Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی‌محمد محمدی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:تاکنون عملیات آبخیزداری در سطح بیش از ۴۱۱هزار هکتار از سطح استان اجرا شده است که با توجه به خشکسالی اخیر و کمبود بارشها، بیشتر سازه‌های آبخیزداری فاقد ذخیره آبی است.

وی اظهار داشت:خشکسالی اخیر و کاهش بارش باعث شده هشت دشت استان ممنوعه و چهار دشت ممنوعه بحرانی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: عملیات آبخیزداری از جمله عملیات مکانیکی شامل بندهای خاکی و سنگی ملاتی و خشکه‌چین، اقدامات بیولوژیک شامل نهال‌کاری، بذرپاشی و بذرکاری و کپه‌کاری و اقدامات بیومکانیک شامل سکوبندی و تراس‌بندی همراه با تقویت پوشش گیاهی و اقدامات مدیریت شامل حفاظت و قرق و مراقبت و نگهداری در دست اجراست.

به گفته وی، امسال از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی ۲۸۰میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری به ۲شهرستان اردل و کوهرنگ اختصاص داده شد که این اعتبار برای اجرای سازهای سنگی وملاتی گابیونی اختصاص داده شد.

به گفته وی، از محل اعتبارات استانی نیز ۸۷میلیارد ریال مصوب شد که عملیات آبخیزداری در سطح پنج هزار متر مکعب و عملیات بیولوژیک در ۹۰۰هکتار از اراضی استان اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت:امسال از محل اعتبارات متفرقه نیز ۱۵۰میلیارد ریال برای اجرای طرحهای آبخیزداری به منظور مهار سیلاب، کنترل فرسایش و رسوب اختصاص داده شد که با این میزان اعتبار عملیات بیولوژیک در سطح ۲هزار هکتار و عملیات مکانیک در حجم ۲۰هزار متر مکعب اجرا شود.

به گزارش ایرنا،

بیش از یک دهه از وقوع پدیده خشکسالی در چهارمحال و بختیاری می‌گذرد و در این مدت کاهش نزولات آسمانی و تغییر شکل بارش‌ها از برف به باران از یک سو و افزایش دمای هوا از سوی دیگر سبب کاهش منابع آب سطحی و پایین رفت سطح آب سفره‌های زیرزمینی این استان شده است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این منطقه، استان‌های دیگر و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

خشکسالی‌های اخیر چهارمحال و بختیاری از سال آبی ۸۵-۸۶ آغاز شده است و در طول این سال‌ها پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان برجا گذاشته است.

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری خشکسالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری خشکسالی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری خشکسالی چهارمحال و بختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۲۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۷۰ درصدی خسارات سیل با اجرای عملیات آبخیزداری

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در برنامه هفتم ۲۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری باید انجام شود که بر این اساس سالانه چهار میلیون هکتار تحت اجرای این عملیات قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان منابع طبیعی، حسن وحید اظهار کرد: سطوح اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری مشخص است و همواره در سطح استانی و ملی پیگیر اجرای این عملیات هستیم.

وی افزود: به‌رغم اینکه برنامه ۱۴۰۳ ابلاغ نشده، اما برای اجرای چهار میلیون هکتار حدود سه تا ۳.۵ همت اعتبار مورد نیاز است؛ در برنامه هفتم ۲۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری باید انجام شود که بر این اساس سالانه چهار میلیون هکتار تحت اجرای این عملیات قرار می‌گیرد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری ۷۰ درصد کاهش خسارت سیل را به همراه دارد، تصریح کرد: اجرای این عملیات منجر به تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی تا ۶۰۰ مترمکعب و کاهش شش تا هشت تنی فرسایش خاک در هکتار می‌شود.

وحید با بیان اینکه در سطح ۱۰ هزار قنوات عملیات آبخیزداری انجام شده است، گفت: اجرای این عملیات ۱.۵ تا سه برابر آبدهی قنوات را افزایش می‌دهد.

کد خبر 747203

دیگر خبرها

  • عملیات نجات دو بچه شیر کوهی از مخزن آب (فیلم)
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • لایروبی و رسوب برداری ۲۸۰ هزار مترمکعب از بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد
  • (ویدئو) عملیات نجات دو بچه شیر کوهی از مخزن آب
  • تزریق ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی
  • برداشت ۲۲ میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارات سیل با اجرای عملیات آبخیزداری
  • آغاز عملیات پروژه انتقال آب کارون ۳ به ایذه
  • حال خوب سد شیرین‌دره بعد از بارندگی‌های بهاری + تصویر
  • ۲۰۷ میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد