Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- هنگامه خاندوزی: پنج آذر برای مردم گرگان نشان از ولایتمداری، دینداری و سر تسلیم نداشتن در برابر ظلم بوده و آن چنان که باید به ابعاد مختلف این واقعه در استان پرداخته نشده است.

در این روز خطه گرگان ۱۴ شهید و ۲۰۰ مجروح تقدیم انقلاب کرد تا نقش بارز و ارزنده‌ای در مبارزات علیه رژیم پهلوی و سرنگونی طاغوت ایفا کنند لذا لازم این رشادت‌ها را زنده بداریم و برای نسل‌های آینده آن را بازگو کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا با «غلامرضا خارکوهی»، تاریخ نگار گلستانی که در این موضوع مطالعات زیادی انجام داده و برای انعکاس این واقعه تلاش بسیاری کرده است گفتگو کردیم که در ادامه خواهد آمد:

* چرایی و چگونگی قیام ۵ آذر را برای ما توضیح دهید؟

در اواخر آبان سال ۵۷ تظاهراتی در مشهد علیه رژیم پهلوی برگزاری شد و مردم برای اینکه از تیررس گلوله‌های مأموران در امان بمانند به حرم امام رضا (ع) پناه بردند.

در فرهنگ ما ایرانی‌ها امام رضا (ع) و حرم ایشان از حرمت و احترام ویژه ای برخوردار است لذا مردم انتظار داشتند، ماموران به حرمت احترام به امام رضا (ع) وارد حرم نشوند و اجازه بدهند مردم متفرق شوند، اما ماموران رژیم پهلوی بدون توجه به حرمت امام رضا (ع) با پوتین خود وارد حرم شده و تعدادی را شهید و مجروح کردند.

این اقدام واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و امام که آن زمان در تبعیدگاه در فرانسه به سر می‌برد بسیار ناراحت شد و پیام کوبنده‌ای برای رژیم پهلوی صادر کرد و اعلام کرد که مردم بخاطر این هتک حرمت قیام کنند لذا روز یکشنبه پنجم آذر که مصادف با هفتمین روز واقعه مشهد است در سراسر کشور عزای عمومی اعلام شد.

این پیام به گرگان رسید و علما و روحانیون گرگان تصمیم گرفتند روز پنج آذر در امام زاده عبدالله (ع) تجمع و از آنجا به سمت میدان شهرداری (وحدت) راهپیمایی کنند.

اطلاع رسانی هم به سراسر منطقه انجام شد و همه شهرها و محلات گرگان از این مسأله باخبر شدند و در روز پنج آذر از روستاهای بندرگز، کردکوی، علی آباد و فاضل آباد هم آمده بوده‌اند و تنها گرگانی‌ها نبودند.

* شروع اعتراضات در گرگان چطور بود؟

مردم کنار امامزاده عبدالله (ع) جمع شده ولی ماموران خیابان شهدا را مسدود می‌کنند و به سمت مردم شلیک کردند و راهپیمایی قبل از اینکه شروع شود به خاک و خون کشیده شد و تعدادی از مردم شهید شدند.

در واقعه پنج آذر ۱۴ نفر شهید و ۲۰۰ نفر هم مجروح شدند مأموران حتی به مردم اجاره ندادند که جنازه‌ها را با آمبولانس به بیمارستان ببرند و مردم با دست خالی، با موتور و وانت مجروح‌ها را به درمانگاه‌ها و بیمارستان انتقال دادند. برخی در خانه‌ها درمان شدند چون آن زمان می‌ترسیدند که به بیمارستان حمله شود که همانگونه نیز شد.

ماموران ساعت ۱.۵ بعدازظهر زمانی که دیدند مردم در کنار بیمارستان پنج آذر تجمع کردند به سمت مردم تیراندازی می‌کنند؛ سید نظام‌الدین نبوی که یک جوان ۲۱ ساله بود مورد اصابت گلوله قرار داده و به شهادت رسید.

حتی به ساختمان بیمارستان و داروخانه شبانه روزی هم حمله کردند تا مردم نتوانند مجروحان خود را درمان کنند، در این واقعه ۱۴ نفر شهید و ۲۰۰ نفر هم مجروح شدند.

* چرا باید این واقعه را زنده نگهداریم و برای نسل جوان این رشادت را یادآور شویم؟

کشورها و همه جوامع به واقعه‌های فداکارانه و حماسه ساز خود افتخار می‌کنند و این رویدادها را زنده و پویا نگه می‌دارند.

