Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیداصغر مطهری روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : برابر مصوبه ستاد مدیریت بحران شهرستان پس از اطلاع و گزارش از شیوع بیماری طاعون و نیز تلفات نشخوار کنندگان حیات وحش در زیستگاه های غرب مازندران ، قرار بود با همراهی نیروی انتظامی و دیگر دستگاه های مرتبط از ورود و خروج افراد کوهنورد و طبیعت گرد غیر بومی در سطح روستاها و زیستگاه های حیات وحش جلوگیری شود ، ولی گزارش های محیط بانان ما نشان می دهد که همچنان طبیعت گردان و کوهنورد در نقاط آلوده چون دلیر و ناتر حضور دارند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی افزود : با اینکه در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان به طور کامل تشریح شد که حضور این افراد در روستاها و نقاط دام خیز و در ادامه تردد آنان در عرصه های زیستگاهی سبب گسترش شیوع این بیماری می شود چون حضورشان در مناطق آلوده دارای پوشش گیاهی باعث آلودگی لباس هایشان می شود و آنها آلودگی را به مناطق دیگر می برند.

مطهری توضیح داد : پوشش گیاهی مناطقی مانند دلیر و ناتر به خاطر چرای احتمالی نشخوارکنندگان بیمار آلوده است و تردد افراد سبب می شود تا آلودگی همراهشان به مناطق دیگر حتی مناطق مسکونی و دامسراها کشانده شود.

 وی یکی دیگر از مصوبات نادیده گرفته شده را هم مربوط به واکسیناسیون دام های منطقه دانست و گفت : اگر چه طبق گزارش شبکه دامپزشکی بیشتر دام های منطقه در برابر این بیماری واکسینه شده اند ، ولی برخی از دامداران هم از واکسینه کردن دام هایشان امتناع می کنند و علت آن را هم تردد دام های ناشناخته در منطقه و بی اثر بودن واکسیناسیون می دانند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست چالوس با ابراز نگرانی از رو به افزایش بودن تعداد تلفات نشخوارکنندگان کوچک در این منطقه ، گفت که آمار تلفات شناسایی شده حیات وحش در منطقه یه یکصد راس رسیده است و تنها در هفته جاری لاشه ۲ راس کل و بز وحشی در مناطق زیسگاهی "دلیر" مرزن آباد و "کندوان " پیدا شده است.

 شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای نخستین بار ۱۷ مهر ماه جاری با مشاهده تعدادی لاشه از گونه کل و بز وحشی در منطقه شکار ممنوع طالقان استان البرز که هم مرز با مازندران است رسانه ای شد و در آن زمان مسئولان محیط زیست مازندران ورود این بیماری به استان را تایید و اعلام کردند که لاشه هفت راس کل و بز وحشی را در منطقه جنگلی « دلیر » شهرستان چالوس پیدا کردند.

اگر چه رسانه ها از مهار بیماری در استان البرز خبر داده اند ، ولی محیط زیست مازندران هفته پیش هشدار داد که با توجه به مشاهده تلفات در استان خراسان شمالی ، احتمالا طاعون نشخوارکنندگان کوچک به مناطق مرکزی و شرقی استان و استان گلستان هم رسیده است. 

۳۰ هزار هکتار از منطقه حفاظت‌ شده البرز مرکزی به همراه ۲ رودخانه حفاظت ‌شده سردآبرود به طول ۶۶ کیلومتر و چالوس به طول ۷۸ کیلومتر در شهرستان چالوس قرار دارد که زیستگاه مرال، پلنگ، خرس، شوکا، قرقاول و کل و بز است و گونه های گیاهان منحصر به ‌فرد دارد.

برچسب‌ها چالوس مازندران بیماری حیات وحش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چالوس مازندران بیماری چالوس مازندران بیماری حیات وحش محیط زیست حیات وحش کل و بز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۴۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درنای بلژیکی خانه‌دار شد

رویا "‌درنای بلژیکی که زمانی قرار بود یار و همسفر "امید" تک درنای سیبری باشد از بلژیک بار سفر به مازندران بست و ششم بهمن ۱۴۰۱ با هماهنگی دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور به تالاب بین المللی فریدونکنار منتقل شد.

رویا سفر خود را از یک قفس شروع کرد و در تمامی مسیر بلژیک تا مازندران را مجبور به حبس در این قفس بود و به امید روزی که بتواند از این قفس رها شود پا به این خطه از شمال کشور گذاشت و البته این امیدش هم نتیجه داد.

طرح همسفر شدن رویا و تلاش‌ها برای همزادی طبیعی و محیطی این ۲ پرنده با رهاسازیش از قفس ادامه یافت و پس از گذشت پنج روز از زمانیکه به مازندران آمد با فراهم شدن همه شرایط، درنا همسفر بلژیکی با رها شدن از قفس طبیعی استتار شده در کنار درنای سیبری تالاب فریدونکنار قرار گرفت.

آن ۲ روز ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ پس از ۳۴ روز اقامت به صورت مشترک، تالاب بین المللی فریدونکنار را به سمت سیبری ترک کردند، اما رویا که تمام طول عمر زندگیش را در یک مرکز محدود و محصور نگهداری در بلژیک سپری کرده بود نتوانست مسیر را ادامه دهد و در ۲۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ در منطقه‌ای در عباس آباد تنکابن در مازندران فرود آمد و این بار او را به منطقه "اجاکله"‌در نزدیکی تالاب فریدونکنار منتقل کردند.

ازآن زمان تاکنون تمامی اقدامات محیط زیست کشور و مازندران حول این محور قرار داشت تا این پرنده در آسایش و آرامش کامل در این مدت انتظار امید تک درنای سیبری روزگار خود را در این استان سپری کند و برای این منظور اداره کل محیط زیست مازندران سنگ تمام گذاشت و تمامی امکانات مورد نیاز از جمله مه پاش برای خنکی هوا و رطوبت و نیز حضور شبانه روزی محیط بانان را فراهم کرده است.

دفتر فصل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در مازندران با نیامدن امید تک درنای سیبری به تالاب فریدونکنار سپری شد و همانطور که مسوولان محیط زیست استان اظهار داشتند رویا تا فصل سرد امسال نیز در این استان ماندگار شده است.

با توجه به تداوم حضور و میزبانی از این مهمان فرنگی، محیط زیست مازندران با لحاظ کردن نظر کارشناسان ملی و بین المللی حیات وحش تدابیر جدیدی برای محیط زیست این پرنده در نظر گرفته است که در نخستین گام جابه جایی محل سکونت آن است.


کوروس ربیعی رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران از تغییر محل سکونت رویا خبر داد و گفت که محل جدید در فاصله چند کیلومتری از اجاکله و در تالاب فریدونکنار قرار دارد.

او افزود: براساس نظرات کارشناسان محیط زیست برای مکان یابی محیط زیست مناسب این پرنده جزیره‌ای کوچک در محیط تالابی و آب بندانی انتخاب شد و رویا به آنجا منتقل شده است.

ربیعی گفت: محل سکونت جدید رویا در منطقه "بنه کنار ازباران"‌در تالاب فریدونکنار قرار دارد که محیطی مناسب برای زیست پرنده است.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران در توضیح محیط زیست جدید این پرنده گفت که محیط تالابی و آب بندانی و جزیره کوچک محل استقرار این پرنده با سازه ساخته شده از نی مناسب سازی شده است.


او افزود: این جزیره کوچک فراگرفته با آب برای درنا که زندگیش به آب وابسته است مناسب و مطلوب است همچنین سازه ساخته شده با نی به عنوان به آب وصل شده است.

ربیعی گفت:‌محیط آبی این جزیره امکان بدست آوردن مواد تغذیه‌ای را برای پرنده فراهم کرده و همچنین از حالت یکنواختی محیط قبلی خارج شده است.

او افزود: رویا تا فصول سرد امسال در این مکان می‌ماند و بعد از آن در صورت فرود امید تک درنای سیبری در تالاب فریدونکنار به این محل منتقل خواهد شد.

درنای سیبری به سه جمعیت اصلی شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می‌شد که جمعیت مرکزی آن به هند مهاجرت می‌کرد که منقرض شد، جمعیت غربی به ایران می‌آمد که الان فقط یک درنای نر با نام امید از آن باقی مانده که با تلف شدن آن این جمعیت نیز کامل منقرض می‌شود، اما جمعیت شرقی آن هنوز وجود دارد و می‌گویند که سه هزار درنا از آن همچنان به چین مهاجرت می‌کند.

درنا‌ها برای زندگی به آب وابسته اند به طوری که تغذیه، لانه‌سازی، زادآوری و زمستان‌گذرانی این پرنده در تالاب‌ها ترجیحا وسیع و کم عمق (حداکثر ۳۰ سانتیمتر) آب شیرین با میدان دید مناسب است و بیشتر از ریشه‌ها، جوانه‌ها، دانه‌های گیاهان آبزی، حشرات، ماهی‌ها و جوندگان کوچک تغذیه می‌کنند که در ایران تالاب فریدنکنار هر ساله میزبان یک درنا می‌شود که باقیمانده از جمعیت غربی آن است که اگر این یک عدد درنا هم از بین برود جمعیت غربی آن کامل منقرض می‌شود.

 

منبع:ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • عاشق ترین درنای دنیا در مازندران خانه دار شد! | عکس و فیلم
  • ثبت تصویر دوقلوزایی بز کوهی در منطقه حفاظت شده «خائیز»+ فیلم
  • افزایش جرایم آسیب به حیات وحش در انتظار تصویب شورای عالی محیط زیست 
  • درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • دوقلوزایی بز کوهی منطقه حفاظت شده خاییز + فیلم
  • انتقاد شدید دادستان کل کشور از تخریب طبیعت بکر شمال
  • مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
  • رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه قرق‌های شکار
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در ۵ شهر مازندران
  • جریمه آسیب به حیات وحش سنگین شد