Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: در آستانه سفر رئیس‌جمهور و اعضای کابینه به استان لرستان خبرگزاری مهر در سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر طرح مطالبات و خواسته‌های مردم را فراهم خواهد کرد.

در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین‌شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورد اشاره قرار خواهد گرفت تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای پیگیری گزارش‌های مهر لینک «مطالبات مردم لرستان از دولت» را دنبال کنید. این لینک در کنار صفحه استانی خبرگزاری مهر قرار داده خواهد شد و مخاطبان این رسانه می‌توانند نکات مدنظر خود را در بخش نظرات در میان بگذارند.

در این گزارش با نگاهی به مطالبات زیرساختی لرستانی‌ها از دولت به موضوع جبران خسارت‌های سیلاب سال ۹۸ در بخش‌های زیرساختی، کشاورزی، راه روستایی و… خواهیم پرداخت.

آیت الله رئیسی در جریان سفر فروردین ماه ۱۴۰۰ به لرستان و در کسوت ریاست قوه قضائیه در جلسه شورای اداری لرستان به موضوع خسارت‌های سیل ۹۸ لرستان اشاره کرده بود و خطاب به استاندار لرستان گفته بود: گفتند تا حالا خسارت‌ها پرداخت نشده است، اگر پرداخت نشده پیگیری شود، اگر لازم است سازمان بازرسی دنبال کند، اگر نه خود شما هم واقفید به اینکه پرداخت نشده پیگیری کنید.

وی تصریح کرد: این‌طور نباشد که خسارت‌های سیل با گذشت این همه زمان پرداخت نشده باشد، با مردم صحبت شود و اعلام شود اگر الان نمی‌شود سه ماه دیگر پرداخت می‌شود، مردم با اطلاع باشند و بدانند با این دلایل پرداخت نشده است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه ما مسئولین باید با مردم حرف بزنیم، مردم را در جریان بگذاریم، مردم ما مردم خوب و صبور و متدینی هستند، اگر با آنها شفاف و رک صحبت شود و مسائل گفته شود درک می‌کنند، خاطرنشان کرد: این حق مردم است که با آنها صحبت شود و نکات در میان گذاشته شود، مسائل و مشکلاتی اگر هست با مردم در میان گذاشته شود.

وی در ادامه سخنان خود حجت الاسلام درویشیان رئیس سازمان بازرسی کشور را مسئول بررسی موضوع خسارات سیل لرستان کرد و گفت: حجت الاسلام درویشیان این مسئله را در دستور بگذارند و بررسی شود، اگر خسارت مردم پرداخت نشده حتماً دنبال شود و از طریق شما هم اعلام شود.

حالا در جریان سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان به لرستان، یکی از مطالبات به حق مردم پیگیری جبران خسارت‌های سیل ۹۸ است.

در جریان سیلاب ۹۸ بیشترین خسارت‌ها ناشی از ورود حجم بالای سیلاب به درون شهرها بود که منجر به تخریب منازل، خسارت به جاده‌ها و اراضی شد؛ به دنبال این مسئله ساخت دیواره ساحلی شهرهای پلدختر و معمولان در دستور کار قرار گرفت.

کار احداث دیواره ساحلی در شهر پلدختر تا بخش‌هایی از سوی مجموعه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرایی شد و در بخش‌هایی نیز همچنان نیمه تمام باقی مانده است.

دیواره ساحلی پلدختر همچنان نیمه تمام است

مجتبی حسینی رئیس شورای اسلامی شهر پلدختر در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: پس از سیل مخرب سال ۱۳۹۸ و وارد شدن خسارات بسیار سنگین به زیرساخت‌های شهرستان، یکی از مواردی که در دستورکار دولت قرار گرفت اجرای دیواره ساحلی رودخانه «کشکان» در این شهر بود که تا انتهای منطقه موسوم به «سازمانی‌ها» انجام گرفت و ادامه کار تعطیل شد.

