Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@21:18:45 GMT

هر تَرک فعلی هنوز جرم نیست

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۹۵۷۲۶

هر تَرک فعلی هنوز جرم نیست

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه عصر امروز یکشنبه در نشست مشترک مجلس با قوه قضائیه که در محل صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: خداوند را سپاسگزارم که توفیقی حاصل شد تا به همراه همکارانم در قوه قضائیه در آستانه سالروز شهادت عالم مجاهد، مبارز، وارسته و شجاع یعنی شهید آیت‌الله مدرس در مجلس و در خدمت نمایندگان مجلس باشم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود که سلیقه‌ای عمل کردن موجب ایجاد مشکلاتی خواهد.

ترک فعل در علم حقوق جرمی به شمار می‌رود که بر اساس آن فرد از انجام وظیفه قانونی اش خودداری کند. بر اساس اعلام رئیس دیوان محاسبات کشور، ترک فعل مسئولان بیشترین سهم را در گزارش‌های مردمی به این دیوان داشته است.

اژه‌ای اطاله دادرسی را یکی از مشکلات قوه قضائیه دانست و بر لزوم کوتاه کردن آن تاکید کرد.

به گفته رئیس قوه قضائیه بیش از ۲ هزار عنوان مجرمانه وجود دارد که تعداد آن‌ها با وجود نیروی انسانی و بودجه بیشتر هم مشکلزاست.

پیش از این، اژه‌ای در نشست‌های نخبگانی و تخصصی بر کاهش اطاله دادرسی‌ها تاکید کرده بود. رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نیز این موضوع را مهم‌ترین اولویتش در گام دوم هوشمندسازی دستگاه قضا معرفی کرده بود.

رئیس دستگاه قضا در ادامه اظهار نظرهایش گفت که امت اسلامی و مردم می‌توانند تحریم را خنثی کنند و بلکه از آن عبور کنند، اما این موضوع را به اشتراک نظر برای دستیابی به راه حل مناسب و کمک مردم مشروط کرده است.

اژه‌ای کاهش جرم انگاری و حرکت در جهت قضازدایی را موضوع مهمی برای کشور دانست.

رئیس قوه قضائیه به توسعه رسیدگی‌های الکترونیکی در دستگاه قضا تاکید کرد و گفت که برای این حوزه یک هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

او اعلام کرد که قرار بود ۴۰۰ میلیارد تومان برای سند تحول قوه قضائیه تامین شود، اما از این بودجه تا سقف اولش تا چندی پیش یک ریال هم داده نشده است.

سند تحول قوه قضائیه ششم دی ماه سال ۹۹ از سوی حجت الاسلام رئیسی، ریاست وقت قوه قضائیه ابلاغ شد که ۷ مأموریت اصلی داشت.

رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات و حل و فصل دعاوی، احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع حمایت از حقوق مالکیت اشخاص، اصلاح مجرمان، پیشگیری از وقوع جرائم و دعاوی نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور، کشف جرم تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام از ماموریت‌های اصلی این سند تحول است.

رئیس دستگاه قضای جمهوری اسلامی ایران در تامین بودجه کافی این دستگاه برای پیشبرد امور این قوه تاکید کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجلس قوه قضائیه قوه قضائیه اژه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۵۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس کل دادگستری استان یزد منصوب شد

حجت‌الاسلام طهماسبی در حکمی از سوی رئیس قوه قضائیه به عنوان رئیس کل دادگستری استان یزد منصوب شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی دادگستری استان یزد، طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام حسین طهماسبی را به سِمت رئیس کل دادگستری یزد و ریاست شعبه اول دادگاه تجدیدنظر این استان منصوب کرد.

غلامعلی دهشیری، رئیس کل سابق دادگستری استان در آئین معارفه رئیس کل جدید دادگستری استان یزد، اظهار کرد: کسب رضایتندی ۸۵ درصدی مراجعین به دادگستری که بر اساس ارزیابی‌های هوشمند قوه قضائیه صورت می‌گیرد از افتخارات دادگستری استان یزد در سنوات اخیر است.

وی با اشاره به افزایش اتقان آرا در دادگستری استان یزد، افزود: افزایش ۳۵ درصدی آرا جایگزین حبس، کسب رتبه سوم کشور در صلح و سازش و رتبه چهارم کشور در ارجاع هوشمند کارشناسی از دیگر تحولاتی است که می‌توان از آن نام برد.

رئیس اسبق دادگستری استان یزد از کسب رتبه چهارم عملکردی زندان‌های استان یزد در سطح کشور در ارزیابی شاخص‌های ۱۸ گانه شده خبر داد و بیان داشت: استمرار در بازدیدهای قضات از زندان‌ها، بررسی مستمر مشکلات مددجویان زندانی و اهتمام به امور فرهنگی و آموزشی در زندان‌ها موجب کسب این رتبه شده است.

دهشیری از کاهش ۱۸ درصدی مانده پرونده‌های دادگستری استان یزد نسبت به ابتدای سال ۹۸ به عنوان یک نمونه از اقدامات جهادی یاد کرد و گفت: کاهش ۶۷ درصدی پرونده‌های مسن و کاهش قابل توجه شعب نامتعارف دادگستری در سنوات اخیر نیز از دیگر اقدامات برجسته محسوب می‌گردد.

وی به حل مشکلات بسیاری از مردم و شهروندان در خصوص اراضی و موضوعات ملکی اشاره کرد و گفت: گره گشایی از موضوع سند اراضی ۲ هزار و ۵۷۲ نفر در شهرک آیت الله حائری میبد، حل مشکلات ۵ هزار ۵۰۰ نفر از مردم در اراضی اکرمیه و به سرانجام رساندن وضعیت زمین ۵۰۰ نفر در شهرستان اشکذر از دیگر اموری بود که با تکیه بر کار جهادی و به مدد همدلی و همکاری دستگاه قضائی و دستگاه‌های اجرایی صورت گرفت.

شایان ذکر است در پایان این مراسم با حضور حجت الاسلام والمسلمین موحدی، دادستان کل کشور از زحمات و تلاش‌های غلامعلی دهشیری تجلیل و حجت الاسلام و المسلمین به عنوان رئیس کل جدید دادگستری استان یزد معارفه شد.

طهماسبی پیش از این به عنوان دادستان ویژه روحانیت در استان‌های کرمان و هرمزگان فعالیت می‌کرد.

کد خبر 747627

دیگر خبرها

  • دادسرای انتظامی قضات با شکات حرفه‌ای برخورد کند
  • پیام سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی
  • رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت
  • سرعت رسیدگی به پرونده ۸ مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است
  • رئیس کل دادگستری استان یزد منصوب شد
  • سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی به پرونده هشت مهر زاهدان را از قوه‌ قضائیه انتظار داریم
  • طی مدتی که معاون اول قوه قضاییه بودم، ارتباطات خوبی را با مجلس و دولت برقرار کردیم
  • رئیس قوه قضائیه: نباید از وجود اختلافات و به میدان آمدن سلیقه‌های مختلف هراسید
  • ضرورت مشارکت جمعی برای رسیدن به تحول قضایی
  • مخالفت مجلس با ارسال گزارش گرانی و کمبود دارو به قوه قضائیه