Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، ماده ۲۰ «قانون هوای پاک» به پسماندسوزی اشاره می‌کند. بر اساس این ماده «انباشت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آن‌ها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکان‌های تعیین شده توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها یا سوزاندن آن‌ها و همچنین سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» درحالی که بر ممنوعیت پسماندسوزی به‌صراحت در قانون اشاره شده است اما همچنان شاهد پسماندسوزی هستیم.

زهره عبادتی، معاون محیط زیست انسانی استان تهران درباره معضل پسماندسوزی گفت: پسماندسوزی مشکلی است که متاسفانه در شهرستان‌های جنوبی، جنوب غربی و جنوب شرقی استان اتفاق می‌افتد و طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، مدیر اجرایی پسماند در شهرها برعهده شهرداری‌ها، در روستا برعهده دهیاری‌ها و در بخش‌ها برعهده بخشداری‌هاست و این نهادها باید بر حوزه استحفاظی خود نظارت کامل داشته باشند تا از هرگونه تخلیه و پسماند سوزی جلوگیری شود علاوه بر آن در ماده ۲۰ قانون هوای پاک در این زمینه جرم‌انگاری شده است.

معاون محیط زیست انسانی استان تهران با تاکید بر اینکه متولیان امر نظارت کافی بر ممنوعیت پسماندسوزی ندارند، اظهارکرد: در این شرایط ما در حریم شهرها و محدوده بخش‌ها همواره شاهد تخلیه پسماند هستیم و در شب‌ها و به دلایل مختلف مثل گرما یا استفاده از سیم داخل کابل‌ها اقدام به پسماندسوزی می‌کنند که این امر تاثیر قابل توجهی بر آلودگی هوا دارد.

وی افزود: همکاران ما با وجود فقدان امکانات لازم در گشت‌ها و پایش‌ها پسماندسوزی را اطفا می‌کنند و در برخی موارد نیز از سازمان آتش نشانی کمک می گیرند ولی انتظارداریم که متولیان امر در این حوزه به‌طور جدی ورود و  گشت‌های خود را فعال کنند و اجازه تخلیه و سوزاندن پسماند در حیطه استحفاظی خود را ندهند.

معاون محیط زیست انسانی استان تهران درباره میزان پسماندسوزی نسبت به سال‌های گذشته گفت: پسماندسوزی تشدید نشده است ولی ما انتظار داریم که پسماندسوزی اصلا اتفاق نیفتد اما متاسفانه شاهد تداوم پسماندسوزی هستیم و از دستگاه‌های متولی انتظار داریم که نظارت جدی در این زمینه داشته باشند و اجازه سوزانده شدن پسماند را ندهند.

عبادتی در پایان تصریح کرد: وقتی بحث آلودگی هوا مطرح می‌شود همه سازمان محیط زیست به خاطرشان می آید، در صورتی که طبق قانون هوای پاک دستگاه‌های مختلف در این امر مسئول هستند. باید به این موضوع توجه کافی شود و هر دستگاهی در چارچوب قوانین و مقررات تعیین شده وظایف خود را انجام دهد تا در این زمینه دچار مشکل نشویم.

کد خبر 639674 برچسب‌ها پسماند آلودگی هوا آب و هوا - آلودگی آلودگی محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پسماند آلودگی هوا آب و هوا آلودگی آلودگی محیط زیست ایران محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۴۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لطفا طبیعت را جارو نکنید!

به گزارش همشهری آنلاین، بین این آدم‌ها البته هستند کسانی که سبد و چاقو به ‌دست وارد طبیعت می‌شوند تا دست خالی به خانه برنگردند و سبزی خوردن چند روزشان، گیاهان دارویی چند ماهشان و گل‌های سر طاقچه‌شان را هم تهیه کرده باشند؛ بدون اینکه بدانند این کار راه و رسم خودش را دارد.

اصولا آنهایی که به چیدن گیاهان از دل طبیعت علاقه دارند باید بدانند که اولا هر گیاهی را نمی‌توانند بچینند و دوم اینکه آن دسته از گیاهانی که قابل چیدن هستند را هم باید با اصول خاصی بچینند تا به طبیعت خسارتی وارد نشود.

گیاهان بذری باید بعد از بذرپاشی و گیاهان پیازی باید بدون پیاز و ریشه و از ساقه چیده شوند و همه این گیاهان باید به‌ صورت شلخته چیده شوند تا برای سال‌های بعد هم امکان رویش مجدد این نباتات وجود داشته باشد یا اینکه چیدن گیاهانی مثل گل‌های لاله واژگون ممنوع است و گیاهانی مثل سقز، مجاز مشروط و گیاهان فصلی خودرو، مجاز با نظارت هستند.

اما با وجود این اصول که از سوی سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی همواره در حال گوشزد شدن است، خیلی‌ها بدون رعایت کردن این موارد، هر چیزی را که خوششان بیاید از ریشه در می‌آورند و با خودشان به خانه می‌برند.

این برداشت غیراصولی گیاهان توسط مردم باعث شده از دامنه پراکنش و تراکم این گیاهان سال به سال کاسته شود و این افراد با برداشت انبوه، بی‌رویه و غیراصولی موجب خسران به طبیعت و نسل‌های آینده شده‌اند؛ به همین دلیل برخی از رویشگاه‌های طبیعی مثل دشت لاله کوهرنگ که یکی از مشهورترین دشت‌های لاله در کشور و یکی آثار طبیعی ملی به شمار می‌رود، برای ورود گردشگران ممنوع شده است.

بیشتر بخوانید: تاراج آنلاین خاک جزیره هرمز تهران سبزتر می شود | ساخت ۱۰ بوستان روستایی در استان تهران کلید خورد

مساحت این دشت از ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار طی چند سال گذشته به ۴۰۰ هکتار کاهش یافته و کاهش چشمگیر مساحت این دشت و کاهش تعداد گل‌های موجود و خطر انقراض این گل‌ها، مسئولان را ملزم کرد تا ورود گردشگران و مسافران به این دشت را ممنوع اعلام کنند.

خلاصه کلام اینکه حواستان به طبیعت و محیط‌زیست باشد و توصیه ما مثل مجری‌های تلویزیون این است که با گیاهان مهربان باشید و به جای درو کردن، فقط آنهایی را که مجاز هستند، بچینید تا این طبیعت برای فرزندانمان هم باقی بماند.

کد خبر 846747 برچسب‌ها سفر - گردشگری خبر مهم گیاهان و درختان محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌
  • تولید سالیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن پسماند صنعتی در هرمزگان
  • ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!
  • پرورش‌دهنده حلزون در شهرضا به مراجع قضایی معرفی شد
  • کشف صد هزار حلزون در شهرضا
  • صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌‍رود ممنوع است
  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور
  • روزانه ۲۳ تن زباله های پلاستیکی در ایلام تولید می شود
  • هر فرد می تواند سفیر محیط زیست باشد/ اعمال فرهنگ‌سازی راه حلی برای حفظ محیط‌زیست