Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@13:44:00 GMT

آنچه باعث خشونت‌های خانگی می‌شود

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۹۳۰۹۲

آنچه باعث خشونت‌های خانگی می‌شود

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ندا محمدی کارشناس واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز اظهار کرد: خشونت خانگی یک آسیب اجتماعی است که به سلامت جسمی و روانی قربانی و همه خانواده صدمه می‌زند و اثرات آن می‌تواند سال‌ها حتی پس از توقف خشونت، ادامه داشته باشد.

او ادامه داد: همچنین خشونت روی سلامت و رشد ذهنی، اجتماعی و هیجانی کودک و نوجوان که شاهد خشونت خانگی هستند، تاثیر گذاشته و می‌تواند یک عامل خطر برای سوء مصرف مواد و الکل، پرخاشگری، خشونت، بزه کاری و انواع مشکلات روانشناختی در بزرگسالی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز افزود: شناسایی و مداخله اولیه در زمینه خشونت خانگی می‌تواند اثرات آسیب‌های وارده را کاهش دهد و یا از وقوع مجدد آن پیشگیری کند، به همین دلیل دانش و مهارت کارکنان مراکز بهداشتی در شناسایی و انجام مداخلات اولیه روانی اجتماعی، اهمیت زیادی دارد.

او تصریح کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد که خشونت نسبت به زنان، کودکان و سالمندان نسبت به سایر اعضای خانواده بیشتر انجام می‌شود.

محمدی بیان کرد: به طور کلی خشونت خانگی یک الگوی بدرفتاری جسمی، جنسی، روانی و هیجانی است، که از سوی یکی از اعضای خانواده برای اعمال قدرت و کنترل نسبت به سایر اعضای خانواده انجام می‌شود که یکی از این موارد، خشونت علیه زنان است که به شکل‌های مختلف اعمال می‌شود.

او اضافه کرد: خشونت جسمی با رفتار‌هایی مانند کتک زدن، هُل دادن، پرت کردن، مشت و لگد زدن و اقدامات آسیب زا مشخص می‌شود.

کارشناس واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز افزود: خشونت عاطفی نیز شامل تهدید، داد زدن، بی توجهی و تحقیر کردن است؛ همچنین خشونت جنسی که با شکل‌های ناخواسته رابطه در زمان نامناسب انجام می‌شود.

او ادامه داد: در خشونت اقتصادی یا مالی نیز که شامل قطع هزینه رفت و آمد، غذا، پوشاک و سرپناه است، بررسی‌ها نشان داده ۲۰ تا ۷۰ درصد زنان هرگز خشونت را آشکار نمی‌کنند، مگر این که پزشک یا فردی قابل اعتماد از آن‌ها این موضوع را بپرسد.

محمدی بیان کرد: خشونت علیه زنان پیامد‌های زیادی در سطح فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد و شامل آسیب به سلامت روان و اعتماد به نفس زن، افزایش احتمال طلاق، یادگیری خشونت از سوی فرزندان، مشکلات مربوط به خواب، تغذیه و افکار خودکشی، در زمان وقوع خشونت می‌شود.

عوامل موثر در زمان وقوع خشونت

او اظهار کرد: وجود بیماری یا اختلال روانی، وضعیت نامطلوب اقتصادی و اجتماعی، سطح پایین تحصیلات و مهارت‌های اجتماعی، کیفیت زندگی پابین و اعتیاد به الکل و مواد مخدر و همچنین مسایل فرهنگی به این معنی که برخی جوامع خشونت علیه زنان را طبیعی می‌دانند.

کارشناس واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز اضافه کرد: همچنین کاهش اعتماد به نفس، وابستگی مالی، باور‌های فرهنگی و اجتماعی، رفاه و امنیت فرزندان و دسترسی نداشتن به حمایت‌های اجتماعی زنان، از علت‌های اصلی تحمل کردن یک زندگی خشونت بار است.

او گفت: توجه به امنیت قربانی و مداخله در بحران اگر در وضعیت بحرانی است، توانمندسازی قربانی، سرزنش نکردن قربانی، ارائه اطلاعات کافی در مورد حقوق مراجع و حفظ امنیت فرزندان و افزایش آگاهی زنان در مورد خشونت خانگی و برنامه ریزی برای پیشگیری از بروز خشونت و تامین امنیت خود و فرزندان و ارائه اطلاعات در مورد اورژانس اجتماعی (۱۲۳) و سازمان‌های حمایتی (بهزیستی) و ارجاع زنان به مراکز مشاوره تخصصی از اصول اساسی برای کارکنان مراکز بهداشتی در مواجهه با قربانیان خشونت است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خشونت خانگی سلامت روان خشونت خانگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۳۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌ به زنان در آستانه سن یائسگی

مریم میرمبیگی گفت: «زنان برای کاهش علائم دوران یائسگی باید به سلامت روان و سبک سالم تغذیه‌ای خود اهمیت بیشتری بدهند.»

به گزارش ایسنا، وی افزود: معمولا ممکن است این تغییرات جسمانی، تغییرات روحی روانی هم به دنبال داشته باشد. طبق تحقیقاتی که انجام شده حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد خانم‌ها در این دوران دچار اختلال‌های روانی خواهند شد. مثلا خانم‌ها ممکن است این پیام را دریافت کنند که با شروع به یائسگی وارد پیری شده‌ام، دیگر زیبا نیستم و دچار احساس پوچی شوند.

شایع‌ترین عوارض روحی یائسگی

وی ادامه داد:، اما گذشته از علائم جسمانی مثل گُرگرفتگی که بیشتر مطرح است، اختلال در حافظه، احساس سردی و گرمی شدید، مشکل در کارکرد‌های جسمانی و جنسی هم دیده می‌شود. همچنین به دنبال بروز یکسری علائم مثل افسردگی و اضطراب ناشی از این تفکر که وارد پروسه پیری شده‌ام، حساسیت افراطی به ظاهر خود پیدا می‌کنند. شایع‌ترین عوارض روحی و روانی دوران یائسگی کم کاری اجتماعی است و برخی از زنان خیلی تمایل ندارند که در جمع‌ها و فضای اجتماعی حاضر شوند.

این کارشناس سلامت افزود: محققان حوزه روان و بهداشت بر این باور هستند که بسیاری از بیماری‌های جسمانی که در طول این دوره تجربه می‌شود، می‌تواند فرد را مستعد یکسری اختلالات روانی کند و در این بین برخی از زنان بیشتر مستعد این علائم هستند. طبق آخرین نسخه مرجع روان‌شناسی انجمن روان پزشکی آمریکا و تحقیقات انجام شده، زنانی که در دوره نوجوانی، جوانی و یا در دوره pms اختلالات خلقی بیشتری را نسبت به سایرین تجربه می‌کنند، مستعد این اختلال‌ها و علایم با شدت بیشتری در دوران یائسگی هستند.

میرمبیگی ادامه داد: طبق تحقیقات ۶۵ تا ۷۰ درصد خانم‌ها بعد از زایمان به خاطر تغییرات هورمونی و، چون به خاطر نقش جدیدی که به آن‌ها داده استراحت آن‌ها کم می‌شود، دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند. زنانی که افسردگی پس از زایمان را تجربه می‌کنند، چون تغییرات هورمونی شدیدی دارند، ممکن است در دوران یائسگی هم علائم بیشتری را نشان دهند. همچنین زنانی که اختلال شخصیتی مرزی دارند به خاطر این تغییرات هورمونی که اتفاق می‌افتد، بیشتر مستعد افسردگی دوران یائسگی هستند.

علایم افسردگی در این دوره از عمر به چه شکل است؟

این کارشناس سلامت در ادامه اظهار کرد: علائم کاملا تیپیک است و بر اولین چیزی که تاثیر می‌گذارد تغییر وزن و اشتهاست. در یائسگی به خاطر تغییرات هورمونی چربی زیر پوست زیاد می‌شود، وقتی سن خانم‌ها بالا می‌رود اگر ورزش نکنند و سبک تغذیه‌ی سالم را رعایت نکنند اکثرا مستعد چاقی‌های شکمی و پایین تنه هستند و اغلب شکایت می‌کنند که با رژیم وزن کم نمی‌کنند.

وی ادامه داد: مشکل در خواب که بسیار در زنان شایع است و اکثرا خواب‌های کوتاه مدت دارند و یا اگر به خواب می‌روند خوابشان کیفیت چندانی ندارد. ممکن است به خاطر تغییرات هورمونی مشکل در تمرکز داشته باشند و حافظه‌شان کمی مختل می‌شود. متاسفانه بسیاری از زنان در این دوره خیلی به سلامت جسمانی‌شان اهمیت نمی‌دهند. در صورتی که این دوره‌ای است که باید خیلی بیشتر به سلامت خود اهمیت دهند.

میرمبیگی گفت: در حالی که به خاطر اینکه سطح استروژن بدن کاهش پیدا کرده و کلسیم بدن کم می‌شود زنان در این دوره باید کلسیم مصرف کنند، چرا که اکثرا مستعد پوکی استخوان هستند. از طرفی به تدریج متوجه می‌شوند که نسبت به گذشته کند شده‌اند و این باعث می‌شود که از انجام دادن فعالیت‌هایی که قبلاً دوست داشتند، لذت نبرند.

وی یادآور شد: در خصوص علائم و تغییرات روحی و جسمی یائسگی متاسفانه زنان، چون تصور می‌کنند این یک پروسه طبیعی است، پس هیچ اقدامی درباره آن نباید داشته باشند و نیازی به مراجعه به متخصص نمی‌بینند. در حالی که توصیه می‌کنیم، در این دوران حتما به روانشناس و روانپزشک مراجعه کنند. چون اکثرا به خاطر اختلال خوابی که دارند، پرخاشگر و بی‌حوصله می‌شوند و نیاز است که حتما دارو مصرف کنند.

گُر گرفتگی درمان دارویی ندارد، اما علائم آن را می‌توان کاهش داد

این کارشناس سلامت در خصوص گر گرفتگی که مشکل شایع این دوران است، گفت: گر گرفتگی درمان قطعی و دارویی ندارد. معمولا این گر گرفتگی از گردن به بالاست و سر و صورت اکثرا برافروخته است. این یک پروسه تدریجی است و فقط تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که با دارو‌هایی که پایه گیاهی دارد، علائم گُرگرفتگی را کاهش داد. معمولا خانم‌ها وقتی یائسه می‌شوند، بسته به شرایط فردی ممکن است این علایم را از شش ماه تا دو سال داشته باشند و ممکن است هیچ کدام از این علایم را تجربه نکنند.

وی تاکید کرد: بهترین کار برای کنار آمدن با یک پروسه طبیعی بدن و زندگی، پذیرفتن آن است. اینکه بپذیریم وارد یک مرحله جدیدی از زندگی شده‌ایم و برای اینکه بخواهیم این مرحله را سپری کنیم، باید اقداماتی که موثر هستند را انجام دهیم.

دیگر خبرها

  • تخصیص اعتبارات دولتی برای راه اندازی بازارچه خاص بانوان
  • تصویب اعتبار برای راه اندازی بازارچه‌ محصولات خانگی بانوان
  • آنچه باید درباره اختلال شخصیت ضد اجتماعی و عوامل بروز آن بدانید
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت‌ها حذف می‌شود
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت ها حذف می شود
  • حجاب در خدمت سلامت روان جامعه
  • توصیه‌ به زنان در آستانه سن یائسگی
  • مواد شوینده‌ خانگی چه ضرری برای سلامت ما دارند؟
  • رنج مضاعف بیماران؛ از آشوب در نوبت گرفتن تا خشونت‌های اتاق زایمان