Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@22:20:47 GMT

روزهای پایانی بحران کرونا نزدیک است؟

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۷۷۵۷

روزهای پایانی بحران کرونا نزدیک است؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، براساس نقشه جدید رنگ‌بندی کرونا که از سوی اپلیکیشن ماسک منتشر شده است، برای نخستین بار پس از ۲۸۹ روز همه شهر‌های ایران از وضعیت «قرمز» کرونا خارج شدند. این رنگ بندی روز پنجم آذر منتشر شد.

بر همین اساس با عبور از خیز پنجم کرونا و واکسیناسیون گسترده، تمام شهرستان‌ها از وضعیت قرمز خارج شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرین بار در ۲۴ بهمن ۹۹ و در آستانه شروع خیز چهارم هیچ شهری در ایران قرمز نبود.

آمار ها همچنان کاهشی است

عرشی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: آمار منتشره در خصوص وضعیت کرونا در کشور را معاونت درمان این وزارتخانه تفحص می‌کند. این آمار در هفته‌های اخیر نشان داده است، آمار بستریان و فوتی‌های ویروس کرونا کاهش یافته است برای مثال در استان تهران آمار بستری‌ها هفته‌ای ۴۰۰۰ نفر بوده که این آمار به زیر ۱۰۰۰ نفر رسیده است، که نشان دهنده اثر واکسیناسیون جمعی و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است؛ رفتار ویروس‌ها پس از همه گیری نیز بر این امر موثر است.

عرشی گفت: میزان واکسیناسیون در جمعیت هدف که بالای ۱۲ سال است، به بالای ۸۴ درصد در دوز اول رسیده است. بالای ۶۷ درصد دوز دوم را عتزریق کرده اند که بیشترین آمار تزریق واکسن در استان‌ها متعلق به آذربایجان شرقی، گیلان و شیراز است.

او ادامه داد: بیش از ۱۳۳ میلیون دوز واکسن در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توزیع کرده ایم، ۱۰۴ میلیون دوز واکسن از این میزان در چرخه واکسیناسیون تزریق شده و مابقی آن در دانشگاه‌ها جهت تزریق روزانه دپو شده است. آمار تفکیکی واکسن‌های تزریق شده بیش از ۸۲ درصدسینوفارم، ۹.۵ درصد آسترازنکا و ۶.۵ درصد واکسن برکت بوده است.

ضرورت تزریق دوز سوم برای افزایش ایمنی

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز گفته است طی چند ماه اخیر سرعت بسیار خوبی در واکسیناسیون گروه هدف داشتیم و توانستیم سرعت کم واکسیناسیون را جبران کردیم. البته به نظر می‌آید، که همان افرادی که نوبت اول واکسن را تزریق کردند، نوبت دوم را هم تزریق کرده‌اند با این حال درصدی از افراد را داریم که هنوز واکسن تزریق نکردند.

او افزود: روسیه در روز گذشته بالغ بر ۱۲۰۰ فوتی داشته و اغلب فوتی‌هایشان، افرادی بودند که واکسن تزریق نکرده بودند. بر همین اساس از مردم می‌خواهیم همراهی کنند. مقداری سرعت واکسیناسیون‌مان کاهش یافته است.

جان‌بابایی گفت: وزارت بهداشت اعلام کرد افراد بالای ۶۰ سال که زمانی از واکسن دوم‌شان گذشته است، ضرورت دارد که واکسن دوز سوم یا اگر بیش از شش ماه گذشته واکسن یادآور را تزریق کنند زیرا ضرورت دارد که ایمنی بدن این افراد را در سطح بالایی نگه داریم. کشور‌هایی که واکسن تزریق کردند و بین تزریق دوز دوم و سوم‌شان فاصله افتاده است، مقداری افزایش ابتلا داشتند.

او ادامه داد: اکنون در کشور شرایط خوبی داریم؛ به طوری که هم میزان فوتی‌ها در حال کاهش است و هم میزان بستری ها، مهم است که گروه‌هایی که واکسن نزدند، هرچه زودتر واکسن را تزریق کنند.

جان‌بابایی افزود: یکی از مواردی که در کمیته علمی مطرح شد، مراقبت‌هایی است که در استان‌ها باید انجام شود. هنوز گرفتاری‌های خوشه‌ای در برخی نقاط کشور داریم. استان‌هایی ممکن است مشاغل فصلی در آن‌ها تاثیرگذار باشد. باید بسیار مراعات کنند که ابتلا‌های خوشه‌ای و منطقه‌ای اتفاق نیفتد زیرا تجربه ثابت کرده است که بیماری کرونا با همین ابتلا‌های خوشه‌ای آغاز می‌شود و شهر‌های اطراف را گرفته و گسترش می‌یابد.

