Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی کشور‌ها تجربه مفیدی از صرفه جویی داشته اند و با مدیریت مصرف گاز در بخش خانگی می‌توان نقش مهمی در تامین پایدار گاز باشد. کمبود گاز در کنار افزایش مصرف شرایط را به سمت قطعی گاز سوق داده است، قطعی گاز در گام اول گریبان نیروگاه‌های تولید برق حرارتی و واحد‌های صنعتی را خواهد گرفت و با قطع گاز این مناطق این مراکز مجبور به استفاده از سوخت مایع و مازوت خواهند شد، البته این تنها اثرات منفی قطع گاز نیست بلکه به دلیل کاهش فعالیت واحد‌های صنعتی قیمت مواداولیه و کالا افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تجربه کشور‌های مختلف در مدیریت مصرف انرژی   بهره وری انرژی و توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دو رکن سیاست انرژی پایدار به شمار می‌روند؛ بررسی تجارب موفق کشور‌ها نشان می‌دهد شرکت‌هایی که در امر سیاست گذاری و راهبرد بهینه سازی مصرف انرژی و توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می­ کنند به صورت متمرکز در بدنه حاکمیت بوده و به عنوان بازوی محرکه حاکمیت به امر سیاست گذاری و نظارت بر اجرای پروژه­‌های انرژی تمرکز دارند. از جمله این شرکت ­ها می­ توان به مرکز صرفه­ جویی انرژی ژاپن در بدنه وزارت تجارت بین ­الملل و صنایع ژاپن، مرکز صرفه ­جویی انرژی ترکیه، در بدنه وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه و شرکت مدیریت انرژی کره ­جنوبی در بدنه وزارت بازرگانی، صنایع و انرژی کره، اداره بهره ­وری انرژی وابسته به وزارت محیط زیست انگلیس و مرکز مدیریت انرژی هند وابسته به وزارت انرژی و سایر کشور‌ها اشاره کرد.

ژاپن: قانون مصرف منطقی انرژی در سال ۱۹۷۹ تدوین استاندارد‌ها و ضوابط صرفه­ جویی انرژی، ۲. در سال ۱۹۹۳ دولت ژاپن قانون صرفه­ جویی انرژی را مورد تجدید نظر قرار داد. ۳. تشویق­‌های مالی و مالیاتی جهت امکانات و ابزار‌های صرفه­ جویی انرژی، ۴. تهیه معیار‌های انرژی برای کارخانجات، ۵. تشویق و توسعه فناوری­‌های صرفه­ جویی انرژی، ۶. بالا بردن سطح آگاهی مردم در صرفه­ جویی انرژی، ۷. پایین آوردن نرخ مالیات برای کارخانجات و ساختمان­‌های اداری که امکانات و تسهیلات صرفه­ جویی انرژی را در نظر می­ گیرند.

چین: تصویب قوانین مدیریت صرفه­ جویی انرژی در سال ۱۹۸۶، ۲. وضع نمودن قوانین اجرایی صرفه ­جویی انرژی و طراحی قوانینی جهت ۲۷ پروسه، ۳. تصویب قانون ملی صرفه­ جویی انرژی
نیوزیلند: اجرای برنامه عمومی تحت عنوان انرژی هوشمند. ۱. توسعه بازار انرژی بر پایه اقتصاد، ۲. حذف یارانه­‌ها از بخش انرژی، ۳. پشتیبانی از تولیدات داخلی، ­۴. صرفه جویی در منابع و محیط اطراف، ۵. رقابت در فعالیت­‌های تجاری انرژی، ۶. شکل ­گیری بازار برق، ۷. فناوری­‌های جدید و توانا از نظر رقابت، ۸. تهیه کد‌های ساختمانی از نقطه نظر کارایی انرژی، ۹. حداقل بهبود استاندارد‌های انرژی.

کره جنوبی: قانون مدیریت حرارت، ۲. قانون استفاده منطقی و بهینه از انرژی، ۳. قانون عرضه انرژی منطقه ­ای، ۴. قانون حفاظت از محیط زیست، ۵. استاندارد کارایی انرژی برای یخچال، کولر‌ها و دیگر وسایل برقی، ۶. قوانین کنترل انرژی برای دیگ بخار، کوره ­ها و تاسیسات صنعتی دیگر، ۷. کنترل انتشار آلودگی برای وسایل نقلیه و صنایع.

