Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، فاضلاب‌ خانگی رباط‌سمنگان از روستا‌های تربت جام و پرجمعیت‌ترین روستای خراسان‌رضوی به داخل معابر روستا سرازیر می‌شود و این روستا را با تهدید زیست محیطی و بهداشتی روبه رو کرده است.

سلیمانی فعال محیط زیست گفت: مساله فاضلاب‌های خانگی را از دهیار روستای رباط‌سمنگان پیگیری شده است طبق گفته دهیار روستا، پیگیری‌های اداره حفاظت از محیط‌زیست، اخطاریه‌های دانشکده علوم پزشکی و حتی حضور دادستان، فرماندار و مسئولان مختلف به بهانه مقابله با این پدیده در یکی دو سال گذشته نتیجه‌ای نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: از مردم روستا نیز تقاضا شده است در حل مشکل فاضلاب‌های خانگی روستا کمک کنند، اما مردم روستا نیز همدیگر را متهم می‌کنند! و انگار هیچ قصدی برای تغییر رفتار خود ندارند.

این فعال محیط زیست ادامه داد: با توجه به شیب عمومی روستا، پساب خانگی جاری در کوچه و خیابان به جامرود می‌ریزد. این مساله از دو لحاظ خطرناک است، زیرا چاه شرب رباط سمنگان در نزدیکی محل تخلیه فاضلاب قرار دارد. همچنین بخش عمده‌ای از منابع شرب شهرستان تربت جام در حریم رودخانه مهم فصلی (جامرود) قرار دارد.

سلیمانی بیان کرد: همچنین مسیل مجاور روستای سمنگان محل سکنای بخش حاشیه‌نشین دهکده شده است. نخاله ساختمانی، زباله، فضولات دامی و فاضلاب واحد‌های مسکونی در این مسیل رها می‌شود که بستر مستعدی برای بیماری‌ها و مشکلات حاد بهداشتی شده است.

او تصریح کرد:بخشی از این مسیل با پیگیری بخشدار نصرآباد لایروبی و نظافت شده و در بخشی دیگری از مسیل نیز به دلیل آبگرفتگی و شرایط رطوبتی زمین امکان تردد و فعالیت ادوات سنگین فراهم نیست و در نتیجه امکان لایروبی نیز ندارد.

این فعال محیط زیست تأکید کرد: تهدیدات پیش‌روی این روستای بزرگ دیگر بر کسی پوشیده نیست، اما چه زمانی قرار است مردم و مسئولین عزمی جدی برای مقابله با آن داشته باشند. تعلل در حل مشکل فاضلاب خانگی روستا به قیمت به خطر افتادن سلامتی و تخریب محیط زیست تمام می‌شود.

سلیمانی اظهار کرد: تنها راه برون رفت از این معضل، استفاده از چاه‌های فاضلاب خانگی و جلوگیری از رها کردن آن در معابر است. ضمن اینکه نباید از موضوعات فرهنگی غافل شویم و در کنار عزم جدی دستگاه‌های متولی و برخورد‌های بازدارنده باید برنامه‌ریزی در زمینه آگاه‌سازی جامعه صورت گیرد.

انتهای پیام//ز. ج.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تهدیدهای زیست محیطی فاضلاب خانگی روستاهای خراسان رضوی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۵۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد منتخب مردم قم در مجلس از نوع شهرسازی در کلانشهرها

منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: شیوه شهرسازی موجود و فروش تراکم بی‌ضابطه، با سبک زندگی و فرهنگ ایرانی و اسلامی مردم در تضاد بوده و آسیب‌های غیرقابل جبرانی برای محیط زیست به همراه دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، محمد منان‌رئیسی در دیدار با کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم به مناسبت «هفته زمین پاک» اظهار داشت: این سازمان، از مظلوم‌ترین دستگاه‌های اجرایی در کشور است، زیرا برخی از مسئولان نسبت به اثرات مخرب و عمیق معضلات زیست محیطی که به تدریج نمایان می‌شوند، توجه و آگاهی ندارند. 

وی با انتقاد از غفلت‌های گذشته در حوزه محیط زیست، مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به ویژه در شهر تهران را مورد توجه قرار داد و افزود: برخی سیاست‌های اشتباه در عرصه‌های مختلف بدون توجه به مسائل زیست محیطی، بروز این وضعیت را در پی داشته است. 

منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نوع شهرسازی در کلانشهرها، بیان کرد: این شیوه شهرسازی و فروش تراکم بی‌ضابطه، با سبک زندگی و فرهنگ ایرانی و اسلامی مردم در تضاد بوده و آسیب‌های غیرقابل جبرانی برای محیط زیست به همراه دارد. 

وی در پایان بر ضرورت توجه و اهتمام مردم و مسئولان نسبت به مسأله محیط زیست تأکید کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باید قاطعانه و با اقتدار مدافع حقوق مردم باشد و در برابر هرگونه اقدامی که طبیعت و محیط زیست را به مخاطره می‌اندازد، ایستادگی نماید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • ایمن سازی زیست محیطی حاشیه رودخانه کرج
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • طرح‌های صنعتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد
  • انتقاد منتخب مردم قم در مجلس از نوع شهرسازی در کلانشهرها