Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@21:49:11 GMT

حلقه‌ای آتشین در فضا

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۹۵۵۸۲

حلقه‌ای آتشین در فضا

ناسا اخیرا در حساب کاربری تلسکوپ فضایی هابل در اینستاگرام تصویری زیبا از سحابی حلقه منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، سحابی حلقه(Ring Nebula) که با نام "مسیه ۵۷"(Messier 57) نیز شناخته می‌شود، یک سحابی سیاره نما واقع در صورت فلکی "شلیاق"(Lyra) است که حدود ۲۰۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد.

سحابی سیاره‌نما نوعی سحابی گسیلشی است که از گاز و پلاسما تشکیل شده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نوع سحابی‌ها پس از مرگ ستارگان به وجود می‌آیند.

"سحابی حلقه" از مرگ ستاره‌ای شبه خورشید شکل گرفته است و اگر با دقت به آن بنگرید می‌توانید شاهد نقطه سفید کوچکی در مرکز آن باشید. این نقطه سفید کوچک، هسته داغ این ستاره است که کوتوله سفید نامیده می‌شود.

کوتوله‌های سفید همان چیزی هستند که بیشتر ستارگان پس از سوزاندن هیدروژنی که سوخت آنها را تامین می‌کند، به آن تبدیل می‌شوند.

روشنایی یک کوتوله سفید، تحت تاثیر مقدار مواد اطراف آن است که کوتوله سفید از آنها تغذیه می‌کند.

در این تصویر رنگی هر رنگ نشان دهنده ترکیب شیمیایی خاصی است. برای مثال رنگ آبی تیره نشان دهنده هلیوم، آبی روشن نشان دهنده هیدروژن و اکسیژن و بخش بیرونی حلقه مانند آن که رنگی مایل به قرمز دارد نشان دهنده نیتروژن و گوگرد است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تلسکوپ فضایی هابل نشان دهنده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۵۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام سریع سپاه علیه صهیونیست‌ها، نشان دهنده قدرت ایران است

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد محمدی زاده استاندار بوشهر با صدور پیامی از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در موشک باران رژیم صهیونیستی تقدیر کرد.

استاندار بوشهر در بخشی از این پیام تاکید کرد: دوران بزن‌دررو تمام شده است و رزمندگان دلاور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اجازه خودنمایی به هیچ متجاوزی نخواهند داد.

محمدی زاده تصریح کرد: دشمنان باید بدانند که هر اقدامی که علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهند با پاسخی کوبنده‌تر مواجه می‌شوند.

استاندار بوشهر خاطر نشان کرد: ایران اسلامی در اوج عزت و اقتدار قرار دارد و با رهنمودهای مقام معظم رهبری و تدابیر دولت سیزدهم به سمت موفقیت‌های بیشتر در ابعاد مختلف حرکت می‌کنیم.

محمدی زاده گفت: این اقدام سریع سپاه پاسداران علیه صهیونیست‌ها، نشان دهنده قدرت دفاعی و توان رزمی ایران اسلامی است و هر دشمن متجاوزی را به اشد مجازات تنبیه می‌کنیم.

کد خبر 6077247

دیگر خبرها

  • خورشید پنج میلیارد سال دیگر کل زمین را خواهد بلعید
  • عملیات وعده صادق نشان‌دهنده چرخش قدرت و تمدن است
  • اگر خورشید منفجر شود چه بلایی سر زمین می‌آید؟
  • وزیر ورزش و جوانان گفت: حجاب ورزشکاران نشان دهنده اقتدار فرهنگی ایران است
  • امیرعبداللهیان : ایران در برابر هرگونه تجاوز جدید، تردید به خود راه نخواهد داد
  • ترامپ: حمله ایران به اسرائیل نشان‌دهنده ضعف آمریکا بود
  • تصاویر نجومی ۲۶ فروردین (۱۴ آوریل)
  • اقدام سپاه علیه صهیونیست‌ها نشان دهنده قدرت ایران اسلامی است
  • استاندار بوشهر:اقدام سپاه علیه صهیونیست‌ها نشان دهنده قدرت ایران اسلامی است
  • اقدام سریع سپاه علیه صهیونیست‌ها، نشان دهنده قدرت ایران است