ادبیات پایداری ادبیات زندگی است/ نیازمند رویکرد تکوینی و محتوایی هستیم
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۵۱۸۳
گلستان جعفریان نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در توضیح اهمیت و ضرورت پرداختن به ادبیات پایداری در زمان معاصر گفت: ادبیات پایداری از منظر محققان و کسانی که در این حوزه کار کرده اند می تواند تعاریف و اهمیت متفاوتی داشته باشد اما ادبیات پایداری ادبیات زندگی است چراکه تمام زندگی از دید من یک مبارزه است؛ حتی زمانی که هیچ جنگی به صورت نظامی در جریان نباشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: ادبیات پایداری به ما مردم قرن امروز که درگیری ها و مشقات گوناگون و متعددی داریم نوعی از مقاومت در برابر این موضوعات را می آموزد. بر این اساس مهم است که محققان این موضوع را بدانند و بتوانند که آن را در کار دربیاورند.
وی در پاسخ به این پرسش که عنصر خلاقیت در خلق ادبیات پایداری تا چه اندازه موثر است، بیان کرد: امروز و به ویژه به این دلیل این که ما سی سال است که از جنگ و ادبیات جنگ دور شده ایم و خیلی از آدم های جنگ دیگر در بین ما نیستند و کسانی که هستند آنچه را که باید می گفتند در بحث اکشن، خاطرات عجیب، دردها و رنج های جنگ گفته اند، کار سخت شده و دیگر نمیتوان به گفتن این مکررات بسنده کرد؛ شاید آنچه گفته شده کافی نبوده است اما موضوع این است که تم اصلی خاطرات مهیج و هیجانی جنگ درآمده است.
بر همین اساس امروز اگر این نگاه خلاقه نباشد بهتر است که اصلا ادبیات در حوزه پایداری دنبال و کار نشود چون در اینجا و این دوران این نگاه خلاقانه است که می تواند حرفی را در این ادبیات (که حرف های اصلی و اساسی آن گفته شده) برای زدن داشته باشد.
جعفریان تصریح کرد: اگر این عنصر خلاقیت را از این ادبیات در زمان حاضر حذف کنیم همین مخاطبان اندکی که دنبال کننده ادبیات پایداری هستند را هم از دست خواهیم داد.
این نویسنده در پاسخ این سوال که ادبیات پایداری در ایران چه مولفه هایی دارد و بیشتر از چه منظری به آن توجه شده است و خلاها و کاستی هایی که در ادبیات پایداری ایران وجود دارد چیست، تاکید کرد: آن چیزی که در ادبیات پایداری ما بیشتر به آن پرداخته شده، خصوصیت تبلیغی این ادبیات بوده است؛ یعنی ادبیات مقاومت ما در زمان جنگ، شخصی مانند سیدمرتضی آوینی را داشته که پیشکسوت و کاربلد این حوزه بوده است که همه نامش را می شناسند و روایت فتحی را ساخته که بسیار اثرگذار و تکان دهنده بوده است.
وی افزود: نگاه موجود در این اثر رویکردی تبلیغی است اما ما حتی پس از جنگ هم همین رویکرد تبلیغی را ادامه داده ایم یعنی همان رویکرد معنویت گرایانه و جذب مخاطبان برای به میدان رفتن را ادامه داده ایم. در صورتی که ما در زمان جنگ مجبور بودیم که چنین رویکردی را داشته باشیم تا به این وسیله نیرویهای جوانمان جذب میدان شوند چراکه خاک ما در خطر بود.
وی افزود: امروز اما دیگر مجبور به استفاده از چنین رویکردی نیستیم و ناچار هم نیستیم که با رویکرد تبلیغی کار کنیم. البته این دیدگاه من است و شاید کسی بیاید و بگوید که باید همچنان با رویکرد تبلیغی جلو برویم؛ اما من عقیده دارم مسلم است که امروز به نگاه تکوینی و محتوایی در ادبیات پایداری نیاز داریم و در این حوزه به شدت دچار خلا هستیم.
