Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت‌های گردشگری عراق از ایران تقاضا کردند شرط تست PCR برای ورود به ایران، با توجه به هزینه‌ای که به سفر گروهی تحمیل می‌کند، برداشته شود.

به گزارش مشرق،   عراق یکی از کشورهایی است که در بعد گردشگری، مراودات بسیاری با ایران دارد و این موضوع در سال‌های اخیر افزایش نیز یافته است. به همین خاطر مشهد یعنی شهری که اصلی‌ترین مقصد سفر عراقی‌هاست از سوم آذرماه میزبان برگزاری نشست مشترک دوروزه با حضور هیئت گردشگری عراق متشکل از ۶۰ آژانس گردشگری این کشور بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محور اصلی این نشست که با حضور معاون گردشگری وزارت میراث و مدیرکل کنسولی وزارت خارجه همراه بود، سامان‌دهی سفر اتابع عراقی‌ به ایران از طریق حذف واسطه‌ها و دلال‌ها بود.

نقش واسطه‌ها در سال‌های اخیر هم زمان با افزایش سفر عراقی‌ها به ایران افزایش یافته و این موضوع علاوه بر افزایش هزینه‌های سفر باعث ایجاد آثاری نامطلوب در دو کشور می‌شود، به همین دلیل در این نشست در خصوص راهکارهای توسعه کیفیت تبادل مسافر بحث و بررسی صورت گرفت.

 طراحی برنامه‌ای برای صدور ویزای الکترونیک

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست پرسش و پاسخ ضمن اشاره به این موضوع که تقویت ارتباط و همکاری شرکت‌های ایرانی و عراقی به نفع اقتصاد و فرهنگ دو کشور است و همچنین  موجبات تعاملات بیشتر را برای ایران و عراق را فراهم می‌کند، گفت: برنامه‌های وزارت گردشگری و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط معطوف به چنین نگاهی است، به همین منظور چند اقدام را در دست اجرا داریم که می‌توان به طراحی سامانه‌ای برای نظم دادن به حمایت از این شرکت‌ها با همکاری وزارت امور خارجه اشاره کرد که به محض آماده شدن زیرساخت‌های نرم‌افزار، اعلام و اجرا خواهد شد.

وی از لزوم فرهنگ‌سازی  بین مردم عراق برای سفر به ایران از طریق شرکت‌های گردشگری و ترغیب آن‌ها به سفرهای گروهی رسمی سخن گفت و تأکید کرد که این مهم در دستور کار آژانس‌های این کشور قرار گیرد.

معاون گردشگری کشور از تهیه طرحی مبنی بر تسهیل مسیر صدور روادید از طریق خدمات ویزای الکترونیک خبر داد و تصریح کرد که ٨ درصد آن نهایی شده است.

شالبافیان در پاسخ به درخواست تسهیل ویزای اتباع کشور ثالث، خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌های گردشگری و خارجه، پیگیر این موضوع هستند، فقط باید ملاحظه داشته باشیم، این اقدام معمولا بین کشورها به صورت متقابل انجام می‌شود. برخی کشورها محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کنند که ما هم ناچار به اجرای متقابل آن محدودیت‌ها می‌شویم. البته ما با کشورهای همسایه این مشکل را نداریم.

 درخواست حذف شرط تست pcr علاوه بر واکسیناسیون

در این نشست نمایندگان شرکت‌های گردشگری عراقی خواستار تنظیم تفاهم‌نامه‌ای برای رسمیت بخشیدن به سفرهای گروهی شدند و پیشنهاد کردند که مبادله گردشگر و زائر از طریق پروتکلی مشخص و به صورت قانونی، با ارائه مدارک سفر از سوی آژانس‌های معتبر که دولت ایران نیز تایید کرده است، انجام شود.

همچنین عراقی‌ها در این نشست درخواست کردند ویزا برای سفرهای زمینی نیز حذف شود که در پاسخ محمود ادیب، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه گفت: لغو روادید به صورت هوایی از سوی دو کشور به اجرا گذاشته‌ است و در سمت زمینی، لغو روادید را ایران برای عراقی‌ها انجام داده، اما منتظر لغو رواید زمینی از سوی عراق برای ایرانی‌ها است تا در اقدامی متقابل لغو روادید زمینی برای اتباع هر دو کشور انجام شود.   

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه همچنین بیان کرد: درحال مذاکره با ستاد ملی مدیریت کرونا درباره پیش‌ شرط ورود به ایران با واکسن کرونا هستیم که عراقی‌ها در مبادی ورودی یا در مراکز معتبر عراق واکسینه شوند و اگر بشود پیش‌ شرط ورود با واکسن کرونا برداشته شود و عراقی‌ها با تست PCR وارد شوند که البته تصمیم درباره این موضوع در حوزه اختیار ستاد ملی مدیریت کرونا است.

برخی فعالان گردشگری عراق نیز نیز نسبت به تعیین یک مرکز برای دریافت تست PCR گله کردند. شرکت‌های گردشگری عراق همچنین از ایران تقاضا کردند شرط تست PCR برای ورود به ایران با توجه به هزینه‌ای که به سفر گروهی تحمیل می‌کند، برداشته شود.

 لزوم ارائه تسهیلات توسط شرکت‌ها برای افزایش سفرهای انفرادی

مجتبی کریمی، سرکنسول ایران در کربلا نیز درباره انحصار دو شرکت برای دریافت ویزا در کنسولگری نجف، تصریح کرد: ما برای شرکت‌های قانونی که مسافر و زائر انتقال می‌دهند، محدودیتی قائل نیستیم و حتما درخواست آن‌ها را می‌پذیریم. در کنسولگری کربلا هر شرکتی که روی سامانه روادید الکترونیک درخواست دهد مطابق قانون، ویزا می‌دهیم و محدودیت نداریم.

او همچنین از مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه درخواست کرد از طریق کنسولگری ایران در نجف پیگیری کند تا جلسه مشابهی با شرکت‌های گردشگری این شهر در محل کنسولگری نجف برگزار شود.

کریمی همچنین اظهار کرد: برای کاهش دلالی‌ها و گرایش بیشتر مسافران انفرادی برای سفر با شرکت‌های گردشگری، شرکت‌ها باید تسهیلات بیشتری بدهند تا مردم بیشتری به این شکل سفر اقبال پیدا کنند.

وی  در اعتراض آژانس‌های ایرانی درباره محدودیت در صدور ویزای سلامت پاسخ داد و گفت: به دنبال انجام بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شده بیش از ۹۰ درصد بیمارانی که از بیمارستان‌های بین‌المللی IPD  مجوز گرفته‌اند، برای درمان خود نیز به بیمارستان دیگری مراجعه کرده‌اند.

پیشنهاد راه اندازی دفتر مشترک ایران و عراق در مرز

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی همچنین درخواست کرد تنظیم اسناد و تفاهم‌نامه‌هایی که وزارت گردشگری و خارجه در دست تنظیم دارند با نظر بخش خصوصی باشد.

وی از مسئولان وزارت امور خارجه درخواست کرد در تمام مبادی ورودی خروجی دفتر مشترک ایران و عراق راه‌اندازی شود تا مسافرانی که از مرزهای زمینی به ایران وارد می‌شوند از طریق این دفاتر به مراکز معتبر و مجاز هدایت شوند.

رفیعی ضمن اشاره به این موضوع که ۹۵ درصد متقاضیان عراق با قصد درمان و زیارت و سفر سیاحتی وارد ایران می‌شوند، گفت: وزارت خارجه معتقد است عراقی‌ها را به اجبار نمی‌توان با تور و از طریق آژانس به سفر فرستاد؛ چرا آن‌ها را به سمت فعالان گردشگری هدایت نمی‌کند و ویزای آن را به شرکت‌های گردشگری نمی‌سپارد.  این باعث ساماندهی سفر عراقی‌ها به کشور ایران می‌شود که به دنبال آن عراقی‌ها از اقامتگاه‌های رسمی استفاده می‌کنند و در نهایت همه از حضور از عراقی‌ها به صورت عادلانه منتفع می‌شوند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی همچنین درباره اعتراض برخی از شرکت‌های گردشگری عراقی به هزینه سفر به ایران و بی‌ثباتی نرخ‌ها، بیان کرد: ایران کشور ارزانی است، اما تبلیغات سوء برای آن زیاد می‌شود، مثلا چند وقت پیش تبلیغ سفر عمانی‌ها به ایران با ۲۵ ریال عمانی مطرح شده بود، درحالی که فقط هزینه بلیت مسقط ـ تهران حدود هفت هشت میلیون تومان است. درست است که ارز ملی ما افت کرده، اما این‌ تبلیغات می‌تواند علیه گردشگری در ایران باشد.

در پایان گفتنی است در سال ۱۳۹۸ پیش از همه‌گیری کرونا سه میلیون و ۱۶۵ هزار و ۸۳۹ نفر عراقی به ایران سفر کردند. بیشترین تردد مرزی نیز از شلمچه (مشترک با عراق) بوده است، همان سال نیز یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۸۷۸ نفر از این مرز وارد ایران شده‌اند. به همین خاطر باید گفت اغلب سفر عراقی‌ها به ایران از مرزهای زمینی صورت می‌پذیرد.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گردشگری ستاد ملی مدیریت کرونا وزارت میراث فرهنگی وزارت امور خارجه شرکت های گردشگری عراق مدیرکل کنسولی وزارت وزارت امور خارجه ورود به ایران سفر عراقی ها عراقی ها شرط تست PCR شرکت ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۸۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه کشته شدن معمر قذافی / انفجار مجسمه‌های بودا در بامیان / حال و هوای شانگهای از دهه 30 تا 80 میلادی / اسرای عراقی با پرچم ایران در تهران

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که دیدنش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

نحوه کشته شدن معمر قذافی

مرگ معمر قذافی، دیکتاتور لیبی به هشت ماه جنگ داخلی در لیبی خاتمه داد اما مرگ وی بحث‌های بسیاری را در مجامع سیاسی ایجاد کرد. مردم خشمگینی که دیکتاتور منفور خود را دستگیر کرده‌اند در حرکتی کاملا خارج از کنترل بعد از تحقیر و شکنجه وی نهایتا او را می‌کشند و در عمل همان خشونتی را مرتکب می‌شوند که بر علیه آن قیام کرده‌اند. در این تصاویر که آخرین لحظات معمر قذافی را به تصویر می‌کشد و توسط تلفن همراه شورشیان فیلمبرداری شده است، رفتار خشونت‌باری که با وی می‌شود را می‌توان دید و توضیحات مردی که او را پیدا کرد و رویدادهایی که منجر به دستگیری قذافی شد تشریح می‌کند. 

 

 

انفجار مجسمه‌های بودا در بامیان

«تندیس‌های بودا در بامیان / Buddhas of Bamiyan» مجموعه مجسمه‌های تاریخی است که قدمت آنها به قرن ششم میلادی بازمی‌گشت. بنای ایستاده این مجسمه‌های تاریخی در کناره‌های صخره‌ای دره بامیان در مناطق هزاره‌جات کنده کاری شده بودند. این دو مجسمه به بلندی 53 متر و 35 متر، در کنار مجموعه‌ای از بناهای تاریخی در این محل برای زمانی طولانی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در افغانستان بودند. تندیس کوچکتر در سال 507 میلادی و تندیس بزرگتر در سال 554 میلادی ساخته شده‌است. این دو تندیس، نشان‌دهنده سبک کهن هنر یونانی و بودایی بوده‌است؛ که در مناطق آسیای مرکزی به ویژه در افغانستان رواج داشته‌است. با اشغال افغانستان توسط طالبان، بسیاری از آثار تاریخی تخریب شد و این مجسمه‌ها نیز در همین راستا تخریب شد. نیروهای طالبان به فتوای ملامحمد عمر در روز نهم مارس سال 2001 میلادی، به روی مجسمه‌های غول‌پیکر بامیان آتش گشودند تا در شامگاه یازده مارس از صلصال و شهمامه تنها دو حفره باقی ماند. تندیس‌های بودا در بامیان، تا قبل از آنکه در زمان حاکمیت طالبان تخریب شوند، بزرگ‌ترین تندیس‌های بودا و بلندترین مجسمه‌های سنگی در جهان به‌شمار می‌آمدند. لحظات منفجر کردن این مجسمه‌های عظیم را در تابناک می‌بینید. 

 

 

حال و هوای شانگهای از دهه 30 تا 80 میلادی

«شانگهای / 上海/ Shanghai» در دلتای رود یانگ تسه در جنوب پای رود یانگ‌تسه در میانه انتهای شرقی خاک اصلی چین قرار دارد. شانگهای در طول تاریخ و به ویژه تاریخ معاصر، نقش کلیدی در تحولات چین داشت و حزب کمونیست چین نیز در آن پایه‌گذاری شد. از دهه 1930، شانگهای تبدیل به مهم‌ترین بندر آسیا شد و شعبی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجاری و بانکی در جهان، در این دفتر مستقر شدند. حال و هوای شانگهای از دهه 1930 تا 1980 میلادی را در تابناک تماشا می‌کنید. 

 

 

اسرای عراقی با پرچم ایران در تهران

در جریان جنگ تحمیلی، صدام حسین برای تامین نیروی انسانی، حتی افسران راهنمایی و رانندگی عراق را نیز به اجبار به جنگ با ایران گسیل کرده بود. بسیاری از این سربازان مقاومتی در مقابل اسارت نمی‌کردند و چون انگیزه‌های ایدئولوژیک قوی نداشتند، پس از اسارت با ایرانی‌ها همراه می‌شدند. گروهی از همین اسرا، با عضویت در گردان بدر در عملیات خیبر علیه صدام شرکت کردند. تصاویری از گروهی از این عراقی‌های اسیر را با پرچم ایران در تابناک می‌بینید. 

دیگر خبرها

  • نحوه کشته شدن معمر قذافی / انفجار مجسمه‌های بودا در بامیان / حال و هوای شانگهای از دهه 30 تا 80 میلادی / اسرای عراقی با پرچم ایران در تهران
  • سند همکاری سه جانبه برای مقابله با تروریسم
  • چرا دولت میخواهد کارت‌های سوخت را حذف کند؟
  • اگر به نیروگاه بوشهر حمله کنید، نخستین ضربه را متحدین شما در خلیج فارس خواهند خورد!
  • اگر به نیروگاه بوشهر حمله کنید اولین ضربه را متحدین شما در خلیج فارس خواهند خورد!
  • اراک؛ مقصد بعدی اتوبوس های برقی/ درخواست از دولت برای احداث ایستگاه های شارژ
  • برپایی میز ارتباطات مردمی وزارت میراث فرهنگی در سمنان
  • احیای ۳۱ هزار شغل در یزد
  • ورود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر به کردستان
  • روایت نویسنده عراقی از صبر استراتژیک و پاسخ استراتژیک ایران