Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد قاسمی‌پور در کارگاه «روایت مستند زیر ذره بین» با اشاره به اهمیت مصاحبه در تاریخ شفاهی اظهار کرد: مصاحبه در ذات خودش دو نفره است و دوگویی در مصاحبه بهتر از تک گویی است.

وی ضمن بیان تفاوت‌های خاطره و تاریخ شفاهی افزود: خاطره آن چیزی است که در زمانی بر ما گذشته است و تأثیر آن تاکنون با ماست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری تصریح کرد: گذر زمان بر روی آرشیو بایگانی گنجینه حافظه ما اثر می‌گذارد و کیفیت خود را از دست می‌دهد.

مدرس این کارگاه خاطرنشان کرد: در تاریخ شفاهی افزون بر چیزهایی که خاطره دارد می‌توانیم بستر، زمینه، پیرامون رویدادها و وقایع را مورد توجه قرار دهیم.

تاریخ شفاهی امکان پرسش سوالات پرسیده نشده

وی با اشاره به اینکه تاریخ شفاهی فراتر از خاطره است ادامه داد: تاریخ شفاهی امکان پرسش تمام سوالات تاکنون پرسیده نشده است.

قاسمی پور تصریح کرد: تاریخ شفاهی خاصیت پازلی دارد، یعنی شما در یک تحقیق تاریخ شفاهی باید با کل مجموعه افراد زنده‌ای که یک واقعه را تشکیل داده‌اند مصاحبه کنید.

مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری گفت: در تاریخ شفاهی هرچه تاکنون پرسیده نشده است را می‌توان پرسید و هیچ محدودیتی ندارد زیرا میان مصاحبه کننده و مصاحبه شونده اعتماد وجود دارد.

قاسمی پور سوژه را تعریف کرد و افزود: سوژه یک کلمه فرانسوی است که بسیار کاربرد دارد اما توصیه می‌کنم به جای آن از کلمه موضوع استفاده کنیم. زیرا سوژه در ذات خود یک نوع بی رحمی سوژه یاب را نشان می‌دهد و ما شکارچی نیستیم، آدم‌هایی که به عنوان سوژه (موضوع) انتخاب می‌کنیم برایمان ارزشمند هستند.

حضور فعال در اجتماع برای یافتن سوژه

وی توصیه کرد: برای انتخاب موضوع خوب در اجتماع حضور فعال داشته باشیم و برای نزدیک شدن به هر موضوع باید معبر مخصوص به خود و جزئی‌نگری داشته باشیم.

مدرس این کارگاه افزود: مشاهده، مطالعه و مصاحبه سه میم معروف تشکیل دهنده روش تحقیق است اما شما در مصاحبه تاریخ شفاهی نمی‌توانید صددرصد مثل روش تحقیق عمل کنید بلکه برخی مواقع نیاز دارید با خلوص نیت و توکل به خدا با موضوع خود مرتبط شوید.

وی تاکید کرد: گاه سوژه خود سراغ ما می‌آید و در جایی که منتظرش نیستید با سوژه آشنا می‌شوید.

قاسمی پور روایت را یک کپسول متراکم دانست که همه چیز در آن یافت می‌شود و خاطر نشان کرد: راوی فقط یک ماجرا را بازگو نمی‌کند بلکه آرزو، تمنا، رویاها و توهمات و حسرت‌هایش را هم در روایت برایتان بازگو می‌کند.

روایت نگاری مستند

وی با اشاره به روایت نگاری مستند افزود: اکنون از واژه ناداستان استفاده زیادی می‌شود و آنچه که در روایت نگاری مستند نیز مهم است همان مستند بودن است، در روایت نگاری مستند روح واقعیت حقیقت موجود است و این گونه روایت از داستان و هرچه تخیل است به دور است.

مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری تصریح کرد: در مستند نویسی باید اصالت زبان، بیان و لحن راوی حفظ شود.

وی همچنین به بیان تفاوت‌های خاطره نگاری، داستان نویسی و تاریخ شفاهی پرداخت و به سوالات حضار در این کارگاه پاسخ داد.

کد خبر 5361912

منبع: مهر

کلیدواژه: سینمای مستند محمد قاسمی پور مستندساز هفته بسیج ویروس کرونا بوشهر بسیج آمار کرونا خطبه های نماز جمعه کرمانشاه گرگان عکس استانها لیگ برتر فوتبال ایران واکسن کرونا شیوع کرونا آلودگی هوا ایلام روایت نگاری مستند تاریخ شفاهی قاسمی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۶۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت شهادت محسن حججی از زبان پدر و مادرش + فیلم

شهید محسن حججی یکی از شهدای مدافع حرم است که در جوانی به اسطوره‌ای برای مردم ایران بدل شد و در راه دفاع از آرمان‌ها تا پای جان رفت. پدر و مادر محسن حججی درباره زندگی فرزند شهیدشان صحبت کرده‌اند که در ویدئوی زیر می‌شنوید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • گفتگو با رتبه اول مستندنگاری جشنواره پژواک
  • ثبت و ضبط تاریخ شفاهی یزد قدیم در اولویت مرکز اسناد
  • جستجوی یک خانواده برای یافتن پیکر فرزندشان/ یادبودی برای یاسین
  • ثبت تاریخ شفاهی یزد قدیم، از اولویت های مرکز اسناد و کتابخانه ملي استان يزد
  • روایت عشق و فلسفه در شبکه چهار
  • «تا اطلاع ثانوی تعطیل»، نگاهی متفاوت به انقلاب فرهنگی!
  • تجلیل از مردی که به تاریخ شفاهی رادیو مشهور است
  • لزوم نگاه منصفانه به شکست‌ها و پیروزی‌ها در جنگ
  • روایت عشق و فلسفه؛ پرتره نادیا مفتونی استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • روایت شهادت محسن حججی از زبان پدر و مادرش + فیلم