عنصر خلاقیت پایۀ جذب مخاطب به ادبیات پایداری است
جعفریان در ادامه و با اشاره به اثر متاخر خود (کتاب پاییز آمد) و به کارگیری خلاقیت در این اثر به عنوان عاملی قابل ذکر، گفت: من در آخرین داستان خودم – پاییز آمد - از عشق یک پاسدار به شاگردش حرف می زنم که بسیاری آن را به عنوان یک کلیشه درنظر می گیرند (چرا که عقیده دارند در این سالها از همسران شهیدان بسیاری صحبت شده است) اما وقتی که کتاب را باز می کنید و می خوانید، می بینید که چیزهایی در این کتاب و قصه است که این داستان را متفاوت می کند. یعنی به کارگیری همان عنصر خلاقیت در اینجا برجسته و یک علامت سوال مطرح می شود که چرا یک دختر ۱۶ ساله وارد یک زندگی ای می شود که در ابتدا به او گفته میشود «من خیلی زنده نیستم و اگر هم باشم ممکن است دو سال دیگر نباشم و یا معلولیتی پیدا کنم که تو تا آخر عمر باید این گونه زندگی کنی».
وی افزود: یعنی در آستانه زندگی مشترک یک برهوت را مقابل یک دختر قرا می دهند. اینها مسائلی هستند که باید در ادبیات پایداری باز شوند و با یک نگاه خلاقانه ما را از داستان های کلیشه ای که در دهه ۶۰ جذابیت داشته و امروز رنگ باخته است، جدا می سازد. یعنی امروز برای جذابیت ادبیات پایداری و جذذب مخاطب آن باید سوال کنیم که چرا آدم های آن زمان چنین انتخاب هایی داشتند؟ چرا پایمردی می کردند و چگونه ادامه می دادند و آیا این اعتقاد را امروز هم دارند یا نسبت به آن نگاهی انتقادی پیدا کرده اند؟
وی تصریح کرد: اینها سوالاتی هستند که یک محقق می پرسد و به نظرم سوالات جامعه هم همین است و باید به آنها پاسخ داده شود.
رگههای دینداری در ادبیات پایداری ایران بسیار موثر است
جعفریان در پاسخ به این موضوع که تا چه حد با گزارۀ ادبیات پایداری معاصر میراث دار ادبیات مشروطه (میراث ادبی شاعرانی همچون ادیب پیشاوری، نسیم شمال، ملک الشعرای بهار) است، موافق است، اظهار داشت: من در ادبیات پایداری رگه های دین داری را بسیار موثر می بینم. ما همیشه در ادبیات مقاومتمان بحث اعتقادات را به صورتی ویژه و مهم داشته ایم و این اعتقادات تعیین کننده این موضوع بوده که مردم در میدان باشند یا نباشند.
وی افزود: تا امروز به این شکل بوده است و ممکن است که پس از این تغییر کند و شاخصهای دیگری به آن وارد شود. این موضوع نشان می دهد که مردم ما با علتهایی وارد میدان می شوند که با عقیده شان گره خورده باشد که این علل نه به پول ربط دارد و نه چیزهای دیگر. زمانی اوریانا فالاچی (روزنامه نگار ایتالیایی) با آمریکایی ها که میجنگیدند، مصاحبه کرد و علت حضورشان را در میدان جنگ پرسید و جواب های متفاوتی گرفت (از توجه معشوق تا جلب امکانات دولتی و افسردگی و ناامیدی و...)؛ آدمهایی که با علت های مختلف و بعضا به دلیل این که چیزی برای از دست دادن نداشتند وارد میدان شده بودند.
وی تاکید کرد: اما مردم ما مردمی عقیده مند هستند و در ادبیات مقاومت ما کسانی به جنگ می روند که چیزهای بسیاری برای از دست دادن دارند (همسر، فرزند، مادر، اصالت، اسم و رسم)؛ بر این اساس ما بیش از این که وامدار ادبیات مشروطه باشیم، وامدار عقیدهمندی مردم این سرزمین هستیم.
این نویسنده در انتها و در پاسخ این پرسش که چرا شاعران و نویسندگان دفاع مقدس در مقایسه با فیلم سازان این حوزه کمتر شناخته شده اند، یادآور شد: مشخص است که سینما جذابیت های خودش را دارد و مخاطبان بیشتری را جذب و جلب می کند؛ قطعا در بازار هر لباسی که رنگ آمیزی بهتری داشته باشد فروش بهتری دارد.
اساسا مخاطب سینما را نمی توان با مخاطب ادبیات مقایسه کرد، به خصوص این که ادبیات است که زیربنای سینما است.
