Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تشدید نظارت بر فعالیت‌های توسعه‌ای با هدف جلوگیری از آسیب به محیط زیست را ضروری دانست و تاکید کرد: پروژه‌های بدون مجوز زیست‌محیطی امسال تامین اعتبار نخواهند شد.

به گزارش ایران آنلاین : علی سلاجقه عصر روز جمعه در پایان سفر دو روزه اش به مازندران در پاسخ به پرسش درباره صدور برخی مجوزها برای اجرای پروژه‌های عمرانی با وجود آسیب زا بودن برای محیط زیست بویژه در مازندران ، افزود : اگر در مواردی حتی در فاز اجرایی طرح عمرانی به این نتیجه برسیم که پروژه از نظر محیط زیستی مشکل دارد، بی‌تردید مجوزهای صادر شده را باطل می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم اجرای طرح با همان شکل ادامه پیدا کند ، چون طبق تأکید ریاست محترم جمهوری برای ما توسعه فرع بر محیط زیست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جمله بسیار ارزنده است و همه دستگاه‌های مسئول در دولت موظف هستند از بالاترین مقام اجرایی کشور تبعیت کنند. ما هم موظفیم در این زمینه نظارت داشته باشیم.

معاون رییس جمهوری لازمه حفظ محیط زیست در کنار توسعه کشور را رعایت قوانین موجود و در صورت نیاز اصلاح آنان دانست و گفت : اگر قرار است توسعه اتفاق بیفتد باید استانداردهایی را از نظر محیط زیستی رعایت کنیم. این وظیفه ماست که استانداردها و آیین‌نامه‌ها را به نحو مطلوب بازبینی و در صورت نیاز به‌روز کنیم. ضمن این که اگر همه دستگاه‌ها عینا طبق قانون عمل کنند مشکلی پیش نمی‌آید.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که این سازمان در نظارت‌ها به هیچ وجه کوتاه نمی‌آید ، اظهار کرد: حتما آیین‌نامه‌های حفاظتی و نظارتی را بر اساس شرایط بازبینی می‌کنیم. حتی معتقدم آیین‌نامه‌ها برای استان‌های مختلف باید بر اساس شرایط اقلیمی و جمعیتی و منطبق بر هر استان یا حوضه‌ آبخیز باشد. لازم است آیین‌نامه‌های محیط زیستی در کشور مطابق با شرایط هر منطقه متفاوت باشد و تدوین شود.

وی تصریح کرد: قطعا نگاه حفاظتی و نظارتی بر جنگل‌های هیرکانی با جنگل‌های مرکزی ایران متفاوت است. بنابراین باید استانداردهای متفاوتی در بحث توسعه داشته باشیم که این کار را حتما انجام خواهیم داد.

این مسئول خاطرنشان کرد: ما سعی می‌کنیم با دستگاه‌ها تعامل داشته باشیم. اما اگر قرار است توسعه اتفاق بیفتد باید استانداردهایی را رعایت کنیم و این وظیفه ماست که استانداردها و آیین‌نامه‌ها را به نحو مطلوب بازبینی کنیم.

لزوم رعایت قانون هوای پاک در وزارت نفت

معاون رییس جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در باره مصرف زیاد مازوت در نیروگاه نکا و آلوده سازی محیط زیست این استان ، گفت: وزارت نفت موظف است طبق قانون هوای پاک تأمین سوخت نیروگاه نکا را برای کاهش آلودگی هوای مازندان انجام دهد یا در صورت ضرورت سولفورزدایی از مازوت را در دستور کار قرار دهد.

وی بر ضرورت رعایت همه بندهای قانون هوای پاک توسط همه دستگاه‌های دولتی و واحدهای صنعتی تأکید کرد و افزود : طبق قانون هوای پاک وظایف همه دستگاه‌ها مشخص شده و وزارت نفت نیز موظف است که برای تأمین سوخت مورد نیاز واحدهای صنعتی و نیروگاه‌ها اقدام کند و در صورت ضرورت برای سوزاندن مازوت، سولفورزدایی از این سوخت انجام شود.