وی افزود: متأسفانه پیمانکار این پروژه به طور کلی کارگاه خود را جمع آوری کرده، ساکنان مناطق پایین دست به صورت مستمر به خاطر نگرانی از وقوع سیلاب اعتراض‌های خود را از عدم تکمیل دیواره ساحلی و تداوم آن به اعضای شورای شهر و مسئولان اعلام می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر پلدختر با بیان اینکه در صورت بروز بارندگی‌های شدید و سیلاب، مناطق پایین دست دچار خسارت خواهد شد، افزود: تنها راه جلوگیری از بروز خسارت، لایروبی رودخانه و ادامه اجرای دیواره ساحلی به صورت «بتن آرمه» تا انتهای محدوده شهر است.

حسینی گفت: بنا بر این انتظار می‌رود برای جلوگیری از وقوع سیلاب در بارندگی‌ها در بخش غربی این شهر استاندار تکمیل دیواره ساحلی را به عنوان اولویت و در اسرع وقت در دستور کار خود قرار دهد.

وی یادآور شد: مردم پلدختر توقع دارند دولت نسبت به اختصاص بودجه‌ای متناسب با حجم خسارات سیل به شهر پلدختر اقدام کند و در راستای رفع مشکلات عدیده و تکمیل پروژه‌هایی مانند تکمیل دیواره حفاظتی «کشکان» و سایر طرح‌ها اقدام عاجل کند.

مسعود رضایی مدیر کل بنیاد مسکن لرستان نیز در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در مجموع مبلغ ۲۷۰ میلیارد تومان برای احداث دیواره‌های حفاظتی روستاهای «بابازید»، «چم مهر» و شهر پلدختر مصوب شد که از این میزان ۱۹۸ میلیارد تومان برای احداث دیواره ساحلی شهر پلدختر در سه فاز تخصیص پیدا کرد.

وی عنوان کرد: ادامه دیواره ساحلی شهر پلدختر در پایین دست نیاز به تأمین اعتبار مجدد دارد که به طور قطع بنیاد مسکن در این زمینه آمادگی دارد.

مدیر کل بنیاد مسکن لرستان افزود: دیواره ساحلی شهر پلدختر تا کنون در سه فاز با اعتبار مشخص به ترتیب ۱۲۰، ۷۵ و ۳۵ میلیارد تومان احداث شده است.

رضایی گفت: ادامه دیواره ساحلی شهر پلدختر علاوه بر تأمین اعتبار مجدد نیازمند لایروبی رودخانه «کشکان» در مسیر است که به طور حتم باید ابتدا انجام گیرد.

این در حالیست که استاندار لرستان نیز در سخنانی پیرامون مشکلات شهرستان پلدختر گفته است: بحث وقوع سیل و مسائل مربوط به سیل امری جداگانه است و باید کمک کرد در مرحله اول مردم به زندگی عادی بازگردند، اکنون خطر سیلاب و عدم تکمیل دیواره‌های ساحلی زندگی آنها را تهدید می‌کند.

فرهاد زیویار تکمیل دیواره‌های ساحلی را کمک به بازگشت مردم به زندگی عادی دانست و یادآور شد: این اقدام‌ها که در راستای بازسازی خرابی‌ها و آسیب‌های سیل است در واقع کمکی به رونق اقتصادی، رشد اشتغال و کاهش بیکاری و مشکلات مردم است.

نقطه تهدید ورود سیلاب به بخش غربی معمولان دایک حفاظتی ندارد

اما وضعیت دایک حفاظتی شهر معمولان نیز که در جریان سیلاب متحمل خسارات سنگینی شد نیز نیمه تمام باقی مانده و در بخش‌هایی اجرایی نشده است.

سید حبیب الله موسوی در این رابطه اظهار کرد: بخشی به طول ۸۵۰ متر از دایک حفاظتی معمولان اجرا شده و یک هزار متر باقی مانده این دایک که دقیقاً نقطه تهدید ورود سیلاب به منازل مسکونی بخش غربی این شهر است همچنان متوقف مانده است.

وی افزود: متأسفانه علی رغم بیش از یک سال پیگیری، پیمانکار آب منطقه‌ای لرستان تا کنون اقدامی نکرده و ادامه پروژه دایک حفاظتی متوقف شده که زندگی ساکنان را تهدید و آنان از این مسئله گلایه مندند و در صورت وقوع سیلاب احتمالی مکانی برای جابجایی و به طور کلی امکان جابجایی ندارند.

سیاوش زید علی معاون شرکت آب منطقه‌ای لرستان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه به دلیل محدودیتی که در تأمین منابع مالی طرح بود، ادامه کار چند ماهی متوقف شد؛ در حال حاضر بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان به پیمانکارانی که در طرح فعالیت داشته‌اند، بدهکار هستیم اما اخیراً با پیگیری‌های صورت گرفته، ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کار به شرکت آب منطقه‌ای استان اختصاص پیدا کرده است.

وی گفت: بلافاصله مطالعات طرح انجام گرفت، گزینه‌های مختلفی بررسی شد، در نهایت گزینه‌ای که از نظر فنی و اقتصادی توجیه داشت، برای طرح انتخاب شد.

زید علی افزود: امیدواریم طی یک بازه زمانی پنج تا شش ماهه، کل عملیات اجرایی پروژه در هزار متر باقی مانده کار به طور کامل به اتمام برسد.

پمپاژ وعده‌ها در ایستگاه‌های آب با گذشت بیش از ۲ سال از سیل

اما یکی از عمده ترین بخش‌هایی که در جریان سیل دچار خسارت شد، زیرساخت‌های بخش کشاورزی بود که در این رابطه علاوه بر از بین رفتن اراضی کشاورزی شاهد تخریب ایستگاه پمپاژ آب دشت‌های کشاورزی نیز بودیم.

رضا عسکری مدیر جهاد کشاورزی پلدختر در این رابطه به مهر اظهار داشت: ایستگاههای پمپاژ آبی که در سیلاب ۹۸ خسارت دیده‌اند تقریباً حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی گفت: این ایستگاههای پمپاژ آب شامل «آمیران کوشکی»، «چولهول»، «زیودار»، «ملیون» و «رنگین بان» هستند.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر افزود: تمام وسایل مکانیکال و الکتریکال این ایستگاههای پمپاژ خریداری و به شهرستان منتقل شده‌اند.

عسکری با بیان اینکه پیش بینی می‌شود که تا پایان سال ۱۴۰۰ همه این ایستگاههای پمپاژ آب به بهره برداری برسند گفت: با بهره برداری از این پروژه‌ها علاوه بر آب رسانی به بیش از دو هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و باغات، زمینه اشتغال برای بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر فراهم می‌شود.

تسریع در تکمیل و بهره برداری از ایستگاه‌های پمپاژ آب یکی از مطالبات مردم در جریان سفر رئیس جمهور به لرستان است.

خسارت‌های سیل در بخش کشاورزی پرداخت نشد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در سخنانی گفت: سیل فروردین ماه سال ۱۳۹۸ خسارات فراوانی به زیرساخت‌های بخش کشاورزی لرستان خصوصاً شهرستان پلدختر وارد کرد اما تاکنون کل خسارات سیل به زیرساخت‌ها پرداخت نشده است.

اسفندیار حسنی مقدم افزود: نشست‌های متعددی با نمایندگان مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی و مقام عالی وزارت در زمینه پرداخت خسارت زیرساخت‌ها برگزار شده است و به دنبال دریافت خسارات وارده به زیر ساخت‌ها هستیم.

راه‌های روستایی که همچنان موقت هستند!

سیلاب ۹۸ راه بسیاری از روستاهای شهرهای سیل زده لرستان را تخریب کرد که هنوز مسیر دسترسی آنها به طور کامل بازسازی نشده و یا به صورت موقت برقرار شده‌اند.

بخشدار معمولان در سخنانی به پل‌های موقت بخش معمولان اشاره کرد و یادآور شد: پل‌های چم شهران به صورت موقت بنا شده و پل‌های تودارشاکرمی، دارباغه تایی، بردگلان سوخته و مون بن لار نیاز به تعیین تکلیف دارند.

