Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس صدای فارس، پایگاه خبری صدای ایران، به نقل از خبرگزاری فارس: کمربندی غربی شیراز، یکی از بزرگراه‌های شیراز بوده که در جهت شمال-جنوب شرق شهر قرار گرفته است.  این بزرگراه از شمال شهر یعنی دروازه قرآن شروع شده و پس از طی کردن غرب شهر به جنوب غربی و در امتداد جنوب به جنوب شرق شهر، یعنی پل فسا متصل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این محور، اگر چه در گذشته نقش کمربندی داشت اما سالها است که این کمربندی به یک رینگ داخلی در میانه شهر تبدیل شده و شهرک‌های بسیاری در پایین‌دست آن احداث شده‌ است.
مهم‌ترین معضلی که اکنون در کمربندی شیراز به چشم می‌خورد، نبود ایمنی کافی و نزدیکی به منازل مسکونی است که روزانه قربانیان بسیاری را در پی تصادفات این محور می‌گیرد.
علاوه بر وضعیت نامناسب ایمنی، نبود نورپردازی مناسب و نامناسب بودن آسفالت نیز نارضایتی‌های بسیاری را به دنبال داشته و شرایط نامساعدی را رقم زده است.
با اجرای طرح تفضیلی شهری، مسائل کمربندی پررنگ‌تر شده و به یکی از اساسی‌ترین معضلات شهر شیراز مبدل گشته است چرا که اکنون این محور، مانند قتلگاهی است که افراد بسیاری را به کام مرگ فرستاده است.
در نگاه نخست پیدا کردن مقصر و متولی جهت ساماندهی این ۴۵ کیلومترِ خطرناک، ضرورتی انکارناپذیر است اما دقیق‌تر که بنگریم باز هم به فرهنگ رانندگی برمی‌خوریم؛ چه بسا جوانان بسیاری که با سرعت بیش از حد مجاز این جاده را به جاده مرگ خود تبدیل کرده‌اند‌.
بنابراین ضروری است علاوه بر پرداختن به مشکلات بسیارِ کمربندی غرب شیراز، از فرهنگ صحیح رانندگی که عده‌ای نسبت به آن بی‌توجه هستند نیز سخن گفت.
آمار نشان دهنده این است که بیشترین تصادفات کمربندی مربوط به ۱۸ کیلومتری است که با شهرک‌های مسکونی تلاقی دارد و ماجرا از همین‌جا شروع می‌شود که شهر گسترش یافته و کمربندی به علت نزدیکی با شهرک‌های اطراف آن به محل عبور و مرور مبدل شده، تقاطع‌ها و دوربرگردان افزایش یافته و پای شهرداری برای خدمات‌دهی به شهروندان به ماجرا کشیده شد.
دیگر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به تنهایی متولی کمربندی نبود، چرا که شهرداری نیز باید به مردم شهرک‌های اطراف کمربندی خدمات رسانی می‌کرد.
مدیرکل راهداری فارس، در مصاحبه‌های قبل با خبرگزاری فارس گفته بود که به دلیل منتقل شدن کمربندی شیراز به داخل شهر و توسعه شهرک‌های اطراف آن، کمربندی به درون شهر کشیده شده و طبیعی است که مدیریت آن باید بر عهده شهرداری قرار گیرد.
تصمیمی که باید در سطح کلان کشوری برای آن چاره‌اندیشی شده و هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.
چانه‌زنی بر سر اینکه کدام مجموعه اجرایی، متولی رسیدگی به وضعیت کمربندی هستند تا حدی ادامه یافت و لزوم توجه هر دو مجموعه شهرداری و راهداری بیش از پیش حس میشد.
تا اینکه در سفر اخیر هیئت دولت به استان فارس و بازدید وزیر مسکن و شهرسازی از کمربندی غربی، این موضوع به شورای ترافیک منتقل شد و با قول مساعد وزیر جهت تعیین تکلیف این رینگ میانی در شهر شیراز، قرار است به زودی برای مشخص کردن متولی اصلی آن تصمیم‌گیری شود تا مدیریتی واحد بتواند مشکلات این کمربندی را برطرف کرده و کار با واگذاری به دیگران، بلاتکلیف و معطل نماند.
مدیریتی واحد که در ساماندهی این محور، باید از حرف و شعار عبور کرده و به عمل نزدیک شود.
امروز که جلسه استاندار فارس تشکیل می‌شود، تصمیمات مدیریت ارشد استان در قبال کمربندی غربی اثرگذار و نقش‌آفرین خواهد بود.



