Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فارس، زهره عبادی معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، علل آلودگی هوای تهران را تشریح کرد.

وی در خصوص علل آلودگی هوای تهران گفت: 40 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به منابع ساکن و ثابت و حدود 60 درصد از آلودگی هوای پایتخت هم مربوط به منابع متحرک است. کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، پایانه‌ها و واحدهای مسکونی و تجاری منابع ثابت و وسائل نقلیه منابع متحرک آلودگی هوا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون محیط زیست استان تهران با بیان اینکه شاخص آلودگی هوای تهران امروز (شنبه 6 آذر) بین 100 تا 150 و برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار دارد، افزود: متأسفانه از ابتدای آبان ماه به علت کاهش دما و وقوع پدیده وارونگی دمایی با این شرایط مواجهیم. 

عبادی با تأکید بر وجود راه‌حل‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای رفع آلودگی هوا، افزود: دستگاه‌های مسئول برای حل این معضل باید به تکالیف خود در قانون هوای پاک عمل کنند. 

معاون محیط زیست انسانی، مهمترین عامل آلودگی هوای تهران را بارگذاری‌های بیش از حدّ صنعتی و خدماتی در استان تهران دانست و اظهار داشت: این بارگذاری‌ها باعث افزایش نرخ مهاجرت و زیاد شدن منابع متحرک آلودگی در تهران شده است.

عبادی با بیان اینکه هم اکنون در تهران 70 شهرک و لکه صنعتی مجاز و غیرمجاز داریم، تصریح کرد: توان خودپالایی محیط زیست تهران کم شده است و در فصل سرد سال با افزایش تردد خودروها، آلودگی هوا افزایش می‌یابد.سازمان محیط زیست با بارگذاری‌های جدید در تهران موافق نیست.

معاون محیط زیست استان تهران با اشاره به قانون منع ساخت و ساز کارخانه‌ها در حریمی به شعاع 120 کیلومتری تهران، گفت: این قانون از سال 86 وجود دارد اما متأسفانه در بسیاری از مواقع نادیده گرفته شده است.

عبادی با رد شایعه تعطیلی تهران در یکی دو روز آینده به علت آلودگی هوا، اظهار داشت: خوشبختانه شاخص آلودگی هوا در حدی نیست که نیاز به تعطیلی اضطراری داشته باشیم، اما اقدامات کنترلی برای جلوگیری از افزایش شاخص آلودگی هوا به اجرا درخواهد آمد. 

معاون محیط زیست انسانی، نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی و از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و آلاینده را برای حل معضل آلودگی هوا ضروری دانست و تأکید کرد: شهرداری تهران 6 هزار دستگاه اتوبوس دارد که بخشهای زیادی از آنها فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد. همچنین از 80 هزار تاکسی تهران بیش از 40 هزار تاکسی فرسوده است.

عبادی با اشاره به آیین‌نامه 8 قانون هوای پاک، گفت: از ابتدای سال آینده تردد تمام تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری در سطح شهر تهران ممنوع است. تردد تمام خودروهای کاربراتوری در محدود طرح کاهش آلودگی هم ممنوع خواهد شد.

معاون محیط زیست استان تهران با تأکید بر لزوم فراهم شدن مقدمات انجام این تکلیف قانونی توسط شهرداری تهران و پلیس راهور، افزود: امیدواریم تمام دستگاه‌های متولی تکالیف قانونی‌شان را انجام دهند تا وضعیت رو به بهبودی برود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص طرح استفاده از هواکش‌های مصنوعی برای بهبود کیفی هوای پایتخت هم گفت: شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در حال مطالعه روی این طرح است و باید منتظر نتیجه این مطالعات ماند. 

معاون محیط زیست انسانی با بیان اینکه در مسائل محیط زیستی فرهنگ‌سازی بسیار مهم است، افزود: باید تک‌تک مردم در قبال محیط زیست خود را مسئول بدانند باید در حفظ محیط زیست به دولت کمک کنند. 

عبادی به مشکل پسماندسوزی در تهران به ویژه در جنوب غرب تهران هم اشاره و تصریح کرد: در آبان ماه سال جاری 300 مورد پسماند سوزی در گشت‌های شبانه محیط زیست شناسایی و اطفاء شد. در حالی که در داخل شهرها نظارت و جلوگیری از زباله‌سوزی وظیفه شهرداری‌ها، در روستاها برعهده دهیاری‌ها و در فاصله بین شهرها و روستاها این کار برعهده بخشداری‌هاست. از همه این دستگاه‌ها انتظار داریم پای کار بیایند و به وظیفه خود در قبال حفظ محیط زیست عمل کنند.

