Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا تکمیل و تجهیز کتابخانه های در دست اقدام لرستان به ویژه کتابخانه مرکزی خرم آباد یکی از مطالبات سالیان گذشته اهل فرهنگ و علاقه مندان به مطالعه است چراکه مرکز لرستان در رقابت با سایر مراکز استان ها از داشتن یک کتابخانه مرکزی و مادر محروم بوده که تحقق این وعده نیز به یکی از خواسته های طولانی مدت مردم این دیار تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلنگ زنی کتابخانه مرکزی خرم آباد سال ۸۰ صورت گرفته و در حالی تکمیل این طرح فرهنگی برای مردم شهرستان به یک دغدغه جدی تبدیل شده که بر اساس اظهارات مسوولان و کارشناسان، سرانه فضای کتابخانه ای لرستان پایین تر از میانگین کشوری و نامتناسب با جمعیت آن است.

علاوه بر اینکه کتابخانه مرکزی خرم آباد یکی از چندین طرح فرهنگی لرستان است که روند لاک پشتی و بسیار کند اجرایی دارد تقریبا در هرشهرستان استان نیز یک پروژه کتابخانه ای نیمه تمام در انتظار تخصیص اعتبار است.

خانه به دوشی یار مهربان در خرم آباد

به گفته مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان تکمیل کتابخانه مرکزی خرم آباد با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد به یکی از مطالبات جدی فرهنگیان و جوانان این استان تبدیل شده که فاز نخست آن تقریبا آماده بهره برداری است و سالن های مطالعه، کتابخانه همکف و زیرزمین ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

فرشته طهماسبی ادامه داد: در حال حاضر مراکز استان ها از کتابخانه مرکزی برخوردار هستند اما کتابخانه مرکزی خرم آباد همچنان نیمه تمام و این در حالی است که این کتابخانه با زیربنای هشت هزار متر مربع  در صورت تکمیل و بهره برداری، ظرفیت قابل توجهی برای جبران کمبود سرانه فضای کتابخانه ای لرستان است.

وی بدون اشاره به عدد سرانه کتابخانه ای در استان یا خرم آباد با بیان اینکه به ازای هر ۲۵ هزار نفر باید یک کتابخانه وجود داشته باشد گفت: اکنون خرم آباد ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و تکمیل کتابخانه مرکزی آن مطالبه جدی مردم این شهرستان است.

بدون شک راه‌اندازی کتابخانه‌های عمومی به عنوان محیط‌های فرهنگی و علمی یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی و فضایی برای شاداب‌سازی جامعه به شمار می رود که دیار فرهنگ دوست لرستان به دلیل کمبود اعتبارات لازم طی سالیان گذشته تاحدودی از این طرح‌ها بی نصیب مانده است.

علاوه بر مرکز لرستان، برخی شهرستان های این استان نیز از ظرفیت هایی همچون فرهنگسراها و مکان های فرهنگی چندانی بهره مند نیستند و بهره مندی جوانان و فرهنگ دوستان از فضاهای علمی و ادبی در پیچ و خم وعده ها کم رنگ شده است.

وجود ۹طرح کتابخانه ای نیمه تمام در لرستان 

مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان همچنین گفت: از مجموع طرح های در دست اقدام کتابخانه های استان یک طرح در خرم آباد، ۲ طرح در بروجرد،۲ طرح در کوهدشت و در شهرستان های پلدختر، دورود، سلسله و دلفان نیز هر کدام یک طرح نیمه تمام وجود دارد.  

طهماسبی اظهار داشت: طرح های شهید باهنر و روستای دینار آباد بروجرد دارای ۹۵ درصد، کتابخانه های عمومی درجه یک کوهدشت و نورآباد دارای ۵۰ درصد پیشرفت هستند ومابقی کتابخانه های نیمه تمام نیز بیش از۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی عنوان کرد: اکنون ۳۶کتابخانه عمومی نهادی و ۲۰ کتابخانه عمومی مشارکتی با ۶۰۰ هزار جلد کتاب و ۳۰ هزار عضو در لرستان فعال است.

طرح های کتابخانه ای لرستان نیازمند ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار

مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان گفت: در حال حاضر این استان باتوجه به جمعیت در رتبه پانزدهم کشور قرار دارد اما به لحاظ سرانه فضای کتابخانه ای در جایگاه مناسبی نیست که برای جبران این کاستی باید هرچه سریعتر طرح های نیمه تمام کتابخانه ای تکمیل شود.

طهماسبی افزود: در حال حاضر در هر شهرستان لرستان یک طرح نیمه تمام کتابخانه ای وجود دارد که بیشتر آنها پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد دارند.

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه های عمومی بهره بردار طرح ها به شمار می رود و مجری این طرح ها ادارات کل راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند اظهار داشت: این طرح ها از محل اعتبارات استانی تامین بودجه می شوند.

طهماسبی ادامه داد: با توجه به شرایط استان، تکمیل این طرح ها نیازمند نگاه ویژه مسوولان مربوطه است تا حداقل طرح های دارای پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۹۰ درصد به سرانه فضای کتابخانه ای استان افزوده شود.

قرار است آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری و اعضای هیات دولت، در آینده نزدیک به لرستان سفر کنند.

برچسب‌ها سفر استانی نهاد كتابخانه های عمومی کشور دولت اعتبارات سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سفر استانی نهاد كتابخانه های عمومی کشور دولت سفر استانی نهاد كتابخانه های عمومی کشور دولت اعتبارات لرستان کتابخانه مرکزی خرم آباد سرانه فضای کتابخانه ای کتابخانه های عمومی پیشرفت فیزیکی نیمه تمام طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۱۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهسازی کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر برای تسهیل ورود معلولان

به گزارش خبرنگار مهر، حیدر عزیزنژاد صبح سه‌شنبه در نشست با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر اظهار کرد: امروز شاهد انعقاد تفاهم نامه همکاری بین کتابخانه های عمومی بهزیستی استان با هدف خدمات رسانی به اقشار مختلف جامعه به ویژه جامعه معلولان هستیم.

وی با بیان آمار تعداد افراد جامعه هدف مستقیم و غیر مستقیم بهزیستی در استان بوشهر، انعقاد این تفاهم نامه در راستای اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین جامعه هدف را امری مبارک دانسته و خواستار تحقق مفاد این تفاهم نامه شد.

عزیزنژاد ادامه داد: انعقاد این تفاهم‌نامه در موضوعات ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقا سطح علمی در جهت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سطح توانایی‌های افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.

از مهم‌ترین مفاد این تفاهم‌نامه می‌توان به عضویت جامعه تحت پوشش بهزیستی در کتابخانه های عمومی استان، مشارکت در برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی، برگزاری دوره آموزشی، همکاری در تأمین منابع، همکاری در ایجاد پیشخان کتاب در سرای سالمندان، همکاری به منظور بهسازی امکان ورود معلولان به کتابخانه‌های عمومی و همکاری برای ایجاد کتابخانه‌های عمومی مشارکتی نام برد.

کد خبر 6079878

دیگر خبرها

  • ‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر
  • ۴ بازیکن بعثت کرمانشاه به اردوی زیر ۲۰سال تیم ملی دعوت شدند
  • بزرگداشت مفاخر موجب اعتلای علمی‌ و فرهنگی آذربایجان غربی است
  • فعالیت ۷۹ کتابخانه عمومی در استان بوشهر
  • بهسازی کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر برای تسهیل ورود معلولان
  • ارائه خدمات ویژه به نابینایان و ناشنوایان در کتابخانه‌های بوشهر
  • سرپرست اداره امور کتابخانه های عمومی گیلان منصوب شد