Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@03:46:31 GMT

مسجدی با بیش از پنج قرن قدمت در بنگلادش

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۱۶۰۷

مسجدی با بیش از پنج قرن قدمت در بنگلادش

به گزارش خبرگزاری مهر، اسلام از همان ابتدای ظهور توسط بازرگانان و مبلّغان مذهبی وارد بنگلادش شد، اما صوفیان و عرفای اسلامی نیز در قرن‌های بعد به طور گسترده در این سرزمین برای تبلیغ اسلام نقش به سزایی ایفا نمودند و بسیاری از مردم ستمدیده بودایی مذهب و طبقات پایین هندو مذهب در آن دوران، به اسلام گرایش پیدا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از ورود اسلام، مردم بنگلادش پیرو آئین‌های هندو و بودا بودند که در ادامه از طریق بازرگانان و مبلغان عرب اسلام وارد این کشور شد، اما در قرون بعد، صوفیان و عرفای اسلامی که بسیاری از آن‌ها فارسی زبان و محب اهل بیت (علیه السلام) بودند، در گسترش اسلام در این سرزمین، نقش به سزایی ایفا کردند.

مسلمانان طی دهه‌های متوالی موفق به فتح بخش‌ها و فرمانداری‌های مختلف بنگال شدند و این منطقه تحت سیطره و نفوذ مسلمانان در آمد. طی ۱۳۵ سال پس از فتح بنگال، این سرزمین توسط حکام ترک که از دهلی منصوب می‌گردیدند اداره می‌شد. در طول حکومت مسلمانان ترک، بنگال در ناآرامی سیاسی و جنگ قدرت قرار داشت. اکثر حکام مدت کوتاهی زمام امور را در دست داشتند و از ۲۴ حاکمی که در طول ۱۳۵ سال فرمانروایی می‌کردند، تنها می‌توان از باقر خان به عنوان حاکم قدرتمند یاد کرد.

نفوذ مسیحیان در بنگلادش به وسیله اروپاییان صورت گرفت. پرتغالی‌ها اولین اروپاییانی بودند که به بنگال آمدند. آنها در سال ۱۵۱۷ اولین مؤسسه را در چیتاگنگ تأسیس کردند و همراه با آنها مبلغان و هیأتهای مذهبی وارد این منطقه شدند و کلیسایی را در منطقه‌ای در داکا که هنوز باقی مانده، ساختند. پس از آنها هلندی‌ها، بریتانیایی‌ها، دانمارکی‌ها و فرانسوی‌ها به این منطقه نفوذ کردند تا اینکه بریتانیایی‌های حکومت مسلمانان را در ۱۷۵۷ میلادی شکست دادند و کل منطقه را در اختیار خود گرفتند. ولی اسلام به عنوان دین اکثریت مردم بنگلادش در دوران حکومت بریتانیا باقی ماند و پس از استقلال هند و پاکستان، این منطقه به دلیل دارا بودن اکثریت مسلمان از دیگر مناطق هند جدا شد

مساجد از صدر اسلام به عنوان عبادتگاه مسلمانان وجود داشته‌اند.آنچه جالب توجه است این است که تا امروز، زیبایی و تاریخچه‌ی غنی این اماکن مقدس الهام بخش بازدیدکنندگان بی‌شماری در سراسر جهان بوده است.

مسجد عطیه که منطقه «تنگیل» روستای عطیه بنگلادش قرار دارد در دوران امپراطوری «سعید خان پانی» فرزند «بایزید خان پانی» ساخته شد. ابعاد بیرونی این مسجد کوچک ۱۸.۲۹ در ۱۲.۱۹ متر و عرض دیوارهای آن ۲.۲۳ متر است. مسجد مستطیل شکل شامل یک نمازخانه بزرگ گنبدی و مربعی شکل است که در ضلع شرقی آن به ایوانی متصل است که سه گنبد کوچک‌تر در بالای آن قرار دارد. سه ورودی طاقدار به سمت شرق، وسط کمی بالاتر از ورودی‌های دو طرفه. طاق‌های مسجد عطیه به سبک چهار گوش است. ورود به نمازخانه اصلی از سه ورودی از ایوان امکان پذیر است. علاوه بر این، هر کدام دو ورودی فرعی به نمازخانه و ایوان وجود دارد. چهار گوشه مسجد دارای برج‌های هشت ضلعی است که به طرح‌های قالب گیری موازی تقسیم شده اند. برج‌های جانبی که با چندین سطح طراحی برجسته تزئین شده اند، تا بالای قرنیز سقف بالا می‌روند. در انتهای همه برج‌ها گنبدهای کوچکی با تزئینات وجود دارد که با گنبدهای مسطح با گلدان‌های نیلوفر آبی تزئین شده اند.

