیح نیست.

به گزارش ایرنا، خدیجه رحمانی پیش از این نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفته بود: براساس یک رژیم غذایی صحیح باید روزانه از هر ۴ گروه اصلی غذایی استفاده شود؛ از گروه نان و غلات حداقل ۶ تا ۱۱ واحد، گروه پروتئین (گوشت، تخم‌مرغ و حبوبات) روزانه ۲ تا ۳ واحد، منبع تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی اعم از میوه‌جات و سبزیجات رنگین نیز حداقل ۵ واحد در طول شبانه‌روز (به صورت خام و پخته) باید مورد استفاده قرار بگیرد.

انواع ریزمغزها نیز به عنوان منابع اصلی تامین ویتامین‌ها باید روزانه ۳۰ تا ۵۰ گرم (یک مشت)، از گروه میوه‌ها نیز حداقل ۲ تا ۳ واحد در طول ۲۴ ساعت و گروه لبنیات نیز حداقل سه واحد در طول شبانه‌روز باید مصرف شود.

برچسب‌ها ویروس کرونا اختصاصی ایرنا تغذیه سالم بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اختصاصی ایرنا تغذیه سالم ویروس کرونا اختصاصی ایرنا تغذیه سالم بهداشت و سلامت اصلی غذایی تغذیه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۱۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌توزیع بیش از یک میلیون مکمل آهن در مدارس دخترانه فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۳۲ مکمل آهن در مدارس متوسطه اول و دوم دخترانه فارس  توزیع شده است.

مریم مهارت با بیان اینکه کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از کمبود‌های شایع در جهان و ایران است، گفت: به منظور پیشگیری و کنترل این موضوع، طرح مکمل یاری با قرص آهن در دختران متوسطه اول و دوم مدارس استان اجرا می‌شود.
رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز  گفت: همچنین یک میلیون و ۲۸ هزار و ۹۲۸ مکمل ویتامین دی در مدارس متوسطه اول و دوم دخترانه و پسرانه از آغاز مهر ۱۴۰۲ تاکنون توزیع شده است.

مهارت بیان کرد:، چون گروه‌های سنی ۱۳ تا ۱۸ سال، بیشتر در معرض خطر هستند و میزان نیاز بدنی به ویتامین دی و آهن در این گروه سنی با توجه به شرایط فیزیولوژیکی و جهش رشدی که دارند بیشتر می‌شود، در طرح توزیع مکمل قرار می‌گیرند.

وی گفت: با توجه به نقشی که ویتامین دی در سلامت ایفا می‌کند و کمبود آن در دختران و پسران شایع است، مصرف ماهیانه این ویتامین به صورت مکمل ۵۰ هزار توصیه می‌شود.
بهترین منبع دریافت ویتامین دی، نور خورشید است و با توجه به اینکه نوجوانان ساعات بسیار کمی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، نیاز به دریافت ویتامین دی در این گروه سنی افزایش می‌یابد.
 رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز  گفت: برنامه پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی در نوجوانان، طرح ملی توزیع شیر در مدارس، برنامه پایگاه تغذیه سالم با هدف ارتقای تأمین بخشی از انرژی، پروتئین و مواد مغذی مورد نیاز و جلوگیری از عرضه مواد غذایی کم ارزش تغذیه‌ای به دانش‌آموزان از  اقدامات دیگر واحد تغذیه در مدارس است.

دیگر خبرها

  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • ‌توزیع بیش از یک میلیون مکمل آهن در مدارس دخترانه فارس
  • خود مراقبتی و تغذیه صحیح عاملی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی
  • تغذیه سالم یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد
  • سبد غذایی مناسب ایرانیان تا پایان هفته اعلام می‌شود
  • دانشگاه USC: کشف یک دردسر جدید برای مصرف فست‌ فود و منوی کافی شاپ در دوران نوجوانی
  • دانشگاه یو اس سی: کشف یک دردسر جدید در رابطه با مصرف فست‌ فود و منوی کافی شاپ در دوران نوجوانی
  • خودآزاری با برخی رژیم‌های غذایی!
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است/ دوران شیوع کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است / دوران کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم