Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@05:27:57 GMT

پای مرغ را ببندید

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۹۰۱۲۷

پای مرغ را ببندید

ایسنا/آذربایجان غربی طی هفته گذشته تعدادی از واحدهای تولید مرغ گوشتی در آذربایجان غربی از فروش مرغ به قیمت مصوب دولتی خودداری کرد و با افزایش قیمت مرغ مشکل صفهای طولانی و کمبود مرغ بازهم حاشیه ساز شد.

با بررسی موضوع، مسئولان جهاد کشاورزی استان علت این مشکل را شیوع بیماری نیوکاسل و کمبود تولید جوجه یکروزه گوشتی عنوان کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نظارت بر بازار مرغ استان تشدید می یابد 

اکبر کرامتی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، در سومین جلسه قرارگاه امنیت غذایی در استان با اشاره به اهمیت تامین کالاهای اساسی مردم اظهار کرد: به منظور برخورد با متخلفین باید فرایند تولید مرغ از مرحله جوجه ریزی تا عرضه در سطح بازار مصرف و رسیدن به دست مردم، بیش از پیش رصد و نظارت شود. 

کرامتی افزود: طی هفته گذشته به‌ دلیل خودداری تعدادی از واحدهای تولید مرغ گوشتی از فروش مرغ به قیمت مصوب دولتی، تعداد ۶۲ واحد متخلف به مراجع نظارتی جهت برخورد قانونی معرفی شده است. 

وی بابیان اینکه بازرسی های نظارتی با همکاری ضابطین قضایی و بسیج مستضفعین در بازار برسطح کشتارگاه ها و مراکز عرضه گوشت مرغ تشدید می یابد، افزود: در روزهای اخیر مهمترین علت کمبود گوشت مرغ مربوط به کاهش جوجه ریزی طی مهرماه سالجاری است. 

کرامتی با بیان اینکه جوجه ریزی در مرغداری های استان طی مهرماه به دلیل شیوع بیماری نیوکاسل و کمبود تولید جوجه یکروزه گوشتی ، در سطح کشور ۳۵ الی ۴۰ درصد کاهش داشت، اظهار کرد: در مهرماه امسال جوجه ریزی به سه میلیون قطعه رسید که یک هزار و ۳۰۰ هزار قطعه کمتر از ماه های قبل بود و موجب شده امروز در زمینه تامین مرغ گرم در استان به خصوص شهرستان ارومیه با کمبود مواجه شویم. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی مصرف و نیاز روزانه مرغ استان را ۲۴۰ تن اعلام کرد و گفت:  به منظور تنظیم بازار و تامین مرغ به وفور ، شرکت پشتیبانی امور دام استان اقدام به واردات مرغ منجمد از کشور ترکیه  و استانهای داخلی کشور کرده است. 

توزیع روزانه ۲۴۰ تن مرغ گرم و منجمد در آذربایجان غربی

وی با بیان اینکه روزانه بطور متوسط ۸۰ تن مرغ منجمد وارداتی و ۱۶۰ تن گوشت مرغ گرم تولید داخل استان در سطح فروشگاهها توزیع می شود، افزود: مرغ های منجمد وارد شده از ترکیه کیفیت بالایی دارد و مشکلی در زمینه تامین مرغ منجمد و گوشت مرغ گرم مورد نیاز مردم نداریم. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: مهمترین موضوع مورد بررسی این قرارگاه تامین امنیت غذایی و تداوم تولید و نظارت بر بازار است که در این راستا تولید و بازار رسانی گوشت مرغ در اولویت قرار دارد. 

وی اضافه کرد: بر اساس مصوبات قرارگاه امنیت غذایی استان ضروری است مدیران تخصصی و جهادکشاورزی در سطح شهرستان ها در اسرع وقت با تشکیل اکیپ های ثابت و سیار چرخه تولید گوشت مرغ از سطح مرغداری تا خرده فروشی ها را نظارت کنند. 

رییس جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: با واحد های تولیدی که از تحویل گوشت مرغ به کشتارگاه ها استنکاف کنند، برخورد قانونی انجام می شود. 

کرامتی تصریح کرد: مهمترین مشکل گوشت مرغ توزیع در سطح بازار بوده که از ظرفیت بالقوه بسیج مستضعفان و نیروهای جهادی در این بخش استفاده می شود. 

وی تاکید کرد: عرضه گوشت مرغ منجمد تا تثبیت بازار بصورت نامحدود ادامه خواهد داشت. 

وی تصریح کرد: با توجه به نقش کشتارگاه های طیور در تأمین سلامت جامعه و شهروندان، رعایت دستورالعمل های دامپزشکی در خصوص حمل، نگهداری و عرضه فراورده های خام دامی در کشتارگاه ها باید با اهتمام بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

مصرف روزانه ۷۰ تن گوشت مرغ در ارومیه

پیرمرادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه نیز با اشاره به فعالیت بیش از ۱۲۰ مرغداری گوشتی در شهرستان گفت: در آبان ماه سال جاری بیش از ۸۲۴هزار قطعه جوجه ریزی شده است. 

