Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از مدیکال نیوز، تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین D یک مکانیسم «خاموش کننده» برای التهاب دارد که می‌تواند در کووید ۱۹ شدید مؤثر باشد.

با این حال محققان در مورد مصرف بیش از مقدار توصیه شده ویتامین D به افراد به امید جلوگیری از عفونت کووید ۱۹ هشدار می‌دهند.

یک مطالعه مشترک جدید توسط دانشگاه پردو ایالت ایندیانا و مؤسسه ملی بهداشت آمریکا نشان می‌دهد که چگونه یک متابولیت فعال ویتامین D در خاموش کردن التهاب در بدن در هنگام ابتلاء به عفونت‌هایی مانند کووید ۱۹ نقش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر «بهداد افضلی»، سرپرست تیم تحقیق از مؤسسه ملی بهداشت آمریکا، گفت: «از آنجایی که التهاب در موارد شدید کووید ۱۹ یک دلیل اصلی برای عوارض شدید بیماری و مرگ و میر است، ما تصمیم گرفتیم نگاهی دقیق‌تر به سلول‌های ریه بیماران کووید ۱۹ داشته باشیم.»

به عنوان بخشی از این مطالعه، محققان سلول‌های ریه هشت فرد مبتلا به کووید ۱۹ را تجزیه و تحلیل کردند.

آن‌ها دریافتند که در این سلول‌ها، بخشی از پاسخ ایمنی به کروناویروس، افزایش یافته و التهاب در ریه‌ها را تشدید می‌کند.

پس از بکارگیری ویتامین D در آزمایشات لوله آزمایش، آنها کاهش التهاب سلول‌های ریه را مشاهده کردند.

سلول‌های T نقش مهمی در موارد شدید و خطرناک کووید ۱۹ ایفا می‌کنند و منجر به ایجاد پدیده‌ای اغلب کُشنده به نام توفان سیتوکینی می‌شوند.

دانشمندان دریافتند که در عفونت‌های طبیعی، سلول‌های Th۱، که زیرمجموعه‌ای از سلول‌های T کمکی هستند و با میکروب‌های درون سلولی مبارزه می‌کنند، از یک مرحله پیش التهابی عبور می‌کنند. در این مرحله بدن عفونت را پاک می‌کند.

مدت کوتاهی پس از آن، سیستم خاموش می‌شود تا وارد مرحله ضد التهابی شود.

دانشمندان کشف کردند که ویتامین D نقش کلیدی در تسریع این انتقال دارد.

دکتر «مجید کاظمیان»، استادیار بیوشیمی و علوم رایانه در دانشگاه پردو، می‌گوید: «ما دریافتیم که در سلول‌های T سالم، فعال شدن برنامه ژن التهابی با فعال شدن سیستم ویتامین D در این سلول‌ها همزمان است.»

محققان این فرضیه را مطرح کردند که افزودن یک متابولیت ویتامین D داخل وریدی بسیار غلیظ به درمان‌های موجود می‌تواند به بهبود افراد کرونایی کمک کند. اما آنها هنوز این نظریه را در آزمایشات بالینی آزمایش نکرده‌اند.

محققان تاکید می‌کنند اگرچه نتایج جالب هستند، اما هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت که ویتامین D برای پیشگیری یا درمان کووید ۱۹ مفید است یا جایگزینی مؤثر برای سایر روش‌های پیشگیرانه و مؤثر پیشگیری از کووید ۱۹، از جمله واکسن‌ها، ماسک‌ها، و فاصله گذاری اجتماعی است.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویتامین D بیماران کرونایی ویتامین D کووید ۱۹ سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۷۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکل پیوند سلول‌های تخمدانی با ساخت تخمدان مصنوعی

روح‌الله فتحی، دانشیار گروه جنین‌شناسی و معاون آموزشی پژوهشگاه رویان، درباره یکی از مهم‌ترین دستاوردها و طرح‌های پژوهشی پژوهشگاه رویان با عنوان «تخمدان مصنوعی» به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: برای نگهداری نمونه‌های زیستی و جنسی انسان نیاز است تا بافت‌های جنسی برخی افراد در بانک‌های تخمدان نگهداری شوند.

وی ادامه داد: برای مثال، بیماران مبتلا به سرطان که فرآیندهای شیمی‌درمانی را طی می‌کنند، به مرور زمان دچار آسیب در بافت‌های فعال تخمدان می‌شوند و به اصطلاح قابلیت حمایت از فولیکول‌های بافت تخمدان را ندارند.

فتحی با اشاره به مشکلاتی که روش‌های مرسوم برای احیای بافت تخمدان به‌خصوص در بیماران سرطانی دارند، گفت: یکی از روش‌های مرسوم برای احیای بافت‌های تخمدان، پیوند سلول‌های تخمدان است.

وی با اشاره به ایرادات پیوند سلول های تخمدان ادامه داد: برای همه چنین روشی، پاسخگو نیست و اغلب، بافت‌های سلولی تخمدان در بیماران مبتلا به سرطان، آلوده می‌شوند.

فتحی درباره نحوه احیای بافت‌های تخمدان از طریق این پژوهش اشاره کرد و گفت: محققان رویان از طریق حذف و جداسازی بافت‌های آسیب‌دیده در بیماران مبتلا به سرطان و جایگزینی بافت جدید که اغلب از  ذخیره‌سازی بند ناف جنین و بافت‌های هم‌بند دیگر بدن به دست می‌آیند، سلول‌زُدایی می‌کنند.

وی افزود: بافت‌های هم‌بند در تخمدان داخل این داربست سلولی قرار گرفته و بافت جدید در تخمدان، احیا می‌شود.

استادیار گروه جنین‌شناسی رویان به ابعاد جهانی این پژوهش در مراکز علمی دنیا، اشاره کرد و افزود: نتایح این طرح، هم‌ردیف با تحقیقات به‌روز بزرگترین دانشگاه‌های جهان منتشر شده است.

فتحی با بیان اینکه طرح تحقیقاتی ایجاد تخمدان مصنوعی دستاوردهای بسیار تازه‌ای داشته است، گفت: اثبات این نکته که بدن زنان می‌تواند در زمان بزرگسالی، تخمک‌زایی کند، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح در سطح جهان بوده است.

وی درخصوص گام‌های توسعه‌ای برای این طرح‌ پژوهشی توضیح داد: اگر در آینده بتوانیم، تولد نوزاد از بافت‌های احیاشده تخمدان داشته باشیم، موثرترین گام را در راستای توسعه دستاوردهای این تحقیق برداشته‌ایم.

پژوهشگر پژوهشگاه رویان، به کشورهای دیگری که در این حوزه پیشگام بوده‌اند، اشاره کرد و افزود: کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان، دانمارک و بلژیک از جمله کشورهای پیشگام در دانش ساخت تخمدان مصنوعی بوده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گرمای شدید موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن می شود
  • بازماندگان کووید شدید ماه‌ها بعد با مشکلات سلامتی مواجه می شوند
  • پیشرفت تحقیقات در درمان بیماری ویلسون
  • افزایش ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی در استان بوشهر
  • افزایش بیماران عفونت‌های حاد تنفسی در استان بوشهر
  • با نشانه های کمتر شناخته شده کمبود ویتامین D آشنا شوید (+عکس)
  • حل مشکل پیوند سلول‌های تخمدانی با ساخت تخمدان مصنوعی
  • آیا سلول درمانی CAR-T می تواند پیوند کلیه را بهبود بخشد؟
  • حل مشکل پیوند سلول‌های تخمدان با ساخت تخمدان مصنوعی
  • ابداع یک داروی جدید برای درمان آنفلوانزا!