سه در ورودی طاقی شکل برای ورود به مسجد از سمت دیوار شرقی وجود دارد و این ورودی‌ها به طور مستقیم به اتاق نماز مرتبط هستند. پس از ورود قدیس معروف «شاه بابا کشمیری» که اسلام را در این منطقه بنگالی گسترش داد مسجد عطیه ساخته شده و بسیار معروف شد. بر اساس یکی از کتیبه‌های کشف شده در مسجد که اکنون در موزه ملی بنگلادش نگهداری می‌شود این مسجد بین سال‌های ۱۶۱۰ و ۱۶۱۱ پس از میلاد ساخته شده است.

کد خبر 5361449

منبع: مهر

کلیدواژه: بریتانیا داکا پاکستان هندوستان بنگلادش مساجد معرفی مساجد جهان مسلمانان قرآن قرآن کریم فعالیت های قرآنی انقلاب اسلامی ایران سازمان تبلیغات اسلامی نشست علمی هفته بسیج شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور عاشورا شیعه بسیج آیت الله خامنه ای مهد قرآن حوزه علمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۱۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بمباران یک مسجد و تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها در غزه

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس این گزارش جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مسجد شهدا الفاخوره واقع در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه را بمباران کردند.

در جریان این حمله دست کم ۱۰ شهید و زخمی برجای مانده است. جنگنده‌های متجاوز رژیم صهیونیستی به صورت گسترده اردوگاه جبالیا و غرب شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را بمباران کردند. حمله‌های هوایی رژیم صهیونیستی بامداد امروز منطقه تل السلطان واقع در رفح را نیز هدف قرار دادند.

در جریان این حمله‌ها که به صورت مشخص خانه‌های فلسطینی را هدف قرار دادند تعدادی از ساکنان نوار غزه به شهادت رسیده و تعدادی نیز زخمی شدند. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی منطقه‌های مختلف خربه العدس در رفح را نیز بمباران کردند.

همچنین صدای وقوع انفجار شدید در منطقه المغراقه واقع در شمال اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه به گوش رسیده است. توپخانه رژیم صهیونیستی نیز همزمان با حمله‌های هوایی این رژیم منطقه بیت حانون در شمال نوار غزه را هدف قرار داد.

سخنگوی وزارت بهداشت غزه روز گذشته اعلام کرد: رژیم صهیونیستی با ارتکاب جنایت نسل کشی سبب شده است نوار غزه دیگر قابل سکونت نباشد.

سایت شبکه الجزیره به نقل از دفتر اطلاع رسانی وزارت بهداشت غزه نوشت: رژیم اشغالگر صهیونیستی از نخستین لحظه جنگ به صورت نظام یافته مراکز درمانی را هدف قرار داده است تا غیرنظامیان را به مهاجرت وادار کند.

به گزارش وزارت بهداشت غزه، رژیم صهیونیستی تاکنون ۱۵۵ مرکز درمانی را تخریب کرده و هدف قرار داده است.

کد خبر 6079424

دیگر خبرها

  • پیگیری استاندار کرمان برای بازگشایی ۲ پل در جنوب کرمان
  • بازدید از معروف‌ترین مساجد جهان اسلام با دوچرخه
  • سقف متحرک مسجدی در مدینه عربستان (فیلم)
  • توصیه محسن هاشمی به زاکانی؛ به جای ساخت مسجد، مشکلات حمل و نقل عمومی تهران را حل کنید
  • توصیه محسن هاشمی به زاکانی به جای ساخت مسجد
  • توصیه محسن هاشمی به زاکانی ؛ به جای ساخت مسجد ، مشکلات حمل‌ و نقل عمومی تهران را حل کنید
  • رژه خودرویی در اشکذر و مجومرد
  • محسن هاشمی‌: هواداران تفسیر قدرت محور از اسلام ۱۰ درصد جامعه را تشکیل می دهند
  • واکنش محسن هاشمی به جنجال کاظم صدیقی، پناهیان و زاکانی /هواداران تفسیر قدرت محور از اسلام ۱۰ درصد جامعه را تشکیل می دهند
  • بمباران یک مسجد و تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها در غزه