Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@06:17:44 GMT

رسانه‌ها عامل به تغییر مطلوب باشند

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۵۷۴۸

رسانه‌ها عامل به تغییر مطلوب باشند

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،رسانه‌ها در جوامع دموکراتیک نقش اجتماعی مهمی برعهده دارند، گرچه ممکن است مداخله دولت در زمینه‌ی اقتصادی سودمند باشد، اما در مواقعی مداخله دولت مانع از ایفای نقش مهمی از سوی رسانه‌ها می‌شود و دیگر نمی‌توان گفت مداخله دولت نتایج مطلوب به دنبال دارد، به همین دلیل مداخله دولت در رسانه‌های همراه با تنش‌هایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خاموشی مطبوعات و رسانه‌ها، یعنی خاموشی فرهنگ، یعنی اینکه مردم، هنرمندان، دموکراسی و حتی مساجد دیگر بین خود و حاکمیت تریبونی نخواهند داشت. حال که مطبوعات ایران با بحران اقتصادی و معضلات چاپ و انتشار و توزیع مواجه هستند، این مطبوعات است که به‌شدت نیازمند توجه، تفقد، بودجه و حمایت و راهبرد اساسی هستند. همچنین خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری نیز با مشکلات متعدد اقتصادی روبه‌رو هستند و آن‌ها نیز وضعی بهتر از مطبوعات ندارند.

نظر به اینکه مطبوعات و رسانه‌ها به‌عنوان نبض پرتپش دمکراسی از دیرباز پاتوق عموم اهالی فرهنگ و هنر و رسانه بوده و هست و از این رهگذار با مردم و مسوولان ارتباط تنگاتنگ و بایسته‌ای دارند و از همه مهم‌تر از آنجا که شغل و اقتصاد خانواده‌های هزاران فعال مطبوعاتی، نویسندگان، دبیران سرویس‌ها، سردبیران، خبرنگاران، عکاسان، چاپخانه‌داران، صنف کاغذ و لوازم چاپ ونشر، کیوسک‌های مطبوعاتی، اپراتور‌های توزیع و ... مستقیم و غیرمستقیم با ادامه حیات مطبوعات ارتباط مستقیم دارد، چنانچه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای احیای مطبوعات و رسانه‌های ایران و نیز پیگیری مطالبات آنان برنامه‌ای نداشته باشد، امید‌های اصحاب مطبوعات به یأس بدل گشته و در آینده نه‌چندان دور، نه‌تن‌ها شاهد شکست و تعطیلی مطبوعات و رسانه‌های محلی بلکه شاهد اغمای تدریجی مطبوعات شاخص کشوری خواهیم بود و به‌تبع آن موجی از بیکاری بر خیل انبوه بیکاران کشور افزوده خواهد شد کما آنکه اکنون نیز شاهد آن هستیم و هر هفته تعدادی از فعالان رسانه‌ای به دلیل تعطیلی نشریات و رسانه‌هایشان بیکار می‌شوند.

دولت و اقتصاد رسانه

سینا قربانی کارشناس‌ارشد مطالعات فرهنگ و رسانه با اشاره بر اینکه رسانه‌ها در جوامع دموکراتیک نقش اجتماعی مهمی برعهده دارند، گفت: گرچه ممکن است مداخله دولت در زمینه اقتصادی سودمند باشد، اما در مواقعی مداخله دولت مانع از ایفای نقش مهمی از سوی رسانه‌ها می‌شود ودیگر نمی‌توان گفت مداخله دولت نتایج مطلوب به دنبال دارد، به همین دلیل مداخله دولت در رسانه‌ها همراه با تنش‌هایی است.

او افزود: دولت از چهار طریق می‌تواند در اقتصاد بازار رسانه‌ها مداخله کند؛ وضع قوانین و مقررات بازدارنده، اعطای مزایا و امتیازات، پرداخت یارانه و وضع مالیات که باید در تمامی این زمینه‌های اقدامات کارشناسی صورت پذیرد اقداماتی که در دولت یازدهم و دوازدهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان متولی رسانه‌های مکتوب و الکترونیکی از آن غافل شد و میلیارد‌ها تومان بودجه فرهنگی و مطبوعاتی کشور را صرف اقدامات سلیقه‌ای نمود.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه حداقل می‌توان سه استراتژی اصلی رشد بنگاه رسانه‌ای را مشخص کرد، گفت: بنگاه رسانه‌ای مجموعه متنوعی از انواع سازمان‌های تجاری، از ناشر مجله برخط تا شرکت‌های بزرگ تلویزیونی و از شرکت تله‌ماتیکی تا شرکت‌های بزرگ چندملیتی ثبت‌شده در بازار بورس را در برمی‌گیرد و گسترش افقی، عمومی و قطری را میتوان بعنوان ۳ استراتژی رشد بنگاه رسانه‌ای مشخص کرد