در گلستان چه رویدادی مهم‌تر از واقعه ۵ آذر داریم؛ در این واقعه هم صحبت دین و اعتقاد بود و مردم بخاطر حرمت امام رضا (ع) دست به قیام زدند و هم یک واقعه وطنی و ملی بود و مربوط به شهر مشهد و در ادامه تظاهرات علیه رژیم پهلوی بوده است لذا باید این واقعه را باید به نسل‌های آینده بشناسانیم تا جوانان به پدران و رشادت‌های آنها افتخار کنند.

تاریخ هر جامعه‌ای شناسنامه آن جامعه است و با گرامیداشت پنج آذر تنها یک روز را بزرگ نمی‌دانیم بلکه تاریخ حماسه‌ها، فداکاری و از خودگذشتگی پدران ما را بزرگ می‌دانیم و این لازمه حیات فرهنگی هر جامعه است.

* برای حفظ روحیه ولایتمداری مردم باید چه کار کنیم؟

در شهر گرگان از دیرباز مردم گرایش زیادی به تشییع پیدا کردند برای همین در دوره قاجار شهر استرآباد را دارالمومنین استرآباد می‌گفتند. از ۴۰۰ سال پیش ولایتمداری در مردم گرگان وجود داشت و در دوران انقلاب اسلامی به اوج خود رسید اما در سال‌های اخیر این روحیه کمرنگ‌تر شده است.

۱۲ تکیه مذهبی در این شهر کوچک وجود دارد که در دنیا زبانزد است و باید این تکیه‌ها حفظ شوند.

قیام ۵ آذرشان برای دفاع از اهل بیت (ع) و دفاع از امام رضا (ع) بود چون بنیان این قیام برای دفاع از حرم انجام شد لذا به نظر من اولین مدافعان حرم شهدای پنج آذر هستند.

در سال‌های گذشته برای بزرگداشت و معرفی این واقعه تلاش بسیاری کرده و از اوایل دهه ۶۰ برای تالیف کتاب «حماسه ۵ آذر» تحقیق و پژوهش‌های بسیاری را انجام داده‌ام که این کتاب حاصل ۲۰ سال تلاش من است، کتاب «یکشنبه خونین گرگان» و «قیام پاییزی» از دیگر آثاری است که در این زمینه تالیف کرده‌ام و چاپ نشریه‌ها و مقالات مختلف از دیگر تلاش‌هایی است که برای حفظ واقعه ۵ آذر انجام داده‌ام و همچنین به رهبر انقلاب، رییس جمهور و مسئولان کشوری و شهری نامه نگاری‌های بسیاری در این خصوص داشته‌ام.

همچنین با پیگیری‌های انجام شده روز پنج آذر در روز دوم شهریور ۱۳۹۵ این روز برای درج در تقویم رسمی تصویب شد که افتخار بزرگی برای کشور است.

در همان آذر ۹۵ مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در خصوص این روز صحبت کردند و تاکید داشتند که به جوانان این روز را باید بشناسانید.

شورای شهر گرگان نیز در سال‌های اخیر این روز را به عنوان روز ملی گرگان تصویب کردند.

* مسئولان تا چه اندازه در این مسیر همراه بوده‌اند؟

در گذشته متاسفانه واقعاً ۵ آذر حتی در بین مسئولان و حتی ائمه جمعه اهمیت داده نمی‌شد، اما در سال‌های اخیر همکاری مسئولان بیشتر شده است.

احداث یادمان ویژه، نصب تصاویر شهدا، برگزاری مسابقات و انتشار کتاب و فیلم همکاری خوبی داشته‌اند اما انتظار است تنها در چنین روزی به ابعاد این قیام نپردازند بلکه دانشگاه و مدارس برای معرفی این واقعه به نسل جوان تلاش زیادی به عمل آورده و همچنین مسئولان شهر برای دیدار مردم با رهبر معظم انقلاب در این روز برنامه‌ریزی کنند.

کد خبر 5360917

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری گرگان شهدا هفته بسیج ویروس کرونا بوشهر بسیج آمار کرونا خطبه های نماز جمعه کرمانشاه گرگان عکس استانها لیگ برتر فوتبال ایران واکسن کرونا اردبیل سنندج شیوع کرونا رژیم پهلوی امام رضا پنج آذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۲۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترافیک گرگان ثمره جانمایی غلط مدارس غیرانتفاعی/ شهرداری به مطالبات مردم پاسخ دهد

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر گرگان با اشاره به ضرورت توسعه شبکه معابر شهری مرکز استان گلستان گفت: بخش عمده ترافیک خودرو، ثمره جانمایی غلط مدارس غیرانتفاعی و استقرار واحد‌های (صنایع) مزاحم در بافت شهری است.

مهران کاظم نژاد در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو اظهار کرد: بر اساس آمار‌های رسمی، طی یک دهه اخیرشاهد افزایش ۳ برابری خودرو‌ها و همچنین رشد ۱۰ درصدی جمعیت گرگان بوده ایم، در حالیکه ساختار خیابان‌ها و معابر شهری تغییر محسوسی نداشته است.

وی ادامه داد: یکی از عوامل اصلی تشدید کننده ترافیک در گرگان، استقرار صنایع مزاحم در شهر به ویژه تمرکز و جانمایی نادرست مدارس غیر انتفاعی در برخی از نقاط شهر گرگان است.

رییس کمیسیون توسعه وعمران ادامه داد: در محدوده بلوار ناهار خوران شاهد استقرار برخی مدارس غیرانتفاعی هستیم که عامل تشدید کننده ترافیک شده است و این امر گلایه مندی زیاد شهروندان را به دنبال داشته است.

کاظم نژاد گفت: برخی از این مدارس فاقد مجوز بوده و برخی دیگر اعتبار مجوز آن‌ها پایان یافته است که باید با بازدید و رصد میدانی به این مدارس اولتیماتوم بدهیم که مکان خود را تغییر دهند.

وی افزود: جانمایی چند مدرسه در محدوده نهارخوران و تردد خودرو والدین و سرویس مدارس به نحوی است که برای ساعاتی کل خیابان‌های پیرامونی را تحت الشعاع قرار می‌گیرد و معبر به یک پارکینگ تبدیل می‌شود.

این عضو شورای شهر ادامه داد: انتظار شهروندان و اعضای شورا از شهردار گرگان آن است که از همه ظرفیت قانونی برای انتقال این واحد‌ها به مکان مناسب استفاده کند، برفرض اگر اتفاقی در پیرامون این مدارس حادث شد، امکان حضور و تردد خودرو‌های امدادی و آتش نشانی با چالشی جدی مواجه است.

وی گفت: شاید بنا به محدودیت‌های اعتباری امکان توسعه مطلوب شبکه معابر و یا تعریض معابر وجود نداشته باشد یا سرعت اجرای پروژه‌ها مقبول شهروندان نباشد، اما باید در سایر موئلفه‌های هم‌سو که هزنیه بری کمتری دارند؛ به دنبال کاهش ترافیک برویم.

کاظم نژاد اظهار کرد: طراحی و اجرای اصلاحات هندسی از میادین و معابر شهر، جانمایی و استقرار چراغ‌های راهنمایی جدید، توسعه و به طور دقیق‌تر مدیریت ناوگان حمل و نقل عمومی باید در دستور کار جدی مدیران شهرداری قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجو؛ بررسی اقدامات و برنامه‌های مدیران شهرداری گرگان و کندی در اجرای برخی پروژه‌ها نشان می‌دهد مجموعه شهرداری گرگان هم برنامه مشخص و هدفمندی برای کاهش بار ترافیکی مرکز استان نداشته و صرفا به تشکیل جلسه، انتظار همراهی از سوی مردم و افزایش مبالغ جریمه راهنمایی و رانندگی بسنده می‌کنند

دیگر خبرها

  • خط و نشان شبانه دادستان گرگان برای ویلاسازان توسکستان/ مدیران متخلف احضار می‌شوند
  • فیلم/ رئیسی: روحیه انقلابی و دین مداری مردم لاهور و پاکستان ستودنی است
  • خانواده های شهدا پاسداران واقعی ارزشهای انقلاب اسلامی هستند
  • آهنگ امت اسلامی، آهنگ عدالت‌خواهی و دین‌مداری است
  • راه اندازی موزه بین المللی استکبار ستیزی در صحرای طبس
  • خانواده‌های شهدا پاسداران واقعی ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند
  • رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی منصوب شد
  • ترافیک گرگان ثمره جانمایی غلط مدارس غیرانتفاعی/ شهرداری به مطالبات مردم پاسخ دهد
  • ولایت مداری و مردمی بودن، مهمترین ویژگی ارتش
  • ولایت‌ مداری و مردمی بودن مهمترین ویژگی ارتش است