هند: تصویب و اجرای قوانین صرفه جویی انرژی، ۲. معافیت ­های مالیاتی و گمرکی ساخت موتور‌های کارا، ۳. ایجاد بانک توسعه صنعتی، ۴. برنامه ­های توجیهی و آگاه سازی، ۵. تدوین استاندارد‌های انرژی، ۶. اجرای برنامه ­های ممیزی انرژی.

بخش خانگی بزرگترین بخش مصرف کننده گاز کشور است و همواره وزارت نفت پایداری گاز در این بخش را در اولویت خود قرار داده است.

صرفه جویی در بخش خانگی می‌تواند کمبود گاز در شبکه را جبران کند و از سوی دیگر مانع از قطعی گاز در بخش صنایع و نیروگاه برق حرارتی شود. در این گزارش به برخی از شیوه‌های مدیریت مصرف اشاره خواهیم کرد.
لباس بیشتری بپوشیم: برخی از مردم به جای گرم نگه داشتن خود اقدام به گرم کردن منزل می‌کنند این شکل از مصرف انرژی به دلیل قیمت ارزان آن بسیار رواج پیدا کرده است، در حالی که می‌توان با پوشیدن یک لباس گرم درجه سیستم‌های گرمایشی را کاهش داد. با کم کردن فقط یک درجه از دمای خانه، می‌توانید هزینه‌هایی را که صرف گرمایش منزل می‌شود را تا پنج درصد کاهش دهید.

دو جداره کردن پنجره‌ها: استفاده از پنجره‌های قدیمی و تک جداره نقش مهمی در افزایش استفاده از انرژی در منازل دارد به گفته کارشناسان یک پنجره با شیشه تک جداره تقریباً ۱۰ برابر یک دیوار عایق کاری شده هم اندازه خود تلفات حرارتی دارد. به همین منظور استفاده از پنجره دوجداره می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از اتلاف انرژی داشته باشد.

برای ایجاد یک لایه هوا برای کاهش تلفات پنجره‌های تک جداره می‌توان یک لایه دیگر از شیشه یا اکریلیک شفاف دیگر روی آن نصب کرد و فضای بین آن‌ها را کاملاً درزبندی کرد. در این فضا باید مقداری ماده جاذب رطوبت قرار داد تا رطوبت این فضا را کاملاً بگیرد. این لایه می‌تواند مانع از ورود گرما در فصل تابستان هم شود وتلفات حرارتی و زمستانی را نیز تا ۳۰% کاهش دهند. کار ساده‌تری که می‌توان انجام داد این است که در چند هفته از سال که هوا خیلی سرد است بر روی پنجره‌ها نایلون کشید و دور تا دور آن را با چسب نواری پهن چسباند. با این کار در درجه اول شرایط آسایش بالاتری برای ساکنین ایجاد می‌شود و در کنار آن در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی می‌شود.

استفاده از پرده‌های چین دار: استفاده از پرده‌های چین دارکه پنجره را کاملاً بپوشاند، می‌تواند نقش مهمی در ایجاد مانع برای اتلاف انرژی شود. به اندازه بودن و نصب صحیح پرده بسیار مهم است. پرده باید طوری باشد که هوا نتواند پشت آن آزادانه حرکت کند.

کم کردن شعله اجاق گاز: استفاده از اجاق گاز با شعله زیاد و بزرگتر از ظروف پخت و پز منجر به افزایش مصرف می‌شود، زیاد کردن بیش از حد شعله، حرارت دادن ظروف کوچک روی شعله‌های بزرگ و ظروف بزرگ روی شعله‌های کوچک، از مهم‌ترین اشتباهاتی است که برخی خانم‌های خانه‌دار مرتکب می‌شوند و باعث هدر رفتن ۴۰ درصد سوخت اضافی می‌شوند. در ضمن، حواس‌تان باشد که شعله اجاق گازتان باید آبی بسوزد.

حمام: باز گذاشتن یک‌سره دوش آب، علاوه بر هدر رفته آب باعث افزایش مصرف گاز نیز خواهد شد به همین منظور بهتر است با استفاده از وان شستشوی کامل را انجام دهید و در نهایت برای آبکشی از دوش استفاده کنید.

بستن درها: در فصل زمستان اتاقی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و وسایل سرمایشی در آن وجود ندارد بهتر است که بسته بماند تا مانع از ورود سرما به همه فضای اتاق شود.

تنظیم دمای اتاق خواب: نزدیک بودن تخت پنجره باعث می‌شود که احساس سرمای بیشتری داشته باشید و در نتیجه دمای سیستم‌های گرمایشی را افزایش خواهید داد، آیا بندی پنجره می‌تواند مانع از هدر رفته انرژی شود.
بررسی دودکش: آسیب دیدن دودکش می‌تواند منجر به هدر رفته‌اند و گرما و شب به همین منظور به صورت سالانه دودکش را بررسی و از صحت و سلامت آن مطمئن شوید.

