Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، شهید امیر دریادار محمد ابراهیم همتی فرزند عباسعلی چهاردهم فروردین سال ۱۳۲۹ در خانواده‌ای متدین در محله‌ی کدیور سمنان به دنیا آمد.

او در خرداد سال ۱۳۴۸ در رشته ریاضی از دبیرستان رودکی موفق به اخذ دیپلم و در همان سال، در رشته مهندسی دانشگاه تهران قبول شد.

شهید همتی به دلیل عشق و علاقه وافری که به خدمت در نیروی دریایی و دریا داشت از تحصیل در رشته مهندسی انصراف داد و بعد از قبولی در آزمون ورودی، وارد نیروی دریایی ارتش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به دلیل هوش و استعداد سرشارش، زمانی که به منظور طی کردن دوره‌های ناوبری و فرماندهی کشتی به آلمان اعزام شد در مدت ۲ ماه آموزش، زبان آلمانی را فراگرفت و در دانشکده دریایی آلمان در بین دانشجویان ۷۰ کشور جهان رتبه اول را به خود اختصاص داد.

وی پس از اتمام دوره‌های تخصصی ناوبری و فرماندهی کشتی که در آلمان به سر آمد، به ایران بازگشت و در منطقه دوم دریایی بوشهر مشغول به خدمت شد.

این شهید بزرگوار در سال ۱۳۵۷، در اواخر دوران سلطنت پهلوی و زمانی که تنها ۲۷ سال داشت، دوره تکمیلی را در فرانسه به اتمام رساند، وی ناوچه‌ای که به سفارش ایران در فرانسه ساخته شده بود؛ با عنوان ناوچه 'پیکان' ناخدایی کرده و به کشور ایران آورد.

این شهید والامقام در روز هفتم آذر ۱۳۵۹ در عملیات مروارید که یکی از بزرگترین عملیات‌های نیروی دریای ارتش بود به درجه‌ی والای شهادت نایل شد.

به مناسبت جان فشانی پرسنل دلیر این ناوچه خصوصا شهید ناخدا همتی، امام خمینی (ره) این روز را به نام روز نیروی دریایی نامگذاری کردند.

اگرچه در عملیات «مروارید»، ناوچه پیکان غرق شد و ۳۶ نفر از پرسنل این ناو به شهادت رسیدند و پیکرشان هیچ‌گاه پیدا نشد، ولی از آن به بعد تا پایان جنگ تحمیلی تمام خلیج فارس در اختیار نیروی دریایی ایران بود و عراق هیچ‌گاه فرصت پیدا نکرد حرکتی در دریا انجام دهد. به طوری که تا پایان جنگ هیچ شناوری از دشمن در دریا و خلیج فارس حضور نداشت و تنها پس از گذشت ۶۷ روز از آغاز جنگ طومار نیروی دریایی ارتش بعث عراق درهم پیچیده شد.

در قسمتی از وصیت نامه شهید امیردریادار محمد ابراهیم همتی آمده است، اگر ذره‌ای از خاک وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک وطن می‌شویم و مرگ در این راه را افتخار می‌دانم و اگر ارزشمندتر از جانم هدیه‌ای داشتم، حتما به این مردم خوب تقدیم می‌کردم.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان، مسئولان دفتر نمایندگی نداجا در استان سمنان و جمعی از فرماندهان نظامی به همراه گروهی از مردم شهید پرور سمنان و خانواده شهید همتی، در سالروز شهادت این ناخدای غیور، بر سر آرامگاه یادبود او واقع در بارگاه مطهر امامزاده علی اشرف حاضر شدند و یاد و خاطره این شهید افتخار آفرین سمنانی را گرامی داشتند.

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ایثار و شهادت بزرگداشت شهدا نیروی دریایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۶۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قرنی در خرم آباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان،  سوم اردیبهشت سالروز شهادت سپهبد شهید قرنی اولین شهید ترور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. 
مراسم بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد شهادت سپهبد محمد ولی قرنی، توسط قرارگاه عملیاتی لشکر ۸۴ و تیپ ۱۸۴ شهید فتح اللهی خرم آباد در مسجد لشکر ۸۴ خرم آباد برگزار شد.
شهید قرنی سال ۱۲۹۲ هجری خورشیدی در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. پدرش، میرزا آقاخان از مدیران مخابرات تهران بود. وی تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان گل‌بهار اصفهان و تحصیلات متوسطه‌اش را در دبیرستان دارالفنون در تهران آغاز کرد و در دبیرستان نظام ارتش به پایان رساند. در سال ۱۳۰۹ وارد دانشکده افسری و در سال ۱۳۱۳ با درجه ستوان دومی در رسته توپخانه فارغ‌التحصیل شد.
شهید سپهبد قرنی در دوران خدمت خود خدمات درخشانی را ارائه کرد و مشاغل مهمی همچون کفیل فرمانده گردان ۲ هنگ ۴ توپخانه، فرمانده گردان ۱۰۵، رئیس رکن دوم ستاد مرکز تعلیماتی آمادگاه، فرمانده پارک توپخانه لشکر ۲، رئیس رکن سوم لشکر ۲ مرکز، رئیس ستاد لشکر ۲، معاون اداره دوم سررشته داری ارتش، فرمانده تیپ مستقل رشت، رئیس رکن دوم و معاون ستاد را بر عهده داشت.
وی در فکر کودتا بود، اما با وجود اینکه در ظاهر همه شرایط فراهم شده بود، تمام کودتا لو رفت و بیشتر عوامل آن از جمله شهید قرنی دستگیر شدند.
شهید سپهبد قرنی به همراه همکاران و همفکرانش محاکمه شدند و وی به اخراج از ارتش و سه سال حبس محکوم شد.
شهید قرنی، اسفند ۱۳۳۹ از زندان آزاد شد و از آن پس شدیداً تحت مراقبت نیرو‌های امنیتی قرار گرفت. شهید قرنی به دلیل همکاری با روحانیت در جریان نهضت امام خمینی (ره) مجدد به زندان رفت و در دی ماه سال ۴۵ آزاد شد.
وی پس از پیروزی انقلاب، بلافاصله، روز ۲۳ بهمن ضمن اعاده به ارتش با درجه سرلشکری به عنوان رئیس ستاد ارتش انقلاب، با حکم امام خمینی (ره) منصوب شد.
سپهبد سید محمدولی قرنی، سوم اردیبهشت ۱۳۵۸ از طرف گروه تروریستی فرقان مورد هدف قرار گرفت و به شهادت رسید.
ضارب شهید قرنی، یکی از اعضای گروهک محارب و منحرف فرقان به نام حمید نیکنام بود که دستگیر و اعدام شد.

دیگر خبرها

  • نیروی دریایی ارتش به داد سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان رسید + فیلم
  • آن چه از تهاجم ناکام آمریکایی‌ها بر پهنه کویر طبس باقی ماند
  • نیاز ۲۹۰ همتی برای حل مشکلات خانواده ایثارگران
  • بزرگداشت شهید قرنی در مرکز پدافند هوایی سمنان
  • بزرگداشت سالروز تاسیس رادیو در سمنان
  • مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قرنی در خرم آباد
  • (ویدیو) فوجیان؛ بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین کشتی جنگی چین
  • برخورد ۲ بالگرد نظامی در مالزی با ۱۰ کشته
  • ۱۰ کشته در برخورد دو بالگرد نظامی در مالزی+ فیلم
  • فوجیان؛ بزرگ ترین و پیشرفته ترین کشتی جنگی چین (+فیلم و عکس)