Web Analytics Made Easy - Statcounter

هادی ایزدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا کاهش قیمت دو تا سه هزار تومانی هر کیلو پرتقال در سر باغ های استان را تایید کرد و افزود: هوای مناسب و برداشت خوب در سال جاری باعث شده تا قیمت انواع مرکبات مازندران در سرباغ به هرکیلو تا هشت هزار تومان برسد،ولی اکنون به دلیل قرار گرفتن دراوج برداشت پرتقال و کم شدن میزان صادرات،قیمت ها افت محسوسی پیدا کرده است که اصلا به نفع باغداران نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایزدی با بیان این که وضعیت مرکبات مازندران امسال بسیار مطلوب و بدون آفت است ، افزود : متوسط قیمت هر کیلو گرم نارنگی و پرتقال سر درخت تا یک هفته پیش به ترتیب ۹ و هفت هزار تومان بوده است ، یعنی باغدار بدون این که در چیدن  ، بسته بندی و یا حمل و نقل هزینه ای را متقبل شود ، محصولش را به یان قیمت فروخته است و  این مبلغ برای باغدار رضایتبخش است.

وی با بیان این که طی یک هفته اخیر متوسط صادرات روزانه ۲۰ کانتینر مرکبات نارنگی و پرتقال به ۱۰کانتینر  کاهش یافته است ، بیان داشت: باغداران اصلا نگران نباشند، تقاضا می شود  فقط در برداشت عجله ای نکنند ،چراکه علاوه بر مهیا بودن شرایط نگهداری در سردخانه ها و  خرید تضمینی پرتقال شب عید ، هنوز به لحاظ زمانی و آب و هوایی  فرصت برداشت وجود دارد و اصلا دیر نشده است.

وی تصریح کرد: براساس رایزنی های انجام شده مقرر شد که مرکبات شب عید به طور متمرکز توسط تعاونی روستایی استان به صورت تضمینی نیز خریداری شود  و این دستورالعمل به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که اکنون ۳۰درصد پرتقال و ۸۰ درصد نارنگی در باغ های مرکبات استان برداشت شده است ،تصریح کرد:مطمئنا با ابلاغ و عملیاتی شدن خرید پرتقال شب عید دست دلالان از بازار مرکبات کوتاه و باغداران به حق و حقوق خود برسند.

ایزدی با اشاره به افزایش ظرفیت سردخانه ها و امکانات نگهداری محصولات کشاورزی در مازندران ،گفت : امروز پایانه صادراتی ۱۰۰ هزار تنی جویبار که سال گذشته  راه اندازی شده است ، آماده  ذخیره سازی است و باغداران عجله ای برای فروش محصولشان نداشته باشند و خودشان می توانند محصول را برداشت کرده و با ذخیره سازی که انجام می دهند محصول را  بر اساس عرضه و تقاضا وارد بازار کنند. 

وی افزود : خوشبختانه باغداران مرکبات مازندران امسال نگرانی بابت مدیریت باغ ندارند و انبار داری میوه ها را نیز به درستی انجام می دهند و به عبارتی می توان به جرات گفت که امسال نیز همانند سال گذشته نبض بازار در اختیار باغداران قرار دارد.

بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا از وضعیت عرضه و تقاضای مرکبات به ویژه پرتقال در بخش های گتاب بابل ،مرکزی قائمشهر ، رودپی شمالی ساری و روستای دنگسرک نکا که به تنهایی حدود ۳۵هزار تن پرتقال استان را تولید می کند ،نشان می دهد که قیمت هر کیلو پرتقال که تا یک هفته پیش هفت تا هشت هزار تومان به صورت یکجا در سر باغ خرید و فروش می شده است ،اکنون به یکباره به پنج تا ۶هزار تومان کاهش یافت.

باغداری از بابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که به رغم این که تقاضا برای خرید یکجای باغ پرتقال و نارنگی از اواخر شهریور تا یک هفته پیش با قیمت مناسب همواره وجود داشته است ، اما در یک هفته اخیر در هر کیلو گرم تا سه هزار تومان کاهش یافت.

خیرالله سیفی با توضیح این نکته که بیشتر باغداران آنان نسبت به فروش یکجا بر خلاف سال های گذشته امتناع کرده اند؛ یعنی محصولشان را  طبق تقاضا و قیمت مناسب عرضه می کنند، بیان داشت: به هر حال خرده مالک باغداران استان کم نیستند و وقتی به اوج برداشت پرتقال و عرضه آن می رسیم ، کاهش قیمت طبیعی است.

وی ادامه داد: البته اگر شرایط آب و هوایی سردی را در پیش رو نداشته باشیم ، هنوز فرصت برای برداشت باقی مانده است ، اما انتظار داریم خرید تضمین میوه شب عید اگرچه به نسبت تولید رقم کمی است ، اما با شوک آن در تنظیم بازار فعلی نقش مهمی را به نفع باغداران دارد. 