سلاجقه گفت : آلودگی ناشی از سوزاندن مازوت در نیروگاه شهید سلیمی نکا محرز است و مشکلاتی را برای مردم منطقه چه از نظر سلامتی و چه از نظر اثرگذاری منفی بر پوشش گیاهی و حیات جانوری از جمله آبزیان ایجاد کرده است. در دیداری که با مردم منطقه داشتم گلایه‌هایی در این زمینه داشتند. بنا بر وظایف قانونی که این سازمان دارد حتما با وزارت نفت برای حل مشکل سوخت نیروگاه نکا رایزنی می‌کنم و مصرانه هم پیگیر هستیم که تعهدات قانونی این وزارتخانه در بحث قانون هوای پاک اجرایی شود.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به ضروری شدن مصرف مازوت در برخی مواقع سال تصریح کرد: هرچند که اگر مساله قطعی برق در فصل سرما قرار باشد مشکل‌ساز شود خود مردم هم رضایت می‌دهند که درصدی از آلایندگی را برای مدتی موقت تحمل کنند ، اما دستگاه‌ها نباید این نگاه را بهانه‌ای برای فرار از قانون و انجام ندادن تکالیف قانونی خود تلقی کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد که سازمان حفاظت محیط زیست و دولت سیزدهم در این زمینه از ابتدای استقرار با جدیت ورود کرده و حتما روند به این سمت و سو خواهد رفت که یا سولفورزدایی از مازوت به نحو مطلوب انجام شود یا در غیر این صورت مجوز مازوت‌سوزی صادر نشود.

سلاجقه اظهار کرد: دستگاه‌ قضا حتما در این زمینه با جدیت وارد کار می‌شود و تکلیف قانونی خودش را در قبال دستگاه‌هایی که به وظایف‌شان طبق قانون هوای پاک پایبند نباشد انجام می‌دهد.

ضرورت پایش وضعیت هوای مازندران

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره نیاز مازندران به ایستگاه‌های پایش آلایندگی هوا هم گفت: مازندران باید به تجهیزات و زیرساخت‌های پایش آب، خاک و هوا مجهز باشد. البته نمونه‌برداری آب و خاک در حال انجام است. اما در بخش جَوّی باید این اتفاق با راه‌اندازی ایستگاه‌های سنجش آلایندهای هوا بیفتد تا داده‌های متقن و دقیق در این زمینه داشته باشیم و ببینیم وضعیت آلاینده‌ها در هوای این استان به چه صورت است.

وی افزود: مازندران نه فقط در ایران، بلکه در عرصه بین‌الملل از نظر مسائل محیط زیستی دارای اهمیت و اعتبار قابل توجهی است و نباید اجازه دهیم در این استان مشکلات خاص و حاد زیست‌محیطی ایجاد شود. طراوت، شادابی و زیبایی‌اش این استان باید در همه نقاط آن حفظ شود و حق حیات برای همه زیستمندان آن رعایت شود.

سلاجقه درباره وضعیت پساب‌ها و فاضلاب‌های خانگی مازندران نیز اظهار کرد: مازندران در بحث پساب‌ها و فاضلاب‌های خانگی نیز نسبت به شرایط کل کشور دچار مشکل است. در حالی که میانگین کشوری بهره‌مندی شهرهای کشور از شبکه فاضلاب شهری حدود ۵۱ درصد برآورد می‌شود، در مازندران این رقم حدود ۱۱ درصد است. با توجه به اقلیم و شرایط محیط زیستی این استان باید تلاش کنیم که ضریب پوشش شبکه فاضلاب در شهرهای مازندران افزایش یابد.

وی افزود: قرار است تعداد شهرهای برخوردار از سامانه جمع‌آوری فاضلاب در مازندران از ۶ شهر به ۱۱ شهر افزایش یابد که در این صورت مازندران تقریبا به میانگین کشوری نزدیک می‌شود.

معاون رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: لازم است که همه دستگاه‌ها در استان به ویژه شهرداری‌ها و شرکت آب و فاضلاب برای گسترش شبکه فاضلاب در مازندران با جدیت ورود کنند. زیرا این موارد تکلیف قانونی هستند. دستگاه‌های اجرایی مرتبط در این استان حتما نسبت به حساسیت و مطالبات مردم در این زمینه پاسخگو باشند.

تعامل بین جامعه و محیط زیست

سلاجقه در عین حال که بر ضرورت تشدید نظارت روی فعالیت‌های توسعه‌ای با هدف جلوگیری از آسیب به محیط زیست تأکید کرد، رسیدن به راهکاری برای تعامل بین انسان و محیط زیست در فرآیند توسعه را نیز الزامی دانست و گفت: از طرفی هم ما نمی توانیم همه فعالیت‌های توسعه‌ای را به طور کامل تعطیل کنیم و بگوییم هیچ کاری نباید انجام شود. اتفاقا باید حتی در مناطق خاص محیط زیستی نیز رابطه درست انسان و طبیعت تعریف شود.

معاون رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: مردم در اکوسیستم‌های مختلف زندگی می‌کنند و خوب طبیعت اطراف‌شان را می‌شناسند. ولی ما مسئولان باید فرهنگسازی کنیم که رابطه انسان با طبیعیت ارتباطی مبتنی بر حفظ منابع‌مان باشد و در عین حال بهره‌برداری هم انجام شود. باید از لحاظ فرهنگسازی و استفاده از تکنولوژی‌های برتر و فناوری‌هایی که آلایندگی‌های حداقلی دارند به این سمت و سو برویم که صنعت استقرار پیدا کند، اما آلایندگی نداشته باشد.

به‌کارگیری ظرفیت سمن‌ها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره نقش جوامع محلی و سمن‌های محیط زیستی در مدیریت محیط زیست مازندران اظهار کرد: خوشبختانه به نظر می‌رسد مردم مازندران از نظر فرهنگسازی در زمینه محیط زیست فعالیت‌های خوبی دارند. در دیدار و گفت‌وگویی که با نمایندگان سمن‌های محیط زیستی در میانکاله داشتم حساسیت مردم به محیط زیست کاملا قابل مشاهده بود. حتی حاضرند خودشان هزینه‌ کنند تا محیط زیست حال بهتری داشته باشد.

سلاجقه افزود: این که مردم در حفظ محیط زیست مشارکت می‌کنند برای ما اهمیت زیادی دارد. شاید در برخی موارد حتی با این که نیاز توسعه‌ای حواس‌اشن بیشتر از بخش دولتی به محیط زیست است. این رویکرد بسیار مناسب است و از اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران می‌خواهم حتما در مسیر فرهنگسازی و استفاده از این ظرفیت‌های مشارکت مردمی استفاده مطلوبی کند.

حال میانکاله خوب نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که متاسفانه میانکاله حال و روز خوبی ندارد، تصریح کرد: این زیستگاه ارزشمند هم به دلیل داشتن معارض با چالش مواجه است و هم از نظر تنوع گونه‌ای شاهد کاهش جمعیت پرنده‌ها در آن هستیم. طی سال‌های گذشته سالانه حدود ۵۰۰ هزار قطعه پرنده مهاجر در این تالاب فرود می‌آمد که اکنون به حدود نصف کاهش یافته است.

سلاجقه درباره برنامه‌ریزی برای پیشگیری از تلفات پرندگان در میانکاله طی سال جاری، اظهار کرد: در این زمینه مذاکراتی با سازمان دامپزشکی کشور داشتیم. قرار بود این پرندگان از مبدأ ردیابی شود و حتی رایزنی‌هایی با کشورهای همسایه نیز در این زمینه انجام شد تا اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع مجدد بوتولیسم انجام شود. سازمان داممپزشکی کشور در این زمینه ورود کرده و نگاه جدی دارد.

