Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@21:36:48 GMT

۸ طرح عملیاتی برای شبکه ملی اطلاعات تدوین می شود

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۴۶۸۲

۸ طرح عملیاتی برای شبکه ملی اطلاعات تدوین می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، این تفاهمنامه به منظور تحقق اهداف سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات با رعایت ملاحظات سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی و تحقق محورهای هشتگانه برنامه پیشنهادی وزیر ارتباطات تقدیمی به مجلس شورای اسلامی و نیز رشد روز افزون بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات (توسعه اقتصاد دیجیتال) و اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، میان علی اصغر انصاری معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به امضا رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عملیاتی سازی پروژه‌ها، بهبود شاخص‌ها و تحقق اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات مرتبط با مأموریت‌ها و تکالیف پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع این تفاهم نامه است.

اهداف کلی این تفاهم نامه به شفاف سازی نقش دستگاه‌های تابعه وزارت ارتباطات در اجرای پروژه‌ها، بهبود شاخص‌های عملکردی مرتبط با شبکه ملی اطلاعات، ارتقای سطح تعامل، هم افزایی و تعهد اجرایی بین وزارت ارتباطات با دستگاه‌های تابعه و مجریان مربوطه، تحقق اهداف عملیاتی، اجرا و اقدام کلان سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات و استفاده بهینه از منابع موجود وزارت ارتباطات و دستگاه‌های تابعه برای تحقق اهداف مذکور می‌پردازد.

بر اساس این تفاهم نامه، تعهدات پژوهشگاه در دو دسته اهداف عملیاتی مرتبط با شبکه ملی اطلاعات و اجرای کلان پروژه‌های مربوطه تعریف شده است.

بنابراین و برای تحقق اهداف عملیاتی، پژوهشگاه ICT مکلف شد تا نسبت به تحقق شاخص‌های عملکردی تدوین طرح جامع ارتباطی، تدوین طرح جامع اطلاعاتی، تدوین طرح الزامات استقلال شبکه ملی اطلاعات، تدوین طرح الزامات مدیریت شبکه ملی اطلاعات، تدوین طرح الزامات خدمات شبکه ملی اطلاعات، تدوین طرح الزامات سالم سازی و امنیت شبکه ملی اطلاعات، تدوین طرح الزامات تعرفه و مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات، تدوین طرح الزامات زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، ارتقا و توسعه خدمات آزمایشگاه‌های امنیت، فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین برخی مباحث آموزشی و مهارتی اقدام کند.

همچنین، به منظور تحقق شاخص‌های عملکردی نیز پژوهشگاه ICT مکلف به تحقق اقدام کلان مندرج در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات و اجرای کلان پروژه‌های متعددی شد که باید برنامه اجرایی مشتمل بر زیر پروژه‌ها، اقدامات اجرایی، زمان بندی، اعتبارات، الزامات، پیوست‌ها و پیش نیازها را با رعایت ملاحظات سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی ظرف ۴ هفته پس از امضای این تفاهم نامه، در چارچوب منشور ابلاغی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات تهیه کند.

بر اساس بخش دیگری از این تفاهم نامه، مجری شبکه ملی اطلاعات نیز باید هماهنگی لازم برای استفاده از منابع اطلاعاتی و داده ای مورد نیاز سایر دستگاه‌های تابعه، برآورده کردن الزامات اعلامی پژوهشگاه ICT ، تأمین و تخصیص منابع مالی و پشتیبانی از حسن اجرای فعالیت‌های مرتبط با تحقق شاخص‌های عملکردی را به عمل آورد.

کد خبر 5361694 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: شبکه ملی اطلاعات علی اصغر انصاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات حاکمیت سایبری فناوری فضایی همراه اول تحقیقات علمی نوآوری ماهواره معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هوش مصنوعی قانون شبکه ملی اطلاعات آمازون امنیت سایبری گوگل روسیه ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین طرح الزامات شاخص های عملکردی شبکه ملی اطلاعات دستگاه های تابعه وزارت ارتباطات تفاهم نامه اهداف عملیاتی تحقق اهداف پروژه ها شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۴۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم یک عنصر کلیدی در تحقق اهداف اقتصادی و ملی است

ایسنا/خراسان جنوبی فرماندار بیرجند گفت: با ورود مردم بنیه اقتصادی ایجاد و تقویت می‌شود و ستون فقرات اقتصاد مصون‌سازی شده چرا که تجربیات جهانی نیز گواهی می‌کند که اقتصاد توسعه یافته محصول هم‌افزایی دولت و ملت بوده که در این مسیر هیچ دولتی بدون همکاری و هم‌افزایی مردم امکان و فرصت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی را ندارد .

علی فاضلی فرد، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ۱۷ سال است که مقام معظم رهبری در نامگذاری شعار سال بر موضوع اقتصاد تأکید دارند که در ۶ سال اخیر کلیدواژه نامگذاری کلمه تولید بوده است.

وی بیان کرد: هدف تنها توجه آحاد جامعه و مسئولین به جنگ عظیم اقتصادی و توجه صرف به این موضوع نیست بلکه بیان حساسیت و خطرات این جنگ و نوع آرایش جنگی که باید در مقابل آن داشته باشیم است.