خرید تضمینی میوه شب عید یکی از سیاست های دولت است که در چند سال اخیر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی اجرایی می شود.

مسئولان مازندران معتقدند اگرچه مقدار خرید به نسبت تولید پرتقال استن بسیار ناچیز است اما در مجموع با مدیریت صحیح باغداران و حذف واسطه ها قیمت این محصول در سر باغ و بازار مصرف منطق اقتصادی پیدا می کند و از همه مهمتر به طور یقین با توجه به مقدار تولید و عرضه ، قیمت نهایی پرتقال در بازار شب عید برای باغداران و مصرف کنندگان رضایت بخش خواهد بود.

طبق آمار رسمی سال گذشته تامین ۲۱ هزار تن پرتقال مورد نیاز تنظیم بازار شب عید ۳۱ استان کشور در استان مازندران برنامه ریزی و اجرایی شده است.

مازندران ۱۱۲ هزار هکتار باغ مرکبات دارد که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده است. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال ، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

برداشت مرکبات مازندران با  ارقام زودرس نارنگی از ۱۵ شهریور آغاز شدو اکنون باغداران مشغول برداشت پرتقال هستند که ۷۰ درصد سطح باغات مرکبات استان را تشکیل می دهد.

پیش بینی می شود امسال در مجموع بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن مرکبات در مازندران برداشت شود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی ساری مرکبات مازندران بازار محصولات شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی ساری مرکبات وزارت جهاد کشاورزی ساری مرکبات مازندران بازار محصولات شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران مرکبات مازندران جهاد کشاورزی هزار تومان هزار هکتار یک هفته شب عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۳۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش نوروزی بیش از پنج میلیارد تومان صنایع دستی در مازندران

به‌ گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، با اشاره به برپایی ۳۰ نمایشگاه و بازارچه صنایع‌دستی در این استان، گفت: این بازارچه‌ها از تاریخ ۲۶ اسفند سال ۱۴۰۲ آغاز شد و برخی تا عید سعید فطر ادامه دارد.   حسین ایزدی، افزود: بازارچه‌های موقت صنایع‌دستی استان با مشارکت بخش خصوصی، شهرداری‌ها، انجمن‌های صنایع‌دستی، فرمانداری‌ها وصنعت‌گران صنایع‌دستی در پایگاه‌های میراث جهانی، مراکز گردشگری، بازار‌ها وخیابان‌های پرتردد سراسر استان در حال برگزاری است و مورد استقبال گردشگران زیادی قرار گرفته است. او تصریح کرد: از مجموع ۷۱۰ غرفه صنایع‌دستی برپا شده در سراسر استان تا چهار فروردین ماه جاری، ۱۲۲هزار و ۱۲۸ بازدیدکننده داشت و بیش از ۵ میلیارد تومان گردش مالی در حوزه صنایع‌دستی مازندران رقم خورد.ایزدی با اشاره به نمایشگاه ملی نوشهر با ۱۲۰ غرفه صنایع‌دستی اظهار کرد: بیشترین میزان فروش صنایع‌دستی مربوط به چهارم فروردین و بازارچه ملی صنایع‌دستی نوشهر است.او با بیان اینکه بازارچه‌های شهر‌های چالوس، آمل و بابلسر به ترتیب در مقام دوم، سوم و چهارم فروش صنایع‌دستی در مازندران قرار دارند، یادآور شد: برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی در قالب نمایشگاه و بازارچه فروش تقریبا در سراسر استان باعث شد تا هم زمینه دسترسی گردشگران به این محصولات فراهم شود و هم فرصت بازاریابی و عرضه مستقیم کالا برای هنرمندان و صنعتگران به وجود بیاید.مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با بیان این مطلب که نمایشگاه صنایع‌دستی امسال در مازندران به یک جاذبه تبدیل شده است گفت: بازاریابی برای هنرمندان به عنوان یکی از شیوه‌های حمایتی در قالب برپایی نمایشگاه و بازارچه فروش همواره در دستور کار معاونت صنایع‌دستی مازندران، قرار دارد.

دیگر خبرها

  • مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند
  • ساعت هوشمند Rogbid M6 رونمایی شد
  • ۱۴ هزار هکتار باغ مازندران شناسنامه‌دار شد
  • ۱۴ هزار هکتار از باغات مازندران شناسنامه دار شد
  • برداشت گندم از مزارع هرمزگان ۷۰ هزار تن پیش‌بینی شد
  • شرایط برای شیوع عوامل خسارت‌زای مرکبات در استان بوشهر فراهم است
  • تمدید خرید توافقی سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری
  • فرایند پرورش، برداشت و بسته بندی هزاران تن انبه توسط کشاورزان استرالیایی (فیلم)
  • (تصاویر) فروش گران‌ترین گاو جهان به قیمت ۲.۶ میلیارد تومان!
  • فروش نوروزی بیش از پنج میلیارد تومان صنایع دستی در مازندران