Web Analytics Made Easy - Statcounter

گزارش‌های اولیه از شروع مراحل توسعه رآکتور هسته‌ای فضایی جدید چین نشان می‌دهد که این رآکتور هسته‌ای فضایی ممکن است ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از رآکتور هسته‌ای فضایی ناسا باشد و طراحی نمونه اولیه آن نیز در حال حاضر تکمیل شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، گزارشی از "ساوث چاینا مورنینگ پست" نشان می‌دهد که برنامه فضایی چین، طراحی اولیه یک راکتور هسته‌ای فضایی قدرتمند را تکمیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه فضایی این کشور در حال ساخت این راکتور است تا با آژانس‌های فضایی دیگری مانند ناسا که برنامه‌های هسته‌ای را دنبال می‌کنند، همگام باشد. ناسا اخیراً از شرکت‌های خصوصی درخواست کرده است طی ۱۰ سال آینده یک سیستم شکافت هسته‌ای توسعه دهند تا انرژی مورد نیاز برای مأموریت‌های فضایی در ماه را تامین کند.

چین و آمریکا وارد یک مسابقه فضایی جدید می‌شوند

برنامه فضایی چین که تاکنون برخی از اجزای راکتور خود را ساخته است، می‌خواهد با انرژی هسته‌ای ماموریت‌های آینده خود در ماه و مریخ را تامین کند.

راکتور چین قادر به تولید یک مگاوات برق خواهد بود که آن را ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از دستگاهی می‌کند که ناسا می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ به ماه بفرستد.

ناسا گفته است که سیستم شکافت هسته‌ای آن می‌تواند تقریباً ۴۰ کیلووات برق تولید کند که برای تأمین انرژی ۳۰ خانوار به مدت یک دهه کافی است.

ماه گذشته، چین دومین ماموریت سرنشین‌دار خود را به ایستگاه فضایی جدید خود پرتاب کرد. ناسا نیز به تازگی بازگشت به ماه را طی ماموریت "آرتمیس" که تاریخ پرتاب اولیه آن برای سال ۲۰۲۴ تعیین شده بود، تا حدی به دلیل اختلاف حقوقی میان شرکت "بلو اوریجین" با "اسپیس‌ایکس" بر سر اعطای قرارداد ساخت فرودگر ماه به "اسپیس‌ایکس" تا سال ۲۰۲۵ به تعویق انداخت. همین اتفاق باعث شد که "بیل نلسون" مدیر ناسا این نگرانی را مطرح کند که چین ممکن است قبل از اینکه ناسا دوباره به ماه برسد، پا به ماه بگذارد.

ناسا می‌گوید برای رقابت با چین باید هسته‌ای شود

اگرچه اطلاعات کمی در مورد مشخصات پروژه راکتور شکافت هسته‌ای چین درز کرده است، اما "ساوث چاینا مورنینگ پست" می‌گوید که دو دانشمندی که در این پروژه مشارکت داشته‌اند، این هفته تأیید کرده‌اند که نمونه اولیه این راکتور تکمیل شده و همچنین ساخت برخی از اجزای حیاتی راکتور نهایی به اتمام رسیده است.

برخی نگرانی‌ها وجود دارد که محرمانه بودن برنامه راکتور هسته‌ای فضایی چین به این معنی است که ممکن است در مورد یک حادثه، مانند وقوع حادثه‌ای که می‌تواند مواد رادیواکتیو را در مدار زمین پخش کند، مقررات دولتی وجود نداشته باشد.

"ژانگ زی" دانشمند فضایی در موسسه شانگهای می‌گوید: ایجاد یک سیستم ارزیابی ایمنی و مدیریت مناسب با وضعیت فناوری کشورمان، افزایش شفافیت در پیشرفت تحقیق و توسعه برای کاهش نگرانی‌های عموم مردم ضروری است.

چین در سال ۲۰۱۹ یک باتری کوچک رادیواکتیوی را همراه با کاوشگر "یوتو ۲"(Yutu ۲) به کره ماه فرستاد که اولین کاوشگری بود که در سمت پنهان ماه فرود می‌آمد. این باتری البته تنها قادر به تولید چند وات انرژی برای کمک به فعالیت کاوشگر بود.