وی مصرف سرانه روزانه  گوشت مرغ در ارومیه را حدود ۷۰ تن اعلام کرد و افزود: روز شنبه ۶ آذر ماه بیش از ۶۰ تن مرغ گرم از کشتارگاههای ارومیه تولید و تحویل بازار شده و بیش از ۱۶ تن مرغ منجمد نیز در بازار درحال توزیع است.

پیرمرادی تصریح کرد:  بیش از ۴۰۰ مرکز عرضه گوشت مرغ در ارومیه فعال هستند که ضروری است بازرسی های ادواری از طریق مراجع نظارتی به خصوص اتاق اصناف در دستور کار قرار گیرد.

استمرار نظارت بهداشتی دامپزشکی آذربایجان غربی

سید امید خلیل زاده، مدیر کل دامپزشکی استان نیز گفت: در راستای تأمین فراورده خام دامی سالم برای شهروندان، نظارت‌های بهداشتی کارشناسان دامپزشکی در سطح استان، از محل مرغداری تا کشتارگاه به طور مستمر در حال انجام است. 

وی افزود: پروسه کشتار تا فرآیند توزیع ؛ شامل گرفتن مجوز بهداشتی حمل توسط مرغدار و صدور آن برای خودروهای واجد شرایط و بررسی محموله‌ها تا تخلیه در محل کشتارگاه، نظارت های بهداشتی وشرعی بر کلیه مراحل کشتار و بسته بندی، بارگیری مرغ استحصالی و توزیع ،همگی با نظارت کارشناسان دامپزشکی انجام می گیرد. 

خلیل زاده بر رعایت بهداشت در سطح کشتارگاه و شستشو و ضد عفونی سالن ها پس از کشتار تأکید کرد و افزود: حفظ سلامت شهروندان از اولویت های دامپزشکی می باشد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی برخورد جدی با فرد متخلف صورت می گیرد.

به گزارش ایسنا، مرغ در سبد غذایی مردم بدلیل ارزانتر بودن نسبت به گوشت قرمز و ماهی جایگاه خاصی دارد اما گرانی، کمبود و صفهای طولانی تهیه این پروتئین سفید معضلی است که در طول سال چندین بار اتفاق افتاده است حال علاوه بر شیوع بیماری که از دلایل کمبود جوجه ریزی وبدنبال آن کمبود مرغ شده، جای نظارت های مستمر برای جلوگیری از تخلفات صورت گرفته در زنجیره تولید تا توزیع نیز همانند گذشته خالی است.اما طبق گفته مسئولان گویا همه چیز تحت کنترل است فقط باید پای مرغ را ببندند تا امکان پرواز از سفره مردم را نداشته باشد

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی کمبود مرغ جوجه ریزی بیماری نیوکاسل نظارت بهداشتی دامپزشکی آذربایجان غربی جهاد کشاورزی کشتارگاه ها گوشت مرغ مرغ منجمد جوجه ریزی مرغ گرم تن مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۰۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جدید دام زنده؛ منتظر این تغییر در بازار گوشت باشید

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم خبر داد و گفت: «واردات روزانه گوشت گرم به ۶۰۰ تن افزایش می‌یابد.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران، به گفته او، بنابر سیاست تنظیم بازار مبنی بر افزایش واردات، جمعیت دام رشد زیادی داشته است که واردات و توزیع مناسب منجر به اشباع بازار شده است.

پوریان ادامه داد: با توجه به مازاد دام روی دست دامدار، صادرات دام در راستای تنظیم بازار باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام افزود: بنابر اعلام سازمان دامپزشکی جمعیت دام سبک بیش از ۷۱ میلیون راش و دام سنگین ۷.۵ میلیون راس است که امسال ۱۸ میلیون دام سبک آماده کشتار است.

او از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم خبر داد و گفت: بنابر سیاست تنظیم بازار، واردات گوشت به ۶۰۰ تن در روز می‌رسد.

پوریان متوسط قیمت هرکیلو دام در کشور را ۲۱۰ هزارتومان اعلام کرد و گفت: قیمت کنونی هرکیلو لاشه ۳۷۰ تا ۳۷۵ هزارتومان است.

دیگر خبرها

  • قیمت جدید دام زنده؛ منتظر این تغییر در بازار گوشت باشید
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • بررسي قيمت گوشت با قيمت هاي نامتعارف در جلسه تنظيم بازار استان
  • قیمت مرغ در بازار امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • واردات گوشت گرم به ۶۰۰ تن می‌رسد
  • چرا «شیر شتر» به مهم‌ترین نوشیدنی جهان تبدیل خواهد شد؟
  • قیمت گوشت قرمز امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بازار گوشت قرمز در مسیر نجومی شدن / قیمت جدید مرغ اعلام شد
  • وضعیت قرمز بازار گوشت
  • بازار گوشت روی موج قرمز