Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  خانه و سرپناه، در ادوار تاریخ همواره یکی از نیاز‌های اصلی برای انسان و از ملزومات زندگی اجتماعی بوده است. در گذشته هم مانند امروز، همه افراد صاحبخانه نبودند و باید برای تامین مسکن خود، اجاره‌نشینی یا خوش‌نشینی را پیشه می‌کردند؛ این موضوع باعث ایجاد روابط خاصی بین صاحبخانه و مستاجر می‌شد که بررسی تاریخ این روابط، ما را به نکات جالبی در این موضوع می‌رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قسمتی از این روابط را که عمدتاً مربوط به دوره قاجار می‌شود، جعفر شهری در کتاب «طهران قدیم» گزارش می‌کند.

بیشتربخوانید

چرا احمد شاه قاجار، احمدِ عَلّاف خوانده می‌شد؟

خانه‌ها در دوران قاجار طوری طراحی شده بود که اتاق‌هایی در اطراف آن قرار داشت و صاحبخانه‌ها، آن را به مستاجران کرایه می‌دادند. در آن زمان، مسائلی از قبیل آن‌چه امروز مطرح است، مانند سند، قبض‌های مختلف، چک ضمانت، اجاره‌نامه، وثیقه و همین‌طور دلهره داشتن از بچه داری مستأجر یا ثروتمندی و فقر او و حتی مدت و مهلت اجاره موضوع مهمی نبود و طرفین خیلی راحت با هم کنار می‌آمدند.

ترفند‌های مستاجری
در صورت ناراضی بودن صاحبخانه از مستاجر، فقط کافی بود یک اخطار لفظی مختصر به او بدهد که مثلا اتاق را خودمان لازم داریم، یا جایمان تنگ است، فکر اتاق کنید! آن وقت مستأجر موظف بود که خانه را تخلیه کند و برود و، اما و اگر هم در کار نبود. با این حال، در اغلب خانه‌های دوره قاجار، مستاجران و صاحبخانه‌ها مانند یک خانواده با یکدیگر زندگی می‌کردند و شاید بتوان گفت که نسبت به دوران ما، صاحبخانه بیشتر هوای مستاجر را داشت و مثلاً، برای بدهی مربوط به کرایه، او را تحت فشار قرار نمی‌داد. در عوض این رفتار صمیمانه، مستاجران هم باید هوای صاحبخانه خود را می‌داشتند؛ چراکه صاحبخانه علاوه بر حق مالکیت که باعث می‌شد در زمینه امور مربوط به خانه‌اش صاحب اختیار باشد، به نوعی بزرگ‌تر خانه نیز محسوب می‌شد و امر و نهی و مداخله در کار‌های مستاجران را از حقوق مسلمه خودش محسوب می‌کرد. یکی از کار‌های مهم دیگری که مستاجران باید در انجام آن اهتمام می‌داشتند، جلب رضایت زن صاحبخانه از سوی بانوی مستأجر خانه بود که با محبت‌کردن‌ها و حرف‌شنوایی‌ها و انجام خدمت‌های مختلف به او، ارادتشان را اثبات می‌کردند!

منبع: روزنامه خراسان 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دوران قاجار سلسله قاجاریه خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۳۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) خاص‌ترین خانه این روز‌های ژاپن!

طراح داخلی و طراح Kseniia Kolesnikova، خانه شیشه‌ای را به عنوان یک اقامتگاه مستطیلی که میان ارتفاعات سنگی کوه قرار گرفته است، به تصور می‌کشد.

به گزارش عصرایران، این سازه که به لطف مجموعه‌ای از ستون‌های غوطه ور در آب بر فراز یک دریاچه شناور است، شامل بخش‌هایی از یک کانتینر حمل بار است که تقریبا به طور کامل با پانل‌های شیشه‌ای بزرگ پوشانده شده اند و به مناظر بدوی و سورئال اجازه می‌دهند تا بخشی از فضا‌های زندگی داخلی باشند.

Kolesnikova نمای بیرونی را با یک پوسته فلزی زنگ زده پوشانده که از خانه‌های ماهیگیری کوچک الهام گرفته شده است.

فضای داخلی خانه شیشه‌ای از یک پالت رنگی یکپارچه و از جنس شن و ماسه و سفال ساخته شده است. مصالح اصلی مورد استفاده سنگ طبیعی (مرمر، تراورتن) و چوب هستند.

طراح فضا را به سه قسمت اصلی تقسیم می‌کند: اتاق نشیمن-آشپزخانه با یک فضای مخصوص چایخوری، اتاق مطالعه و حمام در مرکز و یک اتاق خواب با حمام مجزا. لازم به ذکر است که دو قسمت مخالف هم بدون هیچ پارتیشنی به کوه متصل می‌شوند و به طبیعت اجازه می‌دهند تا نه تنها از پنجره‌ها بلکه از دل خانه نیز به فضای زندگی نفوذ کند.

کفپوش‌های شنی که یادآور باغ‌های سنتی ژاپنی هستند، اتاق چایخوری و فضای استراحت اتاق خواب را پر می‌کنند. در همین حال، یک فانوس به سبک ژاپنی نیز چراغ روشنایی فضای چایخوری را شکل می‌دهد.

دیگر خبرها

  • تاکید معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید
  • خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد
  • (تصاویر) خاص‌ترین خانه این روز‌های ژاپن!
  • اظهارات جدید رئیسی درباره میز مذاکره و دیپلماسی
  • یادداشت| پاکستان و دیپلماسی همسایگانی دولت سیزدهم
  • ندیمی در گفت و گو با قدس: دیپلماسی انرژی فعال در منطقه به ما کمک کرد که از گستردگی تحریم ها جلوگیری کنیم
  • فیلمی دیده نشده از بازار تهران در دوره قاجار؛ صدای مردم در ۱۲۰ سال پیش را بشنوید!
  • (ویدیو) تصاویر نادر از حال و هوای بازار تهران در دوره قاجار
  • بهره برداری از سامانه رضایت سنجی بیمه گذاران شرکت بیمه دی/ رضایتمندی ۹۷ درصدی مراجعان در اولین دوره نظرسنجی
  • قوانین دست و پا گیر برای توسعه اقتصادی باید حذف شود