اکنون ساخت نمونه اولیه راکتور شکافت هسته‌ای جدید چین بخشی از یک پروژه جاه‌طلبانه‌تر است که بر اساس آن چین قصد دارد خود را به عنوان رهبر جهان در فضا مطرح کند. از طرف دیگر، اوایل سال جاری، ناسا در جلسه استماع کنگره آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده باید تلاش‌های خود را برای توسعه فضاپیمای هسته‌ای به منظور رقابت با چین افزایش دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رآکتور هسته ای شکافت هسته ای چین ناسا ماه شکافت هسته ای فضایی جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۶۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هتک حرمت نسبت به وجود مقدس امیرالمومنین علی(ع) در هیچ فضایی انجام نشود

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به تقارن روز شهادت حضرت علی (ع) با سیزدهم فروردین روز طبیعت، گفت: آنهایی که مسئول هستند، برنامه‌ریزی مناسب داشته باشند که هتک حرمت نسبت به وجود مقدس امیرالمومنین علی(ع) در هیچ فضایی انجام نشود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز _ جمعه دهم فروردین_ در خطبه‌های نماز جمعه شیراز اظهار کرد: با شروع تابستان در مساجد برای کودکان و نوجوانان کلاس‌های قرآن برگزار می‌شود اما خانواده‌ها فرزندان خود را ثبت نام نمی‌کنند و فقط برای برنامه‌هایی که جنبه تفریح دارد هزینه می‌کنند اما برای کلاس‌های قرآن که هزینه‌ای هم ندارد ثبت‌نام نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پدران و مادران بچه خود را کلاس قرآن بفرستند و یادگیری قرآن برای بچه‌ها از نان شب واجب‌تر است، افزود: والدین فرزندان خود را به کلاس موسیقی فرستاده است و می‌گویند روانشناس گفته اعصاب بچه به هم ریخته است و برای آن هزینه می‌دهد اما برای قرآن خرج نمی‌کند و وقت نمی‌گذارد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز ادامه داد: امور مساجد برای تابستان کار خود را آغاز کرده است و والدین باید تصمیم بگیرند بچه نیاز دارد ساعاتی بازی کند و برای آن هم باید برنامه‌ریزی شود و مدیر مسجد هم باید به فکر حال خوش بچه‌ها باشد و در کنار آن آموزش قرآن نباید فراموش شود، چرا که برای جامعه ما زشت است که یک جوان ۱۵ تا ۲۰ ساله شود ولی یک سوره بلد نباشد.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم خود اظهار کرد: در آستانه فرارسیدن شهادت حضرت علی (ع) همه بشریت عزادار علی (ع) است و تمام جهان و ذرات آسمان و زمین عزادارند و انسان‌ها هم اگر از انسانیت بویی برده باشند عزادارند.

وی افزود: روز شهادت امیرالمومنین، ۲۱ ماه رمضان امسال مصادف با روز طبیعت، ۱۳ فروردین است و مسلماً آنکه احساس کند پدر از دست داده است روز طبیعت هم باشد به تفرج نمی‌رود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اضافه کرد: ما با تفرجی که در آن گناه نباشد مخالف نیستیم و اصل کتاب گلستان سعدی ما با تفرج آغاز شده است و به یک اوجی رسیده است اما کسی که اهل مرام است می‌داند که روز بیست‌ویکم ماه رمضان روز تفریح و تفرج نیست و می‌توان در تعطیلات عید فطر تفریح و تفرج کرد، همچنین اول اردیبهشت ماه جلالی بوده و بهترین فصل برای تفرج است.

آیت الله دژکام تاکید کرد: آنهایی که مسئول هستند برنامه‌ریزی مناسب داشته باشند که هتک حرمت نسبت به وجود مقدس امیرالمومنین علی (ع) در هیچ فضایی انجام نشود.

وی تصریح کرد: روز پانزدهم فروردین، صدوهشتادمین روز مقاومت مردم غزه است و ۱۸۰ روز یک جمعیت کوچک میلیونی در یک نوار باریک در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی که مدعی بود قوی‌ترین ارتش دنیا را دارد و در جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل همه کشورهای عربی حمله کردند و شش روز بیشتر طول نکشید اما الان ۱۸۰ روز است هیچ غلطی نتوانستند بکنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: رئیس جهاد اسلامی فلسطین در دیدار با مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور می‌گوید؛ آنچه در فلسطین دارد رخ می‌دهد اقتباس از انقلاب عاشورای اباعبدالله الحسین (ع) است و به عربیت تکیه نکردند و به منطق امام حسین (ع) که منطق پیروزی است، متوسل شدند.

کد خبر 740222

دیگر خبرها

  • هتک حرمت نسبت به وجود مقدس امیرالمومنین علی(ع) در هیچ فضایی انجام نشود
  • تولید صنعتی ابزار دقیق هسته ای
  • وقتی دیگر زمین جایی برای زندگی نیست و شهر فضایی می شود! (عکس)
  • مشکل فضاپیمای «وویجر 1» حل می‌شود
  • عکس ناسا از شیراز که ایرانی‌ها را خوشحال می‌کند
  • نفوذ زمینی‌ها به ماه و خورشید در سالی که گذشت
  • آغاز بتن‌ریزی ساختمان راکتور واحدسوم نیروگاه اتمی بوشهر در آینده
  • تصویر روز ناسا: دم یونی دنباله‌دار Pons-Brooks
  • رونمایی از سفینه فضایی جدید کریستیانو رونالدو؛ فراری مدل دیتونا ‏SP3‏ / عکس
  • رونالدو با سفینه فضایی‌اش پز داد! (عکس)‏