Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان کشورمان "کیت تشخیص هویتی" را تولید کرده‌اند که دستگاه هموژنایزری است که برای نخستین بار در کشور تولید شده است.

به گزارش برنا؛ زمانی که صحبت از جرم و راه‌های تشخیص جرم می‌شود، اسم پزشکی قانونی وسط می‌آید. در پزشکی قانونی برای انجام آزمایشات در حوزه پزشکی و ژنتیک به مواد آزمایشگاهی خاصی احتیاج است که در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌ها، تامین آن دچار مشکل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرکز تحقیقات پزشکی قانونی به تازگی یک محصول دانش‌بنیان تحت عنوان کیت تشخیص هویت را تولید کرده که برای نخستین بار در کشور تولید شده است.

"حسین شمسیانی" مشاور عالی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: سازمان پزشکی قانونی بازوی کارشناسی در حوزه پزشکی و قوه قضائیه است که موضوعات حول محور پزشکی از طریق قوه قضائیه و دادگاه‌ها به سازمان پزشکی قانونی ارجاع شود. امروز سازمان پزشکی قانونی خودش به تأمین مواد مصرفی و دستگاه‌های "های‌تک" مورد نیاز سازمان پزشکی قانونی روی آورده است.

دکتر "محسن صابری" رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی گفت: این مرکز از سال 1390 شروع به فعالیت کرده است و در طی 10 سال گذشته در تحقیقات پزشکی قانونی، بازوی تحقیقاتی سازمان پزشکی قانونی بوده است.

طرح‌های تحقیقاتی متعدد و محصولات دانش‌بنیان زیادی در این مجموعه طراحی و تولید شده است. یکی از محصولاتی که تازه نیز رونمایی شده است کیت تشخیص هویت است که همکاران ما در شرکت، طراحی و تولید کرده‌اند که دستگاه هموژنایزری است که برای نخستین بار در کشور تولید شده است.

وی ادامه داد:‌ کیت تشخیص هویتی که امروز در داخل تولید شده است قبلاً از کشورهای مختلف وارد می‌شده است و عملاً‌ با تولید این کیت در کشور، ما جزو 5 کشوری قرار گرفتیم که به این فناوری تولید دست پیدا کرده است.

"علی احدی" مشاور مرکز تحقیقات پزشکی قانونی نیز گفت: به منظور شناسایی داروها و سموم، اولین و مهم‌ترین قدم، هموژناسیون نمونه‌های بیولوژیک و غیربیولوژیک است. اگر پروسه هموژناسیون به خوبی صورت نگیرد حتی اگر دستگاه‌های گران‌قیمت و های‌تک مورد استفاده قرار بگیرد، مسلماً امکان شناسایی وجود نخواهد داشت.

قبلاً از دستگاه‌های مختلفی از جمله دستگاه‌های آلمانی، سوئیسی و آمریکایی استفاده می‌شد برای اینکه بتوانند هموژناسیون را انجام دهند. طی یک پروسه 6 ماهه توانستیم با یک مِتُد جدیدتر این دستگاه را بسازیم که این دستگاه‌ قابلیت‌هایی دارد که دستگاه‌های مشابه خارجی ندارند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تشخیص هویت برای نخستین بار در کشور تحقیقات پزشکی قانونی سازمان پزشکی قانونی تولید شده کیت تشخیص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۶۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای نخستین‌بار در جهان: مشاهده اشعه ایکس از یک اتم

وقتی اسم «اشعه ایکس» را می‌شنوید، ممکن است به یاد استخوان‌های شکسته یا معاینه دندان بیفتید؛ اما این نور بسیار پرانرژی می‌تواند چیزهایی بیشتر از استخوان‌های بدن را نشان دهد و برای مطالعه دنیای مولکولی، حتی واکنش‌های زیست‌شیمیایی نیز در زمان واقعی مورداستفاده قرار بگیرد. بااین‌حال، محققان هرگز نتوانسته بودند اتم منفردی را با اشعه ایکس مطالعه کنند؛ البته تا به امروز!

به گزارش خبرآنلاین، دانشمندان با استفاده از اشعه ایکس توانسته‌اند یک اتم را تشخیص دهند. آن‌ها نه‌تنها توانستند ۲ نوع اتم متفاوت را تشخیص دهند که رفتار شیمیایی این اتم‌ها را نیز مطالعه کردند.

در نانوفناوری، اتم‌ها را می‌توان با میکروسکوپ‌های کاوشگر روبشی (STM) به تصویر کشید؛ اما بدون اشعه ایکس نمی‌توان تشخیص داد که آن اتم‌ها از چه چیزی ساخته شده‌اند. Saw Wai Hla، استاد دانشگاه اوهایو و آزمایشگاه ملی آرگون که نویسنده ارشد مقاله منتشرشده در نشریه نیچر است، می‌گوید: «اکنون می‌توانیم دقیقاً نوع هر اتم خاصی را شناسایی کنیم، البته در هر لحظه فقط یک اتم را می‌توانیم بررسی کنیم ولی به طور هم‌زمان وضعیت شیمیایی آن را هم اندازه‌گیری می‌گیریم. ردیابی مواد در حد تک‌اتم، تأثیر گسترده‌ای بر علوم زیست‌محیطی و پزشکی خواهد داشت و حتی شاید بتوان بر اساس آن، درمان‌های جدید و مؤثرتر پیدا کرد. این کشف می‌تواند جهان را متحول کند».

پژوهشگران با این کار توانستند یک اتم آهن و یک اتم تربیوم را که یکی از عناصر فلزات خاکی کمیاب است، ردیابی کنند. هر دوی آن‌ها در میزبان مولکولی مربوطه خود قرار داشتند. پژوهشگران، آشکارساز معمولی اشعه ایکس را با آشکارساز ویژه‌ای تلفیق کردند. آشکارساز دوم از نوک فلزی تیز و تخصصی‌شده‌ای بهره می‌برد که در فاصله بسیارنزدیک به نمونه قرار می‌گرفت تا الکترون‌های برانگیخته اشعه ایکس را جمع‌آوری کند. پژوهشگران با تحلیل اندازه‌گیری‌های جمع‌آوری‌شده توسط نوک آشکارساز ویژه توانست اتم آهن یا تربیوم را تشخیص دهد.

علاوه بر این، پژوهشگران حالت‌های شیمیایی اتم‌های منفرد را نیز شناسایی کردند. آن‌ها با مقایسه حالت‌های شیمیایی اتم آهن و اتم تربیوم در داخل میزبان‌های مولکولی مربوط، متوجه شدند که‌اتم تربیوم، نسبتاً ایزوله است و حالت شیمیایی خود را تغییر نمی‌دهد در حالی که‌اتم آهن به‌شدت با همسایگانش تعامل دارد».

سیگنال مشاهده‌شده توسط آشکارساز را می‌توان به اثرانگشت عنصرهای شیمیایی تشبیه کرد. این ویژگی به محققان اجازه می‌دهد تا ترکیب هر نمونه را درک کنند و همچنین خواص فیزیکی و شیمیایی آن را مطالعه کنند. این یافته می‌تواند برای بهبود عملکرد و استفاده از انواع مواد رایج و نه‌چندان رایج حیاتی باشد.

نویسنده اول مقاله، «Tolulope Michael Ajayi» که این پژوهش را به‌عنوان بخشی از پایان‌نامه دکترای خود انجام داده، می‌گوید: «تکنیک مورداستفاده و مفهوم اثبات‌شده در این مطالعه، زمینه جدیدی را در علم پرتو ایکس و مطالعات نانومقیاس گشوده است. علاوه بر این، استفاده از اشعه ایکس برای شناسایی و شناسایی اتم‌های منفرد می‌تواند تحقیقات را متحول کند و فناوری‌های جدیدی را در زمینه‌هایی مانند اطلاعات کوانتومی و تشخیص عناصر کمیاب در تحقیقات محیطی و پزشکی ایجاد کند. این دستاورد همچنین راه را برای ابزار دقیق علوم مواد پیشرفته باز می‌کند».

منبع: iflscience

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898148 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • آمار سازمان پزشکی قانونی؛ نوروز امسال هزار و ۶۵ نفر در تصادفات جان باختند
  • ساخت ۸۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور کلید خورد
  • اراضی ساخت مسکن در ۹ استان کشور توسط وزارت نفت اعلام شد
  • برای نخستین‌بار در جهان: مشاهده اشعه ایکس از یک اتم
  • رئیس پزشکی قانونی : حقوق بازنشستگانِ پزشکی قانونی، کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد
  • ماجراجویی هسته‌ای ایران در فصل دوم برنامه «بی‌واسطه»
  • رئیس پزشکی قانونی: حقوق بازنشستگانِ پزشکی قانونی، کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد/ نوسانات ارز برای ما بسیار طاقت فرسا و سخت شده است
  • کنگره بین المللی سلامت اربعین برگزار می‌شود
  • محورهای کمیته پزشکی قانونی کنگره سلامت اربعین تصویب شد
  • غربالگری بیماری SMA از امسال با کیت تشخیصی ایرانی