Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@15:27:19 GMT

من چه سبزم امروز

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۹۷۷۱۳

من چه سبزم امروز

از درختان درهم‌پیچیده، باران برگ می‌بارد و من همراه با نسیم پاییزی بار دیگر به زندگی دعوت می‌شوم.

پاییز شبیه به تنهایی است. نه از آن تنهایی‌هایی که آدم را غمگین می‌کند. از آن‌هایی که دوستش داریم و دلمان می‌خواهد بیش‌تر و بیش‌تر شود. از آن تنهایی‌هایی که هرلحظه آدم را هوایی می‌کند به کوچه و خیابان برود و در سکوت خودش قدم بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صبحی دیگر شروع شده است و ماشین‌ها در رفت و آمدند. صدای شهر بلند و بلندتر می‌شود؛ اما من هم‌چنان در سکوت و تنهایی خودم قدم می‌زنم. پاییز معجزه می‌کند. می‌تواند از دل صداهای بسیار، سکوت بیرون بیاورد. می‌تواند میان شلوغی شهر، انسان را به تنهایی خودش دعوت کند. و این دعوت به تنهایی دعوتی برای تفکر است. تفکر درباره‌ی هرچه فراتر از روزمرگی‌هاست. درباره‌ی خود، آفرینش و معجزه‌ها و دل‌گرمی‌های کوچک زندگی.

پاییز عجیب است چون در آن درخت‌ها زرد و نارنجی می‌شوند اما در قلب و ذهن من بهار هم‌چنان بیدار است. شعر سهراب در سرم می‌چرخد: «من چه سبزم امروز و چه اندازه تنم هوشیار است...» شادابی عجیبی در روزهای ابری پاییزی جریان دارد. من این تناقض زیبا را بسیار دوست دارم.

از خیابان‌های پاییز گذر می‌کنم و به مدرسه می‌رسم؛ بهشت کوچکی دیگر. حیاط پر از برگ‌های رنگارنگ است و صدای خنده‌های بچه‌ها از بهاری خبر می‌دهد که در جان پاییز وجود دارد. چشمم به آسمان است که ابرها در آن ولوله به پا کرده‌اند. آیا ممکن است آسمان ما را به معجزه‌ای عظیم دعوت کند؟

هوای پاییز آدم را سر به هوا می‌کند. حواسم را از درس‌ها پرت می‌کند. دست خودم نیست که هربار که صدای خش‌خش برگ‌ها می‌آید سرم را به سمت پنجره برمی‌گردانم. باد، میان برگ‌های حیاط افتاده است. آن‌ها را می‌چرخاند و به این‌سو و آن‌سو می‌برد. چه بازیگوش است این باد! چه حال خوشی دارند برگ‌ها! و من، من چه‌قدر سبزم‌!

معلم دارد درس می‌دهد و فضای کلاس تاریک می‌شود. بعد دوباره روشن می‌شود. تاریک و روشن. ابرها می‌آیند و می‌روند. انگار این‌پا و آن‌پا می‌کنند برای نزول معجزه. دست آخر می‌بارند. باران تند می‌شود. پنجره‌ها را خیس می‌کند و حواس همه‌ی بچه‌های کلاس به آسمان پرت می‌شود. معلم روی میز می‌زند تا به کلاس برگردیم اما روحم پی بازی است. به حیاط رفته‌ است و خودش را مانند برگ‌های نارنجی به دست باد سپرده است. می‌چرخد و می‌خندد و از معجزه خیس می‌شود. صدای زنگ می‌پیچد. به حیاط، به بهشت کوچک، دعوت می‌شویم. سرسبزی در وجود همه‌ی ما جوانه زده است. همه بهار شده‌ایم. می‌خندیم و خودمان را به پاییزی که در دلش بهار دارد می‌سپاریم.

تنهایی دوباره نزدیک شده است. همان تنهایی عمیقی که مرا به فکرکردن فرامی‌خواند. به آفرینش فکر می‌کنم. در این لحظه هیچ چیز به اندازه‌ی آفرینش باشکوه نیست که بتوان به آن فکر کرد. به پاییز، این خلقت عجیب و شگفت فکر می‌کنم و از خودم می‌پرسم آیا سهراب نیز در روزی که بهار در پاییز جوانه زده بود گفت: «من چه سبزم امروز»؟

* تیتر «من چه سبزم امروز»، سطری از شعر سهراب سپهری

کد خبر 639428 برچسب‌ها سهراب سپهری پاییز نوجوان همشهری دوچرخه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سهراب سپهری پاییز نوجوان همشهری دوچرخه برگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۷۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تو را است معجزه در کف ز دشمنان نهراس

پوستر ویژه رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت انتشار سروده‌ای که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در آستانه عملیات تنبیهی «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در یکی از جلسات مرتبط، یک بیت شعر از غزلی که چندسال پیش با تلمیح از آیات قرآن مجید درباره رویارویی حضرت موسی (ع) با فرعون و ساحرانِ فرعونی سروده بودند، برای این عملیات خواندند:

تو را است معجزه در کف زِ ساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

رسانه KHAMENEI.IR بر این اساس و با توجه به داستان قرآنی مواجهه حضرت موسی (ع) با دسیسه‌های فرعون، پوستر «تو را است معجزه در کف» منتشر کرد که در ادامه آن را مشاهده می‌کنید:

در ادامه نیز متن کامل این سروده را می‌خوانید:

دلا ز معرکه محنت و بلا مگریز
چو گردباد به‌هم پیچ و چون صبا مگریز

تو راست معجزه در کف، ز ساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

تو موج غیرت و عزمی، ز بحر بیم مدار
حذر ز غش طوفان مکن ز جا مگریز

ز سست عهدی ایام دلشکسته مشو
نشانه باش چو پرچم، ز بادها مگریز

چو صخره باش و مکن تکیه جز به دامن کوه
به حق سپار دل خویش و از دعا مگریز

تو از تبار دلیران خیبر و بدری
چو ذوالفقار و چو حیدر بزن صلا مگریز

به نوشخند منافق ز ره کنار مگیر
به زهرخند معاند به انزوا مگریز

چو ره به قبله‌ای امن است پایمردی کن
خطا مکن، ز توهم به ناکجا مگریز

چو تیر را هدف گیر و بر هدف بنشین
ز کج‌روی به حذر باش و از خدا مگریز

امین خلق و امانت‌گزار یزدان باش
به صدق کوش و خطر کن ز مدعا نگریز

کد خبر 747173

دیگر خبرها

  • پیشنهاد هلندی برای مهدی قایدی؛ جهانبخش از تنهایی درمی‌آید؟
  • ۸ موقعیتی که نیازی نیست درباره آنها به دیگران توضیح دهید
  • رینگ چهارم با منابع استانی تکمیل نمی‌شود/ آلودگی هوا دغدغه اصلی برای اصفهان است
  • بورل: درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد / تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند؛ باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • سکانس‌هایی از فیلم معجزه عشق
  • معجزه انبه برای سلامت بدن
  • وقتی معجزه خداوند، مداخله نظامی آمریکا را شکست داد
  • عکس | تو را است معجزه در کف...
  • تو را است معجزه در کف ز دشمنان نهراس
  • نجات معجزه آسای راننده نیسان از سانحه تصادف + فیلم