وی درباره انجام برخی فعالیت‌های بومی ساکنان منطقه گفت: معتقدیم مردم منطقه نیز باید کارهای خودشان مانند دامداری و صیادی را انجام دهند و از ظرفیت‌های منطقه بهره بگیرند. اما همه این فعالیت‌ها باید با رعایت مسائل محیط زیستی و استانداردهایی که طراحی شده انجام شود.

معاون رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه میانکاله باید به شرایط اولیه خودش برگردد، افزود: امیدواریم با نهایی شدن طرح مدیریت جامع میانکاله که لازم است توسط مراکز علمی و دانشگاه‌های معتبر استان بازبینی شود، به راهکاری علمی برسیم که بتواند میانکاله را نجات دهد. البته از ظرفیت ملی هم برای این موضوع استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سفر دو روزه‌اش به مازندران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این سفر دستاوردهای ارزنده‌ای داشت و علاوه بر این که فرصت دیدار با همکاران در اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران فراهم شد، درباره اولویت‌های محیط زیستی این استان نیز نکاتی جمع‌بندی شد که تلاش می‌کنم از توان سازمان برای کمک به تحقق اهداف محیط زیستی در این استان کمک شود. همچنین در بحث حقوق و تأمین تجهیزات مورد نیاز محیطبانان نیز تلاش بر این است که به نحو مطلوب از دولت کمک بگیریم.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست معاون رئیس جمهوری محیط زیستی قانون هوای پاک محیط زیستی همه دستگاه ها نحو مطلوب محیط زیست آیین نامه ها داشته باشیم وزارت نفت فعالیت ها انجام شود طبق قانون توسعه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۴۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت مردم و محیط زیست در رأس دغدغه‌ها و نیاز جامعه

حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل شاکر در دیدار با رئیس و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان با اشاره به لزوم اجرای طرح پایش آنلاین در همه صنایع به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌ها، گفت: بود و صاحبان صنایع باید به حل مشکلات زیست محیطی فراتر از قانون و دستورالعمل به عنوان وظیفه انسانی و دینی و شرعی نگاه کنند. 

اوضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در راستای حفاظت از عرصه‌های مختلف زیست محیطی، تصریح کرد: امروز موضوع محیط زیست به یکی از مسائل اصلی کشور و یک دغدغه ملی و فراجناحی تبدیل‌شده است.

شاکر با اشاره به لزوم اجرای طرح پایش آنلاین در همه صنایع به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌ها، گفت: بود و صاحبان صنایع باید به حل مشکلات زیست محیطی فراتر از قانون و دستورالعمل به عنوان وظیفه انسانی و دینی و شرعی نگاه کنند. 

امام جمعه اردکان با اشاره به برخی تخلفات مشهود بعضی صنایع اظهار داشت: رفع نشدن برخی تخلفات مشهود که چند سال است بیان می‌شود، ایجاد نگرانی و ناامیدی می‌کند و انتظار مردم از برخی صاحبان صنایع برای رفع اشکالات و تخلفات زیست محیطی، خیلی بیشتر از این هاست. 

در ابتدای این نشست، سید جلال موسوی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردکان ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات این اداره در سال گذشته به ویژه پایش صنایع و برخورد با صنایع آلاینده به تشریح برنامه‌های سال جاری در راستای حفاظت از محیط زیست شهرستان پرداخت.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • حقابه هیرمند از سوی افغانستان امسال رهاسازی شد/ اولویت‌بندی انتقال آب بر اساس نیاز شرب استان‌ها
  • حق‌آب هیرمند از سوی افغانستان امسال رهاسازی شد/ اولویت‌بندی انتقال آب بر اساس نیاز شرب استان‌ها
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در سال گذشته
  • اجرای ۲۰ برنامه در هفته زمین پاک استان
  • کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب
  • ۲۰ درصد پسماندهای خانگی پلاستیک‌ است
  • کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور
  • خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد
  • سلامت مردم و محیط زیست در رأس دغدغه‌ها و نیاز جامعه
  • موضوع امسال روز زمین چه خواهد بود؟