وی بیان کرد: البته نباید از قلم انداخت که ما در حوزه چاپ و نشر بسیاری از موضوعات که اساسا ربطی به ادبیات پایداری هم ندارد، ضعیف هستیم و تبلیغات ما در بحث خوانش، نشر کتاب و ترویج دادن آن و کندن مردم از تصویر به نفع کتاب و کلمه ضعیف هستیم و این ضعف در حوزه ادبیات پایداری نمود بیشتری دارد چرا که فقدان آن نگاه خلاقه در این ادبیات وجود دارد و حتی کتاب های خوبی که در این حوزه به چاپ رسیده، به دلیل فقدان تبلیغات مناسب کمتر دیده شده است.
نگاهی به ادبیات پایداری در نوشتار گلستان جعفریان
گلستان جعفریان در سال ۱۳۵۲ در مشهد متولد شد. وی تحصیلاتش را تا مقطع کارشناسی الهیات (گرایش تاریخ و تمدن ملل اسلامی) ادامه داده است. او کار تالیف را با کتاب چنده لا تا جنگ آغاز کرد.
کتاب از چنده لا تا جنگ، خاطرات یک زن امدادگر شمالی (شمس سبحانی) است که باشروع درگیری ها در کردستان، عازم سنندج شده و کار امدادرسانی را آغاز می کند. راوی در این کتاب به ذکر خاطرات تلخ و شیرین از ایام حضور خود در کردستان و همچنین مناطق جنگی جنوب پرداخته و به عملیات فتح المبین، بیت المقدس، خیبر، والفجر مقدماتی و والفجر یک اشاره میکند.
چه زود بزرگ شدیم، اثر دیگر این نویسنده و قصه های شهرهای جنگی است که در این کتاب به شهر جنگ زده شوش مربوط می شود که جعفریان آن را به صورت داستان پیوسته روایی با روایت شخص اول نوشته است. ماجرا از آن جایی شروع می شود که بچه های مدرسه ای از تهران به اردویی در شهر جنگی شوش می روند.
کتاب تیک تاک زندگی با زندگی نامه کوتاه شهید کلاهدوز آغاز و با سرنوشت خانواده و بیست و پنج سال پس از شهادت او پایان می یابد. کلاه و آواز، گودال و آب نبات، آری یا نه، متوسط یا ممتاز، تیک تاک زندگی، انتخاب، شکل عوضی، همه در کنار هم، بزرگ ترین خدمت و ۲۵ سال بعد بخش های این کتاب هستند.
حسن آبشناسان؛ شاهین کوهستان دیگر اثر جعفریان و داستان واره ای از زندگی امیر سرلشکر شهید حسن آبشناسان است.
پاییز آمد؛ خاطرات فخرالسادات موسوی همسر سردار شهید احمد یوسفی اثر متاخر گلستان جعفریان است که در این کتاب به زندگی خصوصی فخرالسادات موسوی و شهید یوسفی، آشنایی و عشق آنها پرداخته میشود.
مهمترین ویژگی آثار جعفریان در حوزه دفاع مقدس، نگاه متفاوت او به جنگ است. او راوی کتاب هایش را انتخاب می کند، برای این انتخاب هم نوع نگاهش به جنگ دخیل است. جعفریان در کتاب هایش به دنبال یافتن پاسخ سوال هایی است که در ذهن دارد. سوال هایی که باعث شده تا سراغ یک شخصیت صاحب خاطره برود.
کتاب مهدی طحانیان و همسر شهید حسین لشکری کارهای جدید و در دست انجام اوست. مهدی طحانیان همان نوجوان سیزده ساله ای است که در اردوگاه اسرای ایرانی در عراق، برای گفت وگو با خبرنگار فرانسوی رعایت حجاب را شرط قرار داد. شاید همین اتفاقات و حوادث او را به انسانی متفاوت تبدیل کرده و یا شاید متفاوت بودنش این اتفاقات را پیش پایش قرار داده است. به هر حال متفاوت بودن او نکته ای است که برای جعفریان سوال های متعددی را درباره طحانیان ایجاد کرد تا باعث شود با او گفت وگو کند. همانگونه که حسین لشکری و همسرش سوال هایی را در ذهن او ایجاد کردند.