او درباره افزایش موارد ابتلا و بستری در مناطقی که واکسیناسیون‌ آنها کمتر بوده است، گفت: در استان‌هایی که واکسیناسیون بیشتر است، میزان ابتلا کمتر است. مثلا گیلان جزو استان‌هایی است که بالاترین میزان پوشش واکسیناسیون را دارد. با این حال در کشور‌های اروپایی می‌بینیم کشور‌هایی مانند آلمان، اتریش و... که دچار مشکل جدی شدند، اغلب فوتی‌شان افراد غیرواکسینه هستند. این‌ها تجارب بین‌اللملی است که باید از آن درست استفاده کنیم.

جان‌بابایی گفت: اکنون در برخی کشور‌ها ابتلا بالاست، اما فوتی اندک است زیرا واکسیناسیون‌ آنها بالای ۹۰ درصد بوده است. مهمترین هدف ما در مدیریت کرونا، کاهش مرگ‌ و میر است. بعد‌ها شاید این بیماری سالانه منجر به ابتلا و بستری تعداد افراد زیادی شود.

تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی

ابراهیم رییسی، رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: خارج شدن همه شهر‌ها از وضعیت قرمز کرونایی در این مقطع از آثار تزریق ۸۴ درصدی دُز اول و حدود ۷۰ درصدی دُز دوم واکسن کروناست و این کار باید تا رسیدن به شرایط مطلوب و اطمینان بخش ادامه یابد.

رئیس جمهور همچنین بر تزریق دُز سوم واکسن برای کادر درمان و افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای تاکید کرد و از شهرداری‌ها و مسئولان شهری خواست نسبت به رعایت اصول بهداشتی در ناوگان حمل و نقل بین شهری به ویژه مترو و اتوبوس حساس باشند.

رئیسی با تاکید بر رعایت اصول و شیوه نامه‌های بهداشتی، بیان کرد: براساس توصیه دانشمندان و متخصصان؛ مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی و پرهیز از دورهمی‌ها و عادی انگاری همچنان ضروری است، لذا نباید از آن غفلت شود.

رئیس جمهور درباره فراهم شدن زمینه بازگشایی حضوری مدارس، افزود: براساس گزارش‌های رسیده تعدادی از مدارس از تجهیزات و تهویه مناسب برخوردار نیستند که باید به سرعت پیگیری و برطرف شود.

شیوع سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی

مهدی آقا جعفری سفیر ایران در آفریقای جنوبی، در مورد وضعیت کنونی در آفریقای جنوبی در پی شیوع ویروس جهش یافته کرونا اظهار کرد: از حدود چهار روز قبل همزمان با انتشار اخباری مبنی بر ظاهر شدن سویه جدید ویروس کرونا که ابتدا عنوان شد نوع «بوتسوانایی» است، آمار مبتلایان به کرونا در آفریقای جنوبی هم جهش قابل توجهی داشت. در حالیکه قبل از آن آمار مبتلایان به کمتر از ۱۰۰ مورد در روز رسیده بود، پس از چهار روز، روز گذشته «جمعه» به بیش از ۲۸۰۰ مبتلا افزایش یافته و موجب نگرانی جدی جامعه جهانی و نیز در داخل آفریقای جنوبی شده است.

سفیر ایران در آفریقای جنوبی گفت: فعلا اعلام شده این سویه جدید در شش کشور جنوب آفریقا شامل آفریقای جنوبی، زیمبابوه، نامیبیا، بوتسوانا، لسوتو و اسواتینی مشاهده شده و محدودیت‌ها شامل این کشور‌ها می‌شود.

سویه «امیکرون» اولین بار در روز ۲۴ نوامبر از سوی آفریقای جنوبی به سازمان جهانی بهداشت معرفی شد، ولی پس از آن در کشور‌های دیگری از جمله بوتسوانا و هنگ‌کنگ نیز شناسایی شده است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) سویه جدید کروناویروس را در فهرست سویه‌های نگران‌کننده بیماری کرونا طبقه بندی کرده است. این سویه جدید از کروناویروس جهش‌های زیادی داشته و شواهد اولیه حاکی از آن است که «امیکرون» موارد ابتلا به ویروس را افزایش داده است.

به دنبال احتمال شیوع این سویه از ویروس برخی از کشور‌ها سفر از کشور‌های جنوبی قاره آفریقا را محدود یا ممنوع کرده‌اند. انگلیس سفر از آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمبابوه، نامیبیا، لسوتو و اسواتینی را ممنوع کرده است. مقام‌های آمریکایی به این فهرست موزامبیک و مالاوی را نیز افزوده‌اند. برزیل و استرالیا نیز محدودیت‌هایی را در این زمینه اعمال کرده‌اند.