تنظیم درجه آبگرمکن: بازدهی آبگرمکن به دلیل به دلیل املاح موجود در آب و رسوب آن در مخزن به مرور زمان اُفت می‌کند و مصرف گاز نیز افزایش خواهد یافت به همین منظور باید در فاصله زمانی ۶ ماه تا یک سال با مراجعه به نمایندگی، آبگرمکن را سرویس کنید.

برای صرفه‌جویی بیشتر در مصرف سوخت نیز باید دمای آبگرمکن‌تان را روی ۶۰ درجه سانتی‌گراد و حتی کمتر، تنظیم کنید. اگر درجه آبگرمکن شما بیشتر از ۷۵ درجه سانتی‌گراد باشد، یعنی شما دارید سوخت زیادی را هدر می‌دهید. آبگرمکن‌های قدیمی و آن‌هایی که برچسب مصرف انرژی‌شان در رده C یا پایین‌تر است، سوخت زیادی را هدر می‌دهند.

عایق بندی رادیاتور: عایق بندی رادیاتور منجر به حفظ انرژی و جلوگیری از هدر رفتن سوخت خواهد شد به همین منظور هرچند وقت یکبار به شوفاژخانه مراجعه کنید و در صورت وجود ترکیدگی یا شکاف نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

سیستم گرمایشی و سرمایشی: در زمان خرید کولر و یا بخاری حتماً به ابعاد منزل توجه کنید خرید بخاری پرقدرت نشان برتر بودن ب را ندارد، پس از اولین قدم برای خرید وسایل سرمایشی و گرمایشی تناسب با اندازه منزل و اتاق هاست.

بستن کانال‌های کولر: باز ماندن دریچه‌های کولر منجر به هدر نرفته انرژی و مصرف گاز بیشتر خواهد شد بنابراین خروجی کانال‌های کولر را از داخل با پوشش‌های به حدکافی ضخیم بپوشانید.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: مصرف انرژی قطع گاز سیاست انرژی انرژی انرژی تجدید پذیر همین منظور مدیریت مصرف نقش مهمی جویی انرژی مصرف انرژی صرفه جویی پنجره ها مصرف گاز کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۱۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنتورهای هوشمند موجب صرفه جویی برق شدند

فارس- مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز از صرفه جویی ۲۵۰ مگاواتی در توزیع برق شیراز با نصب کنتورهای هوشمند در این کلانشهر خبر داد.

محمد رضا سلاحی با اشاره به ابلاغ 180 برنامه عملیاتی شرکت توانیر برای گذر موفق از پیک تابستان 1403 گفت: توسعه اتوماسیون و هوشمندسازی به عنوان یکی از سرفصل‌های مهم ماموریت‌های ابلاغی شرکت توانیر یکی از کلید واژه‌های مهم در کنترل پیک بار مصرف است که در تامین پایدار برق، رشد بهره وری، افزایش ضریب اطمینان و ایمنی، مدیریت بار، کاهش هزینه نقش بسزایی دارد.

وی در گفتگو با تسنیم گفت: با هدف ارتقای شاخص قابلیت اطمینان شبکه، با اختصاص اعتبارات ویژه، اقدامات شاخصی در نصب کنتورهای هوشمند، طرح‌های هوشمندسازی و کنترل‌پذیری شبکه توزیع اجرایی شده است.

وی گفت از سال 1401 تاکنون با نصب 200 کلید فرمان پذیر در شبکه‌های برق این شرکت، هوشمندسازی در شبکه‌های برق این شرکت رشد ده برابری داشته است.

منبع: قدس آنلاین تکتم بهاردوست

دیگر خبرها

  • خودرو ، جایزه صرفه جویی در مصرف برق
  • آمادگی نیروگاه نکا برای تامین برق در فصل گرم سال
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • در مصرف برق صرفه جویی کنید خودرو جایزه ببرید
  • گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد | ۴۷ میلیون جایزه برای مشترکان خانگی
  • با صرفه جویی در مصرف برق، خودرو جایزه بگیرید
  • کنتورهای هوشمند موجب صرفه جویی برق شدند
  • جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی
  • صرفه جویی ۱۲۰۰ مترمکعبی مصرف آب در دانشگاه بیرجند
  • اسلامی: ارزش سوخت فسیلی صرفه‌جویی شده در نیروگاه بوشهر ۸ میلیارد دلار است