قربانی ادامه داد: نکته‌ی مشترک همه‌ی بنگاه‌ها این است که آن‌ها به نحوی بر تولید، بسته‌بندی یا توزیع محتوای رسانه‌ای اقدام می‌کنند، اما بااین‌حال بنگاه رسانه‌ای در بسیاری موارد با دیگر بنگاه‌ها تفاوت‌های عمده‌ای دارد؛ به‌عنوان‌مثال اگر بپذیریم در بسیاری از بنگاه‌ها کسب سود و به دست آوردن سهم بیشتری از بازار هدف نهایی است، دست‌کم در مورد بنگاه‌های رسانه‌ای این‌گونه نیست و هدف یک بنگاه رسانه‌ای می‌تواند علاوه بر سود بیشتر طیف وسیعی از اهداف غیرمادی را در برمی‌گیرد.

اقتصادی‌سازی مطبوعات محلی

قربانی با اشاره بر اینکه صرفه‌های مقیاس و صرفه‌های تنوع به‌عنوان دو مفهوم مهم علم اقتصاد ازجمله مزیت‌های مهم بنگاه‌های رسانه‌ای است و دلایل بسیاری را می‌توان برای اثبات اهمیت این مفاهیم در اقتصادی‌سازی بنگاه‌های مطبوعاتی برشمرد، گفت: اساساً بنگاه‌های بزرگ رسانه‌ای می‌توانند نهاده‌های موردنیاز خود را با خرید عمده از بازار، بسیار ارزان‌تر از بنگاه‌های کوچک تهیه کنند و با توجه به اینکه تولید در مقیاس بیشتر هزینه‌های ناچیزی را به بنگاه وارد می‌کند درنهایت سود بیشتری عاید بنگاه می‌شود.
این فعال رسانه‌ای افزود: نباید از نظردور داشت که احتمالاً گستره انتشار و استقبال مخاطبان از محصولات تولیدی بنگاه‌های رسانه‌ای به نسبت رسانه‌های خرد بیشتر است و از سوی دیگر هنگامی‌که بتوان از نهاده‌های تخصصی تولیدیک محصول برای تولید محصول دیگری مجدداً استفاده کرد پس‌انداز به وجود می‌آید.

او گفت: ماهیت محصول رسانه‌ای به‌گونه‌ای است که می‌توان یک محصول تولیدشده برای یک بازار را مجدداً تغییر شکل داد و در بازار دیگری فروخت به‌عنوان مثال، اخبار منتشر شده در روزنامه را می‌توان به‌صورت یک گزارش تجمیعی در هفته‌نامه منتشر و هر دو را در پایگاه الکترونیکی بنگاه و شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و بدین ترتیب صرفه‌ی تنوع برای بنگاه مطبوعاتی ایجاد می‌شود.
غالب مدیران رسانه فاقد تخصص هستند.

این کارشناس‌ارشد مطالعات فرهنگ و رسانه، گفت: متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از ۱۳ هزار مجوز رسانه‌های مکتوب و الکترونیکی صادر شده است و اغلب مدیران مسئول سوادرسانه‌ای یاتخصص لازم درحوزه‌ی مطبوعات نظیر شیوه‌های خبرنویسی و گزارش‌نویسی یا آشنایی دقیق به قوانین ومقررات مطبوعاتی راندار دکه این مسئله یک ضعف اساسی برای رسانه‌های محلی قلمداد می‌شود.

قربانی با بیان اینکه مدیر و صاحب رسانه باید توأمان نگاه فرهنگی و نگاه اقتصادی داشته باشد، افزود: در نگاه فرهنگی باید بتواند زمینه‌های تأمین محتوا را فراهم سازد و شاخص‌های دروازه‎بانی خبر را برای روزنامه‌نگاران و خبرنگاران تبیین کند و در نگاه اقتصادی باید بتواند رسانه را به سوددهی برساند، تعامل سازنده با نهاد‌های و موسسه‌های اقتصادی محلی داشته باشدو به مسیر تولید محتوا، چاپ و توزیع رسانه آشنایی کامل داشته باشد لذا مدیریت رسانه یک حرفه کاملاً تخصصی است.
انتهای پیام / ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روزنامه نگاران و خبرنگاران رسانه های داخلی مطبوعات و رسانه ها مداخله دولت بنگاه رسانه ای ی مطبوعات بنگاه ها ی بنگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۵۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت خط تولید در ۱۲۰۰ بنگاه اقتصادی با مشارکت بسیج کارگری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ حمیدرضا اله بداشتی در نشست خبری که در آستانه هفته کار و کارگر برگزار شد گفت: اگر مشکلات جامعه کار و تولید حل شود، محصولی که تولید می‌شود، قدرت رقابت پذیری در بازار را خواهد داشت.
مسؤول بسیج کارگران و کارخانجات با اشاره به تثبیت حدود ۴۷ هزار شغل در ۱۲۱۱بنگاه تولیدی با مشارکت بسیج کارگران وکارخانجات در سال گذشته افزود: با شناسایی ۱۶۸۳ مشکلات موجود در ۱۲۱۱بنگاه تولیدی گفت:با همکاری گروه‌های جهادی -کارگری تعداد ۱۰۸۸ مشکل رفع شده است که این مسئله منجر به تثبیت اشتغال ۴۶هزار و۷۶۰نفر شغل در این بنگاه‌ها شده است.
وی در ادامه اظهار داشت: ما به دنبال گسترش فرهنگ کار هستیم تا بتوانیم بهره وری و تولید را افزایش دهیم و به تثبیت اشتغال کمک کنیم. اله بداشتی افزود: می‌توانیم کارگران را به تولید تشویق کنیم و با مصرف کالا‌های ایرانی شبکه و زنجیره ارزش را در کالا‌های ایرانی توسعه بدهیم.
وی با اشاره به اینکه جایزه اقتصاد مقاومتی امسال به واحد‌های تولیدی برتر اهدا می‌شود، گفت: در این زمینه ۸۴ سنجش برای ارزیابی این واحد‌ها تدوین شده است.
مسؤول بسیج کارگران و کارخانجات در مورد احیای واحد‌های تولیدی که دچار مشکل بودند، گفت: سال گذشته هزار واحد تولیدی عارضه یابی شدند و از بین این واحد‌های تولیدی ۷۳۶ واحد رفع موانع تولید شده و با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی و با کمک مردم و رفع موانع بدون ریالی اعتبار دولتی مشکل آنها رفع شده و به چرخه تولید برگشتند.
وی افزود: ما بر خود تکلیف می‌دانیم که بتوانیم رسالت انقلابی و مسئولیت جهادی خود را انجام دهیم.
مسئول بسیج کارگران و کارخانجات همچنین گفت: در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی سال گذشته ۹۸۰ واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد امام ساخته یا مرمت و بهسازی شده و امسال هم قرار است دو برابر این رقم یعنی حدود دو هزار واحد را بازسازی یا احداث و مرمت کنیم.
اله بداشتی در مورد اینکه مهم‌ترین مسائل واحد‌های تولیدی چه بود که با رفع آن به جریان کار و تولید برگشتند، گفت: رفع موانع تولید و گلوگاه‌های مشکل دار تولید، زنجیره تامین مواد اولیه، عدم رقابت پذیری محصول، زیان انباشته، مشکل سرمایه در گردش، بیمه تامین اجتماعی، بدهی مالیاتی، استقراض بانکی، مشکل حمل و نقل و همچنین مشکل بازاریابی و فروش مهم‌ترین این مسائل بودند که با رفع آنها واحد‌های تولیدی می‌توانند به چرخه تولید برگردند.
وی تصریح کرد: وقتی یک واحد تولیدی بدهی به سازمان تامین اجتماعی دارد، در هماهنگی با این سازمان تلاش می‌کنیم بدهی آن واحد را تقسیط کنیم و همچنین تخفیف‌هایی برای واحد‌های تولیدی در نظر می‌گیریم تا تعطیل نشود و این مسائل در ستاد تسهیل استانی هماهنگ می‌شود و از ظرفیت بسیج صنعت، بسیج اصناف و بسیج کارگران به عنوان سه ضلع رفع موانع تولید استفاده می‌کنیم.
مسئول بسیج کارگران و کارخانجات اظهار داشت: گاهی یک واحد تولیدی مشکل بازاریابی و بازار‌های جدید دارد که تلاش می‌کنیم به صادرات محصول از طریق هم افزایی با بسیج اصناف و استفاده از کلینیک عارضه یابی بسیج صنعت و متخصصان صادرات استفاده کنیم و بتوانیم واحد تولیدی را به چرخه کار برگردانیم.
به گفته اله بداشتی یکی از اقدامات برگزاری جلسات کارفرما و کارگر به صورت چهره به چهره است که مسائل کارگری مطرح و کارفرمایان در حد توان خود نسبت به رفع این مشکلات اقدام می‌کنند.

دیگر خبرها

  • عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی‌حجابی
  • عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی حجابی
  • عصبانی رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیسی با بی حجابی
  • گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی
  • وعده شناسایی و رفع موانع واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا
  • حسینی، نماینده مجلس: به جای تغییر در تیم اقتصادی دولت باید به دنبال بهبود سیاست‌ها بود/ اتفاقات بین‌المللی در قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است
  • آقای رئیسی! قرار نبود مشکل بورس و دلار یک هفته ای حل شود؟/مقاومت در برابر تغییر وزرای اقتصادی دولت به قیمت بدترشدن معیشت مردم
  • مخبر: رویه فعلی ثبت سفارش واردات کالا و تخصیص ارز باید تغییر کند
  • بازگشت خط تولید در ۱۲۰۰ بنگاه اقتصادی با مشارکت بسیج کارگری
  • مخبر: رویه فعلی ثبت سفارش و تخصیص ارز باید تغییر کند