علی رغم گذشت ۲.۵ سال از سیل همچنان عواقب آن گریبانگیر مردم است

سید حبیب الله موسوی افزود: علی رغم گذشت ۲ سال و نیم از وقوع سیل همچنان مخاطرات و عواقب آن گریبانگیر مردم است.

وی گفت: پل چول هول به عنوان تنها جایگزین اضطراری محور معمولان به سمت آزاد با نخستین بارندگی قطع می‌شود.

بخشدار معمولان افزود: پشت تنگ شاکرمی و آمیران کوشکی با جمعیت قابل توجه مشکلاتی دارند که باید برطرف شوند زیرا اگر فکری به حال آنها نشود با نخستین بارندگی جاده‌های ارتباطی قطع می‌شوند.

نادیا امرایی معاون عمرانی فرماندار پلدختر نیز پیش از این در سخنانی گفت: علی رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی راهداری پلدختر اما همچنان برخی نقاط راه‌های روستایی مانند چم گردله، چول هول سفلی، آیران کوشکی و… در بارندگی‌ها با بالا آمدن آب مسدود می‌شوند.

پروژه جاده جدید پلدختر نیازمند اعتبار است

جاده پلدختر نیز در جریان سیلاب ۹۸ دچار خسارت اساسی شد و بعد از آن تصمیم بر این گرفته شد که جاده جدیدی برای دسترسی به پلدختر احداث شود که ساخت این محور از سوی وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا کلید زده شد.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل لرستان در این رابطه گفته است: عملیات اجرایی مسیر جدید احداثی جاده پلدختر از شهریورماه سال گذشته با تأمین اعتبار از منابع مالی ردیف اعتبارات چهار خطه منتهی به استان شامل حدود ۶ پروژه آغاز شد، اما این اعتبارات محدود بوده و کافی نیست.

سیامک کیانی بیان کرد: ابتدا برای احداث مسیر جدید پلدختر - خرم آباد حدود یک هزار و۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود، اما در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده و پیمانکاران در سه قطعه از این پروژه در حال انجام عملیات اجرایی هستند.

وی یادآور شد: قطعه اول این مسیر حدود ۱۰ درصد، قطعه چهار آن حدود ۱۵ درصد و در قطعه دوم این مسیر که تازه عملیات اجرایی آغاز شده حدود چهار درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

جاده قدیم پلدختر همچنان ناایمن!

با توجه به زمان بر بودن احداث جاده جدید پلدختر که با کمبود اعتبار هم مواجه شده است؛ مردم همچنان از جاده قدیم پلدختر استفاده می‌کنند که این مسیر نیز دچار نقص‌هایی است که از آن یک جاده ناایمن ساخته است.

تسریع در احداث جاده جدید و رفع نواقص جاده قدیم پلدختر یکی از مطالبات به حق مردم در سفر رئیس جمهور به لرستان است.

رئیس پلیس راه ملاوی در این رابطه گفته است: روستاهای مسیر جاده پلدختر - خرم آباد به ویژه سه راهی پلدختر - «بابازید» - کرمانشاه دارای نقاط حادثه خیز و نواقصی هستند که مخاطرات جاده‌ای به دنبال دارد.

سرهنگ چراغی افزود: در حاشیه جاده پلدختر - خرم آباد و پلدختر - اندیمشک تابلو راهنمایی وجود ندارد و جاده پلدختر - کرمانشاه در منطقه «طول کش» فاقد شانه سازی برای هدایت آبراه و رواناب‌ها است و نیاز به خط کشی دارد.

وی گفت: جاده پلدختر - خرم آباد از سه راهی «بابازید» تا پیچ روستای «گل گل» در چند نقطه دارای فرورفتگی است که باید اصلاح شوند.

رئیس پلیس راه ملاوی یادآور شد: جاده پلدختر - خرم آباد با نقاط حادثه خیز فراوان، پیچ‌ها و پرتگاه‌های متعدد، نیاز مبرم به ایمن سازی دارد.