فاضلی فرد اظهار کرد: تجربه نشان داده در موضوع نامگذاری سال، که یک نقشه راهبردی برای جهت گیری دولت بوده در جاهایی بیشتر موفق بوده‌ایم که موضوع به یک اراده و خاص عموم تبدیل شده است و حرکت عمومی کشور اعم از مسئولین معطوف به موضوع شده و جامعه نخبگان رسانه‌ها و تریبون‌های اصلی بر موضوع تمرکز کرده و به یک فهم مشترک رسیده‌اند.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه دشمن طی سال‌ها پس از پیروزی انقلاب از طریق مختلف قصد فروپاشی نظام را داشته و با تمام توان و ظرفیت تلاش کرده و موفق نشده‌اند و از طریق جنگ اقتصادی قصد فروپاشی داشته است، اظهار کرد:  ورود به موضوع اقتصاد توسط مردم که توصیه اکید رهبر انقلاب است در واقع ورود به خط مبارزه با دشمن بوده همانگونه که جنگ تحمیلی با ورود مردم به این عرصه پیروز شد در عرصه جنگ اقتصادی نیز این حرکت مردمی باید اتفاق بیافتد.

وی افزود: باید حلقه‌های میانی در حوزه اقتصادی ورود پیدا کنند و ظرفیت‌ها را شناسایی و به مردم معرفی و زمینه ورود و ظهور مردم را فراهم سازند که در یک بسیج عمومی مردم پای کار آمده و جای خود را بر اساس توانمندی‌ها و قابلیت‌ها پیدا کنند و دولت نیز در این زمینه تسهیل‌گری را انجام دهد.

فاضلی‌فرد گفت: با ورود مردم بنیه اقتصادی ایجاد و تقویت می‌شود و ستون فقرات اقتصاد مصون‌سازی شده چرا که تجربیات جهانی نیز گواهی می‌کند که اقتصاد توسعه یافته محصول هم‌افزایی دولت و ملت بوده که در این مسیر هیچ دولتی بدون همکاری و هم‌افزایی مردم امکان و فرصت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی را ندارد چرا که مشارکت مردم یک عنصر کلیدی در تحقق اهداف اقتصادی و ملی است.

فرماندار بیرجند تصریح کرد: در قانون اساسی به بخش تعاون بسیار تاکید شده است و قوانین بالادستی در این حوزه به خوبی بر نقش مردم تأکید داشته است که تجربیات مردمی سازی اقتصاد در چند ساله بعد از انقلاب با فراز و نشیب‌هایی مواجهه بوده که خصوص‌سازی بنگاه‌های اقتصادی دولتی، واگذاری سهام عدالت، تسهیل صدور مجوز کسب و کار راه‌اندازی سامانه جامعه و ملی مجوزهای کسب‌وکار از تجربیات این حوزه بوده‌اند که با همه اینها مشارکت مردم در اقتصاد قابل قبول نبوده و با موانع جدی روبه‌رو بوده است.

وی بیان کرد: توجه ویژه به موضوع اقتصاد از سوی دولت لازم بوده تا تسهیل‌گری انجام و با رفع موانع سرمایه‌گذاری و حمایت از واحدهای تولیدی و تامین سرمایه در گردش زمینه برای مشارکت مردم در اقتصاد، تولید و رونق تولید معین شود.

فاضلی‌فرد بیان کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در ۶ سال اخیر به مسئله تولید برخی از واحدهای تولیدی در زمینه کاری خود با مشکلاتی مواجه هستند و سیستم بانکی کشور با تسهیل‌گری و حمایت از بخش تولیدی سرمایه‌ها را به سمت تولید سوق داد تا کمکی به رونق تولید شود.

فرماندار بیرجند تصریح کرد: نامگذاری شعار سال ۱۴۰۳توسط رهبر معظم انقلاب و تأکید به هیجده‌امین سال بر موضوع اقتصاد و در ۶ سال اخیر بر تولید حکایت از فاصله طولانی بر وضعیت اقتصاد با شرایط مطلوب دارد هر چند که دولت اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده اما عقب‌ماندگی‌ها بسیار فراتر از این موضوع است.

وی افزود: کم‌کاری‌های زیادی در دهه ۹۰ صورت گرفته که فقط با جهش تولید رفع آن امکان پذیر است و تحقق این مهم باور جامعه نخبگانی و دانش بنیان به عرصه اقتصاد و تولید به صورت تخصصی میسر است 

فاضلی‌فرد بیان کرد: نگاه به تجربه اقتصادی بعضی از کشورها به روشنی نشان می‌دهد که فعال شدن ظرفیت و توان عظیم مردمی در اقتصاد ملی می‌تواند دستاوردهای مهم و ماندگاری را به همراه داشته باشد که این تجربه در دوسال فراگیری کرونا در کشور داریم که بخش‌های مردمی و جهادی به کمک دولت شتافتند و شرکت‌های دانش بنیان و فناور کمک کردند در تولید ماسک و تجهیزات و در حوزه طراحی و تولید واکسن کرونا که خروجی آن تولید ۵ نوع واکسن با موفقیت جهانی روبه‌رو شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انجام اقدامات عملیاتی لازمه تحقق شعار سال است
  • دیدار نوروزی کارکنان پست بانک ایران با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • دو ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب هستند
  • ارتقاء جایگاه ایران در شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • در حوزه توسعه ارتباطات از رتبه ۸۱ به رتبه ۷۵ رسیده‌ایم
  • مشارکت مردم یک عنصر کلیدی در تحقق اهداف اقتصادی و ملی است
  • رتبه ایران در شاخص جهانی فناوری اطلاعات و ارتباطات افزایش یافت
  • بازدید معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از سازمان فاوا شهرداری مشهد
  • ایران در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ۶ پله صعود کرد
  • وضعیت اینترنتی تهران چگونه است؟