Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، با نگاهی به گذشته می‌بینیم بازار مرغ آذربایجان‌غربی از سال ۹۶ تاکنون روزهای پرالتهابی را پشت سر گذاشته به طوری که از ۴ سال گذشته تاکنون این مشکلات همچنان ادامه دارد و مسئولان استانی هر بار دلایل مختلفی برای آشفتگی بازار مرغ عنوان می‌کنند.

شیوع بیماری آنفلوآنزا، کاهش میزان جوجه‌ریزی، افزایش قیمت نهاده‌های دامی ناشی از تحریم‌ها، تلاش برای افزایش قیمت مرغ و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

... از جمله دلایل بحران بازار مرغ در سال‌های گذشته اعلام شده است و طی روزهای گذشته نیز به دنبال کمبود شدید مرغ در بازار، شیوع بیماری نیوکاسل در جمعیت مرغی استان دلیل این کمبود و گرانی عنوان شد.

در این میان طی بازدید میدانی خبرنگار خبرگزاری فارس از مراکز عرضه گوشت مرغ در ارومیه، مشخص شد در ساعات اولیه روز، گوشت مرغ در این مراکز موجود نبوده و تنها در برخی از این مراکز، مرغ منجمد ترکیه ای توزیع می‌شود و مشخص شد با وجود اینکه مرغ در ساعات اولیه روز در این مراکز وجود ندارد ولی همین مراکز در ساعات پایانی روز، مرغ را با قیمت بالاتر توزیع می‌کنند و از سوی دیگر مرغداری‌ها مرغ زنده را با قیمت مصوب دراختیار کشتارگاه قرار نمی‌دهند که این امر سبب افزایش قیمت مرغ در بازار شده است.

استنکاف مرغداری‌ها از فروش مرغ  زنده

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در این خصوص گفت: مهر ماه امسال میزان جوجه‌ریزی پایین بود که این موضوع سبب شده تا امروز در بازار مرغ استان دچار مشکلاتی باشیم ولی ماه گذشته ۴ میلیون و ۳۹۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری گوشتی استان انجام گرفته است.

اکبر کرامتی با بیان اینکه شیوع بیماری نیوکاسل عامل اصلی کاهش میزان جوجه‌ریزی بود، اظهار داشت: مهر ماه امسال میزان جوجه‌ریزی نسبت به مواقع عادی یک هزار و ۳۰۰ هزار قطعه کمتر شده بود.

وی کمبود مرغ در استان را سیاه‌نمایی رسانه‌ای عنوان کرد و گفت: موضوع گوشت مرغ آنقدر جدی نیست که رسانه‌ها روی آن مانور می‌دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به خودداری برخی مرغداری‌ها از فروش مرغ  زنده، برای کشتار به کشتارگاه‌های مرغ استان، یادآور شد: برخی افراد از وضعیت موجود سو استفاده می‌کنند که با بررسی‌های میدانی این واحدها مشخص و به تعزیرات حکومتی معرفی شده‌اند.

نهاده‌ها دیرتر به دست مرغداران رسید

این مقام مسئول با بیان اینکه ۷۰ درصد قیمت گوشت مرغ تحت تاثیر قیمت نهاده‌ها است، خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰۰ مرغداری گوشتی داریم که نهاده‌های آنها با ارز دولتی تامین می‌شود ولی طی ماه‌های گذشته شاهد بودیم که نهاده‌ها دیرتر از موعد مقرر به دست مرغدارها رسید.

کرامتی با بیان اینکه طی هفته جاری مشکل کمبود مرغ در بازار رفع می‌شود، ادامه داد: جو روانی حاکم بر جامعه نیز سبب تشدید کمبود می‌شود و با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود نوروز امسال نیز با کمبود گوشت مرغ در بازار مواجه شویم، تمهیدات لازم جهت واردات مرغ منجمد از ترکیه در حال انجام است.

وی افزود: با وجود اینکه میزان تولید مرغ براثر بیماری نیوکاسل کمتر شده است ولی اگر نظارت‌‌ها بر نحوه توزیع گوشت مرغ می‌تواند وضعیت بازار را بهبود بخشد و ضرورت دارد سازمان صنعت، معدن و تجارت بیش از پیش در امر نظارت بر نحوه توزیع گوشت مرغ نظارت داشته باشد به طوری‌که گوشت مرغ به صورت غیررسمی به استان‌های همجوار می‌رود.

کاهش میزان تولید عامل کمبود گوشت مرغ

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز طی ارسال مستنداتی مبنی بر حضور ناظران در کشتارگاه‌های استان، اعلام کرد: تنها دلیل مشکل به وجود آمده در بازار مرغ، کافی نبودن میزان تولید و کشتار در استان است و نظارت‌ها به صورت مستمر همچون سایر ایام سال در حال انجام است.

بابایی با بیان اینکه مشکلی در نظارت نداریم و بازرسان مقیم در طول شبانه روز در حال نظارت بر بازار هستند، ادامه داد: حتی ناظران مقیم سازمان صنعت، معدن و تجارت در طول شب نیز در کشتارگاه‌ها حضور دارند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی بازار کم شدن میزان جوجه‌ریزی است، اعلام کرد: در حال حاضر میزان کشتار در استان کم شده است که انتظار می‌رود این وضعیت طی هفته جاری بهبود یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در هشت ماه گذشته ۱۳ هزار و ۸۸۱ مورد بازرسی در زمینه گوشت مرغ انجام گرفته است، افزود: در این راستا ۶۴۰ پرونده با ارزش ریالی ۴۰۵ میلیارد و ۴۱۳ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۱۱۸ تشکیل شده است که این آمار نشان دهنده تداوم بازرسی‌ها در تمام ایام سال است.

هر چند جهاد کشاورزی استان فرافکنی کرده و عدم نظارت بر بازار را دلیل عمده این مشکلات عنوان می‌کند ولی از سوم آذر ماه مسئولیت تامین، توزیع و نظارت بر تمام حلقه‌های زنجیره گوشت مرغ بر عهده جهاد کشاورزی واگذار شده است و هیچ بهانه‌ای در این زمینه قابل توجیه نیست.

و اما در نهایت مسئولان قول داده‌اند تا کمبود مرغ در استان طی روزهای آینده رفع شود ولی انتظار می‌رود مشکلات به صورت ریشه‌ای حل شود چرا که از هم اکنون پیش‌بینی می‌شود در روزهای پایانی سال نیز مشکلات مشابهی را در بازار مرغ استان داشته باشیم که ضرورت دارد "علاج واقعه قبل از وقوع حادثه" انجام گیرد تا پس از گذشت 2 ماه بار دیگر دچار بحران در بازار گوشت مرغ نباشم.

به هر حال مشکلات بازار مرغ استان چه ناشی از استنکاف مرغداری‌ها برای  فروش مرغ زنده باشد یا ناشی از بیماری نیوکاسل و کاهش جوجه‌ریزی و یا از کمبود نظارت و بازرسی؛ امید می‌رود هر چه سریع‌تر این نابه‌سامانی‌ها خاتمه یافته تا قصه تکراری کمبود مرغ در استان خاتمه یابد.

انتهای پیام/ ق

منبع: فارس

کلیدواژه: مرغ گوشت مرغ مرغ منجمد کمبود مرغ گرانی ارومیه آذربایجان غربی کشتارگاه مرغداری میزان جوجه ریزی آذربایجان غربی بیماری نیوکاسل جهاد کشاورزی کمبود مرغ مرغ در بازار گوشت مرغ مرغداری ها مرغ استان بازار مرغ نهاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۳۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۱۸ هزار و ۶۶۱ تن گوشت مرغ در خراسان رضوی طی حدود یک ماه

به گزارش قدس خراسان، حسن رستمی اظهار کرد: این میزان تولید گوشت مرغ حاصل کشتار ۹ میلیون و ۴۰ هزار و ۳۳۳ قطعه مرغ آماده کشتار است.

مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه میزان جوجه‌ریزی در این تاریخ نیز مطلوب بوده و مشکلی از نظر تامین و توزیع گوشت مرغ در استان و مشهد نداشته‌ایم، بیان کرد: در این مدت میزان جوجه‌ریزی به تعداد ۹ میلیون و ۳۷۱ هزار قطعه ثبت شده است.

وی افزود: میزان جوجه‌ریزی از ابتدای سال جاری تا ۱۲ فروردین ماه سه میلیون و ۵۳۸ هزار و ۷۴۱ قطعه بوده است.

رستمی گفت: خوشبختانه تا پایان فروردین ماه جاری نه‌تنها مشکل کمبود مرغ نداریم، بلکه گوشت مرغ مازاد هم داریم.

دیگر خبرها

  • انجام 13 هزار بازدید بهداشتی در طرح تشدید نظارت های بهداشتی
  • مقام روسی: کوری انتخابی غرب عامل تشدید تنش است
  • ۱۳ هزار بازدید بهداشتی توسط دامپزشکی خوزستان انجام شد
  • تزلزل هویت از مشکلات بازار تاریخی خوی
  • انجام ۱۳ هزار بازدید بهداشتی توسط دامپزشکی خوزستان در طرح سلامت نوروزی
  • پنج هزار و ۵۰۰ کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در خمین معدوم شد
  • نظارت بر تولید ۱۲ هزار تن گوشت سالم و بهداشتی و اجرای بیش از ۶ هزار بازدید نظارتی
  • تولید ۱۸ هزار و ۶۶۱ تن گوشت مرغ در خراسان رضوی طی حدود یک ماه
  • توزیع بیش از ۷ هزار بسته معیشتی و ۳ هزار وعده غذایی گرم توسط داوطلبان جمعیت هلال احمر
  • رتبه اول منطقه ۸ تهران در تحقق درآمد نقد مناطق ۲۲ گانه