پ/

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: صدای فارس شیراز در انتظار تدابیر دولت جدید صدای ایران سرویس استان ها کمربندی غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۷۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲ برابری تناژ بارگیری محمولات در راه‌آهن فارس

مدیرکل راه‌آهن فارس به رشد قابل توجه ۲ برابری در تناژ بارگیری محمولات در نخستین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. - اخبار استانها -

مهرداد انصاری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم از شیراز، اظهار داشت: با راه‌اندازی بارانداز ریلی مهیار که در ماه‌های پایانی سال 1402 رقم خورد، افق جدیدی به روی حمل بار در راه‌آهن فارس گشوده شد و با تلاش شبانه روزی تمامی همکاران در حوزه‌های بازرگانی، عملیاتی و پشتیبانی موفق شدیم به رشد قابل توجه 2 برابری در تناژ بارگیری محمولات در نخستین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه میزان تن کیلومتر مبدأ-مقصد نیز در همین مدت رشد 63 درصدی داشته است، افزود: با تلاش شبانه روزی همکاران حوزه بازرگانی در تحلیل و جذب بار‌های ریل پسند استان و زحمات همکاران عملیاتی پیش بینی می‌شود تا پایان سال حجم قابل قبولی از بار‌های ریل پسند استان از طریق ناوگان ریلی فارس حمل شود.

مدیرکل راه آهن فارس در تشریح عملکرد این اداره کل در سال 1402 نیز اشاره کرد و گفت: پارسال از مجموع 430 هزار تن کالای حمل شده توسط ناوگان ریلی فارس بالغ بر 378 هزار تن بارگیری انجام شدکه رشد 23.5 درصدی تناژ بارگیری محمولات نسبت به سال 1401 را می‌توان از جمله مهم‌ترین دستاور‌های این اداره کل در سال 1402 برشمرد.

انصاری با بیان اهم اقدامات حوزه حمل بار و مسافر و زیرساخت و بهره برداری راه آهن فارس در سال 1402، اظهار داشت: خدمات ریلی ایمن و بدون وقفه به صاحبان بار و نیز خدمات مسافری به شهروندان عزیز به صورت شبانه روزی در راه آهن فارس ارائه می‌شود.

وی در مورد مهم‌ترین اقدامات حوزه حمل بار خاطرنشان کرد: رشد 23 درصدی تناژ بارگیری محمولات، رشد 15 درصدی تعداد واگن‌های بارگیری شده، رشد 9 درصدی تناژ تخلیه، رشد 74 درصدی درآمد‌های عملیاتی و خدمات ریلی ایمن و بدون وقفه به صاحبان بار از مهم‌ترین اقدامات حوزه حمل بار در سال گذشته بود. 

انصاری گفت: عملیات بارگیری شمش از فولادپاسارگاد به اروپا به مقصد صوفیه بلغارستان که از بهمن ماه 1402 آغاز شد گام موثری خواهد بود که در زمینه بار‌های صادراتی نیز در سال جدید رکورد جدیدی را به ثبت برسانیم.

مدیرکل راه آهن فارس اظهارداشت: محمولات پتروشیمی استان، محمولات سنگ آهن مورد مصرف فولاد مبارکه، حمل خودرو و گندم از جمله بار‌های عمده‌ای است که توسط ناوگان ریلی فارس جابجا شده است.

وی افزود: بازاریابی گسترده با نگاه بر درآمد کیفی در جذب بار‌های ریل پسند و شناسایی مراکز تولید و جذب و حمل بار‌های صادراتی و عرضه بار‌های انبوه و هم چنین تعاملات صورت گرفته با این مراکز از جمله دیگر اقدامات حوزه حمل بار و بازرگانی بود.

انصاری بیان کرد: انجام پروژه‌های مکانیابی دهکده‌های لجستیک شیراز و جهرم و اخذ تأییدیه مکانیانی از ستاد عالی لجستیک کشور نیز از جمله مهم‌ترین اقدامات حوزه بازرگانی بود که در سال 1402 رقم خورد.

وی درخصوص عملکرد حوزه مسافری راه آهن فارس گفت: در سال گذشته حمل بیش از 550 هزار نفر مسافر توسط 1056 رام قطار به مقاصد تهران و مشهد و ایستگاه‌های بین راهی به صورت رفت و برگشت انجام و خدمات مسافری نیز به بهترین نحو به مسافران عزیز ارائه شد.

انصاری در خصوص اقدامات شاخص حوزه بهره برداری و ناوگان راه آهن فارس در سال گذشته یادآور شد: آغاز بارگیری محمولات سنگ آهن در ایستگاه مهیار، اعزام 1225 رام قطار باری، بساخت و راه اندازی بارانداز ریلی مهیار، رگزاری دوره‌های آموزشی ویژه پرسنل عملیاتی، برگزاری آزمون‌های ادواری مختص مشاغل فنی، تعویض 5 دستگاه تراکشن موتور لکوموتیو، تعویض محور در 9 واگن مسافری و باری، جذب پرسنل عملیاتی در قسمت‌های موردنیاز و انجام 308 مورد تعمیرات ویژه واگن‌ها و اجرای 65 مانور عملیاتی در بلاک‌ها و ایستگاه‌های راه آهن فارس از جمله اقدامات شاخص حوزه بهره برداری و ناوگان این اداره کل در سال گذشته بوده است.

وی افزود: با توجه به نتایج ارزیابی مجموع عملکرد پدافند غیرعامل از ابتدای سال 1399 به عنوان ارزشیابی ادارات کل مناطق راه آهن در سال 1402، اداره کل منطقه فارس جزو 3 منطقه برتر و حائز اهمیت در حوزه پدافند غیر عامل در میان مناطق 21 گانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.

مدیرکل راه آهن فارس در خصوص اقدامات حوزه فنی و زیربنایی گفت: فراهم آوردن امکانات و زیرساخت‌های ریلی برای حمل محموله‌های تولیدی استان و انتقال مواد اولیه به منظور کمک به تولیدات داخلی از جمله مهمترین برنامه‌های این اداره کل است که در کنار سایر ظرفیت‌های ریلی استان، با برنامه ریزی انجام شده در سال گذشته احداث بارانداز ریلی مهیار نیز به سرانجام رسید.

انصاری افزود: پیشرفت 97 درصدی ساختمان ایستگاه مرودشت با اعتبارات واگذاری راه‌آهن تکمیل پروژه‌های فنس‌کشی محوطه سوخت ایستگاه آباده و احداث سایبان پارکینگ ساختمان کنترل شیراز، تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شیراز، انجام بازدید‌های مستمر جهت شناسایی عیوب محور ریلی، زوال برداری ترانشه‌ها به میزان 775 مترمکعب، 125 مترمکعب لایروبی پلها، 45750 متر لایروبی کانالها، انجام 66 بند عملیات جوشکاری، انجام سرویس دیزل ژنراتورهاف مناسب سازی مسیر نابینایان، راه اندازی و تجهیز اتاق مادر و کودک (شیردهی) و تصب و راه‌اندازی سخت‌افزاری مرکز 1500 شماره‌ای تحت شبکه آوا، نصب دستگاه‌های پوشش رادیویی در طول محور از جمله اهم اقدامات انجام شده در حوزه فنی و زیربنایی این اداره کل است که پس از تشکیل 20 جلسه کنترل پروژه در سال گذشته به سرانجام رسیده است.

وی همچنین گفت: با توجه به موقعیت ایستگاه شیراز و قرارگیری در منطقه غرب شیراز پیگیری احداث پیاده رو به طول یک کیلومتر با مشارکت شهرداری منطقه 10 شیراز برای رفاه حال مسافران و مردم، مهم‌ترین برنامه خدمات مسافری بود که برای سهولت دسترسی به ایستگاه شیراز در سال 1402 و ایام نوروز 1403 به سرانجام رسید.