این سویه نگرانی‌هایی از بازگشت دوباره محدودیت‌های سفر را به همراه داشته است. متخصصان معتقدند در صورت عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، عادی‌انگاری مسئولان و مردم،انجام سفرهای غیر ضروری، کاهش سطح مراقبت‌ها و محدودیت‌ها، کشور را با خطر قطعی موج ششم مواجه می‌کند.

بیشتر بخوانید

واکسیناسیون کرونا، احتمال ابتلا را تا ۱۸ برابر کاهش می‌دهد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رنگبندی کرونایی وضعیت قرمز شیوه نامه های بهداشتی آفریقای جنوبی محدودیت ها جان بابایی سویه جدید استان ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۷۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند

شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته سلامت درباره بیماری‌های واگیرداری که در سال گذشته شیوع ببشتری داشتند، گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری که سال گذشته با آن مواجه بودیم، بیماری آنفلوآنزا در نیمه دوم سال بود. شیوع این بیماری از اوایل مهرماه آغاز شد و در اسفند به حدی کمتر از اپیدمی رسید. ما هر ساله انتظار داریم آنفلوآنزا از اواسط آبان آغاز و به تدریج در آذر به پیک برسد و در اواخر بهمن ماه فرو بنشیند، اما سال گذشته هم شیوع این بیماری زودتر شروع شد و هم دیرتر پایان یافت.

به گزارش میزان، وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور همزمان علاوه بر آنفلوآنزا با کرونا که همان تظاهرات بالینی را دارد نیز رو به رو بودیم و این مسئله کار را برای ما تا حدودی مشکل کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، مشکل کمتری داشتند، امیدواریم امسال با تزریق بیشتر این واکسن به گروه‌های هدف شاهد بروز مشکل‌های کمتری در مبتلایان به این بیماری باشیم.

افزایش ابتلای کودکان به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به گرم شدن هوا و لزوم توجه به بیماری‌های فصلی افزود: خوشبختانه سال گذشته چندان بیماری گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) از نوع التور را نداشتیم چراکه دانشگاه‌های مختلف وارد عمل شدند و موارد تکثیر را شناسایی کردند.

عرشی با اشاره به اینکه سال گذشته بیماری آبله مرغان و ویرس RSV را نیز در کودکان داشتیم، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش شیوع این بیماری‌ها در سال گذشته این بود که طی ۳ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تماس کودکان با یکدیگر کاهش یافته بود و مدارس غیرحضوری بودند و همین امر موجب کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها در آن سال‌ها شده بود و به همین دلیل موارد ابتلا به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته نسبت به سال‌های قبلش با افزایش همراه شده بود.

وی توضیح داد: خدا را شکر بعد از سال‌ها که از تصویب ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به سیستم بهداشتی کشور می‌گذشت و موفق به خرید این واکسن‌ها نشده بودیم، در اواخر سال گذشته تامین اعتبار صورت گرفت و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد کشور شد، امیدواریم طی روز‌ها و هفته‌های آینده حداقل در تعدادی از استان‌ها واکسیناسیون این بیماری‌ها به صورت فراگیر انجام شود.

حجاج این دو توصیه را جدی بگیرند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به آغاز ایام حج گفت: مهم‌ترین مسئله برای حجاج این است که به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند به ویژه اینکه ممکن است با توجه گرمای هوا شاهد گرمازدگی فراوان در حجاج باشیم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل لازم است حجاج به توصیه‌های بهداشتی که توسط روسای کاروان‌ها به آن‌ها گفته می‌شود، توجه داشته باشند. همچنین حجاج از مواد خوراکی بسته بندی شده و بهداشتی استفاده کنند تا دچار گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) نشوند.

شیوع سویه JN ۱ کرونا در کشور

عرشی درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: شیوع این بیماری در حال حاضر نسبت به فصل زمستان کاهش پیدا کرده هر چند موارد خفیف کووید همچنان در سطح دنیا وجود دارد و این بیماری بخش عمد‌های از سرماخوردگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: آخرین سویه‌ای که هم اکنون در جریان است همان سویه JN ۱ است که بسیار واگیردار است، اما شدت بیماری آن زیاد نیست و در افراد عادی با قدرت ایمنی طبیعی شاهد بروز علائم شدید نیستیم، به طور کلی این بیماری همچنان وجود دارد، اما سویه جدیدی شیوع پیدا نکرده است.

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان ۱۵ روز قبل از اعزام ادغام کنند
  • آغاز واکسیناسیون بیش از ۹ هزار عمره گزار خراسان رضوی
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل
  • وزارت بهداشت ضرورتی برای تزریق واکسن گارداسیل نمی بیند
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست