Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-23@14:17:09 GMT

اولین پرتاب ماهواره تحقیقاتی تا ۴ سال آینده

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۲۷۲۴

اولین پرتاب ماهواره تحقیقاتی تا ۴ سال آینده

تین نیوز

 عیسی زارع پور با حضور در بخش خبری ۲۱ جمعه شب شبکه یک سیما درباره ضرورت کوتاه شدن زمان ۱۰ ساله رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری به چهار سال افزود: امروز جمعه ۵ آذر رئیس جمهور بازدید‌هایی را در محل‌هایی که همکاران ما مجاهدانه در صنعت فضایی کشور تلاش می‌کنند، داشت.

به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما، وی ادامه داد: بعد از ۱۱ سال جلسه شورای عالی فضایی تشکیل شد که عزم و اراده دولت سیزدهم را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
   زارع پور گفت: مهمترین مدار؛ مدار ۳۶ هزار کیلومتری است، چون زمین آهنگ است یعنی ماهواره همزمان با زمین حرکت می‌کند و نقاط آن محدود است؛ ما سه نقطه مداری داشتیم که طی چند ده سال گذشته دو نقطه آن از دست رفته است و الآن تنها مداری که داریم ۴۳ و نیم درجه شرقی است که باید به سرعت تدبیر و این مدار را تثبیت کنیم، در غیر این صورت فضا را از دست خواهیم داد.   وی افزود: این دستور رئیس جمهور مبنی برکوتاه شدن زمان ۱۰ ساله رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری به چهار سال غافلگیر کننده بود و به زودی کمیسیون تخصصی را تشکیل خواهیم داد و با تلاش شبانه روزی و با حمایت دولت امکان پذیر است؛ البته صنعت فضایی کشور به دو عنصر احتیاج دارد؛ اول- اعتماد مسئولان است که باید حتماً کنار این کار قرار گیرد و دوم- قرار گرفتن اعتبارات لازم برای پیشبرد این اهداف است.   وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: برای دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری؛ یک سری راه‌های میانبر وجود دارد که بتوانیم از بلوک‌های انتقال مداری استفاده کنیم؛ الآن بلوک انتقال مداری سامان آماده است و امسال تست اولیه آن صورت می‌گیرد و از مدار ۴۰۰ کیلومتری به ۷۰۰۰ کیلومتری محموله را می‌برد که امسال تست زیرمداری آن را داریم و سال آینده هم تست عملیاتی خواهیم کرد؛ البته بعد از ۴۰۰ کیلومتر به ۱۰ هزار کیلومتر و بعد ۲۱ هزار کیلومتر و سپس به ۳۶ هزار کیلومتر می‌رسیم.   وی گفت: از سال ۹۳ تاکنون ماهواره نور یک به صورت موفقیت آمیز در مدار قرار گرفت و الآن علایم عملیاتی و قابل استفاده ارسال می‌کند؛ یعنی ما می‌توانیم این مسیر را طی کنیم و عدم موفقیت ها، بخشی از مسیر موفقیت است.     زارع پور با بیان این که در دنیا برای اینکه به ۹۰ درصد ضریب اطمینان برسند؛ بیش از ۵۰ پرتاب برای هر محصول پیش بینی می‌کنند، افزود: الآن دانشمندان ما بعد از دو تا سه پرتاب به این نقطه قابل اطمینان می‌رسند، البته این در شرایط تحریم است که کوچکترین قطعه را هم در اختیار ما قرار نمی‌دهند. وی گفت: صنایع فضایی؛ بالاترین استاندارد‌ها را دارد و ما امیدواریم با تثبیت مدار ژئو (۲۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتری) و استفاده از آن و تلاش شبانه روزی به نقطه مدنظر برسیم.   وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در صورتی که مسیر دهه هشتاد را ادامه می‌دادیم؛ الآن در لایه ژئو می‌بودیم.  زارع پور تصریح کرد: در دهه ۹۰ صنعت فضایی مورد بی مهری قرار گرفت و کارشناسان ما با ۱۰ درصد ظرفیت کار می‌کردند. آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: رئیس جمهور تین رئیس جمهور ارتباطات و فناوری اطلاعات فناوری اطلاعات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عیسی زارع پور ماهواره تحقیقاتی مدار ۳۶ هزار کیلومتری زارع پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۲۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله این استان را لرزاند

به گزارش خبرآنلاین بنابر اعلام مرکز لرزه نگاری کشور، ساعت ۴ و ۴۱ دقیقه و ۵۸ ثانیه بامداد امروز سوم اردیبهشت ۱۴۰۳، زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ در مقیاس ریشتر منطقه فین در استان هرمزگان را به لرزه درآورد.

جزئیات بیشتر زلزله:

تاریخ وقوع زلزله:

دوشنبه، ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ۰۴:۴۱:۵۸
(وقت محلی - تهران)

۲۰۲۴-۰۴-۲۲ ۰۱:۱۱:۵۸
(UTC)

بزرگی زلزله:

۳.۷

نوع بزرگی:

MN

موقعیت رومرکز زلزله: ۲۷.۵۷ شمالی و ۵۶.۱۷ شرقی
عمق: ۱۳ کیلومتر
عدم قطعیت مکانی: ۱.۷۴+/- کیلومتر در جهت شمالی - جنوبی
۱.۱۱+/- کیلومتر در جهت شرقی - غربی
منطقه:

استان هرمزگان

فاصله‌ها:

۲۸ کیلومتری فین، هرمزگان
۳۹ کیلومتری قلعه قاضی، هرمزگان
۴۴ کیلومتری بندرعباس، هرمزگان

منبع:

موسسه ژئوفیزیک، دانشگاه تهران

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898121

دیگر خبرها

  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم
  • تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود
  • مدل‌های آب‌وهوایی تغییر مکان ماهواره‌ها را هم پیش‌بینی می‌کنند
  • ایلان ماسک: با ۶۰۰۰ ماهواره در مدار زمین، هیچ مدرکی برای بیگانگان ندیده‌ام
  • چالش ماهواره‌ها در موقعیت‌یابی/ تصادفات خطرناک مداری در راه است
  • زلزله این استان را لرزاند
  • مواجهه ماهواره روسی و فضاپیمای ناسا از بیخ گوش بشریت گذشت!
  • مواجهه‌ای که همه کارکنان ناسا را ترساند
  • ماهواره جاسوسی روسی از بیخ گوش ماهواره ناسا گذشت
  • چین ماهواره جدید سنجش از دور را به مدار زمین فرستاد