Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در نشست فراکسیون محیط زیست با مسئولانی از وزارت امور خارجه و نیرو و کارشناسانی از حوزه آب به منظور آخرین بررسی وضعیت رودخانه‌های مرزی و سدسازی‌های کشور ترکیه گفت: در طول سال‌های اخیر به ویژه چند ماه اخیر با تنش‌های اجتماعی به خاطر مدیریت آب مواجه شدیم که در حال حاضر صدای تمامی مبدأ‌ها، مقصد و مسیرهای انتقال آب را هم درآورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: البته موضوع مدیریت رودخانه‌های مرزی و حوضه‌های آبریز مشترک را هم داشتیم و در این مسئله شاید مهمترین موضوعی که باید به آن بپردازیم بحث استیفای حق و حقوقمان در رابطه با بهره‌برداری‌های کشورها است؛ برای اینکه در جریان قرار گیریم که دولت چه اقداماتی انجام داده و در سیاست‌های آبی در شرق، غرب، جنوب و بعضاً شمال چه اقدامات و رویکردی داشته این نشست را برگزار کردیم، البته دیدار با سفرای کشورهای مربوطه را خواهیم داشت که به ترتیب در دستور کار قرار دارد.

رفیعی با اشاره به این که نگاه ما در مجلس نگاه استراتژیک است یادآور شد: البته نمی‌توان همه مباحث را از وزارتخانه‌های نیرو و خارجه مطالبه کرد کما اینکه پایه فنی آن وزارت نیرو است و به نظر می‌رسد سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت باید در کنارشان باشد؛ از سازمان محیط زیست با توجه به بودجه خوبی که برای گرد و غبار گرفته خواستیم اطلس کانون‌های گرد و غبار را ارایه کند که تا کنون این اطلس کامل نشده است.

رفیعی یادآور شد: باید اثر این پروژه‌ها بر روی سلامت مردم باید اعلام شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس افزود: خرسندیم که وزارت خارجه از سال 89 به این موضوع ورود کرده اما به هیچ وجه کافی نیست و انتظار مجلس این است که بخش‌های متولی مطالعاتی جامعی انجام دهند و وضعیت را برای رویکرد 20 سال آینده کشور مشخص کنند.

وی با انتقاد از اینکه برای تغییر اقلیم هیچ سیاستی در کشور نداریم و باید این موضوع را روشن کنیم، گفت: موضوع آب باید در قاعده حکمرانی دیده شود نه تنها وزارت نیرو با وزارتخانه‌های نیرو و خارجه و مسئولان ذیربط مکاتبه خواهیم داشت و از ظرفیت‌ گروه‌های دوستی دو مجلس بهره خواهیم برد همچنین نیاز است از ظرفیت NGOهای بین‌المللی به درستی استفاده کنیم. شاید لازم باشد مباحث را با دیدگاه سیاست‌گذارانه در دولت پیگیری کنیم. در این راستا با رئیس جمهور صحبت خواهیم کرد و راهکارهای لازم را ارائه خواهیم کرد.

حیدری - رئیس اداره مدیترانه در وزارت امور خارجه در مورد آخرین وضعیت ایلیسو گفت: وزارت خارجه در دو سال اخیر و از زمانی که آبگیری سد ایلیسو به صورت جدی مطرح شده به آن توجه داشته است البته محمل‌های حقوقی و طبیعی که می‌توانستیم مستند قرار دهیم را برای ورود به این موضوع داشتیم و به عنوان وزارت خارجه آنچه که باید با جدیت دنبال کنیم موضوع مدیریت منابع آبی و حفاظت از محیط زیست است که باید آن را به مذاکرات ایران و ترکیه تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: البته در زمان ریاست ظریف این موضوع توسط ایشان و معاونانش مطرح شد و در دولت جدید هم در سفری که معاون سیاسی وزارت خارجه به آنکارا داشت این موضوع مطرح و همچنین در سفر اخیر چاوش اوغلو به ایران و در دیدار با امیرعبداللهیان - وزیر امور خارجه بحث مدیریت مشترک آب و حفاظت از محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ از دولت ترکیه خواستیم رضایت ذیربط خود را برای مذاکره با وزارت نیروی ما اعلام کند.

وی افزود: همچنین یادداشت رسمی در آنکارا توسط سفارتمان و وزارت خارجه به ترکیه داده شد و طرف ترک در دیدار اخیر اعلام کرد که ما هم موضوع را به نهادهای ذیربط منعکس می‌کنیم و قول تلویحی داد که مذاکرات بین دو کشور آغاز شود. البته اینکه طرف ترکیه‌ای از مذاکرات طفره برود و نفس شروع مذاکرات را نپذیرد طبیعی است زیرا پذیرش این مذاکره شروع داد و ستدی است که طرف ترکیه‌ای بیشتر دهنده است تا گیرنده؛ اما ما هم به عنوان وزارت خارجه باید بر این امر مسر باشیم و تمامی همت خودمان را با استفاده از همه ابزارهای در اختیار به کار گیریم.

رئیس اداره مدیترانه در وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک بتوانیم بستر مذاکرات بین وزارت نیرو و همتای خود را فراهم کنیم و این اقدام دستاوردی است که می‌تواند شروع خوبی باشد.

وی گفت: البته در گفت وگوی اخیر چاوش اغلو ایشان توضیح داد که حقابه سنتی ایران رعایت می‌شود و سد کاراکورت برقی بوده و هر میزان آب بیشتر مصرف شود از آن برق بیشتری تولید می‌کنیم بنابراین طرف ترکیه‌ای مدعی است این سد باعث کاهش حقابه ایران نشده و کاهش آب نتیجه طبیعی خشکسالی در منطقه است البته همکاران وزارت نیرو باید به صورت تخصصی ارزیابی مناسب را داشته باشند که چه میزان کاهش آب ورودی به کشور ناشی از سدهای ترکیه و جه میزان به دلیل خشکسالی و تغییرات اقلیمی است.

همتی رییس اداره حقوق مرزها در وزارت امور خارجه نیز با اشاره به این که در ترکیه دو حوضه رود ارس و دیوار مرزی برای ما مهم است افزود: سد ایلیسو روی سرشاخه رودخانه دجله است و احداث آن روی منابع آبی ما تأثیر قابل توجهی ندارد البته آب عراق ممکن است کاهش یابد.

وی با بیان این که عراق بر روی بخش زیادی از آب‌های دجله و فرات سدسازی کرده و از دوره صدام این طرح‌ها وجود داشته است افزود: این اقدامات موجب خشکی هورالعظیم شده است.

همتی گفت: در مورد دیوار مرزی هم با ترکیه وارد مذاکره شدیم که همین امر موجب تخریب بخش‌هایی از دیوار توسط طرف ترک جایگزینی با فنس شد و مشکل حادی در این رابطه وجود ندارد.

وی ادامه داد: در مورد سد کاراکورت هم دو سال پیش که وزارت نیرو به ما اعلام کرد بارها یادداشت اعتراض فرستادیم و سفیرشان را احضار و درخواست سفر به آنجا کردیم.

همتی یادآور شد: ترکیه به عنوان کشور بالادست 90درصد آب عراق را تأمین می‌کند تمایلی به پیوستن به کنوانسیون 1997 ندارد زیرا معتقد است این کنوانسیون به نفع کشورهای پایین دست است.

صدیقه ترابی مدیر کل دفتر رودخانه های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو در مورد حوضه آبریز دجله و فرات و اقدامات وزارت نیرو گفت: حوضه آبریز ارس از ترکیه سرچشمه می‌گیرد و بخش‌های از ارمنستان را در بر می‌گیرد و وارد ایران می‌شود. رودخانه ارس رودخانه مشترک مرزی است که با آذربایجان و ارمنستان مشترک هستیم و مرز آبی مشترک ما را تشکیل می‌دهد که دشت مغان از این آب منتفع شده و در استان‌های آذربایجان‌های شرقی و غربی از بدنه اصلی رودخانه برداشت می‌کنیم که میزان برداشت 50 – 50 است.

وی افزود: منابع آبی که در قرن‌های متمادی وارد ایران می‌شود و با ترکیه قرارداد داریم باید رعایت شود و این نکات را در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار دادیم و در مورد ارمنستان و ترکیه به عنوان کشورهای ذینفع نمی‌توانیم بگوییم به هیچ وجه نباید توسعه داشته باشند اما رعایت حقوق پایین دستی و کشورهای پایین دست باید مد نظر قرار گیرند.

این مقام مسئول ادامه داد: ترکیه 7 سد در دست بهره‌برداری، یک سد در دست ساخت و 4 سد در دست مطالعات و در مجموعه 12 طرح دارد، همچنین در ارمنستان 31 سد در دست بهره‌برداری، 32 سد در حال ساخت است و مطالعه اولیه برای 67 سد هم انجام شده است و در مجموع 130 سد در ارمنستان مطرح است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ترکیه سد وزارت امور خارجه وزارت خارجه وزارت نیرو محیط زیست سد در دست منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۴۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگاه ایران در تکنولوژی سدسازی بین کشور‌های جهان

علی اکبر محرابیان در مراسم افتتاح طرح بزرگ برق آبی اومااویا، بر اساس اعلام کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی ایران پنجمین کشور جهان از لحاظ وسعت شبکه‌های مهم آبیاری و زهکشی است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در عرصه تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب موفق شدیم بیش از ۹۵ درصد نیاز خود را از داخل کشور تامین کنیم، گفت: بیش از ۲۰۰ سد بزرگ و بیش از ۶۰۰ سد کوچک با حجم مخزن حدود ۶۰ میلیارد متر مکعب در کشور ساخته شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه با توجه به ظرفیت فنی و مهندسی کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب ایران توانسته است در سال‌های گذشته ۵۰ پروژه بزرگ آب و برق را در ۲۰ کشور جهان یا به اتمام برساند و یا در حال اجرا داشته باشد، اظهار کرد: به عنوان نمونه از جمله پروژه‌هایی که با توان مهندسان ایرانی در کشور تاجیکستان به بهره‌برداری رسیده است، می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده اشاره کرد و نیز در حال حاضر پروژه سد راغون که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی جهان در کشور تاجیکستان با ارتفاع ۳۳۵ متر و ظرفیت ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب است، توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی از جمله شرکت‌های ایرانی در حال ساخت است.

محرابیان در ارتباط با توان مهندسی ایران در صنعت برق نیز بیان کرد: در بخش برق بر اساس آمار‌های آژانس بین‌المللی انرژی ایران در حوزه تولید برق حرارتی جزو ۱۰ کشور اول جهان است و در بخش نیروگاه‌های برق آبی نیز به همت متخصصان داخلی، ایران جزو کشور‌های برتر جهان شناخته می‌شود.

وزیر نیرو در ادامه با تاکید بر اینکه می‌توان عرصه‌های فنی و اقتصادی را به عنوان انگیزه‌ای برای توسعه صلح و دوستی بین کشور‌ها و ملت‌ها قلمداد کرد، ادامه داد: در نتیجه رویکرد مثبت دولت‌ها در عرصه بین‌الملل و همکاری آن‌ها در حوزه‌های فنی و مهندسی می‌توانیم به توسعه صلح و دوستی در جهان دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در کشور سریلانکا گفت: امروز در کشور سریلانکا گرد هم آمده‌ایم تا یکی از دستاورد‌های مهم اقتصادی و فنی مشترک بین دو کشور را که با توان و تخصص مهندسان ایرانی اجرایی شد، به صورت رسمی به بهره برداری برسانیم.

محرابیان در همین خصوص گفت: طرح چند منظوره اومااویا که توسط شرکت ایرانی فراب احداث شده است هم اکنون با همت متخصصان دو کشور و توجه ویژه دولتمردان کشور سریلانکا آماده بهره برداری است، یک پروژه پیچیده بود که از جمله اهداف احداث آن می‌توان به تولید ۱۲۰ مگاوات برق، احداث دو سد با کاربرد انتقال میان حوضه‌ای آب، تامین آب شرب بخشی از مردم و تامین آب برای ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی اشاره کرد.

وزیر نیرو ادامه داد: طی دوره ساخت این سد و نیروگاه برای بیش از ۱۷۰۰ نفر از مردم خوب و مهربان کشور سریلانکا به صورت مستقیم اشتغالزایی شد و در کنار آن در عملیات ساخت این پروژه رکورد‌های ویژه‌ای در زمینه حفر تونلها، نصب عمیق‌ترین نیروگاه برق آبی در عمق ۷۰۰ متری زمین و تعبیه شفت ۶۱۸ متری و نیز احداث تونل عمودی برای هدایت آب روی توربین‌ها اشاره کرد. هر کدام از این اقدامات اگر جزو نخستین‌ها در جهان نباشد، به طور قطع درعرصه فنی و اجرایی در زمره پروژه‌های عظیم و برجسته جهان قرار می‌گیرد.

وزیر نیرو در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از زحمات متخصصان ایرانی و سریلانکایی به منظور تحقق این عملیات پیچیده، اظهار کرد: اجرای موفق پروژه چند منظوره اومااویا می‌تواند مقدمه‌ای برای توسعه همکاری‌های ایران و سریلانکا در سایر پروژه‌های مشابه دیگر باشد.

وزیر نیرو همچنین گفت: لازم میدانم از مواضع مثبت و به حق دولت سریلانکا درباره تهاجم رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی به غزه و حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق تشکر و قدردانی ویژه کنم.

دیگر خبرها

  • ترکیه: آمریکا درباره حقوق بشر به استانداردهای دوگانه مبتلاست
  • ترکیه: آمریکا درباره حقوق بشر به استاندارد‌های دوگانه مبتلاست
  • جایگاه ایران در تکنولوژی سدسازی بین کشور‌های جهان
  • پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • انتقاد کوبا از گزارش ۲۰۲۳ آمریکا درباره حقوق بشر کشورها
  • انتقاد منتخب مردم قم در مجلس از نوع شهرسازی در کلانشهرها
  • افزایش تعداد گونه گوزن زرد ایرانی در سایت ارسنجان
  • سخنگوی وزارت خارجه : آمریکا در ۳ هفته اخیر پیام‌های متعددی را از کانال‌های مختلف دیپلماتیک به ایران ارسال کرد
  • کنعانی: آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران | اقدام ایذایی در اصفهان، بی‌ارزش بود