برچسبها حسن آبشناسان درس ادبیات پایداری ملک الشعرای بهار دفاع مقدس اختصاصی ایرنا عراق کتابمنبع: ایرنا
کلیدواژه: حسن آبشناسان ملک الشعرای بهار حسن آبشناسان ملک الشعرای بهار دفاع مقدس اختصاصی ایرنا عراق کتاب ادبیات پایداری ادبیات پایداری ادبیات پایداری گلستان جعفریان عنصر خلاقیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۵۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پیشگیری از بروز بیماریهای قلبی با داشتن سبک زندگی سالم
به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، منیر ظفرنژاد مسئول شاخه قلب انجمن فیزیوتراپی اظهار کرد: بر اساس تازهترین گزارشهای منتشر شده در دنیا، پایین بودن فعالیتهای فیزیکی، تغذیه ناسالم، خواب نامناسب و مصرف سیگار، کلسترول، قند و فشارخون بالا، چاقی و استرس از عوامل بروز بیماری قلبی است در حالیکه تغذیه سالم و افزایش فعالیتهای فیزیکی دو فاکتور مهمی هستند که میتوانند بر بسیاری از موارد بالا را تاثیر گذار باشند
وی با اشاره به برگزاری سیزدهمین کنگره تخصصی فیزیوتراپی و بازتوانی قلبی که در نهمین کنگره مشترک قلب و عروق ایران برگزار میشود، اظهار داشت: این کنگره سه روزه که از ۵ الی ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایشهای بیمارستان قلب شهید رجایی با مشارکت ۱۵ انجمن علمی قلبی برپا میگردد بزرگترین کنگره سالانه قلبی در ایران است.
دبیر اجرایی گروه فیزیوتراپی ادامه داد: دلیل اهمیت برگزاری کنگرههای تخصصی در زمینه قلب نسبت به سایر کنگرهها، این است که به بررسی و تبادل نظر در مورد بیماریهای قلبی بعنوان عامل اصلی مرگ ومیر در ایران (۴۶ درصد) میپردازد. اهمیت دیگر این کنگره، چون همیشه انتقال تجارب و یافتههای علمی بین رشتهای و آشنایی با نقش تخصصهای مرتبط با قلب در درمان و پیشگیری از بیماریهای قلبی است.
مسئول شاخه قلب انجمن فیزیوتراپی ایران تاکید کرد: امسال برگزاری این کنگره با هفته سلامت نیز همزمان شده و در نتیجه زمان مناسبی برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در مورد علل، شیوع و پیشگیری از بیماریهای قلبی در سطح جامعه است. ضمن اینکه، بالا بردن دانش و آگاهی جامعه نسبت به فاکتورهای خطر بیماریهای قلبی میتواند کمک بزرگی در پیشگیری از مشکلات قلبی داشته و بار هزینههای بالای درمان را کاهش دهد.
وی افزود: ریسک فاکتورهای قابل کنترل قلبی از مواردی است که برای کاهش ابتلاء به بیماریهای قلبی باید تبلیغات وسیعی در مورد آنها انجام گیرد.
گفته وی، شاخه قلب انجمن فیزیوتراپی امسال نیز برنامههای تخصصی خود را در سه روز برگزار میکند. مباحث فیزیوتراپی و بازتوانی قلبی مطرح شده شامل ۶ پانل تخصصی از جمله پانل رویکرد فیزیوتراپی در نارسایی قلبی، پانل رویکرد فیزیوتراپی در هایپرتنشن، پانل رویکرد فیزیوتراپی در ICU قلب، پانل رویکرد فیزیوتراپی در دیابت، پانل مشترک با انجمن نارسایی قلب با عنوان "فعالیت فیزیکی و ورزش در بیماریهای قلبی عروقی"، و پانل مشترک با انجمن پرستاران قلب با عنوان "چالشهای بازتوانی قلبی" است.
ظفرنژاد تصریح کرد: کارگاههای آموزشی نیز شامل فازهای ۱، ۲و همچنین فاز ۳ بازتوانی قلبی، کارگاه احیای قلبی ریوی و کارگاه آموزشی تنفس، توانبخشی و توانمند سازی ساختارهای حیاتی بدن با استفاده از روشهای توازن ذهن و تنفس دیافراگمی، میباشند. بعلاوهی مباحث رویکرد فیزیوتراپی در بیماریهای عروق محیطی، آموزش الکتروکاردیوگرام ویژه فیزیوتراپیست ها، بررسی رادیوگرافی ریه در بخشهای ویژه و ارائه مقالات منتخب است.
وی در پایان گفت: در کنگره امسال جمعی از اساتید فیزیوتراپی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران، شهید بهشتی، علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، شیراز، گیلان، جندی شاپور و هرمزگان حضور خواهند داشت که بر غنای علمی کنگره افزوده خواهد شد.
انتهای پیام/