ضریب اشغال 100 درصدی ناوگان ریلی فارس در ایام نوروز 1403

انصاری با اشاره به ورود بیش از 12 هزار نفر مسافر به شیراز با خطوط ریلی گفت: در نوروز امسال بیش از 24 هزار نفر مسافر بوسیله ناوگان ریلی فارس جابجا شدندکه نشان دهنده ضریب اشغال 100 درصدی قطار‌های فارس در ایام نوروز 1403 است.

وی اضافه کرد: این تعداد مسافر با 90 رام قطار به مقاصد تهران و مشهد و ایستگاه‌های بین راهی به صورت رفت و برگشت جابه‌جا شده‌اند.

انصاری در خصوص ساعت حرکت قطار‌ها تا پایان فروردین ماه گفت: قطار‌های فارس در مسیر تهران به صورت روزانه ساعت 18:30 از مبدأ شیراز و ساعت 20:50 از مبدأ تهران و در مسیر مشهد ساعت 14:30 از مبدأ شیراز و ساعت 06:25 از مبدأ مشهد و ایستگاه‌های بین راهی به مسافران خدمات ارائه می‌دهد.

انصاری در خصوص برنامه‌های حوزه باری راه آهن فارس در سال جدید افزود: در راستای منویات مقام معظم رهبری برای دست یابی به شعار سال 1403، مهم‌ترین برنامه این اداره کل فراهم آوردن امکانات و زیرساخت‌های ریلی برای حمل محموله‌های تولیدی استان و انتقال مواد اولیه به منظور جهش تولید که قطعا با مشارکت مردم و مجتمع‌های صنعتی میسر خواهد شد، امیدواریم با برنامه ریزی انجام شده در سال جاری به رشد چند برابری در زمینه بارگیری دست یابیم. 

وی مهم‌ترین برنامه‌های زیربنایی سال 1403 را در کنار رشد قابل توجه حمل بار و مسافر در سال جدید را نیز عنوان کرد و گفت: بخشی از عملیات عمرانی ساختمان‌های نیمه تمام انجام شده است و تلاشمان را برای جذب اعتبارات لازم و به سرانجام رسیدن این برنامه در سال جدید تمام انجام خواهیم داد و تسهیل شرایط راه‌اندازی ایستگاه مرودشت در سال جاری در کنار سایر پروژه‌های زیربنایی انجام می‌شود. 

مدیرکل راه آهن فارس گفت: با جذب سرمایه‌گذاران مناطق ویژه شیراز و جهرم در صدد احداث دهکده‌های لجستیک مذکور هستیم که پس از اخذ موافقت‌های ستادی و استانی انجام خواهد شد.

وی افزود: شروع عملیات اجرایی بارانداز مارال در صفاشهر، توسعه و فعال سازی گار باری مرودشت جهت حمل بار‌های پتروشیمی و فولادی استان، پیگیری اتصال پتروشیمی شیراز به شبکه ریلی پس از تأییدیه‌های هیئت مدیره راه‌آهن، پیگیری اتصال خط فرعی فولاد اقلید پارس به شبکه ریلی و پیگیری تأسیس شرکت حمل و نقل ریلی با حضور سرمایه گذاران استان از جمله مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای راه آهن فارس می‌باشد که از ابتدای سال در دست پیگیری قرار گرفته است.

انتهای پیام/424/

دیگر خبرها

  • ۳۰۰۰ جوان کهگیلویه و بویراحمد در انتظار وام ازدواج
  • صاعقه و بارش شدید تگرگ در شهرستان شیراز
  • رشد ۲ برابری تناژ بارگیری محمولات در راه‌آهن فارس
  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود
  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در شیراز
  • خاموشی یکساله چراغ های کمربندی جنوب شیراز
  • خاموشی چراغ های کمربندی جنوب شیراز مشکل ساز شد
  • بررسی وضعیت آزاد راه شیراز اصفهان
  • ۶٨ گلزار شهید چهارمحال و بختیاری در انتظار ساماندهی
  • ساماندهی تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مدارس آذربایجان غربی