براساس این گزارش، رئیس دولت سیزدهم به زودی با حضور در لرستان در جریان مشکلات پابرجای سیل زدگان این استان قرار خواهد گرفت؛ باید دید این بار با حضور وزرا و در جریان برگزاری جلسات و بازدیدهای مختلف آیت الله رئیسی آیا تصمیم گیری برای رفع این مصائب خواهد شد و گره از مشکلات لرستان باز می‌شود یا خیر.

کد خبر 5360894

منبع: مهر

کلیدواژه: مطالبات مردم لرستان از دولت سیلاب پلدختر سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران سفر استانی خسارات سیلاب مطالبات مردم لرستان از دولت هفته بسیج ویروس کرونا بوشهر بسیج آمار کرونا خطبه های نماز جمعه کرمانشاه گرگان واکسن کرونا عکس استانها لیگ برتر فوتبال ایران شیوع کرونا آلودگی هوا ایلام دیواره ساحلی شهر پلدختر ایستگاههای پمپاژ آیت الله رئیسی عملیات اجرایی میلیارد تومان خسارت های سیل تکمیل دیواره پمپاژ آب جریان سیل جاده پلدختر پرداخت نشده دایک حفاظتی زیرساخت ها رئیس جمهور باقی مانده بنیاد مسکن جاده جدید یادآور شد خرم آباد خسارت ها وقوع سیل سیلاب ۹۸ بخش هایی ساخت ها علی رغم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۷۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی ستاد‌اجرایی فرمان امام به ۱۶۰ روستای سیل زده سیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، محمد ترکمانه گفت: تاکنون به ۱۲۰ روستای سیل زده در جنوب سیستان و‌بلوچستان‌ امداد رسانی شده است .
مدیر عامل بنیاد برکت ستاداجرایی فرمان حضرت امام (ره)  افزود:  ستاد اجرایی فرمان امام در سه‌ شهرستان دشتیاری، کنارک، زرآباد مشغول خدمات رسانی‌ به مردم سیل زده  است و تاکنون بیش از ۱۳۵ هزار بسته معیشتی بین سیل زدگان توزیع شده است.

ترکمانه عنوان کرد: با توجه با هماهنگی‌های شده با استانداری سیستان و بلوچستان، تمامی دستگاه‌های امدادی در مناطق سیل زده با محوریت ستاد اجرایی فرمان مشغول به فعالیت هستند، که این‌موضوع کار امداد رسانی را به سیل زدگان راحت کرده است.
مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: نیرو‌های خدمات رسان ستاد اجرایی فرمان امام علاوه بر توزیع بسته‌های غذایی در بین سیل زدگان، در جبهه مختلف در حال تخیله آبگرفتگی خانه‌های مردم هستند و برای کودکان سیل زده، بسته‌های اسباب بازی توزیع میکنند.
وی عنوان کرد:با دستور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیرو‌های ستاد تا آخرین روز درکنار مردم این‌منطقه هستند و خسارت مردم، بویژه درمناطق محروم که دام و‌لوازم خانگی آنها از بین رفته، جبران‌خواهد شد.

ترکمانه‌ اظهار کرد: تلاش خواهیم‌ کرد منازل روستایی مناطق سیل زده رو بیمه کنیم، تا در شرایط بحران و سیل این‌مردم بتوانند از خدمات بیمه‌ای بهرمند شوند.

دیگر خبرها

  • ویسی: نام فولاد اینجاست اما اعتبارش نیست
  • آخرین خبرها از ۲ ایستگاه پمپاژ آب پلدختر
  • امدادرسانی ستاد‌اجرایی فرمان امام به ۱۶۰ روستای سیل زده سیستان وبلوچستان
  • رادیو ۸۴ ساله شد/ اینجا تهران است، رادیو ایران
  • خسارت گسترده سیلاب به کشاورزیِ جنوب سیستان و بلوچستان
  • وصل شدن برق تمام روستا‌های سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • خسارت میلیاردی سیل به بخش کشاورزی سیستان‌وبلوچستان
  • مصائب یک سرلشگر ارتش
  • خسارت ۲۱ هزار میلیارد ریالی سیلاب به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان
  • سیلاب و باران ۲ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال به کشاورزی قصرقند خسارت زد