معاون محیط زیست استان تهران در پاسخ به این سؤال که آیا مازوت سوزی در تهران همچنان انجام می‌شود یا خیر؟، گفت: در تهران به هیچ عنوان مازوت سوزی نداریم و حتی مخازن تنها نیروگاهی که امکان مازوت سوزی دارد از 2-3 سال قبل پلمب شده است.

به گفته عبادی در بخش صنایع به خصوص در جنوب تهران هم این مسئله به طور روزانه کنترل می‌شود و صنایعی که مخازن مازوت داشتند، از حدود 2 سال قبل مخازن‌شان پلمب شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست تهران آلودگی سال آینده معاون محیط زیست استان تهران معاون محیط زیست انسانی آلودگی هوای تهران آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۹۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین برنامه یک ساله برای اجرای قانون هوای پاک

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه‌ای یک ساله برای اجرای قانون هوای پاک و کاهش آلودگی هوا در حال تدوین است و مراحل نهایی آن در ماه جاری به اتمام می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه با بیان اینکه نمایندگان نقش اساسی در رسیدن کشور به اهداف کلان را دارند، اظهار کرد: درخواست داریم با توجه به اینکه قانون‌گذار هستند در ابتدای کارشان به شهرستان خود به عنوان یک کشور نگاه نکنند و شهرستان خود را به عنوان پازل و چینش نهایی کشور ببینند.

وی با بیان اینکه اگر دید، دید ملی باشد، نمایندگان، شهرستان خود را کنار سایر بخش‌های کشور می‌بینند، افزود: تمام شهرستان‌ها باید نسبت با هم مراوده داشته باشند و قرار نیست تمام نیازهای یک شهرستان درون آن شهرستان مرتفع شود. به عنوان مثال همه ما دوست داریم در شهرستانمان پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه، زیرساخت‌های معدنی باشد، اما باید بر اساس توان اکوسیستمی که مبنای محیط زیستی کشور است و در نظر گرفتن توان بوم شناختی برای حفظ و ارتقای شهرستان تلاش کنیم که در نهایت نیازهای سایر شهرستان‌ها و کشور تأمین شود. در ۱۰ سال آینده از ۱۰ مخاطره اول جهان، شش مخاطره به‌طور مستقیم محیط زیستی است و دو مخاطره دیگر ارتباط غیرمستقیم به محیط زیست دارد، امیدواریم رویکرد نمایندگان مجلس دوازدهم به‌گونه‌ای باشد که کشور و محیط زیست حفظ شود و به عنوان پشتوانه اصلی تولید پایدار کشور قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به وضعیت دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: سال قبل یک نقشه از جمهوری اسلامی منتشر شد که در آن دریاچه ارومیه محو شده بود این در حالیست که قبل از بارش‌های بهمن و اسفند سال گذشته با اقدامات انجام شده از سوی سازمان، ۱۱ تالاب اقماری دریاچه ارومیه شرایط مناسب داشتند، یعنی با وجود اینکه خشکسالی شرایط بدی را در کشور از لحاظ کم بارشی ایجاد کرده بود، حیات وحش ۱۱ دریاچه در همان منطقه ساکن شدند زیرا وضع منابع آب در قالب پساب‌ها مدیریت شده بود و آبشخورها باعث شد حیات وحش آنجا ماندگار شود.

وی اضافه کرد: حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد میانگین بارش‌ها نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد و میانگین حجم دریاچه سدها حدود ۵۵ درصد تا ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شد و رهاسازی آب سدها نیز صورت گرفت.

سلاجقه با اشاره به اینکه رهاسازی آب سدها در زمان مناسب یعنی زمانی که کشاورزان به آب نیاز نداشتند انجام شد، افزود: این کار باعث شد در سال جاری مردم در دریاچه ارومیه قایق سواری کنند و آب دریاچه ارومیه حدود ۱.۶ میلیارد مترمکعب یعنی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرد که نسبت به سال قبل از آن دو برابر شد و امیدواریم با بارش‌های بهار امسال این میزان تقویت شود و دریاچه روزهای خوشی را تجربه کند.

وی با بیان اینکه در اصل ۵۰ قانون اساسی موضوع حفظ محیط زیست برعهده آحاد مردم است، ادامه داد: مردم آذربایجان غربی دیدند چه اتفاقاتی برای دریاچه ارومیه افتاد و یک پهنه آبی که خدمات بسیار زیادی از بعد محیط زیستی به آن‌ها ارائه می‌داد تبدیل به پهنه نمکی شد که همه ارکانشان را با مشکل مواجه می‌کند بنابراین از مردم و از استان‌های پنج گانه که در حوزه آبخیز ۵۰۰ میلیون هکتاری دریاچه ارومیه نقش دارند، خواهش می‌کنم در نحوه صحیح مصارف منابع آب کمک کنند، دولت اواخر سال قبل ستاد ملی دریاچه ارومیه را به ریاست معاون اول و دستگاه‌های متولی تشکیل داد و برنامه‌های نرم افزاری را در دستور کار قرار داد تا در نهایت آینده خوبی برای دریاچه ارومیه بینیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست یک دستگاه حاکمیتی نظارتی است که باید سایر دستگاه‌های کشور را بر اساس قانون مواخذه کند، افزود: این سازمان وظیفه ارزیابی، ارائه گزارش و پایش بر مبنای قانون را برعهده دارد. سال گذشته کارهای خیلی خوبی انجام شد و طبق دستور رئیس جمهوری سازمان محیط زیست در بحث کاهش آلودگی هوا مکلف شد گزارش خود را به نحوی تنظیم کند که دستگاه‌ها عملکردشان شفاف باشد.

وی اضافه کرد: از زمان دستور رئیس جمهوری نشست‌ها با حضور معاونان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار و مجموعه برنامه یک ساله برای آن تدوین آماده شده و مراحل نهایی در فروردین ماه تمام می‌شود، بر اساس آن مشخص می‌شود دستگاه‌ها در بعد اجرای قانون هوای پاک طی یک سال آتی چه کاری باید انجام دهند، مبلغ اعتباری مورد نیاز برای این کار چقدر است و محل تأمین چگونه است؟

سلاجقه ادامه داد: واقعیت این است در همه مباحث و بخصوص بحث گردوغبار وزارت جهاد کشاورزی باید کارهای خود را به نحو مطلوب انجام دهد. در مسئله سوخت‌رسانی وزارت نفت باید وظیفه خود را انجام دهد. سال قبل ۱۰ پالایشگاه کشور در زمینه سوخت، بهینه سازی و کیفی سازی ارزیابی و وارد کار شدند. بحث قانون هوای پاک را با یک رویکرد مناسب پیش می بریم خوشبختانه دستگاه‌هایی که در ردیف اول تا چهار آلایندگی بودند الان پای کار آمده‌اند و امیدواریم سال جاری هم این روند ادامه داشته باشد.

وی به بحث تغییر اقلیم اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین چالش دنیا و کشور ما بحث تغییر اقلیم است. سازمان محیط زیست کشور مرجع ملی تغییر اقلیم است، در همین رابطه ماده ۲۲ الحاقی به برنامه هفتم در بحث تغییر اقلیم بر اساس بند ۷ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است و سازمان محیط زیست را مکلف به تدوین برنامه سازگاری تغییر اقلیم کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این سازمان «هاب» تغییر اقلیم کشور را پژوهشکده حفاظت محیط زیست و توسعه پایدار کشور تعیین کرده است، افزود: امسال سعی می‌کنیم به‌صورت منطقه‌ای کشورهای منطقه را هم درگیر کنیم و از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده می‌کنیم تا سازگاری با تغییر اقلیم به عنوان اصل کلی در دستگاه‌ها شناخته شود و با حداقل خسارت کشور را مدیریت کنیم، نجات خلیج گرگان نیز از جمله دستاوردهای بزرگ محیط زیست کشور است.

وی ادامه داد: ۱۵ عملیات برای آن دیده شده که بحث لایروبی یکی از آن مباحث بود. در حالت‌های مختلف شرایط مختلف را دیدیم یعنی اگر دریای خزر پیش‌روی یا پس‌روی کرد، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر در ۲۹ متری عقب نشینی کرد بحث پمپاژ آب از دریا را دیدیم بنابراین همه زیرساخت‌ها آماده شده تا این خلیج در تراز کنونی بماند، شرایط آن بهبود یابد و معیشت پایدار ایجاد کند.

سلاجقه تصریح کرد: از سایر دستگاه‌هایی که باید در موضوع آشوراده مشارکت کنند درخواست داریم اقدامات خود را جدی بگیرند، چرا که سازمان پیگیری می‌کند تا مردم ماحصل این دستاوردها را ببینند.

کد خبر 739723

دیگر خبرها

  • از هوای تهران چه خبر؟
  • تدوین برنامه یک‌ساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • تشدید پایش و نظارت محیط زیست بر واحدهای صنعتی مرکزی
  • تدوین برنامه یک ساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • پایش محیط زیستی ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی
  • پایش زیست محیطی سه هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی استان مرکزی
  • ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی پایش شد
  • هوای تهران قابل قبول شد
  • وضعیت آلودگی هوای خوزستان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • ورود بیش از ۳۰۰ فلامینگو به تالاب بین المللی گاوخونی