Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@22:13:32 GMT

افزايش ناگهاني 35 درصدي قيمت تراکتور

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۷۷۷۰

خبرگزاری آریا- رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین آلات کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و لوازم یدکی کشاورزی تهران از افزایش ناگهانی 35 درصدی قیمت تراکتور در چند روز اخیر خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا از اتاق اصناف تهران، آقای علی توسطی گفت: در چند روز اخیر کارخانه تراکتورسازی تبریز به صورت ناگهانی اقدام به افزایش 35 درصدی قیمت تراکتور کرد که موجب وارد شدن آسیب به کشاورز و کشت پاییزه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین آلات کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و لوازم یدکی کشاورزی تهران افزود: تراکتور یکی از ضروری‌ترین و گران‌ترین ماشین آلات کشاورزی است که در مرحله کاشت، داشت و برداشت استفاده می‌شود؛ با توجه به اینکه واردات تراکتور در سال‌های اخیر تقریبا در حد صفر و شاید کمتر از یک درصد، آن هم در موارد خاص، می‌باشد؛ لذا همه کشاورزی کشور وابسته به کارخانه تراکتورسازی تبریز است که افزایش 35 درصدی قیمت تراکتور از سوی این کارخانه به صورت ناگهانی باعث آشفتگی بازار شده است.
وی بیان کرد: تراکتوری که 305 میلیون تومان قیمت کارخانه‌اش بوده الان به حدود430 میلیون تومان رسیده و طبیعتا در بازار آزاد صحبت از 600 میلیون تومان برای خرید و فروش است.
توسطی با تاکید بر دشواری تهیه و خرید تراکتور برای عمده کشاورزان اظهار داشت: به جز قشر خیلی محدودی که مزارع بزرگ یا کشت و صنعت دارند و به صورت ترکیبی کار می‌کنند برای بیشتر جامعه کشاورزان ما خرید از بازار آزاد امکان پذیر نیست و خرید از کارخانه هم متاسفانه در دور تسلسل باطل افتاده است که کاملا با نگاه دولتی اداره می‌شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین آلات کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و لوازم یدکی کشاورزی تهران در توصیف مطلب فوق افزود: مثلثی را در نظر بگیرید که یک ضلع آن بانک کشاورزی، یک ضلعش کارخانه تراکتورسازی تبریز و ضلع دیگرش مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است.
وی گفت: علی رغم اعتبارات زیادی که باید به بخش خصوصی در حوزه همه تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی و باغی داده می‌شده همه این اعتبارات را به سمت مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی سوق داده و وزارت جهاد کشاورزی هم همه اعتبارات را به کارخانه تراکتورسازی تبریز انتقال داده است؛ یعنی عملا بخش خصوصی وارد این رقابت برای تعدیل بازار نمی‌شود و کارخانه هم هر آنچه که دوست دارد انجام می‌دهد که نمونه بارز آن افزایش 35 درصدی قیمت تراکتور است.
رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین آلات کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و لوازم یدکی کشاورزی تهران تاکید کرد: در واقع با این رویه بانک کشاورزی باید تامین اعتبار کند برای اقساط؛ یعنی اگر فرض را بر این بگذاریم که یک کشاورز پول خرید تراکتور را به صورت نقدی داشته باشد و بخواهد آن را تهیه کند باید پول را وثیقه بگذارد تا بتواند بر مبنای اعتبارات و چارچوبی که تعریف شده تراکتور را تحویل بگیرد.
توسطی با بیان اینکه بحث افزایش قیمت حساسیت برانگیز شده تصریح کرد: در حال حاضر افزایش قیمت تراکتور یک بی‌نظمی در کشت پاییزه به وجود آورده و سردرگمی و گنگ بودن بازار را فراهم کرده؛ نه فروشنده و نه خریدار نمی‌داند چه کار کند و برای کشت پاییزه که اهمیت داره چه اقدامی نماید.
رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین آلات کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و لوازم یدکی کشاورزی تهران در پایان تاکید کرد: متاسفانه نگاه دولتی بشدت در این قضیه هم دیده می‌شود. تفکر دولتی باعث می‌شود افراد بیشترین آسیب را در بخش کشاورزی متحمل شوند. سوء مدیریت و سوء رفتار‌ها آسیب جدی به افراد وارد می‌کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تراکتور کارخانه تراکتورسازی تبریز 35 درصدی قیمت تراکتور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۷۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد

در شرایط فعلی که موضوع تغییر قیمت خودروهای داخلی مطرح است مسئولان مربوطه باید به روشنی با مردم صحبت کنند که دلیل تغییرات قیمتی چیست نه اینکه هر بخش با شانه خالی کردن از مسئولیت خود، دیگری را متولی تصمیمات جدید خودرویی بداند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اواخر فروردین ماه امسال ایران خودرو از افزایش قیمت یکی از محصولات پرتقاضای خود که از سال گذشته تولید آن حاشیه های بسیاری داشت خبرداد که براساس آن
قیمت پژوپارس با دریافت مجوز 445 میلیون و 742 هزارو 300 تومان تعیین شده است و متقاضیان می بایست برای تکمیل وجه قیمت های جدید را در قراردادهای خود لحاظ کنند.
 
البته با صدور مجوز تغییر قیمت پژوپارس به نظر باید منتظر افزایش قیمت‌ کارخانه ای سایر انواع خودروهای داخلی بود و طی روزهای آینده قیمت جدید سایر خودروهای داخلی هم توسط شرکت ها اعلام شود.
نکته مهم اینجاست وزیر صنعت در واکنش به تغییر قیمت خودرو اعلام کرده است در مورد قیمت پژو پارس شورای رقابت مسئول است و قانونا ما سیاست گذار نیستیم و ما فقط مجری سیاست‌های ابلاغی هستیم.
این در حالی که براساس مصوبه 54٣ شورای رقابت مبنای تنظیم قیمت خودرو، بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری، مصوب هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محاسبه و به وزارت صمت اعلام می‌شود.
 طبق این مصوبه تولیدکنندگان خودرو مستندات و صورت‌های مالی خود در هزینه‌های تولید را به سازمان حمایت ارائه خواهند کرد و این سازمان نیز بر اساس صورت‌های مالی دریافت شده، درخواست خودروسازان مبنی بر به روزرسانی قیمت محصولات را به دلیل تغییرات نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و قیمت نهاده‌های تولید، را مورد بررسی قرار داده و در نهایت طبق چارچوب مصوبات شورای رقابت، به خودروساز اجازه افزایش قیمت محصول خود را خواهد داد.

البته توکلی سخنگوی مرکزی ملی رقابت هم در این رابطه گفته است: شورای رقابت هیچ وقت قیمت گذار خودرو نبوده بلکه شورای رقابت صرفاً دستورالعمل را طراحی و آن را ابلاغ می‌کند.

به نظر می رسد در شرایط فعلی که موضوع تغییر قیمت خودروهای داخلی مطرح است مسئولان مربوطه باید به روشنی با مردم صحبت کنند که دلیل تغییرات قیمتی چیست نه اینکه هر بخش با شانه خالی کردن از مسئولیت خود، دیگری را متولی تصمیمات جدید خودرویی بداند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آماده باش تمامی دستگاه‌های اجرایی برای خدمات رسانی به مردم
  • تخلیه روستاهای بحرانی/ خسارت جانی در زیرکوه نداشتیم
  • حضور قدرتمند شرکت پتروشیمی امیرکبیر در ۲۰۲۴ CHINAPLAS
  • ناوگان سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان نوسازی می شود
  • ناوگان سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان نوسازی می‌شود
  • شهرداری‌ها خط اول خدمت به مردم هستند
  • تجهیز، بازسازی و خرید ماشین آلات راهداری خراسان جنوبی با اعتبار ۱۳۲ میلیارد تومان
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد
  • ناوگان خدمات شهری شبستر به ماشین آلات جدید تجهیز شد
  • خسارت سیل به بیش از ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی در زرآباد